Annons

MacBook PRO vs Sony Vaio F

Produkter
(logga in för att koppla)
du har tydligen missat poängen , med en mac så kan jag välja att använda både osX och win 7 i samma maskin.

Missat poängen??? Du är så kort i ditt tänkande du kanske ska läsa om tråden igen. Jag har också några macccar så jag vet att man kan använda både i den. Men problemet är när trådskaparen frågar om råd om Pc eller Mac så börjar du snacka om din Pc som tar 20 minuter att starta upp. Om du bara hade den minsta kunskap borde du förstå att det inte är normalt antingen är det skit bakom tangentbordet eller trasig hårdvara. Du måste ju vara relevant Både Pc och Mac har sina för och nackdelar sen är det upp till var och en och bestämma sig vad man vill .Själv har jag beslutat mig för att använda båda den ena utesluter inte den andra.
 
VNC Server finns inbyggd i OSX 10.4 och senare. Länk: http://www.dssw.co.uk/blog/2007/05/14/a-vnc-server-is-included-in-mac-os-x-104/

Annars finns http://sourceforge.net/projects/osxvnc/.

Den bästa jag testat är Teamviewer.se, den funkar klockrent. Om dessa funkar med Linux bryr jag mig inte om eftersom ingen av mina kunder använder det operativet. Mellan Mac och PC fungerar de andra alternativen bra.

Ok, skall testa imorgon har några G5:eek:r (PowerPC) med Tiger (är inte det 10.4?) som skulle kunna komma till användning om jag får snurr på detta.

Fixar du att dela ut foldrar med olika rättigheter också?

/Karl
 
Ok, skall testa imorgon har några G5:eek:r (PowerPC) med Tiger (är inte det 10.4?) som skulle kunna komma till användning om jag får snurr på detta.

Fixar du att dela ut foldrar med olika rättigheter också?

/Karl

Är ingen tekniker, bara användare. Men jag skickar frågan vidare till en god vän som är en nätverkstekniker och mac-guru. Återkommer.
 
Vi kör mest virtuella windowsmaskiner på Mac-sidan för att kunna nå all Exchangefunktionalitet vi behöver, dvs dom kör i stort sett bara Outlook.

/Karl

Antar att du vet att exchange stödet i Snow är ganska bra, inte helt Outlook klient men med Mac mail + iCal fixar du ganska mycket. Än har jag inte stött på några hindrande faktorer, mer än att bildvisning (jpeg) i mac mail är ngt annorlunda än Outlook.
 
Fildelningen i Tiger är inget vidare men det är mycket bättre i SnowLeopard.

På tal om fildelning... En rolig sak hände hände för ett tag sedan. Min fru har ett gigantiskt musikbibliotek i iTunes och utan att veta om det hade hon råkat dela ut sitt bibliotek och vid årsmötet i bostadsrättsföreningen var det flera som undrade vem det var som delade ut all bra musik i huset. Vi inte hade skyddat vårt nätverk vid det tillfället. Nu är det skyddat, men de vi gett tillåtelse kan lyssna till vår musik :)
 
Senast ändrad:
Missat poängen??? Du är så kort i ditt tänkande du kanske ska läsa om tråden igen. Jag har också några macccar så jag vet att man kan använda både i den. Men problemet är när trådskaparen frågar om råd om Pc eller Mac så börjar du snacka om din Pc som tar 20 minuter att starta upp. Om du bara hade den minsta kunskap borde du förstå att det inte är normalt antingen är det skit bakom tangentbordet eller trasig hårdvara. Du måste ju vara relevant Både Pc och Mac har sina för och nackdelar sen är det upp till var och en och bestämma sig vad man vill .Själv har jag beslutat mig för att använda båda den ena utesluter inte den andra.

dumheter, då har du inte läst övriga av mina svar, den pc som numera tar upp mot 20minuter att starta upp har använts av en annan person än jag själv, jag har skött den tidigare men överlåtit den.
Vad jag har sett är att den med tiden har saggat ner allt mer och personen ifråga som har datorn som ett arbetsredskap och har övrigt inga andra intressen i datorer eller djupare kunskaper om datorer visade mig den vid ett besök i julas.Dator har nu formaterats och XP har lagts in på nytt, datorn fungerar återigen bra.

En annan person i min närhet har använt mac lika länge och till samma arbetsuppgifter, den datorn tuffar på utan några som helst problem.
 
dumheter, då har du inte läst övriga av mina svar, den pc som numera tar upp mot 20minuter att starta upp har använts av en annan person än jag själv, jag har skött den tidigare men överlåtit den.
Vad jag har sett är att den med tiden har saggat ner allt mer och personen ifråga som har datorn som ett arbetsredskap och har övrigt inga andra intressen i datorer eller djupare kunskaper om datorer visade mig den vid ett besök i julas.Dator har nu formaterats och XP har lagts in på nytt, datorn fungerar återigen bra.

En annan person i min närhet har använt mac lika länge och till samma arbetsuppgifter, den datorn tuffar på utan några som helst problem.

Många så kallade arbetsdatorer har jag formaterat för att dom segat datainhavaren har varit helt oförstående han har ju bara använt den till mail lite foto och office paketet.
Men när jag gått igenom den har den varit full av spyware, tacka tusan att den segar Många gör nog saker med sina arbetsdatorer som dom inte har kunskap om. Själv kör jag inte med något virusprogram på min surf netbook och den startar lika snabbt som den gjorde vid inköp för 18 månader sen den inbyggda brandväggen och ge fan och klicka på allt som blinkar funkar länge
 
bra då är vi överens, med en mac så kan personer utan stora datorkunskaper klara sig längre utan problem .
 
bra då är vi överens, med en mac så kan den ena personen utan större datorkunskaper klara sig längre utan problem .

Ja ända skillnaden är väl att jag inte tycker man behöver ha någon större (datakunskap) Min Mor som är 80 år har hållt på med data sen hon var 76 hon lägger in bilder från sin kamera redigerar i Photoshop Elements skickar lite mail läser lite nyheter och den senaste tiden använder SVT play men hon har inte haft några problem med sin data fungerar lika bra nu som när hön köpte den för 3 år sen. Men men de är som sagt upp till var och en och välja båda har sina bra sidor
 
Antar att du vet att exchange stödet i Snow är ganska bra, inte helt Outlook klient men med Mac mail + iCal fixar du ganska mycket. Än har jag inte stött på några hindrande faktorer, mer än att bildvisning (jpeg) i mac mail är ngt annorlunda än Outlook.

Ok, jag har inte testat det i snöleoparden. Fixar den syncronisering av kontakter från en Public Folder in till dom egna kontakterna som sedan skall syncas vidare via active sync till mobiltelefoner?

/Karl
 
Ja ända skillnaden är väl att jag inte tycker man behöver ha någon större (datakunskap) Min Mor som är 80 år har hållt på med data sen hon var 76 hon lägger in bilder från sin kamera redigerar i Photoshop Elements skickar lite mail läser lite nyheter och den senaste tiden använder SVT play men hon har inte haft några problem med sin data fungerar lika bra nu som när hön köpte den för 3 år sen. Men men de är som sagt upp till var och en och välja båda har sina bra sidor

80+ åringar kör helst dom systemen som deras avkomma kör för där kan dom bäst få hjälp. Min 90+ farmor, skypar, släktforskar och emailar med en Windows PC och är jättenöjd med det.

Hon skulle förmodligen inte alls bli nöjd med en Mac eftersom ingen av hennes 3 barn eller någon av hennes 10 barnbarn har förstått förträffligheten med Mac och kan inte hjälpa henne där.

/Karl
 
Alla som har erfarenhet av både Snow Leopard och Windows 7 räcker upp handen. Övriga sätter sig ner och lyssnar fint och ställer adekvata frågor. Ordning i klassen!

Först på dagordningen står det att vi ska diskutera vilken bärbar dator som är bäst, Sony eller Mac.
 
Du har aldrig sett en Macanvändare som får kernel panic va? Det är en rolig syn ^^
Det är inte så konstigt om man aldrig sett en Macanvändare få "kernel panic" -- det är ju väldigt ovanligt. Själv kan jag inte komma ihåg när det hände sist, ett år sedan kanske.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.