Annons

MacBook PRO vs Sony Vaio F

Produkter
(logga in för att koppla)
okej - maccen är enligt din mening inte så snygg,det handlar mer om tycke och smak, men vi kan köra win 7 och Osx vilket ger större valfrihet.
Och nya macbook proo är på väg.
Valet är enkelt iaf för mig

Jo, dagen då du skulle välja något annat än en Mac kommer vi nog aldrig få se. Steve Jobs kommer nog börja propagera Windows innan du gör det.

Det går att köra OS/X i WM-ware på en PC också, även om det inte är lagligt.

/Karl

Möjligheten till virtuella maskiner, VNC (server) för att ta några exempel. Windows är sedan betydligt kraftfullare i nätverket, i OS/X har man inte alls samma flexibilitet som Windows när det gäller att dela ut bibliotek och filer t.ex.

/Karl

Det finns fler gratisprogram till Mac än jag någonsin vill ha i min dator. VNC finns till Mac sedan många år, likaså Teamviewer, iChat, m.m. om man nu vill dela skrivbord eller fjärrstyra andras datorer. Jag kör Teanviewer när jag behöver fjärrsupporta kunder. Allt är gratis.

Windows kraftfullare i nätverket? Hitta inte på nu, tala om exakt vad du menar.

Nu börjar visst argumenten tryta Karl, vad fan vet du om jag skulle köra win 7 eller ej i framtiden ?
Jag har ju i alla fall förmånen att välja utan några stora problem-inte sant

Precis som att jag använder mer än ett kameramärke.

fakta och saklighet... Hmm. eftersom du saknar självinsikt och inte inser hur dumt det låter när du talar om det (fakta och saklighet) är det absolut ingen idé att diskutera med dig.
Det var det jag misstänkte, så fort man efterfrågar relevans kommer du med dina dumförklaringar hit och dit, du kan väl erkänna att en teknisk diskussion är långt utanför ramarna för vad du är kapabel till och låta bli diskussioner som ens rör ämnet?

Det finns fler gratisprogram till Mac än jag någonsin vill ha i min dator. VNC finns till Mac sedan många år, likaså Teamviewer, iChat, m.m. om man nu vill dela skrivbord eller fjärrstyra andras datorer. Jag kör Teanviewer när jag behöver fjärrsupporta kunder. Allt är gratis.

Windows kraftfullare i nätverket? Hitta inte på nu, tala om exakt vad du menar.

VNC-klienter har jag hittat, men jag har inte hittat någon VNC-server gratis till Mac. Var kan jag ladda ner den? Anledningen till VNC är att det skall gå att komma åt Mac:en från Linux, PC och Mac.

Hur gör jag för att dela ut två olika kataloger med olika rättigheter från en Mac som inte kör serverprogramvaran eller andra tillägsprogram?

Kan du knäcka dessa nötter åt mig skulle mina tankar om OS/X stiga mycket.

/Karl

Nu börjar visst argumenten tryta Karl, vad fan vet du om jag skulle köra win 7 eller ej i framtiden ?

Precis som att jag använder mer än ett kameramärke.

Om du skulle köra win eller ej i framtid har jag väl inte uttalat mig om. Att du dock någonsin skulle köpa något annat en Mac no matter what ser jag dock som ytterst osannolikt.

/Karl

Det var det jag misstänkte, så fort man efterfrågar relevans kommer du med dina dumförklaringar hit och dit, du kan väl erkänna att en teknisk diskussion är långt utanför ramarna för vad du är kapabel till och låta bli diskussioner som ens rör ämnet?

vi kan ju alltid starta upp win 7- eller hur

Nu börjar visst argumenten tryta, vad fan vet du om jag skulle köra win 7 eller ej i framtiden ?

Jag har ju i alla fall förmånen att välja utan stora problem-inte sant
OjOj Mikael har förmånen att välja!! Men Mikael vem fa... har inte möjligheten att välja? Vill jag köra Mac gör jag det vill jag köra Pc gör jag det vad är problemet!!! Alla kan väl välja vad dom vill.

Har du någonsin ens sett Windows 7??
Allt du kallar annat mög och antivirus är inbygt från start, i alla fall om man kör en engelsk version.

/Karl
Han vill inte vara relevant, låt han prata om Windows XP, det är ungefär den kompetensnivån han besitter. Han har ju redan gjort klart att han inte kör Windows7 så allt han säger baserar sig på flera år gamla OS, lite som att prata om OS X 10.2 eller nått.

Jag har ju i alla fall förmånen att välja utan stora problem-inte sant
OjOj Mikael har förmånen att välja!! Men Mikael vem fa... har inte möjligheten att välja? Vill jag köra Mac gör jag det vill jag köra Pc gör jag det vad är problemet!!! Alla kan väl välja vad dom vill.

du har tydligen missat poängen , med en mac så kan jag välja att använda både osX och win 7 i samma maskin.
I ena stunden är det alltså en mac med de fördelar det ger , eller en Win 7 PC med de fördelar ev det ger

I Fusion funkar det dock bra.

/Karl
Förutom DirectX 10+ och annat nyttigt? Bra virtualiserade desktops ser jag inte hända inom någon kort framtid och då är jag ändå en fanatisk VMWare och Xen-user :)

Jag tycker inte ens Windows XP går bra i VMWare Fusion 3 på min Mac :)

gjorde en snabbsökning, det verkar vara fler PC tillverkare som har problem eller tvärtom win 7 stödjer inte deras pc.
Verkar alltså inte vara unikt för Mac

Då har jag väl haft tur att jag lyckats få Windows 7 och Windows XP att snurra bra i Fusion. Menar du att Fusion och WM-Ware skiljer sig så pass mycket att det inte borde funka på en Mac?

/Karl

Förutom DirectX 10+ och annat nyttigt? Bra virtualiserade desktops ser jag inte hända inom någon kort framtid och då är jag ändå en fanatisk VMWare och Xen-user :)

Vi kör mest virtuella windowsmaskiner på Mac-sidan för att kunna nå all Exchangefunktionalitet vi behöver, dvs dom kör i stort sett bara Outlook.

/Karl

VNC-klienter har jag hittat, men jag har inte hittat någon VNC-server gratis till Mac. Var kan jag ladda ner den? Anledningen till VNC är att det skall gå att komma åt Mac:en från Linux, PC och Mac.

Hur gör jag för att dela ut två olika kataloger med olika rättigheter från en Mac som inte kör serverprogramvaran eller andra tillägsprogram?

Kan du knäcka dessa nötter åt mig skulle mina tankar om OS/X stiga mycket.

/Karl

VNC Server finns inbyggd i OSX 10.4 och senare. Länk: http://www.dssw.co.uk/blog/2007/05/14/a-vnc-server-is-included-in-mac-os-x-104/

Annars finns http://sourceforge.net/projects/osxvnc/.

Den bästa jag testat är Teamviewer.se, den funkar klockrent. Om dessa funkar med Linux bryr jag mig inte om eftersom ingen av mina kunder använder det operativet. Mellan Mac och PC fungerar alla alternativen bra bra.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar