Annons

MacBook PRO vs Sony Vaio F

Produkter
(logga in för att koppla)
Han ser det som sitt livsuppdrag att sprida FUD i trådar som denna. När man tar till "argumentet" "moster Ester" så har man inte bara trillat igenom isen utan man ligger på bottnen.

Att inte underhålla OS X känns rakt igenom naivt, hur kan man inte kontinuerligt genomföra diskkontroller på ett operativsystem som ignorerar fel i filsystemet?

För övrigt kan jag meddela att Win7 har automatisk defragmentering schemalagt vid installation, det är inget någon behöver tänka på.

kul att det finns något som har förbättrats i win.
om du Erik nu slutar att fåna dig och går ut bland vanligt folk och tar reda på vad dom anser vara problemet med win och Pc så är det bland annat ,varför saggar min pc ner efterhand, detta sker inte med OSX och utan att man måste hålla med att defragmentera ,avlusa etc
http://www.google.com/search?hl=sv&...hy+will+windows+get+slower+and+slower&spell=1
 
Senast ändrad:
Jo, det hade varit roligt att se vad han lyckats med. Förmodligen kör han 4st crackade OS/X VMWare-maskiner som startar automatiskt vid uppstart.

/Karl

berätta Karl, jag har kört båda systemen prof vad det gäller bildbehandling i flertal år och kommit fram till att Mac är bra mycket enklare att äga och arbeta med och kräver bra mycket mindre underhåll.
Vad gör jag och alla andra för fel som har kommit till samma slutsats??
 
berätta Karl, jag har kört båda systemen prof vad det gäller bildbehandling i flertal år och kommit fram till att Mac är bra mycket enklare att äga och arbeta med och kräver bra mycket mindre underhåll.
Vad gör jag och alla andra för fel som har kommit till samma slutsats??

Vad du gör för fel för att få din laptop att starta på 20min vet jag inte.

Jag är IT-chef för ett företag som kör bägge systemen och jag upplever inte samma sak som dig. Windowsmaskinerna har kanske fler fel, men dom har mer sällan alvarliga fel, medans en Mac har färre men alvarligare fel.

Vi kör HP på PC-sidan och hårdvarufel är ytterst sällsynta på både Mac och PC sidan, så dom felen som uppstår är näst intill uteslutande mjukvarumässiga.

Just nu har vi massor med problem med CS4 och snöleoparden, vi uppgraderade precis 5st Mac:ar till iMac:ar med i7:an och 16GB RAM dessa kom med snöleoparden. Magicmousen fungerar också kasst, alla har kvar en trådad mus också eftersom Magicmousen tappar BT-kontakten dagligen.
Snöleoparden har också slutat stödjat våran Xerox färgkopiator, så vi fick installera en gammal G5:a som printserver.

Just nu är Mac:arna konkurenskraftiga, jag funderar nästan på att köpa en iMac i7:a hem eftersom Apple nu äntligen förstått att en Mac går att använda till bildbehandling och att användaren kanske vill ha en vettig skärm.

Upgraderingen från XP till Windows 7 har gått helt smärtfritt på jobbet på 40 maskiner vilket till och med jag är klart förvånad över. Nu måste jag dock tillägga att Windowsmiljön är betydligt mindre komplicerad, då den i stort sett bara innehåller Office.

Vi körde faktiskt ett test förra veckan på uppstart.

Tävlingsdeltagare 1
Mac (snöleopard, i7, 16GB RAM) med en XP-maskin som startas automatiskt via Fusion vid start

Tävlingsdeltagare 2
HP (Windows 7 (64-bit), Core2Duo 3.2Ghz, 12GB RAM) med en XP-maskin som startas automatiskt med Virtual PC.

Det var möjligt att logga in på den virtuella PCn 5 sek snabbare på Mac:en, vilket var lite förvånande då den var helt outstanding på pappret.

/Karl
 
Han ser det som sitt livsuppdrag att sprida FUD i trådar som denna. När man tar till "argumentet" "moster Ester" så har man inte bara trillat igenom isen utan man ligger på bottnen.

Att inte underhålla OS X känns rakt igenom naivt, hur kan man inte kontinuerligt genomföra diskkontroller på ett operativsystem som ignorerar fel i filsystemet?

För övrigt kan jag meddela att Win7 har automatisk defragmentering schemalagt vid installation, det är inget någon behöver tänka på.

Du Erik, beträffande livsuppdrag ska du kanske hålla en låg profil. Du om någon har gett PC-talibanerna ett ansikte. Du öser ur dig nedsättande och oförskämda kommentarer till alla som inte tycker som du. Om du hade orkat (och ta till dig) läsa i den här och alla andra trådar och som handlar om detta ämne hade du sett att alla som bytt från PC till Mac vittnar om ett enklare liv framför datorn. Du kan komma med alla tekniska förklaringar och bortförklaringar du vill, men så är det.
 
kul att det finns något som har förbättrats i win.
om du Erik nu slutar att fåna dig och går ut bland vanligt folk och tar reda på vad dom anser vara problemet med win och Pc så är det bland annat ,varför saggar min pc ner efterhand, detta sker inte med OSX och utan att man måste hålla med att defragmentera ,avlusa etc
http://www.google.com/search?hl=sv&...hy+will+windows+get+slower+and+slower&spell=1
Vanligt folk är den absolut sämsta argumentet du kan använda, kan du inte försöka vara saklig åtminstone i ett inlägg? Det är ju uppenbart att du inte kör Windows 7 och således är alla dina åsikter om Windows idag helt irrelevanta.
Jag hade klasskompisar vars OS X blev oanvändbart i princip och fick installeras om, ska jag basera mina åsikter om OS X på de händelserna tycker du?

Snälla, försök nu att vara relevant...
 
Du Erik, beträffande livsuppdrag ska du kanske hålla en låg profil. Du om någon har gett PC-talibanerna ett ansikte. Du öser ur dig nedsättande och oförskämda kommentarer till alla som inte tycker som du. Om du hade orkat (och ta till dig) läsa i den här och alla andra trådar och som handlar om detta ämne hade du sett att alla som bytt från PC till Mac vittnar om ett enklare liv framför datorn. Du kan komma med alla tekniska förklaringar och bortförklaringar du vill, men så är det.
PC-taliban som kör Mac med OS X, snälla, kan du inte bara låta bli att ens försöka?
Jag vet att du tycker krav på fakta och saklighet är oförskämt och nedsättande, men för många andra är det bara det som är intressant, att folk sitter och hittar på saker till höger och vänster har ingen någon nytta av.

Det är modigt att säga "alla" när fotosidan består av samma 10 personer som grubblar samma lögner om och om igen och som bytte från XP för 10år sedan, vad det har med saken att göra vet jag dock inte.
 
du menar det är som maccmupparna glider förbi på sina snygga välfungerande macbookpro som startar upp utan problem oavsett de har stått stilla mer än tre dagar

Till Erik, ge dig ut i verkligheten, tala med moster Ester eller din granne och fråga om hur de upplever sina pc burkar efter en tids användande.

Jag hade också bra koll på mina burkar en tid, gjorde ständiga ghostningar, körde antivirus, defragmenterade osv,körde antispionprogram etc, vilket gidder, vem orkar när det finns OSX

Måste erkänna att jag gav upp efter ca 10 års bråkande med pc och windows. Tidigare var jag en inbiten gamer och då fanns inget alternativ. De senaste åren har jag fotat ordentligt mycket och det var då jag tröttnade, framförallt på de ständiga uppdateringarna.
Det spelar ingen roll hur man ser på det. En pc kräver mer underhåll. Det roliga med en ny pc (laptop) är att man får börja med att formatera den och ominstallera windows för att slippa alla crap wares som är förinstallerade. Därtill är det klart vettigt att köra msconfig efter varje ny installation av programvara och stänga av eventuella autostartobjekt som lagts till. Det är även bra att defragmentera sina diskar regelbundet. Scanna gärna efter spyware med jämna mellanrum.Gör dig gärna bekant med registret och dess funktioner eftersom det kan behöva repareas ibland.Annars funkar windows rätt hyfsat. Jag har en dell 8300 med win xp som inte är omformaterad på 5 år. Den står som fileserver nu och funkar riktigt bra. Jag vågar dock inte tänka på hur många timmar jag har lagt ner på att få den att funka och hålla sig frisk och pigg.

I somras sålde jag min Dell inspiron 9400 som jag faktiskt gillade. Kul att kunna flasha om ett 7900 gs till ett GTX och få 40 % mer prestanda.Jag fastnade för en 17 " macbook pro då skärmen slog allt jag tidigare sett på en laptop. Har faktiskt inte slutat spela helt. Lite CS och Oblivion blir det ibland.Funkar riktigt bra i Bootcamp =)

Till ämnet! Är huvudsyftet att redigera och arbeta med bilder och vill man lägga minimal tid på underhåll och felsökning så köp en macbook.
 
Du Erik, beträffande livsuppdrag ska du kanske hålla en låg profil. Du om någon har gett PC-talibanerna ett ansikte. Du öser ur dig nedsättande och oförskämda kommentarer till alla som inte tycker som du. Om du hade orkat (och ta till dig) läsa i den här och alla andra trådar och som handlar om detta ämne hade du sett att alla som bytt från PC till Mac vittnar om ett enklare liv framför datorn. Du kan komma med alla tekniska förklaringar och bortförklaringar du vill, men så är det.

Jag känner folk som gått åt bägge hållen och blivit jättenöjda. Dom flesta som suttit länge på Mac och som byter till PC, brukar ganska snart bli väldigt possitivt överraskade över utbudet av gratisprogram. En PC kan du köpa och sedan inte betala ett öre till så länge du inte vill syssla med avancerad ljud- och video- bearbetning, då måste man även på PC-sidan ta fram plånboken. Alla som går från Mac till PC blir förvånad över hur mycket skitsnack det var över hur ostabilt Windows är. Min PC hemma är inte ominstallerad på 2.5 år nu och min laptop har snurrat i 1.5 utan ominstallation. Ingen av maskinerna har jag ägnat någon som helst extra tid på att få dom att snurra efter att jag installerat dom.

/Karl
 
Till ämnet! Är huvudsyftet att redigera och arbeta med bilder och vill man lägga minimal tid på underhåll och felsökning så köp en macbook.

en viktig poäng för alla som inte vill giddra med win, eller så kan man ju alltid lägga in win på maccen om man vill giddra med massa saker som antivirus och annat mög
Man har alltså större valfrihet med en mac .
 
en viktig poäng för alla som inte vill giddra med win, eller så kan man ju alltid lägga in win på maccen om man vill giddra med massa saker som antivirus och annat mög
Man har alltså större valfrihet med mac .

Har du någonsin ens sett Windows 7??
Allt du kallar annat mög och antivirus är inbygt från start, i alla fall om man kör en engelsk version.

/Karl
 
Har du någonsin ens sett Windows 7??
Allt du kallar annat mög och antivirus är inbygt från start, i alla fall om man kör en engelsk version.

/Karl

jag tänker som sist ta med win alternativet nu när nästa generation kommer av macbook pro - så kan jag ju alltid köra det parallellt med osx och se efter vad det innebär.
En av fördelarna med mac- inte sant?
 
PC-taliban som kör Mac med OS X, snälla, kan du inte bara låta bli att ens försöka?
Jag vet att du tycker krav på fakta och saklighet är oförskämt och nedsättande, men för många andra är det bara det som är intressant, att folk sitter och hittar på saker till höger och vänster har ingen någon nytta av.

Det är modigt att säga "alla" när fotosidan består av samma 10 personer som grubblar samma lögner om och om igen och som bytte från XP för 10år sedan, vad det har med saken att göra vet jag dock inte.

fakta och saklighet... Hmm. eftersom du saknar självinsikt och inte inser hur dumt det låter när du talar om det (fakta och saklighet) är det absolut ingen idé att diskutera med dig.
 
fakta och saklighet... Hmm. eftersom du saknar självinsikt och inte inser hur dumt det låter när du säger det är det absolut ingen idé att diskutera med dig.

Vad Erik inte förstår är att vi macägare har fördelen att för en billig peng testa ev använda win 7 parallellt med OSX.
vi har mao stor valfrihet, även att få uppleva antivirus,virus mm
och dessutom snyggare datorer
det är ju bara fördelar med mac vad jag kan förstå
 
Vad Erik inte förstår är att vi macägare har fördelen att för en billig peng testa ev använda win 7 parallellt med OSX.
vi har mao stor valfrihet
och dessutom snyggare datorer
det är ju bara fördelar med mac vad jag kan förstå

Japp, så är det. Men vem vill söla en Mac med Windows när man kan jobba i datorn utan att jobba MED datorn
 
jag tänker som sist ta med win alternativet nu när nästa generation kommer av macbook pro - så kan jag ju alltid köra det parallellt med osx och se efter vad det innebär.
En av fördelarna med mac- inte sant?

Nej, det är en av fördelarna med Windows att det inte är insnöat och går att köra på dom flesta datorer med intelprocessorer.
Nackdelen med Mac är att fusion eller parallels är ganska dyra, på windows-sidan är både WM-Ware och Virtual-PC (i business och ultimate) gratis.
Att köra med bootcamp är relativt oflexsibelt, men man blir ju i och för sig av med OS/X helt och hållet för ett tag.

Det många inte tänker på är just det att mycket som finns gratis till hands till PC kostar på Mac-sidan.
Möjligheten till virtuella maskiner, VNC (server) för att ta några exempel. Windows är sedan betydligt kraftfullare i nätverket, i OS/X har man inte alls samma flexibilitet som Windows när det gäller att dela ut bibliotek och filer t.ex.

/Karl
 
Har du någonsin ens sett Windows 7??
Allt du kallar annat mög och antivirus är inbygt från start, i alla fall om man kör en engelsk version.

/Karl

Man börjar ju undra..har man bara fungerande och bra program mm som sköts automatiskt/enligt schema som man lagt in så ska det mycket till för en normalanvändare att ens lyckas "sunka" ner en PC såpass att det tar 10-20 min för den att boota upp eller blir märkbart slöare.
 
Vad Erik inte förstår är att vi macägare har fördelen att för en billig peng testa ev använda win 7 parallellt med OSX.
vi har mao stor valfrihet, även att få uppleva antivirus,virus mm
och dessutom snyggare datorer
det är ju bara fördelar med mac vad jag kan förstå

Snyggare dator är väl en smaksak, iMac:en är helt ok, men Macbooken är väl rätt ful?
Det kanske säger mer om vad du kan förstå än om sakligheterna här. :)

/Karl
 
Snyggare dator är väl en smaksak, iMac:en är helt ok, men Macbooken är väl rätt ful?
Det kanske säger mer om vad du kan förstå än om sakligheterna här. :)

/Karl

okej - maccen är enligt din mening inte så snygg,det handlar mer om tycke och smak, men vi kan köra win 7 och Osx vilket ger större valfrihet.
Och nya macbook proo är på väg.
Valet är enkelt iaf för mig
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.