Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook PRO vs Sony Vaio F

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte så konstigt om man aldrig sett en Macanvändare få "kernel panic" -- det är ju väldigt ovanligt. Själv kan jag inte komma ihåg när det hände sist, ett år sedan kanske.

Jo både "kernel panic" eller "blue screen" är väldigt ovanliga. På mitt jobb får vi ca 2st blue screens per år bland 40st PC och 1st kernel panic per år bland 8 Mac:ar.
Det beror ju lite på vad man installerar på respektive system eller om man lyckats få något hårdvarufel.

/Karl

80+ åringar kör helst dom systemen som deras avkomma kör för där kan dom bäst få hjälp. Min 90+ farmor, skypar, släktforskar och emailar med en Windows PC och är jättenöjd med det.

Hon skulle förmodligen inte alls bli nöjd med en Mac eftersom ingen av hennes 3 barn eller någon av hennes 10 barnbarn har förstått förträffligheten med Mac och kan inte hjälpa henne där.

/Karl

Det var ju synd Karl att ingen av barn och barnbarn har förstått förträffligheten med Mac så dom kunde visa din farmor 90+ Min mor 80+ har däremot lånat min Mac vid flera tillfällen. så hon surfar redigerar sina bilder mm i den också. Men som hon säger det finns ingen anledning att byta sin pc mot en mac så länge den fungerar till det hon använder den till och det kan jag inte argumentera emot.

Det är inte så konstigt om man aldrig sett en Macanvändare få "kernel panic" -- det är ju väldigt ovanligt. Själv kan jag inte komma ihåg när det hände sist, ett år sedan kanske.
Så ovanligt är det väl inte om du fick det för ett år sedan? Poängen är att "det funkar" gäller bara tills det inte gör det och inget system funkar alltid.
Att det ena systemet skulle vara stabilare än det ändra är därför lika roligt att höra varje gång, speciellt när man pratar om något så instabilt som desktop-os :) Sedan NVIDIA och ATI (dom två största problemen på båda plattformarna) fick in sina drivrutiner i user mode är allting frid och fröjd.

Ok, jag har inte testat det i snöleoparden. Fixar den syncronisering av kontakter från en Public Folder in till dom egna kontakterna som sedan skall syncas vidare via active sync till mobiltelefoner?

/Karl

Äär lite osäker, men jag har active sync tillsamans med Outlook och köra hemifrån på Mac Mail utan större problem mer än med Jpeg och där finns det en "osnygg" work around som ser till att omvärlden får snygg presentation men mac mail får en icon istället.

Jag har mina kontakter på Exchange, men antar att även publika folders följder med om den ligger på exchange servern (fick med RSS flöden och en del andra saker jag inte normalt kollar på från Exchange och till Mac mail)

Äär lite osäker, men jag har active sync tillsamans med Outlook och köra hemifrån på Mac Mail utan större problem mer än med Jpeg och där finns det en "osnygg" work around som ser till att omvärlden får snygg presentation men mac mail får en icon istället.

Jag har mina kontakter på Exchange, men antar att även publika folders följder med om den ligger på exchange servern (fick med RSS flöden och en del andra saker jag inte normalt kollar på från Exchange och till Mac mail)

Tyvärr följer inte publika folders med utan bara dina egna kontakter och Globala adresslistan.
Vi har därför en snurra som syncroniserar kontakter mellan några centralt förvaltade publika folders till dina egna kontakter. Jag har hittils bara fått det att snurra i Outlook, jag har inte fått det att funka i Entourage eller Mail.
Hur fungerar det att se tillgängligheten på andra mötesdeltagare i iCal syncad mot exchange när man vill starta möten?

/Karl

Alla som har erfarenhet av både Snow Leopard och Windows 7 räcker upp handen. Övriga sätter sig ner och lyssnar fint och ställer adekvata frågor. Ordning i klassen!

Först på dagordningen står det att vi ska diskutera vilken bärbar dator som är bäst, Sony eller Mac.

Jag tror att svaret blev Mac, eftersom det kan komma en Mac med lika snabb, eller snabbare, hårdvara än Sonyn ifråga. :)

Jag tror att svaret blev Mac, eftersom det kan komma en Mac med lika snabb, eller snabbare, hårdvara än Sonyn ifråga. :)
Kan komma? Just nu är svaret simpelt, Sonyn utan tvekan. En eventuellt framtida MBP får ju så klart ställas mot en eventuell framtida maskin från Sony också, eller hur? Relevans i jämförelser vinner alla på (trots att vissa på fotosidan föredrar det motsatta).

Tyvärr följer inte publika folders med utan bara dina egna kontakter och Globala adresslistan.
Vi har därför en snurra som syncroniserar kontakter mellan några centralt förvaltade publika folders till dina egna kontakter. Jag har hittils bara fått det att snurra i Outlook, jag har inte fått det att funka i Entourage eller Mail.
Hur fungerar det att se tillgängligheten på andra mötesdeltagare i iCal syncad mot exchange när man vill starta möten?

/Karl

Ja du ser det, dock inte så som i Outlook, du måste lägga till deltagare (känner av vilken kalender du arbetar i och hämtar adresser från den associerade adressboken) och därefter klicka på tillgänglighet och då får du upp så som du är van vid. Du kan flytta mötet i detta fönster etc så som i Outlook.

Ja du ser det, dock inte så som i Outlook, du måste lägga till deltagare (känner av vilken kalender du arbetar i och hämtar adresser från den associerade adressboken) och därefter klicka på tillgänglighet och då får du upp så som du är van vid. Du kan flytta mötet i detta fönster etc så som i Outlook.

Eller så byter man till Google Apps for Buisness och får ett plattformsoberoende system för allt det viktiga :)

och lämnar ut allt till Google.

/Karl
Äsch då, är du inte en government body har du inget av intresse som dom inte kan köpa upp om dom skulle vilja oavsett :)

Att använda Apps förhindrar ju inte krypering av viktig data, det gör bara tillgängligheten så mycket lättare, och någon måste ju ta hand om informationen, sällan praktiskt att ha det in-house.

Mail till OS X kan jag iaf inte rekommendera, likt alla andra produkter och OS:et i sig har man inte en aning om vad det håller på med, en mailserver kan vara nere en dag och då får inte så mycket som en viskning om att något är fel :)

Mail till OS X kan jag iaf inte rekommendera, likt alla andra produkter och OS:et i sig har man inte en aning om vad det håller på med, en mailserver kan vara nere en dag och då får inte så mycket som en viskning om att något är fel :)

Om min e-postserver inte fungerar så brukar Mail i min dator klaga. Jag tycker annars det är ett trevligt och lättöverskådligt program.

Om min e-postserver inte fungerar så brukar Mail i min dator klaga. Jag tycker annars det är ett trevligt och lättöverskådligt program.
Hur då? Får du en dialogruta som meddelar dig om problem? Jag har inte ändrat något, och definitivt inte satt igång något "quiet mode".

Sony Vaio

Hej, jag har precis bytat från Mac till PC. Windows 7 är riktigt bra. Dessutom fick jag mer RAM och större hårddisk. Även HDMI och Blueray kom med Sony Vaio. För mig ett glasklart val att byta tillbaka till PC. Sen gillar jag inte heller att Apple försöker styra konsumenten in i det sista. Med iPad kommer användaravtal där Apple får lov att radera min filer. Gillar inte den stilen alls.

Hur då? Får du en dialogruta som meddelar dig om problem? Jag har inte ändrat något, och definitivt inte satt igång något "quiet mode".

ett något prematurt uttalande vad det gäller mail verkar det som Erik
Jag tycker du skall tona ner dina sk kunskaper om vad det gäller mac-eller hur!

Snöleoparden har också slutat stödjat våran Xerox färgkopiator, så vi fick installera en gammal G5:a som printserver.

/Karl

vilken färgkopiator är det?

Jag var med och installerade snöleopard (uppgradering) till en kollega, vi fick då slänga förvald skrivare i Inställningar och "fax och skrivare" och på nytt välja skrivaren så fungerade det utan problem, kan det vara något liknande med er färgkopiator?

Lite tips från Apple http://support.apple.com/kb/HT3669

http://download.support.xerox.com/p..._Matrix/other/macosx/en/MacOSX10-6_Matrix.pdf

Senast ändrad:
Mail visar en liten symbol till höger om brevlådans namn i vänsterkolumnen när förbindelsen krånglar. Om man klickar på symbolen får man en förklarning av problemet och en fråga om man vill försöka igen.
Mao om man inte sitter och stirrar på Mail hela dagen utan har det minimerat har man ingen som helst aning, en grå ikon på en grå bakgrund har aldrig varit en vettig UI-lösning :)

ett något prematurt uttalande vad det gäller mail verkar det som Erik
Jag tycker du skall tona ner dina sk kunskaper om vad det gäller mac-eller hur!
Om du baserar det uttalandet på en fråga om ett program så bör du tona ner dina sk kunskaper om allt vad har med datorer att göra, eller hur!

Nu när jag tänker över det har du aldrig någonsin skrivit ett inlägg som reflekterar verkligheten eller som har en faktamässig grund, hur känns det? I andra forum kallas det att trolla, på fotosidan är det lite av normen, but still.

Först konstaterar du att Mail och alla andra produkter inkl OS X suger på att lämna statusinfo. När du sedan får en förklaring på hur det går till, efterkonstruerar du problemet så att du ändå ska få rätt (vilket du ändå inte får, om Mail är i gömt eller minimerat, får du en hoppande mail-ikon nere i dockan om problem uppstår).

Pinsamt... vem som är troll i denna och alla andra liknande trådar är ingen som helst tvekan för mig. Med en grundmurad negativ inställning till OSX kan det aldrig bli en bra dator i dina händer. Sälj den, eller lär dig lite mer!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar