Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, om man tycker att det är "lättare" att tvingas installera en massa drivers och liknande än att låta bli...
Ja, det är ju verkligen oerhört svårt att ladda ner och installera en drivrutin. Är man på den nivån att man tycker det är krångligt så är man en fullkomlig novis vad gäller datorer och då kan jag förstå att OS X är mer tilltalande.
 
Ja, om man tycker att det är "lättare" att tvingas installera en massa drivers och liknande än att låta bli...

Nu består ju OS/X också av drivers, enda skillnaden är att det i Windows är lättare att det installera sådanna som inte fanns från början.
Är Windowsdrivern signerad går allt helt automatiskt när man pluggar i det man vill använda.

/Karl
 
Ja, det är ju verkligen oerhört svårt att ladda ner och installera en drivrutin. Är man på den nivån att man tycker det är krångligt så är man en fullkomlig novis vad gäller datorer och då kan jag förstå att OS X är mer tilltalande.
Windows 7 gör det dessutom åt dig för de flesta typer av hårdvara.
I OS X får du vänta på upgrade packages när drivrutinerna är trasiga, vet inte hur man kan föredra det faktiskt. Försök få workstation class grafikkort att funka i OS X, eller kör SLI t.ex.
 
Windows 7 gör det dessutom åt dig för de flesta typer av hårdvara.
I OS X får du vänta på upgrade packages när drivrutinerna är trasiga, vet inte hur man kan föredra det faktiskt. Försök få workstation class grafikkort att funka i OS X, eller kör SLI t.ex.
Fast varför skulle man vilja köra SLI på en plattform som inte direkt är till för spel? :)
 
Jo, men funkar det ens att köra med SLI/CF i såna applikationer? Tänker på exempelvis ATI Avivo och Nvidia PureVideo.
Det är bara video decoding, inget du behöver SLI för.
Du kan använda GPU för väldigt accelererad video-encoding dock, och även 3d-mjukvaror stödjer det. Vet inte hur det är med postprocessing men förmodar att det bör finnas stöd där med.
 
Tar inte många sekunder för min win7-burk att vakna ur sleep-läget. När/om det inte funkar kan det vara felkonfigurerat eller så kan hårdvaran/drivrutiner vara inkompatibla med sleep-funktionen.

Förmodligen. Det är hursomhelst inte något som krånglar på en mac. "Felkonfiguration/bristande hårdvarustöd" är aldrig ett problem :)
Faktum är att jag inte sett nån annan dator starta lika snabbt ur vila och ansluta till accesspunkten som min mac.

Är man ingen klantskalle behöver man inte det på en windowsburk heller.
Nähä. Jag känner isåfall bara klantskallar för alla jag känner har nån form av antivirusprogram...

Varför skulle man titta på tangenterna när man skriver? :D

I övrigt kan jag hålla med om det du sa.

Jag kan inte låta bli att kolla på tangenterna fast jag tycker att jag skriver hyfsat bra ändå - klarar man sig utan det så är det väl skitbra. För mig är det ett klart plus att det finns belyst tangentbord.
 
Det är bara video decoding, inget du behöver SLI för.
Du kan använda GPU för väldigt accelererad video-encoding dock, och även 3d-mjukvaror stödjer det. Vet inte hur det är med postprocessing men förmodar att det bör finnas stöd där med.
Hade fått för mig att i alla fall Avivo var namnet på ATIs h.264-encoder också, men den kanske heter nåt annat. Var hur som helst encodingen jag syftade på (som jag för övrigt själv använder friskt...mitt HD4890 komprimerar mina filmklipp ungefär 50% snabbare än enbart processorn, vilket är imponerande med tanke på att det är en i7 920 som tuffar på i 4GHz).
Jobbar man med 3d-program som Maya eller 3d studio är ju ändå ett kort ämnat åt just det betydligt mycket bättre än ett spelkort i SLI/CF.
Väldigt off topic nu :)
 
Hade fått för mig att i alla fall Avivo var namnet på ATIs h.264-encoder också, men den kanske heter nåt annat. Var hur som helst encodingen jag syftade på (som jag för övrigt själv använder friskt...mitt HD4890 komprimerar mina filmklipp ungefär 50% snabbare än enbart processorn, vilket är imponerande med tanke på att det är en i7 920 som tuffar på i 4GHz).
Jobbar man med 3d-program som Maya eller 3d studio är ju ändå ett kort ämnat åt just det betydligt mycket bättre än ett spelkort i SLI/CF.
Väldigt off topic nu :)
Om Avivo även sköter encoding vet jag faktiskt inte, senast jag kollade på det så var det bara decoding iaf.
SLI är inget unikt för spelkort, Quadrokorten från NVIDIA funkar bra i SLI (http://www.nvidia.com/object/quadro_sli.html). Att inte sådant funkar på en dator som ska anses funka som workstation är lite pinsamt i min bok iaf.
 
Sluta inte upp att fortsätta tjafsa om vilken dator som är bäst. Det är alltid lika skoj att se dessa diskussioner. PC är mycket bättre än Mac och hör sen!
 
Angående XP vs Vista vs W7 så går dom tre operativsystemen knappt att jämföra..

XP - tog över som "trotjänare" efter w2k. Bygger ju på MS "gamla tänk", alltså inte så mycket smarta "finesser" i operativsystemet, omstarter vid drivrutinsuppgraderingar, m.m.

Vista ska vi inte ens tala om..det är väl allmänt känt att Vista är MS största fiasko sen..tja, Windows Millennium kanske?

Jag var rätt skeptisk mot W7 också, tills jag installerade det på en av mina hemmabyggda datorer. Ett par minuter efter installation installerade jag ett spel, Assassins Creed, och drog igång. Funkade klockrent. Sedan slog det mig att jag inte hade installerat några drivrutiner för grafikkort, ljudkort, o.s.v. Det behövdes dock inte, för det hade W7 gjort, dessutom de senaste drivrutinerna, flera versioner nyare än de som låg med på skivorna. Det är ett exempel på hur W7 har utvecklats mot tidigare OS från MS. Sen har det tillkommit många smarta "finesser" eller vad man ska kalla det. Som t.ex. att man tar tag i ett fönster och "skakar det" för att gömma alla andra fönster, eller att man maximerar ett fönster helt enkelt bara genom att dra och släppa det mot skärmens överkant. Släpper man mot höger- respektive vänster skärmkant så placeras programmet på halva skärmen, perfekt när man surfar på stor skärm utan pivot. Det där var ju bara ett par exempel, men det har verkligen tillkommit mycket sånt som gör att operativsystemet känns mer "smart".

Jag har jag inte kört W7 tillräckligt länge på en helt frisk dator för att kunna uttala mig säkert om stabiliteten. Jag har ett ramminnesfel på den stationära dator där jag har W7 installerat nu, vilket gör att den kraschar med ojämna mellanrum. Det handlar bara om ren lathet att jag inte har bytt ut den trasiga minnesmodulen ännu, jag vet till och med vilken det är. Då _samtliga_ krascher i loggen beror på det felet så känns det dock som att operativsystemet i sig är lika stabilt som ett välkonfigurerat och välunderhållet XP (d.v.s. väldigt stabilt).

Angående stora företag och deras policies så stumblade (StumbleUpon) på denna engelska text som jag vill dela med mig av:

Start with a cage containing five monkeys.

Inside the cage, hang a banana on a string and place a set of stairs under it. Before long, a monkey will go to the stairs and start to climb towards the banana. As soon as he touches the stairs, spray all of the other monkeys with cold water.

After a while, another monkey makes an attempt with the same result - all the other monkeys are sprayed with cold water. Pretty soon, when another monkey tries to climb the stairs, the other monkeys will try to prevent it.

Now, put away the cold water. Remove one monkey from the cage and replace it with a new one. The new monkey sees the banana and wants to climb the stairs. To his surprise and horror, all of the other monkeys attack him.

After another attempt and attack, he knows that if he tries to climb the stairs, he will be assaulted.

Next, remove another of the original five monkeys and replace it with a new one. The newcomer goes to the stairs and is attacked. The previous newcomer takes part in the punishment with enthusiasm! Likewise, replace a third original monkey with a new one, then a fourth, then the fifth. Every time the newest monkey takes to the stairs, he is attacked.

Most of the monkeys that are beating him have no idea why they were not permitted to climb the stairs or why they are participating in the beating of the newest monkey.

After replacing all the original monkeys, none of the remaining monkeys have ever been sprayed with cold water. Nevertheless, no monkey ever again approaches the stairs to try for the banana. Why not? Because as far as they know that's the way it's always been done round here.

And that, my friends, is how company policies are made.
 
VIlken dator är bäst? Den som får jobbet gjort. Det som är kul är att originalfrågan glömdes rätt fort... Hur mycket roll spelar SLI, avivo, h264, häpp hopp etc. när man bara vill photoshoppa/webpublicera/spara bilder? Läge att kamma benan åt andra hållet, guys?
 
Vista ska vi inte ens tala om..det är väl allmänt känt att Vista är MS största fiasko sen..tja, Windows Millennium kanske?
Vista var inte ett fjasko ur ett tekniskt perspektiv (jag rekommenderar Ars Techicas artikel om man är intresserad, väldigt intressant), Microsoft utvecklade kärnan något fenomenalt och gjorde grunden för det som idag är Windows 7 möjlig. Fråga dom som kört Mac länge om hur stabilt och bra OS X 10.0 var, men precis som med all mjukvara som skrivs om så blir de första versionerna sällan speciellt bra.
Med Vista fick vi user mode drivers för grafik och ljud, en av de största akilleshälarna i ett modernt OS idag när det gäller stabilitet. Vista gjorde det också möjligt för företag att börja konvertera (inte byta ut) sina plattformar, en marknad som MS har väldigt mycket pengar i.
Där MS misslyckades totalt när det gäller Vista var privatpersonerna, OEM fick inte tid (eller tillräckligt med press) för att ta fram drivrutiner och OS:et fick ju lida ganska så hårt för det. Det roliga här var att de flesta som dissade Vista aldrig hade kört det, gotta love the Internet ;)

Det är mao inte helt rättvist att jämföra med ME som inte erbjöd någon teknisk utveckling över huvud taget typ :p
 
allt är en smaksak men jag kommer aldrig gå över till pc igen. Köpte en iMac och en macbook pro och allt är så mycket igenom tänkt och fungerar till 100% sen är dom ju givitvis ögongodis med :)
 
Vista var inte ett fjasko ur ett tekniskt perspektiv (jag rekommenderar Ars Techicas artikel om man är intresserad, väldigt intressant), Microsoft utvecklade kärnan något fenomenalt och gjorde grunden för det som idag är Windows 7 möjlig. Fråga dom som kört Mac länge om hur stabilt och bra OS X 10.0 var, men precis som med all mjukvara som skrivs om så blir de första versionerna sällan speciellt bra.
Med Vista fick vi user mode drivers för grafik och ljud, en av de största akilleshälarna i ett modernt OS idag när det gäller stabilitet. Vista gjorde det också möjligt för företag att börja konvertera (inte byta ut) sina plattformar, en marknad som MS har väldigt mycket pengar i.
Där MS misslyckades totalt när det gäller Vista var privatpersonerna, OEM fick inte tid (eller tillräckligt med press) för att ta fram drivrutiner och OS:et fick ju lida ganska så hårt för det. Det roliga här var att de flesta som dissade Vista aldrig hade kört det, gotta love the Internet ;)

Det är mao inte helt rättvist att jämföra med ME som inte erbjöd någon teknisk utveckling över huvud taget typ :p

Jag måste nog villigt erkänna att din kunskap i ämnet vida överstiger min :)

Dock tänkte jag nog mer ur ett vidare perspektiv. Precis som du skriver så blev privatkunder ganska rejält eftersatta. Trots de jättelika trummor det hamrats på angående operativsystemets förenkling, förbättring, o.s.v. o.s.v.

En stor grej för många tror jag dock var övergången till UAC. Väldigt många har/hade svårt att acceptera UAC, och väldigt många kallade det (uppenbarligen utan att ha förstått ett jota) för microsofts största misslyckande någonsinn. Få verkade förstå att hela poängen med UAC ÄR att det SKA vara skitirriterande..som ett sätt att tvinga utvecklare att lösa sina program utan obehagliga administratörsåtkomster. De som har lirat linux länge är väldigt vana vid att INTE ge icke-restriktiv åtkomst till vad som helst, något som de flesta hemmaanvändarna av windows aldrig någonsinn ägnat en tanke åt.

De dummaste W7-användarna tycker jag personligen är de som tror att de är smarta när de inaktiverar UAC. Snacka om att inte veta vad man sysslar med :D (Med reservation för de väldigt få som inaktiverar UAC och faktiskt verkligen vet vad de sysslar med. Torde vara rätt få här.).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.