Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller datorer är dessvärre så.

Nja, min första IBM-PC det var kvalitetet det, som man inte hitta hos någon leverantör inkl Apple nu. Den lådan kunde nog en stridsvagn köra över utan att den skulle gå sönder.

Däremot så skulle den vara hopplöst langsam nu.

/Karl
 
Nja, min första IBM-PC det var kvalitetet det, som man inte hitta hos någon leverantör inkl Apple nu. Den lådan kunde nog en stridsvagn köra över utan att den skulle gå sönder.

Däremot så skulle den vara hopplöst langsam nu.
En långsam dator är dålig just därför att den är långsam.
 
En långsam dator är dålig just därför att den är långsam.

Det beror helt på användningsområdet, ska du bara läsa av en väderstation och skicka datat vidare till en server så kanske energisnålhet är betydligt viktigare än hastigheten. Kommer byta ut en mac-mini till en rasberry PI för detta nu, den är betydligt långsammare (fast tillräckligt snabb) men också betydligt strömsnålare.

/Karl
 
Det beror helt på användningsområdet, ska du bara läsa av en väderstation och skicka datat vidare till en server så kanske energisnålhet är betydligt viktigare än hastigheten. Kommer byta ut en mac-mini till en rasberry PI för detta nu, den är betydligt långsammare (fast tillräckligt snabb) men också betydligt strömsnålare.
Ja...visst, tar man till specialfall är det klart att man kan få det att verka som att man hade rätt. Vanligtvis används datorer till annat än att läsa av väderstationer och rent allmänt är en långsam dator sämre på att göra det en dator brukar göra.

Och även i fallet med en väderstation så är en modern dator att föredra framför en omodern, eftersom det finns datorer som är mindre och strömsnålare idag än tidigare. Det finns datorer som inte är större än ett usb-minne som skulle klara uppgiften galant.

Så på vilket sätt är en omodern dator bra?
 
Nej, du har förklarat att långsamma datorer inte alltid är dåliga (beroende på användningsområde)
Omoderna, däremot, är alltid dåliga.

Min dator som jag använder nu är omodern en Core2Quad, men inte är den dålig. Den är förmodligen också snabbare än många moderna i3-datorer.

Möjligtvis kan jag sträcka mig till att säga att en omodern är sämre än en modern.

/Karl
 
Windows är väl inte direkt på modet? Alltså omodernt - alltså dåligt enligt din egen definition. :)
Ordet modern har, förutom att ha med mode att göra, betydelsen nutida. Du förstår, ord kan ha flera olika betydelser.
Så nä, inte omodernt enligt min egen definition.
 
OS/X Lion och Windows 7 är ungefär lika moderna skulle jag säga. När Windows 8 kommer ute senare i år så kommer OS som bara är optimerade för antingen touch eller mus/tangentbord bli omoderna.

Likaså kommer det kännas konstigt att köra olika OS bara för att man byter från datorn till pad:en.

/Karl
 
Omoderna, däremot, är alltid dåliga.
Det brukar inte vara så smart att använda ordet "alltid"; det kommer alltid någon som visar att ett ord som "vanligtvis" eller "ofta" borde använts.

För några år sedan sålde jag en dator. Den var då 15 år gammal, långsam, bullrig och mumsade glatt i sig el. Jag köpte den för 400,- och efter lite puts sålde jag den för 10 000,-. För mig var detta absolut inte en dålig dator. För den nöjda köparen var det heller inte en dålig dator.
 
Det brukar inte vara så smart att använda ordet "alltid"; det kommer alltid någon som visar att ett ord som "vanligtvis" eller "ofta" borde använts.

För några år sedan sålde jag en dator. Den var då 15 år gammal, långsam, bullrig och mumsade glatt i sig el. Jag köpte den för 400,- och efter lite puts sålde jag den för 10 000,-. För mig var detta absolut inte en dålig dator. För den nöjda köparen var det heller inte en dålig dator.
Ja, det finns då folk till allt.
Får man fråga vad det var för dator som såldes?
 
Ordet modern har, förutom att ha med mode att göra, betydelsen nutida. Du förstår, ord kan ha flera olika betydelser.
Så nä, inte omodernt enligt min egen definition.

Haha, nu är du ute och seglar... Om "modern" betyder nutida enligt din definition, så är ju allt som produceras idag modernt. Du blåser lite halvhjärtat i ett munspel medan jag bankar på en kastrull - inspelat idag och modern musik enligt din definition. Och en dator tillverkad i morgon, med en PPC-processor på 300 MHZ och MacOS 8 är nästan futuristisk enligt ditt språkbruk.

Om du tänker ge dig på att undervisa mig i språk får du nog vässa pennan lite först. Eller vad det nu är som är trubbigt... :)
 
Ja, det finns då folk till allt.
Det finns system ute i verkligheten som kostar mer att uppgradera till "moderna" maskiner än att underhålla som de är. Köparen behövde ett reservsystem och var mycket tacksamma när maskinen behövdes några månader senare.
Får man fråga vad det var för dator som såldes?
Det var en Sun SparcStation 20; endast själva datorlådan men med dubbla processorer och maxat RAM.
 
Efter några månader med min allra första Mac (Powerbook) och efter en dryg månad med en ny jobb-PC (Dell Precision) så konstaterar jag, med hänvisning till trådens frågeställning, att jag betalar för tid. Köp en Mac och du får tid på köpet!

eller som någon skrev "Yeah, it was weird, getting a Mac was kind of like waking up one morning and being cured of Down's Syndrome."
 
Efter några månader med min allra första Mac (Powerbook) och efter en dryg månad med en ny jobb-PC (Dell Precision) så konstaterar jag, med hänvisning till trådens frågeställning, att jag betalar för tid. Köp en Mac och du får tid på köpet!

eller som någon skrev "Yeah, it was weird, getting a Mac was kind of like waking up one morning and being cured of Down's Syndrome."

vad är det som tar tid annars, menar du?
 
vad är det som tar tid annars, menar du?

Allt möjligt. T ex starta och avsluta, Windows update, strul med okända enheter, strul med drivrutiner, strul med nätverket och att hitta andra enheter etc etc. Har hittills inte haft några sådan problem med min Mac.

Men jag påstår INTE att Mac är bättre än PC och jag påstår INTE att Mac är problemfri. Jag har bara inte råkat ut för något än medan min 1 månad gamla jobb-PC återkommande tar min tid till sådant som jag tycker borde fungera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.