Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den jag har trycker man ner diskarna ståendes i, finns inga skruvar på den ens.

Har också en D800 på intåg, men har i dagsläget bara 1.5TB bilder, är ju bara glad amatör.

/Karl
Jag har inte bara bilder på min nas :)

Musik, film och allt annat har lagts där också. Squeezebox används för att spela upp filer i flac format på stereon, TV:n kör plex mediaspelare. Mycket smidigt!
( har orginalen i hyllan så klart )

Lådan är lite som din vagga, upp med locket och tryck ner disken, klart. Disken blir dock bättre skyddad om man vill ta den med sig. ( Perfekt kompromiss )

http://www.kjell.com/sortiment/dato...diskkabinett/3-5-sata-harddiskkabinett-p98691

Fast nu har vi kommit en bra bit från ämnet :)
 
typisk mac-talibanism att påpeka att man minsann är nöjd med sin långsamma, gamla skruttburk - det är ju en mac!

det finns inget vettigt i att jobba med dåliga verktyg (långsamma, i det här fallet). vill man ha pengarna till nåt annat är väl det en sak, men då ska man inte kalla det att man är nöjd.
tror knappast det finns nån som hellre jobbar med en långsam än en snabb dator när det gäller tunga saker.

Det här tycker jag visar att mina tidigare påpekanden om att skillnaden mellan Mac och PC köpare (gäller privat personer och inte företag/organisationer) är inställningen till vad man köper.

En Mac-kund köper OS-X och väljer en bundlad hårdvara som pasar plånbok, smak, behov.
En PC-kund köper hårdvaruspecar (bang for the buck) och får ev. med ett bundlat OS.
Sen finns det naturligtvis de som enbart kollar prislappen på elektronikkedjan och får ett färdigt PC-kit som fungerar för vardagliga behov. Dessa brukar dock inte debattera Mac-PC frågor eller ens förstå att det finns alternativ då prislappen gör att de inte ser Mac som ett alternativ till budget PC.

En Mac-användare kan ara nöjd med ett lite långsammare system så länge som upplevelsen motsvarar förväntningarna av OS-X.
En PC-kund kan ha överseende med ett OS som kanske inte är så lättanvänt så länge det det ger möjlighet att konfigurera/trimma systemet att leverera maximal prestanda. Kan man mäta att det går ett par millisekunder snabbare att ladda en bild så är det bättre än innan även om det inte i sak påverkar produktiviteten.

De här två typerna av människor kommer aldrig att kunna mötas eftersom de grundläggande värderingarna om vad som är viktigt helt enkelt inte harmonierar. Viket pminner mig om en historia som en tidigare arbetskamrat berättade.
Hustrun hade piffat badrummet med nya gardiner. Dock så är fönstret bredvid handfatet och barnen som precis tvättat händerna torkar sig på de nya gardinerna av misstag då de hänger precis bredvid handdukarna. Stor katastrof för hustrun - mannen tycker att det är väl inget stort problem gardinerna kan man ju tvätta.
En annan gång så hade mannen installerat nya garderober och ett av barnen fick för sig att "hacka"en leksaksbil i den nya garderobsdörren. vilket hustrun inte reagerade alls på medan mannen tyckte det var en större sak.
Ingen värdering i vad som är rätt i något av fallen. men det lär oss att olika individer ser olika saker som viktiga och det påverkar våra val.
 
Klokt skrivet. Sedan är det vi som har både och. Och som, trots det, debatterar för- och nackdelar i evinnerliga diskussioner. Hmm...konstigt egentligen... ;-)
 
Det här tycker jag visar att mina tidigare påpekanden om att skillnaden mellan Mac och PC köpare (gäller privat personer och inte företag/organisationer) är inställningen till vad man köper.

En Mac-kund köper OS-X och väljer en bundlad hårdvara som pasar plånbok, smak, behov.
En PC-kund köper hårdvaruspecar (bang for the buck) och får ev. med ett bundlat OS.
Sen finns det naturligtvis de som enbart kollar prislappen på elektronikkedjan och får ett färdigt PC-kit som fungerar för vardagliga behov. Dessa brukar dock inte debattera Mac-PC frågor eller ens förstå att det finns alternativ då prislappen gör att de inte ser Mac som ett alternativ till budget PC.

En Mac-användare kan ara nöjd med ett lite långsammare system så länge som upplevelsen motsvarar förväntningarna av OS-X.
En PC-kund kan ha överseende med ett OS som kanske inte är så lättanvänt så länge det det ger möjlighet att konfigurera/trimma systemet att leverera maximal prestanda. Kan man mäta att det går ett par millisekunder snabbare att ladda en bild så är det bättre än innan även om det inte i sak påverkar produktiviteten.

De här två typerna av människor kommer aldrig att kunna mötas eftersom de grundläggande värderingarna om vad som är viktigt helt enkelt inte harmonierar. Viket pminner mig om en historia som en tidigare arbetskamrat berättade.
Hustrun hade piffat badrummet med nya gardiner. Dock så är fönstret bredvid handfatet och barnen som precis tvättat händerna torkar sig på de nya gardinerna av misstag då de hänger precis bredvid handdukarna. Stor katastrof för hustrun - mannen tycker att det är väl inget stort problem gardinerna kan man ju tvätta.
En annan gång så hade mannen installerat nya garderober och ett av barnen fick för sig att "hacka"en leksaksbil i den nya garderobsdörren. vilket hustrun inte reagerade alls på medan mannen tyckte det var en större sak.
Ingen värdering i vad som är rätt i något av fallen. men det lär oss att olika individer ser olika saker som viktiga och det påverkar våra val.

Bästa inlägget hittills...
 
Jag tror att fler säger att det är utseendet man köper dem för om man frågar om Apples grejer än kanske andra datorer eller prylar....sen om de ÄR snyggare ska man väl låta vara osagt.
 
Jag tror att Jobs mer syftade på mjukvaran. (Microsoft har inte gjort, och gör inte, så jättemycket hårdvara).

Jag syftade åminstone på mjukvaran.
 
Jag tror att Jobs mer syftade på mjukvaran. (Microsoft har inte gjort, och gör inte, så jättemycket hårdvara).

Jag syftade åminstone på mjukvaran.
Nu tänkte du dig nog inte riktigt för...
66 miljoner sålda xbox 360 med miljontals sålda tillbehör räknas inte som hårdvara? :D
...lägg därtill tangentbord, möss och annan kringutrustning som de i alla år sålt. Blir rätt mycket i slutändan.

Men givetvis förstår jag att du menar att de inte säljer datorer :)
 
Nu tänkte du dig nog inte riktigt för...
66 miljoner sålda xbox 360 med miljontals sålda tillbehör räknas inte som hårdvara? :D
...lägg därtill tangentbord, möss och annan kringutrustning som de i alla år sålt. Blir rätt mycket i slutändan.

Men givetvis förstår jag att du menar att de inte säljer datorer :)

Synd att de inte gör mer hårdvara för det är det enda de är riktigt bra på.
 
Iofs är väl Microsofts göranden och låtanden off-topic här men...
Det råder väl inget allvarligt menat tvivel om att estetiken (liksom säkerheten) historiskt varit av underordnat intresse för MS. Ett tydligt exempel på det är den senkomna hanteringen av ligaturer i MS Word (användbart sedan 2009 först?)
 
Den sterila slakthusestetiken verkar vara den ledande för tillfället. Jag har dock aldrig haft behovet att tycka som alla andra.

/Karl
 
Jag var på Megastore i går kväll och pratade med en försäljare, då min fru behöver en ny bärbar. Han tyckte direkt att vi skulle slå till på en Macbook. Jag svarade med att den är för dyr, men han kontrade med: Den håller i minst 7-8 år.
Enligt honom så har de i princip noll reklamationer på Apples Pro datorer...

Personligen så tycker jag att de skitsnygga, och för en del är design viktigt.
 
Jag var på Megastore i går kväll och pratade med en försäljare, då min fru behöver en ny bärbar. Han tyckte direkt att vi skulle slå till på en Macbook. Jag svarade med att den är för dyr, men han kontrade med: Den håller i minst 7-8 år.
Enligt honom så har de i princip noll reklamationer på Apples Pro datorer...

Personligen så tycker jag att de skitsnygga, och för en del är design viktigt.

Vet inte om de är helt odödliga men visst de håller säkert bättre än genomsnittet.
Aluminiumskalet blir repigt, men det blir ju plast också....

Föresten 7-8 år är jäkligt länge, datorn hinner bli väldigt omodern, även om den är hel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.