Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man gör väl inte en massa konfigurering för hand via ssh om man har en hel drös med burkar. Då kör man lämpligen CFEngine eller Puppet eller något liknande.

Puppet Enterprise är en helt okej lösning som förvisso skalar bra, men fortfarande har issues i asynkronhantering. Jag har dock bara varit inblandad i ett enda puppet-projekt, så jag tänker inte utge mig för att ens vara juniorkonsult på den produkten. Det känns dock som om den är mer lämplig för att hantera infrastrukturkomponenter än klientnivå.

Tyvärr kostar det ju sisådär en halv miljon för 1 000 noder. Per år.

Puppet Open Source saknar ju RBAC och mycket annat som känns relativt nödvändigt.
 
Vad har detta mumbojumbo med titeln på tråden att göra? Hur många normala användare kan eller bryr sig om det här???
 
Trådens (eller iaf TSs fråga) handlar om vad man betalar för när man köper en dator till hemmet.

Jag var ironisk. ;)

Sålänge FS envisas med att ha en så dum enkeltrådad forummotor så kommer ALLA "religionstrådar" att sluta som denna. Svårare än så är det inte.
 
Låt oss moderera oss själva då och återgå till ämnet ;)

Om du/vi kan få alla dessa (avser då några få) som snackar om stordrift, serverdrift, Windows, Microsoft och annat irrelevant att återgå till trådens ursprungliga fråga så tror jag att vi gör det extremt bra.

Jag med flera har påtalat i tråden att den spårat ur och borde återgå till ursprunglig fråga men det har vid varje tillfälle ignorerats av dom som tycker allt annat är mer vidkommande.
 
On Topic: När jag öppnar min Mac Pro för att exempelvis dänga in mer minne eller ännu en HD blir jag alldeles glad av ordningen och redan som råder i Mac´ens inre. Att byta hårdvaror går otroligt snabbt.

Jag har aldrig upplevt samma känslor när jag blivit tvungen att meka PC. Snarare bedövande ångest.

Jag betalar med glädje för användarvänlighet, vilket i mina ögon Mac står för.
 
On Topic: När jag öppnar min Mac Pro för att exempelvis dänga in mer minne eller ännu en HD blir jag alldeles glad av ordningen och redan som råder i Mac´ens inre. Att byta hårdvaror går otroligt snabbt.

Har du kikat hur det ser ut i en "märkeswintelmaskin" i motsvarande prisklass? Det mesta lär vara precis lika modulärt och logiskt i en sådan.

Lägg till det att du brukar hitta serviceprocessorer i dem.

Att det kan se ut som fan i hembyggen och lågprismaskiner på wintelsidan säger jag inte emot.
 
Skulle vara intressant med lite feedback. Har du TS, fått ut något av tråden? Blivit klokare på vilket val du ska göra?
 
Har du kikat hur det ser ut i en "märkeswintelmaskin" i motsvarande prisklass? Det mesta lär vara precis lika modulärt och logiskt i en sådan.

Lägg till det att du brukar hitta serviceprocessorer i dem.

Att det kan se ut som fan i hembyggen och lågprismaskiner på wintelsidan säger jag inte emot.

Fortfarande så är det väl så att du inte klarar att hålla dig "on topic"...!

Tråden handlar fortfarande om vad du betalar för på Mac. Inte hur det kan se ut i en Windowsmaskin. Det är ingen Mac vs Windows-tråd.
 
Fortfarande så är det väl så att du inte klarar att hålla dig "on topic"...!

Tråden handlar fortfarande om vad du betalar för på Mac. Inte hur det kan se ut i en Windowsmaskin.

Mjaha... Så det är alltså fel att försöka fastställa vad det var som gav postaren "ångest" när han mekade med en PC.

Jodå.. Modulära lättmekade burkar är ju solklart nåt som Apple har ensamrätt på ;)
 
Fortfarande så är det väl så att du inte klarar att hålla dig "on topic"...!

Tråden handlar fortfarande om vad du betalar för på Mac. Inte hur det kan se ut i en Windowsmaskin. Det är ingen Mac vs Windows-tråd.

Det blir nog lite av ett cirkelresonemang om jämförelser inte kan göras med andra produkter med liknande eller samma hårdvara. Om produkt a kostar mindre än produkt b, men fortfarande innehåller samma komponenter och lösningar så kan man ju konstatera att det inte är detta man betalar för, till exempel.
 
Tråden handlar fortfarande om vad du betalar för på Mac.


Men okej, vi kan vinkla till det där lite till. Man betalar en premiumkostnad för en Mac Pro för att de lagt ner onödiga resurser på att göra insidan estetisk.

NU vill jag dock att vi skall vara väldigt klara på en sak: Att en insida på en dator skall vara FUNKTIONELL, PRAKTISK och LÄTTMEKAD ser jag på som något som är relevant spenderade pengar.

Men att _insidan_ skall vara estetisk ser jag väl kanske inte på som något som jag anser är relevant spenderade pengar i en arbetsstation.

Jag tycker att de gamla Power Mac'arna (kring 2006) troligen har de mest estetiskt tilltalande insidorna.
 
Mjaha... Så det är alltså fel att försöka fastställa vad det var som gav postaren "ångest" när han mekade med en PC.

Jodå.. Modulära lättmekade burkar är ju solklart nåt som Apple har ensamrätt på ;)

Inte alls men att hela tiden hänvisa till den andra sidan så fort någon skriver om Mac ser jag som något tröttsamt i längden om du ursäktar att jag är rak.
 
Inte alls men att hela tiden hänvisa till den andra sidan så fort någon skriver om Mac ser jag som något tröttsamt i längden om du ursäktar att jag är rak.

Din åsikt är noterad, och jag kommer omedelbart att sätta någon på att bortse ifrån den.

Om vi inte får syssla med att jämföra saker så är ursprungsfrågan dock väldigt enkel att svara på.:

"Man får en Apple-dator och en licens. "

Så, får vi gå hem nu? :)
(Detta inlägg skrevs på en MacBook Pro som jag bostäder enbart för att kunna skriva det där med gott samvete)
 
Din åsikt är noterad, och jag kommer omedelbart att sätta någon på att bortse ifrån den.

Om vi inte får syssla med att jämföra saker så är ursprungsfrågan dock väldigt enkel att svara på.:

"Man får en Apple-dator och en licens. "

Så, får vi gå hem nu? :)
(Detta inlägg skrevs på en MacBook Pro som jag bostäder enbart för att kunna skriva det där med gott samvete)

Finner detta inlägg "Infantilt" och onödvändigt att kommentera ytterligare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.