j2^
Aktiv medlem
Finner detta inlägg "Infantilt" och onödvändigt att kommentera ytterligare.
Vad var egentligen så infantil med det?
Om man inte har något att jämföra med så ÄR det ju det enda svaret på frågan, inte sant?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finner detta inlägg "Infantilt" och onödvändigt att kommentera ytterligare.
Det är alltid festligt att se när folk verifierar sina egna påståenden...
Vad är prestanda och hur mäter man den? Tjänar en bildredigerare som kör Win mer pengar än en bildredigerare som kör Mac, givet samma investeringskostnad för utrustning? Det ska spännande att ta del av den fakta som du "glömde" att bifoga i ditt inlägg...
Och som du själv var inne på, saknas fakta är det alltså ett äckelinlägg?
Om du/vi kan få alla dessa (avser då några få) som snackar om stordrift, serverdrift, Windows, Microsoft och annat irrelevant att återgå till trådens ursprungliga fråga så tror jag att vi gör det extremt bra.
Jag med flera har påtalat i tråden att den spårat ur och borde återgå till ursprunglig fråga men det har vid varje tillfälle ignorerats av dom som tycker allt annat är mer vidkommande.
Kan hålla med om att det var lite "svårtolkat" av mig.
'
Men det jag menar och står för, är att man får så mycket mer Prestanda per krona när det gäller hårdvara!!
Själva mättningen görs i kr
Du syftar alltså på teoretiska mätningar som i praktiken är helt ointressanta för de flesta och för såna som de är intressanta för handlar det i grund och botten om snoppmätning? Själv fokuserar jag på den totala upplevelsen och struntar i hur många giggavärstingar som ryms under min huv. Här hemma sitter jag med en MacPro från 2006 och på jobbet använder jag mest en desktop-HP med DuoCore 1,86 MHz - hur nöjd som helst med prestandan på båda trots att jag gissningsvis jobbar professionellt med betydligt tyngre prylar än de flesta.
Använder du samma typ av kriterier när du väljer tex bostad? Mest kvadratmeter per krona?
Så när en en användare av en windowsburk säger detsamma så är det helt i sin ordning och ingen Talibanism alls eller?typisk mac-talibanism att påpeka att man minsann är nöjd med sin långsamma, gamla skruttburk - det är ju en mac!
jag skulle snarare bli förvånad, har bara hört sånt trams från mac-folk.Så när en en användare av en windowsburk säger detsamma så är det helt i sin ordning och ingen Talibanism alls eller?
typisk mac-talibanism att påpeka att man minsann är nöjd med sin långsamma, gamla skruttburk - det är ju en mac!
det finns inget vettigt i att jobba med dåliga verktyg (långsamma, i det här fallet). vill man ha pengarna till nåt annat är väl det en sak, men då ska man inte kalla det att man är nöjd.
tror knappast det finns nån som hellre jobbar med en långsam än en snabb dator när det gäller tunga saker.
typisk mac-talibanism att påpeka att man minsann är nöjd med sin långsamma, gamla skruttburk - det är ju en mac!
det finns inget vettigt i att jobba med dåliga verktyg (långsamma, i det här fallet). vill man ha pengarna till nåt annat är väl det en sak, men då ska man inte kalla det att man är nöjd.
tror knappast det finns nån som hellre jobbar med en långsam än en snabb dator när det gäller tunga saker.
Det finns ju rätt många saker som avgör om en dator är bra. Hur den ska användas och till vad är ju rätt avgörande för det.
Jag för min del är förälskad i tysta svala datorer som drar lite ström, vilket gör att överklockade 12GHz monster går bort i de flesta fall.
För de flesta är det ju dessutom i/o som är den faktor som gör att datorn känns långsam.
du påstår alltså att man inte märker skillnad på en gammal Core 2 Duo och en i7. Tillåt mig skratta.Ofta hoppas folk på att allt ska bli bättre och roligare med nya grejor när flaskhalsen oftast sitter i det egna huvudet.
du påstår alltså att man inte märker skillnad på en gammal Core 2 Duo och en i7. Tillåt mig skratta.
Mina tre servrar drar 80W tillsammans när dom belastas rätt hårt, dom skulle du tycka om. Helt tyst är dom också, en av dom saknar helt mekaniska lösningar dom två andra surrar lite från hårddisken om man trycker örat mot. Fast dom är relativt långsamma när det gäller fotobearbetning även om jag till nöds kör GIMP, VNX2 och CNX2 via remote desktop på en av dom när jag inte har tillgång till egen dator.
Små är dom också två är nästan lika stora som en Mac-mini och en 3ggr så stor då den har 4st 3.5" diskar.
/Karl
Har rationaliserat hemma och kör alla servertjänster på en qnap med 12gb lagring. Den är både tyst och snål
Sedan har jag en linux-hojj för tyngre beräkningar och macbook pro till dagligt arbete.
Barnen kör windows 7 pro, men de föredrar ipad.
12GB? Har du bara ett usb-minne i den?
Jag har 32GB i min brandvägg, hade inget mindre USB-minne.
/Karl
Lol, det är inte min dag idag, 12TB menar jag ju så klart 4*3TB WD green i raid 5.
Sedan har jag ett gäng externa 2TB för backup och allmän dataflytt.
Funderar på att köpa en lite segare qnap 410 för backup, men det ligger längre fram i så fall.
12TB låter vettigare i ett NAS om man fotar.
Kör en synlogy (den är 3ggr så stor som mac-mini) med 4st hälften så stora diskar av samma sort och har också ett antal 2TB-diskar, interna men dom sitter i en extern docka. Blev bättre ekonomi så och dessutom snabbare för 1½ år sedan då det var svårt/dyrt att hitta externa USB3-diskar.
/Karl
Uppgraderade till 3TB nu i vår, hade 2TB innan. ( beställt en D800 )
Usb2 diskarna kör jag enbart till backup eller när jag ska ta med större datamängder någonstans.
Qnap 410 tänkte jag stoppa 2TB diskarna i Den kostar ju bara drygt 2000:- idag.
BTW Finns en extern usb3 docka för 300:- hos kjell&co som har smidigt skruvlös montering av disk.