Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är alltid festligt att se när folk verifierar sina egna påståenden...
Vad är prestanda och hur mäter man den? Tjänar en bildredigerare som kör Win mer pengar än en bildredigerare som kör Mac, givet samma investeringskostnad för utrustning? Det ska spännande att ta del av den fakta som du "glömde" att bifoga i ditt inlägg... :)

Och som du själv var inne på, saknas fakta är det alltså ett äckelinlägg?

Kan hålla med om att det var lite "svårtolkat" av mig.
'
Men det jag menar och står för, är att man får så mycket mer Prestanda per krona när det gäller hårdvara!!


Själva mättningen görs i kr :)
 
Om du/vi kan få alla dessa (avser då några få) som snackar om stordrift, serverdrift, Windows, Microsoft och annat irrelevant att återgå till trådens ursprungliga fråga så tror jag att vi gör det extremt bra.

Jag med flera har påtalat i tråden att den spårat ur och borde återgå till ursprunglig fråga men det har vid varje tillfälle ignorerats av dom som tycker allt annat är mer vidkommande.

Det finns nog fler än jag som tycker att denna typ av urspårning är rätt intressant.... Att enbart diskutera Mac vs PC har vi gjort i en miljon tidigare trådar... Det är faktiskt inte svårare än att bara scrolla ner förbi de inlägg som är ointressanta. Vilket jag för övrigt ofta använder i Mac trådar där vissa individer med skygglappar häckar :)
 
Kan hålla med om att det var lite "svårtolkat" av mig.
'
Men det jag menar och står för, är att man får så mycket mer Prestanda per krona när det gäller hårdvara!!


Själva mättningen görs i kr :)

Du syftar alltså på teoretiska mätningar som i praktiken är helt ointressanta för de flesta och för såna som de är intressanta för handlar det i grund och botten om snoppmätning? Själv fokuserar jag på den totala upplevelsen och struntar i hur många giggavärstingar som ryms under min huv. Här hemma sitter jag med en MacPro från 2006 och på jobbet använder jag mest en desktop-HP med DuoCore 1,86 MHz - hur nöjd som helst med prestandan på båda trots att jag gissningsvis jobbar professionellt med betydligt tyngre prylar än de flesta.

Använder du samma typ av kriterier när du väljer tex bostad? Mest kvadratmeter per krona?
 
Du syftar alltså på teoretiska mätningar som i praktiken är helt ointressanta för de flesta och för såna som de är intressanta för handlar det i grund och botten om snoppmätning? Själv fokuserar jag på den totala upplevelsen och struntar i hur många giggavärstingar som ryms under min huv. Här hemma sitter jag med en MacPro från 2006 och på jobbet använder jag mest en desktop-HP med DuoCore 1,86 MHz - hur nöjd som helst med prestandan på båda trots att jag gissningsvis jobbar professionellt med betydligt tyngre prylar än de flesta.

Använder du samma typ av kriterier när du väljer tex bostad? Mest kvadratmeter per krona?

typisk mac-talibanism att påpeka att man minsann är nöjd med sin långsamma, gamla skruttburk - det är ju en mac!

det finns inget vettigt i att jobba med dåliga verktyg (långsamma, i det här fallet). vill man ha pengarna till nåt annat är väl det en sak, men då ska man inte kalla det att man är nöjd.
tror knappast det finns nån som hellre jobbar med en långsam än en snabb dator när det gäller tunga saker.
 
typisk mac-talibanism att påpeka att man minsann är nöjd med sin långsamma, gamla skruttburk - det är ju en mac!
Så när en en användare av en windowsburk säger detsamma så är det helt i sin ordning och ingen Talibanism alls eller?

Kan vi inte bara släppa alla tillmälen mot användare av dom olika plattformarna.

Om en användare av en äldre slö Mac är nöjd med den vem är du då att motsätta dig det?
För din del så är det ju bara att acceptera att just denna användare är just nöjd oavsett vad du anser eller hur mycket du ogillar det.

I min värld skulle jag aldrig komma på tanken att kalla dig windowstaliban bara för att du kanske gillar en gammal slö windowsburk eller en ny snabb sådan heller för den delen...!
 
Så när en en användare av en windowsburk säger detsamma så är det helt i sin ordning och ingen Talibanism alls eller?
jag skulle snarare bli förvånad, har bara hört sånt trams från mac-folk.
de flesta, även mac-användare, brukar förstå att nyare datorer är bättre för tunga uppgifter. gör man enklare saker kan man nöjda sig med det man har, prestandamässigt sett.

låter man sin gamla dator göra tunga saker och påstår att man är nöjd när en ny dator skulle göra det mer än tre gånger snabbare är det snarare plånboken som talar.
 
typisk mac-talibanism att påpeka att man minsann är nöjd med sin långsamma, gamla skruttburk - det är ju en mac!

det finns inget vettigt i att jobba med dåliga verktyg (långsamma, i det här fallet). vill man ha pengarna till nåt annat är väl det en sak, men då ska man inte kalla det att man är nöjd.
tror knappast det finns nån som hellre jobbar med en långsam än en snabb dator när det gäller tunga saker.

Det finns ju rätt många saker som avgör om en dator är bra. Hur den ska användas och till vad är ju rätt avgörande för det.

Jag för min del är förälskad i tysta svala datorer som drar lite ström, vilket gör att överklockade 12GHz monster går bort i de flesta fall.

För de flesta är det ju dessutom i/o som är den faktor som gör att datorn känns långsam.
 
typisk mac-talibanism att påpeka att man minsann är nöjd med sin långsamma, gamla skruttburk - det är ju en mac!

det finns inget vettigt i att jobba med dåliga verktyg (långsamma, i det här fallet). vill man ha pengarna till nåt annat är väl det en sak, men då ska man inte kalla det att man är nöjd.
tror knappast det finns nån som hellre jobbar med en långsam än en snabb dator när det gäller tunga saker.

I din iver att hugga så missade du att jag i samma mening nämnde att min skrivbordsdator på jobbet är en hp-desktop med en gammal Intel DuoCore 1,86 MHz som även den duger bra (alltså betydligt slöare än min MacPro hemma). Läs hela meningen färdigt innan du kör din gamla repiga 45:a om macfanboys, annars gör dig onödigt löjlig.
Kanske ska reta dig ännu mer med att säga att den Mac jag kör på jobbet är en riktigt gammal iMac PPC med Adobe CS 2 på. Inga större problem med vare sig hastighet eller annan prestanda. Saknar en och annan funktion i PS, men det brukar gå att lösa med lite kreativitet.
Ok, sitter man och renderar video hela dagarna uppskattar man troligen mer processorkraft, annars är det oftast bara den gamla vanliga konsumtionshysterin som spökar... Ofta hoppas folk på att allt ska bli bättre och roligare med nya grejor när flaskhalsen oftast sitter i det egna huvudet.

För övrigt har jag inte sagt att min gamla MacPro är slö - det är ju din tolkning. Du utgår kanske från hur värdelösa dina hemmabyggda windows-häckar skulle vara efter sex års bruk. Men en MacPro håller ställningarna i många år. Testa kvalitet nästa gång så får du se.
 
Det finns ju rätt många saker som avgör om en dator är bra. Hur den ska användas och till vad är ju rätt avgörande för det.

Jag för min del är förälskad i tysta svala datorer som drar lite ström, vilket gör att överklockade 12GHz monster går bort i de flesta fall.

För de flesta är det ju dessutom i/o som är den faktor som gör att datorn känns långsam.

Mina tre servrar drar 80W tillsammans när dom belastas rätt hårt, dom skulle du tycka om. Helt tyst är dom också, en av dom saknar helt mekaniska lösningar dom två andra surrar lite från hårddisken om man trycker örat mot. Fast dom är relativt långsamma när det gäller fotobearbetning även om jag till nöds kör GIMP, VNX2 och CNX2 via remote desktop på en av dom när jag inte har tillgång till egen dator.

Små är dom också två är nästan lika stora som en Mac-mini och en 3ggr så stor då den har 4st 3.5" diskar.

/Karl
 
du påstår alltså att man inte märker skillnad på en gammal Core 2 Duo och en i7. Tillåt mig skratta.

Det är klart att du märker skillnad om du töjer på gränserna. Men för de allra flesta normalanvändare så är det bortkastade pengar.
Men nu var det inte det som var min poäng, utan att den viktigaste förändringen för att jobba mer kreativt och produktivt i tex PS är sällan hårdvarurelaterad. Men för många är det lättare att köpa ny processor än att ny hjärna. Och det är förklaringen att så många - som du - fokuserar på processorn.
 
Ja, efter att ha läst tråden så inser jag att ja aldrig ska köpa en Mac igen.

Eftersom jag inte kan centraladministrera den utan att börja med egna script så verkar det hel bortkastat.

Fast i hemma miljö är det skitsmidigt med mina Mac'ar.
Då räcker det med att gå in på en dator och så kan jag logga in på de andra datorerna via den datorn jag sitter på.
Och det utan att krångla med en massa grejer. Det bara funkar.


Kanske håller mig till Mac privat och så kan jag ha Win på jobbet.
 
Mina tre servrar drar 80W tillsammans när dom belastas rätt hårt, dom skulle du tycka om. Helt tyst är dom också, en av dom saknar helt mekaniska lösningar dom två andra surrar lite från hårddisken om man trycker örat mot. Fast dom är relativt långsamma när det gäller fotobearbetning även om jag till nöds kör GIMP, VNX2 och CNX2 via remote desktop på en av dom när jag inte har tillgång till egen dator.

Små är dom också två är nästan lika stora som en Mac-mini och en 3ggr så stor då den har 4st 3.5" diskar.

/Karl

Har rationaliserat hemma och kör alla servertjänster på en qnap med 12gb lagring. Den är både tyst och snål :)
Sedan har jag en linux-hojj för tyngre beräkningar och macbook pro till dagligt arbete.
Barnen kör windows 7 pro, men de föredrar ipad.
 
Har rationaliserat hemma och kör alla servertjänster på en qnap med 12gb lagring. Den är både tyst och snål :)
Sedan har jag en linux-hojj för tyngre beräkningar och macbook pro till dagligt arbete.
Barnen kör windows 7 pro, men de föredrar ipad.

12GB? Har du bara ett usb-minne i den?

Jag har 32GB i min brandvägg, hade inget mindre USB-minne. :)

/Karl
 
12GB? Har du bara ett usb-minne i den?

Jag har 32GB i min brandvägg, hade inget mindre USB-minne. :)

/Karl

Lol, det är inte min dag idag, 12TB menar jag ju så klart 4*3TB WD green i raid 5.
Sedan har jag ett gäng externa 2TB för backup och allmän dataflytt.
Funderar på att köpa en lite segare qnap 410 för backup, men det ligger längre fram i så fall.
 
Lol, det är inte min dag idag, 12TB menar jag ju så klart 4*3TB WD green i raid 5.
Sedan har jag ett gäng externa 2TB för backup och allmän dataflytt.
Funderar på att köpa en lite segare qnap 410 för backup, men det ligger längre fram i så fall.

12TB låter vettigare i ett NAS om man fotar.

Kör en synlogy (den är 3ggr så stor som mac-mini) med 4st hälften så stora diskar av samma sort och har också ett antal 2TB-diskar, interna men dom sitter i en extern docka. Blev bättre ekonomi så och dessutom snabbare för 1½ år sedan då det var svårt/dyrt att hitta externa USB3-diskar.

/Karl
 
12TB låter vettigare i ett NAS om man fotar.

Kör en synlogy (den är 3ggr så stor som mac-mini) med 4st hälften så stora diskar av samma sort och har också ett antal 2TB-diskar, interna men dom sitter i en extern docka. Blev bättre ekonomi så och dessutom snabbare för 1½ år sedan då det var svårt/dyrt att hitta externa USB3-diskar.

/Karl

Uppgraderade till 3TB nu i vår, hade 2TB innan. ( beställt en D800 )
Usb2 diskarna kör jag enbart till backup eller när jag ska ta med större datamängder någonstans.
Qnap 410 tänkte jag stoppa 2TB diskarna i :) Den kostar ju bara drygt 2000:- idag.

BTW Finns en extern usb3 docka för 300:- hos kjell&co som har smidigt skruvlös montering av disk.
 
Uppgraderade till 3TB nu i vår, hade 2TB innan. ( beställt en D800 )
Usb2 diskarna kör jag enbart till backup eller när jag ska ta med större datamängder någonstans.
Qnap 410 tänkte jag stoppa 2TB diskarna i :) Den kostar ju bara drygt 2000:- idag.

BTW Finns en extern usb3 docka för 300:- hos kjell&co som har smidigt skruvlös montering av disk.

Den jag har trycker man ner diskarna ståendes i, finns inga skruvar på den ens.

Har också en D800 på intåg, men har i dagsläget bara 1.5TB bilder, är ju bara glad amatör.

/Karl
 

Bilagor

  • WP_000531.jpg
    WP_000531.jpg
    13.5 KB · Visningar: 186
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.