j2^
Aktiv medlem
Nix. Det där har inget med centraladministration av systemen att göra, det där är ett provisioningverktyg (och ett ganska simpelt sådant). (Och Apple Remote Desktop räknas inte heller).
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad menar du för funktioner som Remote Desktop inte har?
Apple hävdar att det dessutom är State-Of-The-Art.
Operativsystemen Windows NT och OS X är nog ungefär lika avancerade.
Det är alltid festligt att se när folk verifierar sina egna påståenden...
Vad är prestanda och hur mäter man den? Tjänar en bildredigerare som kör Win mer pengar än en bildredigerare som kör Mac, givet samma investeringskostnad för utrustning? Det ska spännande att ta del av den fakta som du "glömde" att bifoga i ditt inlägg...
Och som du själv var inne på, saknas fakta är det alltså ett äckelinlägg?
Din fråga "Vad är prestanda och hur mäter man den? " är väl rätt uppenbar och svarar för sig själv!
Det är inte alls svårt att ta reda på
Vad menar du för funktioner som Remote Desktop inte har?
Har du checkat version 3?
Jag vet att jag kommer begravas i skit i och med detta men det behöver sägas.
En UNIX miljö kan remote administreras mha ssh och div script.
Att det inte finns ett verktyg med knappar innebär inte att det inte kan göras.
Det är en stor skilnad mellan win & unix i det faktum att unix-admin förväntas kunna tillverka de vertyg han behöver för att lösa sitt arbete medan windows-admins är beroende av att någon annan gjort ett verktyg.
Unix ha funnits i stora farmer i måånga år, längre än Windows fungerat i nätverk över huvud taget.
Jag vet att jag kommer begravas i skit i och med detta men det behöver sägas.
En UNIX miljö kan remote administreras mha ssh och div script.
Visst kan man det. Men det är inte ekonomiskt försvarbart, och du kommer inte att uppnå samma nivå av funktionalitet.
Jag tror att du är tillräckligt påläst för att inse att den miljö som MS har utvecklat för just centraladministration är ljusår före allt annat oavsett om vi pratar om kommersiella produkter eller in-house-projekt.
Bäst av allt: Ingen extra kostnad efter att du licensierat plattformen.
Den administrativa kostnaden på Windows är inte 0 även om den är lägre än vad det blir att skripta allt manuellt.
/Karl
Jag sa inte att TCO / ROI blev 0. Jag sade bara att verktygslådan är kostnadsfri.
Jo, men verktyget är ju gratis i OS/X också. Så för att jämnföra så får man nog titta på någon annan kostnad.
/Karl
Har du checkat version 3?
Mnjae så kan man inte se på saken. SSH _gör_ ju inget "out of the box". Medan det finns gott om färdiga konfigurationer inbyggda i Active Directory.
Så, hur mycket arbete måste man lägga ner för att utveckla egna lösningar med skripting innan man har samma funktionalitet som man får genom att bara ansluta en Wintel-burk till en AD domän?
Men visst, jag kan hålla med om att det inte blir _intressant_ att jämföra TCO/ROI innan man har ett specifikt case att sätta upp.
Skripten behöver du bara om du skall göra fler saker på en gång eller administrera fler datorer.