Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
VIsste ni att man inte får utveckla appar för iOS som har turn-by-turn-navigationsfunktionalitet utan att först få tillstånd ifrån Apple? :))

Jag kan inte detaljerna, eftersom jag kodar fruktansvärt lite. Jag har det bara på hörsägen ifrån en sourcing-partner.
Denna begränsniong gäller väl endast om app-en använder det inbyggda stödet för Google-kartor som finns i iOS och är inte Apples påhitt. Google tillåter inte att app-ar på iOS cachar kartor/foton från Google maps eller tilhandahåller turn-by-turn-navigationsfunktionalitet.
 
alt har en dold agenda.

Visst har jag det.

Jag tycker helt enkelt det är fruktansvärt kul att se hur fruktansvärt viktigt det förefaller för den genomsnittliga Mac-ägare att "veta" att deras Appleprodukt är bättre på ALLT än Microsoftvärlden.

Om man ens hostar om att Apple ligger tjugo år efter MS på vissa saker, och tio år efter MS på annat så brukar KJR (Knee Jerk Reaction) bli något i stil med "Fan heller, vad skulle det vara???"

Jag är med största sannolikhet än av de med absolut mest erfarenhet av såväl Apples produkter som Windowssidan på fotosidans forum. Jag försöker hålla mig så neutral det går och leverera fakta. Jag har arbetat med bägge sidorna i miljöer från endatorhushåll till koncerndrift och anser mig vara totalt ateist i vilken plattform någon väljer att använda... sålänge de också kan se plattformens tillkortakommanden. Det spelar ingen roll om det är en OS / X eller microsoftplattform jag arbetar med, den kommer att fungera problemfritt för mig, och lika problemfritt för den organisation/person som väljer att anlita mig. Ja, jag är förbannat skicklig, och inte ett dugg ödmjuk på den punkten ;)

För mig så löser OS / X vissa saker annorlunda än MS-miljön, vissa saker lika bra, och gällande vissa saker ligger OS / X mer än tjugo år efter Microsoft (men, återigen den biten påverkar inte hemmanvändarna).
 
Janne, din erfarenhet har stor slagsida mot stordrift, vilket är tämligen ointressant när frågan är om en privatanvändare ska köpa en Mac eller inte. De flesta privata användare brukar inte ha tusentals datorer att sköta.

Man bör alltså ta dina kommentarer med en nypa salt, och totalt ignorera dem om de handlar om datoradministration.
 
och totalt ignorera dem om de handlar om datoradministration.

Det där tycker jag är lite roligt, eftersom såväl mina Appleburkar som Windowsburkar även i standaloneutförande helt enkelt inte krånglar. Det borde ju innebära att jag gör något rätt, och det skulle vara väldigt intressant att lyssna på mig för de som upplever att deras maskiner krånglar?
 
Det handlar nog mer om att inte köpa skräp.

När det gäller Mac-datorer är det ganska lätt, men när det gäller Windows-datorer behövs lite mer urskiljning. Du har väl helt enkelt tillräckligt bra koll för att undvika att köpa skräpdatorer.
 
Det handlar nog mer om att inte köpa skräp.


Men om det skulle stämma, vilket jag väl inte håller med om fullt ut, så skulle det ju innebära att de som bytt ifrån Windows -> OS / X hade blivit lika nöjda om de köpt en Wintel-maskin för samma pengar som en Apple-dator? :)
 
Det handlar nog mer om att inte köpa skräp.

När det gäller Mac-datorer är det ganska lätt, men när det gäller Windows-datorer behövs lite mer urskiljning. Du har väl helt enkelt tillräckligt bra koll för att undvika att köpa skräpdatorer.

Tror du har en point där.

Janne, du är nog inte riktigt representativ för den stora massan som inte vet skillnaden mellan en databit och en sockerbit. Dvs de som inte är ett skit intresserade av teknik utan bara vill slå på sin dator och använda den.
Jag använder själv både Mac och Windows (med ungefär jämförbara prestanda och till i stort sett samma saker) och tycker det rullar på ganska bra. Dock, om jag skulle räkna antalet "supporttimmar" så får jag nog erkänna att Macen kräver färre insatser.

Min helt teknikointresserade (med betoning på OINTRESSERAD!!) sambo fick en MacBookPro av mig när hennes Windowsmaskin blev stulen vid ett bilinbrott vi hade. Hon fullkomligt älskar den burken och min supportinsats är även där minimal.

Men visst, helt klart dyrare än motsvarande Windowsmaskin men trots allt så verkar man, utöver designen, få något för pengen :)
 
Denna begränsniong gäller väl endast om app-en använder det inbyggda stödet för Google-kartor som finns i iOS och är inte Apples påhitt. Google tillåter inte att app-ar på iOS cachar kartor/foton från Google maps eller tilhandahåller turn-by-turn-navigationsfunktionalitet.

Det var en representant från Garmin som lade fram det som en anledning till varför StreetPilot dröjde så länge på iOS. Jag törs nästan lova att de inte använder Google Locations API.

Jag hittar inget i ToS för Google Locations som sätter några gränser för Turn By Turn på någon specifik plattform. Det finns ju massor av turnb-by-turn som använder Google Locations på Android osv.


https://developers.google.com/maps/terms https://www.google.com/enterprise/earthmaps/legal/us/maps_purchase_agreement.html
 
Det finns ju massor av turnb-by-turn som använder Google Locations på Android osv.
Google har inte samma regler för iOS och Android.

https://developers.google.com/maps/iphone/terms

10. License Restrictions. ... you must not (nor may you permit anyone else to):
...
10.9 use the Service or Content with any products, systems, or applications for or in connection with:

(a) real time navigation or route guidance, including but not limited to turn-by-turn route guidance that is synchronized to the position of a user's sensor-enabled device;
 

Jo, jag vet. Jag har såväl iPhone som padda. Men, det är ju onekligen route-directions.

Vad gäller förbjuda sig att använda sitt eget data så... ptja, det är USA och deras juridik vi pratar om, de borde nog klargjort det isåfall... Så, det verkar lite tvetydigt bara.
 
Googles licensvillkor för användande av Googledata gäller givetvis för andra än Google. De är så licenser normalt fungerar. Det är inte en lag utan en licens.
 
Jo, jag vet. Jag har såväl iPhone som padda. Men, det är ju onekligen route-directions.

Vad gäller förbjuda sig att använda sitt eget data så... ptja, det är USA och deras juridik vi pratar om, de borde nog klargjort det isåfall... Så, det verkar lite tvetydigt bara.

Det är väl givet att google ger sig själv fördelar med sitt eget data. Kan man dessutom ge apples plattform en känga i samma veva så är väl ingen gladare än google. Speciellt när "alla" automatisk tror att det är Apple själva som låser användarna ute. Två om inte tre flugor i en smäll :)
 
Det är väl givet att google ger sig själv fördelar med sitt eget data. Kan man dessutom ge apples plattform en känga i samma veva så är väl ingen gladare än google. Speciellt när "alla" automatisk tror att det är Apple själva som låser användarna ute. Två om inte tre flugor i en smäll :)

Förvisso, men det svara ju fortfarande inte på det som Garmin hävdade. De lär icke använda Google Locations.
 
Det handlar nog mer om att inte köpa skräp.

När det gäller Mac-datorer är det ganska lätt, men när det gäller Windows-datorer behövs lite mer urskiljning. Du har väl helt enkelt tillräckligt bra koll för att undvika att köpa skräpdatorer.

Även "skräp hårdvara" ska kunna göra det den är till för! Och det gör den!
Om man sköter den rätt! Köper man en surfdator, så ska man ju inte bli grinig för att den inte går att spela dom senaste spelen på!
Jag möter det problemet några gånger per år, en familj har köpt en surfdator, och ett barn som gråter för han kan inte lira bf3. Och att dom har misshandlat datorn mjukvarumässigt är klassiskt!

Till 90% handlar det om SBS (skit bakom spakarna)
 
Även "skräp hårdvara" ska kunna göra det den är till för! Och det gör den!
Om man sköter den rätt! Köper man en surfdator, så ska man ju inte bli grinig för att den inte går att spela dom senaste spelen på!
Jag möter det problemet några gånger per år, en familj har köpt en surfdator, och ett barn som gråter för han kan inte lira bf3. Och att dom har misshandlat datorn mjukvarumässigt är klassiskt!

Till 90% handlar det om SBS (skit bakom spakarna)

Så det betyder då att folk som köper dator med Windows är idioter?
 
Så det betyder då att folk som köper dator med Windows är idioter?
Nä nu tolkar du det rent fel! Och kastar dig på en linje som inte stämmer!

Men att många behöver lära sig vad man ska, o inte ska göra. Är vad jag menar med SBS

Min erfarenhet är att det brukar ge sig med tiden! Om det sen är någon med erfarenhet som ger riktlinjer, eller om personen ifråga utvecklar ett intresse och lär sig själv, sen finns det dom som skiter i vilket, och har strul på strul med allt.
.Det är ett riktigt klassiskt SBS och ja kalla dom idioter om du vill, men jag vet av egen erfarenhet att det går att få "Idioterna" att förstå! Sen är det upp till SBS.:personen att fixa det själv i slutändan.

Jag kallar det okunnighet =SBS!
 
Hade Win 7, har aldrig varit med om ett operativ system som slukar så mycket intern minne och skickar ut så mycket fel meddelande! Men vet du va vi kan lägga ner denna tråden, för man får inte ut så mycket vettigt av den i alla fall, det finns för många forum experter och förstå sig påare här så det är äckligt.
Det är bara att inse att det finns 2 sidor och de förespråkar olika.
/Simon

Du satt på Xp när du gick över till Mac då va?

För jag tror inte att du satt på Win7!

Jag äger både mac och Win7 datorer! (Linux med) Och att vara fanboi till bara en, ser jag som ett väldigt stort misstag!!

Och som tråden heter: Vad betalar man för? Ska man titta på det helt ärligt, så visst är det sant! man betalar för märket!
Sen vad man gillar och trivs bäst med, är en helt annan 5:a!
Men när det gäller prestanda per krona. Så rånar äpplet en rakt av ;)

Sen att alla "Digitala Invandrare" går på myten att äpplet är si o så i dagens utveckling, är en helt annan historia!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.