Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför går viss SW så fruktansvärt segt vid uppstart på OSX? Tänker på t.ex. MS Office 2011 for Mac och Autocad. Någon som vet?

När du skriver "OS X" så har man inte så mycket att gå på! Vilken Mac dator sitter du på? Vilka Spec har den?
Har du uppdaterat hårdvaran på den nånting ? Sitter du på 2GB ram och en mekanisk hårddisk, eller 8GB ram och SSD?
Helt klart att det beror på hårdvaran!
 
Men det "Imbecilla gränssnitt som Microsoft erbjuder" finns inte längre! Inte alls, bygger man sin egen dator med väl vald hårdvara, och installerar OS (läs: win7) rätt. Så har du en maskin som går som en klocka!

Och bara det att kunna ha nöjet att bygga sin egen dator, är väldigt tillfredsställande.
Och jo! Jag sitter både på OS X, Win och Linux! Gillar alla system, då dom har något alla, inte som många här som har Applefeber och vill höja dom till en grej som var aktuell för många år sen! Men det är klart, har man bytat ut sin gamla windows Xp dator som blåskärmade hela tiden mot en mac, så förstår jag att man inte hänger med i utvecklingen på tekniksidan på "andra sidan" ;)


Och jag håller med om att Microsoft hade problem med mycket på XP/Vista tiden!
Men den tiden är förbi. Annars är det S B S (och det gäller OS X med)

Så vad betalar man för? Jo många betalar för ett OS som dom är vana vid och trivs med, men att dom betalar många extra tusenlappar för hårdvaran/Äpplet, är så sant!

Gränssnittet har förvisso förbättrats till viss del i Windows 7, men de grundläggande problemen finns kvar. Jag vet inte om vi menar olika saker med gränssnitt, men det jag menar är inte "knapparnas och blingblingets utseende" utan hela upplägget, språket och tankesättet. Apple satsar stora resurser på att förstå hur människor tänker och fungerar och försöker anpassa gränssnittet mellan maskin och användare efter det. Microsoft prioriterar inte sånt - om de inte behärskar tänket eller bara struntar i det vet jag inte, men resultatet blir detsamma. MacOS är inte alls perfekt på något vis, men det ligger hästlängder före Windows, om nu ens Windows strävar åt det hållet. Naturligtvis är man olika och prioriterar olika saker, det förstår jag. Det gäller ju musik, böcker, bilar, mat bostäder, kläder och allt vi sysslar med. Vissa älskar enkla deckare som Liza Marklunds, andra hatar dem pga av det platta språket och de stereotypa karaktärerna och den förutsägbara och stela dramaturgin. På samma sätt förstår jag att det finns många som står ut med (eler tom gillar) gränssnittet i Windows, medan jag ser det som operativsystemens Liza Marklund - säljer bra, funkar för de flesta men inte för oss som vant sig med att ställa lite högre krav.

Att bygga dator intresserar mig ungefär lika mycket som att bygga min kamera, ryggsäck, bil eller telefon - dvs vore säkert en jättekul hobby, men såna har jag redan massor av. Däremot förstår jag att det kan vara ett "intresse i intresset" för vissa, men jag kunde inte bry mig mindre. Trots att jag till vardags jobbar i it-branschen - till största del faktiskt med Windows och Linux. Därför vet jag att Windows kan vara stabilt och fungera bra, kanske enda alternativet när man som jag jobbar med lågbudgetmiljöer, ofta rekonditionerade datorer och opensource-lösningar. Jag har inte sett en blåskärm på år och dag och tycker att det mesta fungerar ganska bra på de flesta maskiner. Men jag gillar inte Windows helt enkelt. Det möter inte upp mot mina krav på kommunikation med maskinen. Det är som att ha en dum kompis som man aldrig riktigt fattar vad han menar.
 
Varför går viss SW så fruktansvärt segt vid uppstart på OSX? Tänker på t.ex. MS Office 2011 for Mac och Autocad. Någon som vet?

Office paketet förstår jag att det går segt. Dåligt programmerat.

Mac'ens baksida har varit att just Cad program aldrig riktigt har varit tänkt att köras på Mac.
Skitkodat m.a.o
 
Verkar vara dåligt skriven kod i Adobe's programvaror också. Blev djupt besviken när Lightroom4 segar lika långsamt på en första gen Macpro Intel med 10 gb ram och dubbla 2,66 med dubbla kärnor, som på en alldeles ny MacBook PRO 15" fyrkärnig 2,2 med 16 gb ram och ssd. Till och med så att badbollen snurrar till lite då och då.
Eller så är det så att macarna endast ska köras av Apple's egna programvaror, för att få lite speed.
Är inne på min fjärde Mac nu, det är en hatkärlek. Har man väl köpt är det svårt att byta. Men visst fan är det till att måla in sig i ett hörn med Mac. Djävligt bra grejor men inte värda hälften av vad de kostar. Men extremt svårt att gå i från.

Innan senaste köpet av min MacBook PRO så övervägde jag att satsa på Pc. Fanns en hel del som var riktigt trevliga, och Win7 är riktigt bra. Det föll på att jag använder firewire 800. Hittade inga pc med den anslutningen. Så det fick bli till att tulla på pensionspengarna får att få råd till en ny Mac. Över 20 000:- hade fått en pc för hälften om de bara hade haft firewire 800.

Så inte fan är de värda sitt pris, det är bara löjligt att påstå.
Har ångrat mina köp många gånger, kunde lagt pengarna på en massa fotoutrustningar istället. Men har man väl investerat så är det nästan omöjligt att gå ifrån. För det är något som gör att man vill ha grejorna, vet inte vad, måste vara något psykologiskt. Så det kan man väl säga Apple har lyckats med. I övrigt så är de inte bättre än något annat.
 
Verkar vara dåligt skriven kod i Adobe's programvaror också.

Adobe måste ha dom sämsta programmerarna, gäller inte bara CS-suiterna.

Jag hade inte bootat om min Windows 7-maskin på 3 månader under vilken tid jag installerat ett antal Windowsuppdateringar och uppdaterat ATI-drivrutinerna till grafikkortet 3 gånger. Så kommer det en uppdatering till Adobe reader som kräver att jag bootar om, man kan ju bli lite less för mindre.

/Karl
 
Adobe måste ha dom sämsta programmerarna, gäller inte bara CS-suiterna.

Jag hade inte bootat om min Windows 7-maskin på 3 månader under vilken tid jag installerat ett antal Windowsuppdateringar och uppdaterat ATI-drivrutinerna till grafikkortet 3 gånger. Så kommer det en uppdatering till Adobe reader som kräver att jag bootar om, man kan ju bli lite less för mindre.

/Karl
Testa PDF-XchangeViewer...MYCKET trevligare än Adobes skruttiga Reader, om du nu inte har några särskilda anledningar till varför du kör just den.
 
Han menar att alla med PC har sin egen unika uppsättning av virus, trojaner mm som gör att datorn kraschar och måste förses med ett värdelöst virusprogram med en enorm helt meningslös databas som ändå inte innehåller info om det virus man drabbats av. Och när man väl formaterat och installerat om datorn så kommer ett mail om att för ynka 1500 spänn så kan du nu få skydd mot ett virus som du redan haft för två månader sedan...

Personlig användarupplevelse är inte alltid synonymt med positiv användarupplevelse.


/m
Att detta är "personligt system" det hade jag inte kunnat ha räknat ut. Fast argumentationen att det är fördelar med personligt system och samtidigt nackdelar, förstår inte. Jag är nog för gammal för att hänga med.
 
Adobe måste ha dom sämsta programmerarna, gäller inte bara CS-suiterna.

Jag hade inte bootat om min Windows 7-maskin på 3 månader under vilken tid jag installerat ett antal Windowsuppdateringar och uppdaterat ATI-drivrutinerna till grafikkortet 3 gånger. Så kommer det en uppdatering till Adobe reader som kräver att jag bootar om, man kan ju bli lite less för mindre.

/Karl

Uppdaterade precis Adobe Flash och Office 2011 på min Mac och behövde inte starta om. Kan faktiskt inte påminna mig om att jag behövt starta om Mac:en någon gång pga en programuppdatering. Uppdatering av OSX kräver dock omstart.
 
Menar du att själva disken har annorlunda kontakter?

Ja, sedan 2011 har apple börjat med egna SATA-kontakter på iMac. Egentligen så är det bara en tempsensor som de hängt på, och utökat kontakten med ett par pins. För tydligen så är ju inte de tempsensorer som finns i alla hårddiskar av idag bra nog för Apple....

http://blog.macsales.com/10146-apple-further-restricts-upgrade-options-on-new-imacs

men sätter man i en "standarddisk" så får man bland annat dras med att kylfläktarna går på full fart.
Visst, det finns fulhack för att ta sig runt även det.
 
Uppdaterade precis Adobe Flash och Office 2011 på min Mac och behövde inte starta om. Kan faktiskt inte påminna mig om att jag behövt starta om Mac:en någon gång pga en programuppdatering. Uppdatering av OSX kräver dock omstart.

Jag kan inte påminna mig något annat program än adobe reader heller på Windows sidan. Flash brukar gå bra bara man startar om browsern.

/Karl
 
När du skriver "OS X" så har man inte så mycket att gå på! Vilken Mac dator sitter du på? Vilka Spec har den?
Har du uppdaterat hårdvaran på den nånting ? Sitter du på 2GB ram och en mekanisk hårddisk, eller 8GB ram och SSD?
Helt klart att det beror på hårdvaran!

Nja, jag tycker inte att det är relevant. Jag kör dual boot på en MBP med 8 GB Ram och SSD + WD Scorpio Black. OS är Lion och Win7 x64.
MS office 2010 Word/Excel/PPT startar mycket snabbare än MS Office 2011 för Mac.
LR och PS är jämnsnabba i start på Lion/Win7.
 
Nja, jag tycker inte att det är relevant. Jag kör dual boot på en MBP med 8 GB Ram och SSD + WD Scorpio Black. OS är Lion och Win7 x64.
MS office 2010 Word/Excel/PPT startar mycket snabbare än MS Office 2011 för Mac.
LR och PS är jämnsnabba i start på Lion/Win7.

OS/X startar definitivt inte .net vid uppstart.

/Karl
 
Hm. Ett Microsoftprogram som är snabbare på Microsofts eget operativsystem än på konkurrentens.
Mycket märkligt.
 
Ja, sedan 2011 har apple börjat med egna SATA-kontakter på iMac. Egentligen så är det bara en tempsensor som de hängt på, och utökat kontakten med ett par pins. För tydligen så är ju inte de tempsensorer som finns i alla hårddiskar av idag bra nog för Apple....

http://blog.macsales.com/10146-apple-further-restricts-upgrade-options-on-new-imacs

men sätter man i en "standarddisk" så får man bland annat dras med att kylfläktarna går på full fart.
Visst, det finns fulhack för att ta sig runt även det.

Jag har fattat det som att Apple använder något som funnits rätt länge men aldrig standardiserats. Inget Apple-påhitt alltså, eller har jag fel?
 
Jag har fattat det som att Apple använder något som funnits rätt länge men aldrig standardiserats. Inget Apple-påhitt alltså, eller har jag fel?

Nej, SATA-varianten med helpension är "pure Apple".

Tempsensorerna i moderna diskar är exakta till några tiondels grader. Att hävda att man BEHÖVER ännu en sensor är faktiskt skitfånigt.
 
Adobe verkar vara slarvigt kodat oavsett program.
På jobbet kör jag Adobe Acrobat X pro och om inte det kraschar så kraschar det något annat program som körs samtidigt. Och operativsystemet är Windows7.

Jobbar man med MS Office paketet så föredrar jag faktiskt att köra det i Windows miljö. Det är faktiskt mycket smidigare, varför vet jag inte. Kanske det är en vanesak.

Cadprogram och office paket i Windows och övriga program på Mac.
Adobes uruselt kodade program använder jag helst inte. Fast när alternativen tryter så blir jag illa tvungen att använda det.
Som tur var så är det mest bara Adobe Acrobat X pro som används och det endast på jobb.
Fast till den uppgiften jag har den till hade nog vilket annat som helst program funkat.

Sedan kan man fråga medelsvensson om en kamera utan objektiv är värd 5000:-
Aldrig i helvete hade dom nog svarat.

Om en dator är värd pengarna är nog upp till var och en.
Alla prioriterar vi olika.
 
Du satt på Xp när du gick över till Mac då va?

För jag tror inte att du satt på Win7!

Jag har ägt ett ganska stort antal stationära PC datorer genom åren och de senaste med Win7 installerat. (har några kvar)
Grymma speldatorer med fantastiska grafikkort i. Inga hack i dom tunga spelen och mina söner ler med hela ansiktet.
Det som däremot skiljer och som inte går att glömma är operativsystemet/mjukvaran i Mac.
Den överglänser PC ordentligt i bild och videoredigering.
Man kan sitta med samma processorer/internminne/HD men vad hjälper det när Windows skriker titt som tätt att minnet/processorn är överarbetad ;) och det går trögt.

Nej tack för Mac, det bara flyter på och vilken skärm på IMac 27.
En sann glädje att bildredigera....
 
Jobbar man med MS Office paketet så föredrar jag faktiskt att köra det i Windows miljö. Det är faktiskt mycket smidigare, varför vet jag inte. Kanske det är en vanesak.

MS Office for Mac har Microsoft utvecklat så det går inte att skylla på Adobe eller Apple för dålig kodning. Dokumentmallar utvecklade med VB i Windowsmiljö fungerar inte i OSX.
Vore trevligt om det fanns mer kompatibilitet mellan de 2 paketen.

En MBP är trevligare att köra på OSX, men om det saknas programstöd är det tvunget att köra Windows.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.