Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Senaste Win7-gadgeten: Om jag startat MS Outlook en gång och stängt av det av någon anledning, måste jag starta om hela datorn för att starta programmet igen. Stabilt? Spritt ny dyr jävla laptop, företagsspecad.
 
Senaste Win7-gadgeten: Om jag startat MS Outlook en gång och stängt av det av någon anledning, måste jag starta om hela datorn för att starta programmet igen. Stabilt? Spritt ny dyr jävla laptop, företagsspecad.

Skicka tillbaka den till IT-avdelningen och säg "gör om och gör rätt".

/Karl
 
MS Office for Mac har Microsoft utvecklat så det går inte att skylla på Adobe eller Apple för dålig kodning. Dokumentmallar utvecklade med VB i Windowsmiljö fungerar inte i OSX.
Vore trevligt om det fanns mer kompatibilitet mellan de 2 paketen.

En MBP är trevligare att köra på OSX, men om det saknas programstöd är det tvunget att köra Windows.

VB I 2008:an var väl problem.
Tror att det ska vara ordnat i senaste Office. Men det är bara vad jag tror.
 
Märkligt att det aldrig händer på macen...

...varvid jag dessvärre måste kontra med det jag sagt så många gånger förr:

Förklara då varför några dussin Mac-datorer hos en tidigare arbetsgivare tog upp mer resurstid än några tusen Windows-maskiner hos samma arbetsgivare? ;)
 
...varvid jag dessvärre måste kontra med det jag sagt så många gånger förr:

Förklara då varför några dussin Mac-datorer hos en tidigare arbetsgivare tog upp mer resurstid än några tusen Windows-maskiner hos samma arbetsgivare? ;)

Det kan det finnas tusen anledningar till, men det berodde nog inte på datorerna i sig i så fall. Du får nog speca upp vilka typer av resurser som krävdes för att hålla några dussin macar igår ställt i relation till några tusen windowsmaskiner och vilka resurser de krävde för att man skall kunna göra någon meningsfull analys. Men det är ju offtopic i denna diskussion.

Jag betalar för den problemfrihet som det empiriskt sett visat sig innebära att ha mac. På min förra arbetsplats var macarna de enda som aldrig innebar problem...
 
Du får nog speca upp vilka typer av resurser som krävdes för att hålla några dussin macar igår ställt i relation till några tusen windowsmaskiner och vilka resurser de krävde för att man skall kunna göra någon meningsfull analys. Men det är ju offtopic i denna diskussion.

Harva igenom mina inlägg från de senaste fyra-fem åren så finns det där beskrivet i detalj mer än en gång. :)

(Ja, jag arbetar ungefär lika mycket med OS/X, Microsoftplattformar, Solaris och HP-UX)
 
...varvid jag dessvärre måste kontra med det jag sagt så många gånger förr:

Förklara då varför några dussin Mac-datorer hos en tidigare arbetsgivare tog upp mer resurstid än några tusen Windows-maskiner hos samma arbetsgivare? ;)

Det har förstås inget med krångel hos enskilda datorer att göra, utan snarare med att Apple inte bryr sig om att göra effektiva administrationsverktyg.

(Alternativ förklaring: Windows-människor klarar inte av att sköta en Mac-park på ett effektivt sätt.)
 
Det har förstås inget med krångel hos enskilda datorer att göra, utan snarare med att Apple inte bryr sig om att göra effektiva administrationsverktyg.

(Alternativ förklaring: Windows-människor klarar inte av att sköta en Mac-park på ett effektivt sätt.)

Jo, att du (och några andra) faktiskt har koll på de bitarna förvånar mig föga. :)
 
...varvid jag dessvärre måste kontra med det jag sagt så många gånger förr:

Förklara då varför några dussin Mac-datorer hos en tidigare arbetsgivare tog upp mer resurstid än några tusen Windows-maskiner hos samma arbetsgivare? ;)

Windows-tekniker som försöker tvinga in apple i en win miljö låter ju som en högst trolig förklaring :)
 
Windows-tekniker som försöker tvinga in apple i en win miljö låter ju som en högst trolig förklaring :)

Tyvärr (för det argumentet) är arbetsgivaren ifråga en konsultverksamhet som inte lade några synpunkter på vilken miljö kunderna väljer. Tvärt om, vi gillade Apple, eftersom det genererade offantligt mycket mer stålar på grund av bristen på centrala verktyg, och en kund som minsan SKULLE köra Mac, eftersom alla ju visste att Apple ju var vida överlägset för grafiskt arbete... *ahem*

Jag har ju personligen ungefär samma erfarenheter när jag själv satt som IT-ansvarig för en organisation med verksamhet på ett antal platser i landet. Apple-burkarna kostade betydligt mer att underhålla.

Men, som tidigare sagts i tråden. Apple är inte intresserade av företagsvärlden mer än som leverantör av BYOD-produkter.
 
Win7 + Outlook. Skall det vara svårt? Skall det behöva ominstalleras efter en månad?

Det inbyggda 3G-nätverket har ett liknande problem. Funkar bra att starta upp, men skall jag stänga av det så hänger det sig och det är lika bra att starta om hela maskinen.

Jag kallar sådant för friktionsförluster jag gärna betalar för att slippa. Att datorn dessutom är dyrare än en mac tar jag som ett bevis på att IT-avdelningar är dumma i huvudet. Vi är ca 80 pers i hela koncernen.
 
VB I 2008:an var väl problem.
Tror att det ska vara ordnat i senaste Office. Men det är bara vad jag tror.

VB känns igen av Office 2011, men det går inte att få igång menyerna. De flesta företag med lite struktur har egna dokumentmallar, så jag förstår inte riktigt MS satsning på Office för Mac om de båda versionerna inte lirar ihop.
 
VB känns igen av Office 2011, men det går inte att få igång menyerna. De flesta företag med lite struktur har egna dokumentmallar, så jag förstår inte riktigt MS satsning på Office för Mac om de båda versionerna inte lirar ihop.

Det verkar som att Apples villkor för applikationsutveckling sätter käppar i hjulet för att utveckla en "feature complete" VB-skripttolk för OS X. (Kuriosa: VIsste ni att man inte får utveckla appar för iOS som har turn-by-turn-navigationsfunktionalitet utan att först få tillstånd ifrån Apple? :))

Jag kan inte detaljerna, eftersom jag kodar fruktansvärt lite. Jag har det bara på hörsägen ifrån en sourcing-partner.
 
Men, som tidigare sagts i tråden. Apple är inte intresserade av företagsvärlden mer än som leverantör av BYOD-produkter.

13% av Apples intäkter kommer från datorförsäljning, så det är inte så konstigt om bolaget koncentrerar sig på övrig försäljning.
 
Ja, i en så liten organsiation så har man ju ungefär noll nytta av centraladministrationslösningar, så där kan jag verkligen förstå att en Apple-plattform är lika duglig som en MS-miljö.

"lika dugligt"?

Jag tror att du läser tendentiöst alt har en dold agenda. Du kan inte gärna tolka mitt inlägg som annat än att mac är fullkomligt överlägset när det gäller slutanvändarens funktionalitet och frånvaron av irritationer som inte tillför annat än ilska.

Att gigantiska koncerner med stordriftsavtal och integrerade lösningar med andra MS-produkter tycker någonting skiter jag och de allra flesta andra användare fullständigt i. Det skall fungera. Alltid. Och det gör det med mac, men INTE med windows.

Det är min åsikt, inget annat. :)
 
Jag har ägt ett ganska stort antal stationära PC datorer genom åren och de senaste med Win7 installerat. (har några kvar)
Grymma speldatorer med fantastiska grafikkort i. Inga hack i dom tunga spelen och mina söner ler med hela ansiktet.
Det som däremot skiljer och som inte går att glömma är operativsystemet/mjukvaran i Mac.
Den överglänser PC ordentligt i bild och videoredigering.
Man kan sitta med samma processorer/internminne/HD men vad hjälper det när Windows skriker titt som tätt att minnet/processorn är överarbetad ;) och det går trögt.

Nej tack för Mac, det bara flyter på och vilken skärm på IMac 27.
En sann glädje att bildredigera....

Jag vet vad du menar (glimten i ögat) exakt!

Det jag däremot inte vet/upplevt är din mening " när Windows skriker titt som tätt att minnet/processorn är överarbetad ;) och det går trögt" Jag har en i7 2600K som jag har överklockat till 4.0 GHz (har haft den uppe i 4.7 men sparar den lite)
Och 16GB i Ram-Minne.
Och mitt fönster skriker aldrig!! (med aldrig menar jag verkligen aldrig)

Och att bildredigera på en windowsdator med snabb hårdvara och att sitta på 3st 24" högupplösta skärmar, klassar ut IMac 27" med hästlängder, tycker jag!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.