Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är ganska säker på att det finns någon där ute som har samma jobb som du men bytt Windows mot Mac av olika anledningar. Att Windows körs mest i företags miljö är inte så konstigt bl.a. Som du själv skriver Windows / pc är billigt och har blivit lite av en standard. Men nu handlade det om en person som skulle köpa en för privat bruk.
Simon

Jag känner till 2st, så det finns! Att bara ha ett operativsystem sänker ofta kostnaderna för supporten, speciellt om man tänker out-sourca den.

/Karl
 
En högst personlig lista, samt långt ifrån komplett.


Fördelar med mac.
*Håller alltid en viss kvalité, dock aldrig/sällan den högsta.
*Man vet alltid var man ska vända sig för att få hjälp, även om "genierna" inte alltid kan sin sak och det är många fall där apple har nekat folk reparationer för anledningar som tex fabriksöverklockade datorer.
*Opersonligt system

Nackdelar med mac.
*Inget skydd mot skadligmjukvara.
*låst OS.
*Man betalar mycket endast för äpplet.
*Ibland väldigt dålig service.
*Crapware
*Opersonligt system
man vet inte exakt vad man köper, har hänt att de bytt delar utan att uppdatera specifikationerna.
*Vissa kontakter är egenutvecklade, tex satakontakterna
*Färre val av design.

Fördelar med windows.
*Om man köper en kvalitétsdator håller den högre kvalité än en mac
*Tänker man på vad man köper får man en betydligt kraftfullare och mer användbar för dig.
*Bättre säkerhet, 10 år före i denna fråga enligt Eugene Kaspersky.
*Går något sönder har man flera ställen att vända sig.
*Mer programvara.
*Man får vad man betalar för.
*Ingen crapware, om man bygger ett eget system.
*Personligt system
*Man vet exakt vad man har köpt, inget fuffens med delar eller att man köper något och sedan får något annat.
*Industristandard på kontakter och fästen gör att du inte behöver betala för mycket tex en ny hårddisk.
*Fler val av design.
*Oftast bättre mjukvara till bättre pris.

Nackdelar med windows.
*Ibland dålig service.
*Crapware, om man köper ett färdigt system.
*Personligt system
*Går något sönder har man flera ställen att vända sig
 
Så om man inte får det man betalar för om man köper en Mac så betalar alla för mycket? Även de som är mycket medvetna om kostnaden men ÄNDÅ köper en "alldeles för dyr" dator? = )
 
Så om man inte får det man betalar för om man köper en Mac så betalar alla för mycket? Även de som är mycket medvetna om kostnaden men ÄNDÅ köper en "alldeles för dyr" dator? = )

Det är ju många som gärna betalar extra för äppelskruttar, krokodiler och andra loggor på sina produkter. Vilket är helt ok så länge man inte tror att man betalar för något annat.

Nu är dock inte Appledatorerna speciellt dyra i början av sin livscykel, då är dom ofta prisvärda men eftersom dom inte sjunker mycket i pris och har en livscykel på ofta minst ett år, är dom ofta fasligt dyra (jämförd hårdvara med konkurensen) i slutet på sin produktcykel.

Vill man dock köra OS/X utan att bryta mot Apples regeler/rekomendationer så har man dock inte stort val.

/Karl
 
Det är ju många som gärna betalar extra för äppelskruttar, krokodiler och andra loggor på sina produkter. Vilket är helt ok så länge man inte tror att man betalar för något annat.

Nu är dock inte Appledatorerna speciellt dyra i början av sin livscykel, då är dom ofta prisvärda men eftersom dom inte sjunker mycket i pris och har en livscykel på ofta minst ett år, är dom ofta fasligt dyra (jämförd hårdvara med konkurensen) i slutet på sin produktcykel.

Vill man dock köra OS/X utan att bryta mot Apples regeler/rekomendationer så har man dock inte stort val.

/Karl

Vill man inte köra OSX då eller vad? Det är väl lite det man köper det för, hårdvaran ÄR ju pinsamt likadan faktiskt. Jag har samma processor i min gamla PC som i min Mac så där är skillnaden inte så stor.

Men Macen är roligare att jobba med och jag känner för första gången på länge att jag vågar lita på min backup....
 
Vill man inte köra OSX då eller vad? Det är väl lite det man köper det för, hårdvaran ÄR ju pinsamt likadan faktiskt. Jag har samma processor i min gamla PC som i min Mac så där är skillnaden inte så stor.

Men Macen är roligare att jobba med och jag känner för första gången på länge att jag vågar lita på min backup....

Vill man köra OS/X köper dom flesta en Mac skulle jag tippa. Bra att du är nöjd med din dator och ditt operativsystem.

/Karl
 
En högst personlig lista, samt långt ifrån komplett.


Fördelar med mac.
*Opersonligt system
Nackdelar med mac.
*Opersonligt system
Fördelar med windows.
*Personligt system
Nackdelar med windows.
*Personligt system
Vad är ett opersonligt respektive personligt system?

Medelvärdet av dessa punkter blir väl noll?
 
En högst personlig lista, samt långt ifrån komplett.

Nackdelar med mac.
*Inget skydd mot skadligmjukvara.
*Crapware

Varför är det en nackdel att man inte behöver antivirusmjukvara? Dessutom finns det ju faktiskt!

Crapware, vad klassas som det i OSX? Om det skulle finnas så är det ju bara att låta bli att använda denna mjukvara.
 
Den dator man får när man köper en mac är en dator som är byggd för att fungera med ett särskilt operativsystem (OSX) - Både datorn (dvs hårdvara i datorn) och systemet är optimerade för varandra, för att fungera tillsammans.

En PC kan inte vara optimerad för ett visst operativsystem på samma sätt. Microsoft kan inte anpassa sitt operativsystem för alla PC tillverkares olika produkter.

Jo, varumärket kostar, design kostar … men det är också ett optimerat system. Och designen kan har fördelar den också.
Det du skriver stämmer inte!! Hade du skrivit det för 10år sen. Så hade jag helt klart varit med dig!

Men det fetstilta är bar så fel!
 
Mac you nerver go back :) Folk får säga vad de vill, jag gick över från pc till Mac för Ca 2 år sedan och jag har under den tiden inte haft några problem med popup rutor,varningar eller program strul allt bara flyter på som det ska! Som en annan skrev en Mac är en premium maskin. Man får vad man betalar för och en Mac är kvalit'e rakt igenom.

Du satt på Xp när du gick över till Mac då va?

För jag tror inte att du satt på Win7!

Jag äger både mac och Win7 datorer! (Linux med) Och att vara fanboi till bara en, ser jag som ett väldigt stort misstag!!

Och som tråden heter: Vad betalar man för? Ska man titta på det helt ärligt, så visst är det sant! man betalar för märket!
Sen vad man gillar och trivs bäst med, är en helt annan 5:a!
Men när det gäller prestanda per krona. Så rånar äpplet en rakt av ;)

Sen att alla "Digitala Invandrare" går på myten att äpplet är si o så i dagens utveckling, är en helt annan historia!
 
Men när det gäller prestanda per krona. Så rånar äpplet en rakt av ;)

Om du räknar prestanda i termer av "kalorier per krona" så visst, då kan strösocker vara den billigaste maten. Men räknar du är alla aspekter så blir det mer komplicerat. Jämför två likvärdiga maskiner fullt ut, inklusive alla ägarkostnader så är Apples produkter oftast billigare.
Inte för att det spelar mig någon roll - så länge det finns något sätt så skulle jag gärna betala extra för att slippa konfronteras med det imbecilla gränssnitt som Microsoft erbjuder, men det är ju en extra bonus att slå två flugor i en smäll - både det bästa och det billigaste samtidigt.
 
Vad är ett opersonligt respektive personligt system?

Medelvärdet av dessa punkter blir väl noll?

Han menar att alla med PC har sin egen unika uppsättning av virus, trojaner mm som gör att datorn kraschar och måste förses med ett värdelöst virusprogram med en enorm helt meningslös databas som ändå inte innehåller info om det virus man drabbats av. Och när man väl formaterat och installerat om datorn så kommer ett mail om att för ynka 1500 spänn så kan du nu få skydd mot ett virus som du redan haft för två månader sedan...

Personlig användarupplevelse är inte alltid synonymt med positiv användarupplevelse.


/m
 
Om du räknar prestanda i termer av "kalorier per krona" så visst, då kan strösocker vara den billigaste maten. Men räknar du är alla aspekter så blir det mer komplicerat. Jämför två likvärdiga maskiner fullt ut, inklusive alla ägarkostnader så är Apples produkter oftast billigare.
Inte för att det spelar mig någon roll - så länge det finns något sätt så skulle jag gärna betala extra för att slippa konfronteras med det imbecilla gränssnitt som Microsoft erbjuder, men det är ju en extra bonus att slå två flugor i en smäll - både det bästa och det billigaste samtidigt.

Men det "Imbecilla gränssnitt som Microsoft erbjuder" finns inte längre! Inte alls, bygger man sin egen dator med väl vald hårdvara, och installerar OS (läs: win7) rätt. Så har du en maskin som går som en klocka!

Och bara det att kunna ha nöjet att bygga sin egen dator, är väldigt tillfredsställande.
Och jo! Jag sitter både på OS X, Win och Linux! Gillar alla system, då dom har något alla, inte som många här som har Applefeber och vill höja dom till en grej som var aktuell för många år sen! Men det är klart, har man bytat ut sin gamla windows Xp dator som blåskärmade hela tiden mot en mac, så förstår jag att man inte hänger med i utvecklingen på tekniksidan på "andra sidan" ;)


Och jag håller med om att Microsoft hade problem med mycket på XP/Vista tiden!
Men den tiden är förbi. Annars är det S B S (och det gäller OS X med)

Så vad betalar man för? Jo många betalar för ett OS som dom är vana vid och trivs med, men att dom betalar många extra tusenlappar för hårdvaran/Äpplet, är så sant!
 
Varför går viss SW så fruktansvärt segt vid uppstart på OSX? Tänker på t.ex. MS Office 2011 for Mac och Autocad. Någon som vet?
 
Varför går viss SW så fruktansvärt segt vid uppstart på OSX? Tänker på t.ex. MS Office 2011 for Mac och Autocad. Någon som vet?

OS/X laddar betydligt färre saker vid start av operativet, vilket gör att operativsystemet kallstartar väldigt snabbt. Sedan går det långsammare att ladda i stort sett vilket program som helst.

Seagate hade en riktigt bra video på sin hemsida där dom jämförde ett antal PC-system med olika hårddiskar och en MBA var med som referens. OS/X bootade 2 sek snabbar än systemet med Seagates SSD. Sedan körde dom ett macro som öppnade ett program gjorde något där och så stängde programmet och startade ett till kanske 10-15 program totalt. MBAn var då nästan lika långsam som 5400snurrdisksystemet och SSD-systemet var mer än dubbelt så snabbt.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.