Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommentarer som "det är mycket enklare", "bara att byta, du kommer aldrig att ångra dig"... lite självkritik skulle inte skada.

Det är ju ofta så det är.

Folk som har bytt och har den erfarenheten ska förstås berätta det. Var kommer självkritiken in?
Folk som har andra erfarenheter ska förstås berätta om dessa.
 
För oss som "har bytt" och inte "ångrar oss" och upplever användandet som "mycket enklare", ska vi bara sitta tysta och låtsas som ingenting när någon frågar. Jag har mycket större problem att göra likadana inställningar på min farsas W7, än på min iMac.

Nejdå, ett bipolärt tänkande är absolut inte att föredra, alla glada macanvändade får självklart uttrycka sin åsikt. Däremot kunde de gå igenom retoriken en gång innan de svarar och byta ut ord som "alla", "alltid", och "är", mot "vissa", "ibland" och "kanske är".
 
Nejdå, ett bipolärt tänkande är absolut inte att föredra, alla glada macanvändade får självklart uttrycka sin åsikt. Däremot kunde de gå igenom retoriken en gång innan de svarar och byta ut ord som "alla", "alltid", och "är", mot "vissa", "ibland" och "kanske är".

För att vända på det så är ju argumenten för Windows på samma sätt, "alltid" bättre, "är" snabbare och "alla" problem ur världen som ett exempel...

Lite självinsikt och hygglig retorik i bägge lägren kan kanske vara att föredra för att få en mer balanserad och sansad debatt istället för att bara lägga det på Macanvändarna.
 
För att vända på det så är ju argumenten för Windows på samma sätt, "alltid" bättre, "är" snabbare och "alla" problem ur världen som ett exempel...

Lite självinsikt och hygglig retorik i bägge lägren kan kanske vara att föredra för att få en mer balanserad och sansad debatt istället för att bara lägga det på Macanvändarna.

Se inlägg --> http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1819457&postcount=452

Men det du säger är i vilket fall som helst sant.
 
Är inte Apple världens största företag? Känns mer som att dom som köper Apple är lämlarna, medans dom som köper något annat är dom som har tänkt till och köpt något bra istället.

/Karl

Tillräckligt många lämlar har fått upp ögonen för Apple, fast fortfarande är Mac en relativt ovanlig dator därute. Men det tar sig. För varje dag. Det finns hopp för människan!
 
Tillräckligt många lämlar har fått upp ögonen för Apple, fast fortfarande är Mac en relativt ovanlig dator därute. Men det tar sig. För varje dag. Det finns hopp för människan!

Det håller jag med om, speciellt som Windows också ökat på slutet. Det är dom stackars Linuxanvändarna som verkar gå till OS/X.

/Karl
 
Alla i "mac-lägret", lägg ner vapnen... Windows är coolare:

:)
 

Bilagor

  • 548316_421967457814611_307196539291704_1666565_172400242_n.jpg
    548316_421967457814611_307196539291704_1666565_172400242_n.jpg
    40 KB · Visningar: 272
Det håller jag med om, speciellt som Windows också ökat på slutet. Det är dom stackars Linuxanvändarna som verkar gå till OS/X.
Intressant. Vad har du för källa till det?

Den statistik jag hittar säger tvärtom att Windows andel minskat från 94 procent under q1 2011 till 92 procent under q1 2012. OSX har samtidigt ökat från 5 till 7 procent, medan Linux ligger ganska stadigt på 1 procent.
 
Det håller jag med om, speciellt som Windows också ökat på slutet. Det är dom stackars Linuxanvändarna som verkar gå till OS/X.

/Karl

Linuxanvändare har visat att de hör till de icke-döda fiskarna som inte flyter med strömmen. De klarar sig alltid. Det är de andra som behöver räddas.
 
Intressant. Vad har du för källa till det?

Den statistik jag hittar säger tvärtom att Windows andel minskat från 94 procent under q1 2011 till 92 procent under q1 2012. OSX har samtidigt ökat från 5 till 7 procent, medan Linux ligger ganska stadigt på 1 procent.

Jag hade Windows 7 grafen på näthinnan. Alla tre har legat stabilt och rört sig mindre än 1 procentenhet under perioden du nämner.

http://gs.statcounter.com/#os-eu-monthly-201101-201203

/Karl
 
Jag hade Windows 7 grafen på näthinnan. Alla tre har legat stabilt och rört sig mindre än 1 procentenhet under perioden du nämner.

http://gs.statcounter.com/#os-eu-monthly-201101-201203
Sidan du länkar till visar precis samma sak som den statistik jag sett (även om det inte är samma mätmetod och inte exakt samma siffror). Alltså att användningen av Windows minskar i ganska jämn takt (minus 2,5 procentenheter på ett drygt år) och OSX ökar ungefär motsvarande.

Något som tyder på att "Windows också ökat på slutet" eller att "det är dom stackars Linuxanvändarna som verkar gå till OS/X" (som du tidigare påstod) finns inte.

Att Windows 7 ökar på bekostnad av äldre Windowsversioner är självklart.
 
Sidan du länkar till visar precis samma sak som den statistik jag sett (även om det inte är samma mätmetod och inte exakt samma siffror). Alltså att användningen av Windows minskar i ganska jämn takt (minus 2,5 procentenheter på ett drygt år) och OSX ökar ungefär motsvarande.

Något som tyder på att "Windows också ökat på slutet" eller att "det är dom stackars Linuxanvändarna som verkar gå till OS/X" (som du tidigare påstod) finns inte.

Att Windows 7 ökar på bekostnad av äldre Windowsversioner är självklart.

Det är så små förändringar det senaste året om man jämför operativsystemen att dom helt säkert är inom felmarginalen. Det enda man klart kan fastslå är förändringarna inom Windows.

/Karl
 
Det är så små förändringar det senaste året om man jämför operativsystemen att dom helt säkert är inom felmarginalen.
Nja, nu handlar det ju inte om någon Sifoundersökning som bygger på tusen telefonintervjuer utan mätning av verkligheten (15 miljarder gånger per månad) så någon större felmarginal tror jag inte man behöver ta hänsyn till.

Dessutom är det två undersökningar som visar samma resultat och en tydlig trend som fortsatt i princip varje månad under mer än ett år. Och marknadsandelen för OSX har ju ökat med 15-20 procent, vilket är en ganska rejäl förändring.

Givetvis finns det felkällor i undersökningarna, men felen är likadana i januari 2011 som i mars 2012, så trenden påverkas inte av det.
 
Jag överreagerade kanske lite på den högst osmakliga Applevideon, som på vanligt 80 och 90-tals applemaner inte gick ut på att visa någon bra produkt utan bara på att svartmåla alla andra. Fast å andra sidan hade dom då inga bra produkter , så det var kanske det enda sättet att marknadsföra sig på då.
Jag borde ha skrivit bättre och inte bra.

/Karl

Det fanns inget bättre. Då heller.
 
Once you go

Mac you nerver go back :) Folk får säga vad de vill, jag gick över från pc till Mac för Ca 2 år sedan och jag har under den tiden inte haft några problem med popup rutor,varningar eller program strul allt bara flyter på som det ska! Som en annan skrev en Mac är en premium maskin. Man får vad man betalar för och en Mac är kvalit'e rakt igenom.
 
Sorry att jag besvarat falska påstående. Tråden hade givitetvis mått mycket bättre av att alla påstående från pro Apple-sidan fått stå oemotsagda. Att säga något negativt om Apple är givetvis hädelse och jag kommer säkerligen få stå i några grader varmare helvete efter detta.

/Karl


Alltså, även jag tycker att du är väldigt onyanserad i dina åsikter. Hur stor _personlig_ erfarenhet har du av Apples produkter?
 
Alltså, även jag tycker att du är väldigt onyanserad i dina åsikter. Hur stor _personlig_ erfarenhet har du av Apples produkter?

Jag har hållit i IT-driften i 4 år för ett företag som hade bl.a 10 Macs, men då det var tajt budget (inte mitt beslut, jag kämpade för att nya Macs) och grafikerna önskade nya maskiner tog vi till sist gemensamt beslut att gå över till Windows 7. Så sedan 6 mån, så är det bara en Mac-mini på mitt skrivbord som används för att testa hemsidor i Mac-miljö som kör OS/X. Två iMacs från grafikeravdelningen används fortfarande fast med Windows 7.

iMac:arna har klarat Officedriften perfekt, när dom körde inDesign och Photo Shop hela dagarna gick minnesmodulerna sönder (gissning att kylningen inte orkade med det).

När grafikeravdelningen körde OS/X så var jag ganska aktiv med OS/X.

/Karl
 

Sorry, jag noterade just att du faktiskt redan gått igenom det lite på de senaste 3-4 sidorna i tråden. Jag har varit borta ett par dar (häckat i en av guldpartnermontrarna på TechDays), och bommade helt att det skrivits så många sidor i tråden när jag skrev frågan. Onödog fråga :)
 
Är ganska säker på att det finns någon där ute som har samma jobb som du men bytt Windows mot Mac av olika anledningar. Att Windows körs mest i företags miljö är inte så konstigt bl.a. Som du själv skriver Windows / pc är billigt och har blivit lite av en standard. Men nu handlade det om en person som skulle köpa en för privat bruk.
Simon



Jag har hållit i IT-driften i 4 år för ett företag som hade bl.a 10 Macs, men då det var tajt budget (inte mitt beslut, jag kämpade för att nya Macs) och grafikerna önskade nya maskiner tog vi till sist gemensamt beslut att gå över till Windows 7. Så sedan 6 mån, så är det bara en Mac-mini på mitt skrivbord som används för att testa hemsidor i Mac-miljö som kör OS/X. Två iMacs från grafikeravdelningen används fortfarande fast med Windows 7.

iMac:arna har klarat Officedriften perfekt, när dom körde inDesign och Photo Shop hela dagarna gick minnesmodulerna sönder (gissning att kylningen inte orkade med det).

När grafikeravdelningen körde OS/X så var jag ganska aktiv med OS/X.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.