Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Apples prylar ÄR i regel lite dyrare än en del andra men om du inte köper grejerna så vad spelar det för roll? Eller försöker någon övertyga de som handlar Apples grejer att de är idioter? Är det inte upp till de som vill att lägga 100000 på en dator om de nu vill det? Vilken diskussion alltså...herregud.


De som köper mac och vet vad de får för pengarna kan man ju inte säga något emot. Saken gäller väl mer att Apples användare ofta försöker påskina att en Mac är bättre och värt varenda krona. Att en mac sedan gör precis samma sak som nästan vilkan annan dator som helst, men till ett ofta högre pris poängteras inte lika ofta.

Apple har lyckats väldigt väl med marknadsföringen, de har byggt upp en bild av sig själv som "de andra". Att bli en i mängden (vilket de enligt mig är) tror jag är Apples största rädsla, då skulle de ju tvingas sluta ta betalt för märket.
 
Tyvärr, men min hjärna räcker nog inte till för att riktigt förstå hur du tänker. Du skriver att "dom som köper något annat [än Mac] är dom som har tänkt till och köpt något bra istället". Sen skriver du att du tycker att "Apple gör bra PCn till hyfsade priser". Och nu hävdar du, om jag förstår dig rätt, att "bra" i det första citatet inte är samma sak som "bra" i det andra citatet.

Vi kan säga att Apple är som Volvo, bra grejer till ett hyfsat pris.

En Lexus är bättre och en Renault är betydligt billigare och nästan lika bra. Apple gör bara Volvos, PC görs i alla kvalisorter.

Att du inte förstog mitt förra inlägg säger en hel del om dig. Tycker det var ganska klart skrivet.

/Karl
 
De som köper mac och vet vad de får för pengarna kan man ju inte säga något emot. Saken gäller väl mer att Apples användare ofta försöker påskina att en Mac är bättre och värt varenda krona. Att en mac sedan gör precis samma sak som nästan vilkan annan dator som helst, men till ett ofta högre pris poängteras inte lika ofta.

Apple har lyckats väldigt väl med marknadsföringen, de har byggt upp en bild av sig själv som "de andra". Att bli en i mängden (vilket de enligt mig är) tror jag är Apples största rädsla, då skulle de ju tvingas sluta ta betalt för märket.

Visst gör en Mac oftast samma sak som vilken annan dator som helst. Dock upplever många att det går på ett enklare sätt med en Mac, därav kan det något högre priset (om det nu är högre) vara motiverat.
 
Att förolämpa och gå till personangrepp och sedan ställa sig bakom någon annan och hejja på när man får svar är ett väldigt ynkligt agerande.

/Karl

Var i det inlägget finner du något personangrepp eller någon förolämpning?

Att jag gått på dig lite hårt i mina inlägg beror väl på att du gått ut rätt hårt med dina åsikter och tack vare det så måste du nog räkna med att ditt ego får sig en och annan törn.

Att kalla mig mig ynklig i mitt agerande är däremot ett direkt personangrepp och säger väl i så fall mer om dig än vad det gör om mig.
 
Var i det inlägget finner du något personangrepp eller någon förolämpning?

Att jag gått på dig lite hårt i mina inlägg beror väl på att du gått ut rätt hårt med dina åsikter och tack vare det så måste du nog räkna med att ditt ego får sig en och annan törn.

Att kalla mig mig ynklig i mitt agerande är däremot ett direkt personangrepp och säger väl i så fall mer om dig än vad det gör om mig.

Du kallar mig hatisk, ynklig är väl betydligt mildare. Sedan vill du inte svara på varför du kallar mig hatisk utan börjar heja på andra istället. Jag kan i alla fall stå rakryggad.

/Karl
 
Att du inte förstog mitt förra inlägg säger en hel del om dig. Tycker det var ganska klart skrivet.
Att påstå att "bra" inte är samma sak som "bra" kanske är "klart skrivet" men ganska meningslöst, eftersom det inte hjälper läsaren att förstå vad du menar.

Fast nu skriver du i ett annat inlägg att du "överreagerade kanske", vilket både förklarar dina motstridiga inlägg och bekräftar det jag skrev tidigare -- nämligen att man kanske inte ska bry sig så mycket om vad du skriver, eftersom det ganska ofta varken är genomtänkt eller underbyggt.
 
Tips 1: Ta ett break några timmar.
Tips 2: Om behov av fortsatt meningsutbyte fortfarande finns, sköt det via PM.

Missförstånd och upphetsning över dessa blir aldrig utredda genom hetsig diskussion på ett forum... :)
 
Att påstå att "bra" inte är samma sak som "bra" kanske är "klart skrivet" men ganska meningslöst, eftersom det inte hjälper läsaren att förstå vad du menar.

Fast nu skriver du i ett annat inlägg att du "överreagerade kanske", vilket både förklarar dina motstridiga inlägg och bekräftar det jag skrev tidigare -- nämligen att man kanske inte ska bry sig så mycket om vad du skriver, eftersom det ganska ofta varken är genomtänkt eller underbyggt.

Du kan gärna ignorera min inlägg, enklast är kanske om du ignorerar alla som inte håller med dig.

/Karl
 
Tips 1: Ta ett break några timmar.
Tips 2: Om behov av fortsatt meningsutbyte fortfarande finns, sköt det via PM.

Missförstånd och upphetsning över dessa blir aldrig utredda genom hetsig diskussion på ett forum... :)

Det är nog ett bra tips. Fast å andra sidan får man kanske lov att tåla leken om man väl gett sig in i den.

/Karl
 
Själv känner jag ingen direkt lojalitet mot något märke. Tänkte istället passa på att fråga om råd:

Jag funderar på att köpa en ny bärbar och undrar vilka alternativ som finns till MacBook Pro (Vilket jag har nu). Jag kräver ingen superhårdvara (4-8 Mb minne räcker tex). Det jag prioriterar är kvaliten på; chassi (helt i aluminium är ett krav), tangentbord och skärm. Batteritiden ska också vara god

Tack på förhand
 
Visst gör en Mac oftast samma sak som vilken annan dator som helst. Dock upplever många att det går på ett enklare sätt med en Mac, därav kan det något högre priset (om det nu är högre) vara motiverat.

Jo det just här skon klämmer tror jag. Många upplever det som smidigare, men det är inte ofta så det framställs i diskussioner. Jag vet att jag kan bli irriterad då folk talar om smidigheten som om det vore en trusim. Detta finns gällande en mängd produkter från olika företag, men det är väldigt vanligt just när det handlar om Mac. Kommentarer som "det är mycket enklare", "bara att byta, du kommer aldrig att ångra dig"... lite självkritik skulle inte skada.
 
Själv känner jag ingen direkt lojalitet mot något märke. Tänkte istället passa på att fråga om råd:

Jag funderar på att köpa en ny bärbar och undrar vilka alternativ som finns till MacBook Pro (Vilket jag har nu). Jag kräver ingen superhårdvara (4-8 Mb minne räcker tex). Det jag prioriterar är kvaliten på; chassi (helt i aluminium är ett krav), tangentbord och skärm. Batteritiden ska också vara god

Tack på förhand

Det finns ingen laptop med en bra skärm (för en fotograf) som har ett chassi helt av aluminium, så om det är krav så är nog Macbook:en en av dom bättre så då finns ingen anledning att byta.

/Karl
 
Jo det just här skon klämmer tror jag. Många upplever det som smidigare, men det är inte ofta så det framställs i diskussioner. Jag vet att jag kan bli irriterad då folk talar om smidigheten som om det vore en trusim. Detta finns gällande en mängd produkter från olika företag, men det är väldigt vanligt just när det handlar om Mac. Kommentarer som "det är mycket enklare", "bara att byta, du kommer aldrig att ångra dig"... lite självkritik skulle inte skada.

För oss som "har bytt" och inte "ångrar oss" och upplever användandet som "mycket enklare", ska vi bara sitta tysta och låtsas som ingenting när någon frågar. Jag har mycket större problem att göra likadana inställningar på min farsas W7, än på min iMac.

Jag tror att många av de som har problem med Apples produkter, framför allt Mac, aldrig har använt en på allvar (möjligtvis klickat på en på Media Markt).
 
Du kallar mig hatisk, ynklig är väl betydligt mildare. Sedan vill du inte svara på varför du kallar mig hatisk utan börjar heja på andra istället. Jag kan i alla fall stå rakryggad.

/Karl

Men nu så käre lille vän får du väl i alla fall bita ihop lite grann.

Har redan i ett tidigare inlägg förklarat att du inte är hatisk utan har ändrat det till att du har en aversion mot ett företag och dess produkter!

Att jag tyckte retoriken i Erlands inlägg var bra är väl ändå inte fel av mig? Om jag ska följa din logik i detta fall så betyder det att jag i sådana fall gör detta!
"ställa sig bakom någon annan och hejja på " vilket är ett direkt citat av dig.

Avslutar med dagens citat.

"Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh
 
För oss som "har bytt" och inte "ångrar oss" och upplever användandet som "mycket enklare", ska vi bara sitta tysta och låtsas som ingenting när någon frågar. Jag har mycket större problem att göra likadana inställningar på min farsas W7, än på min iMac.

Jag tror att många av de som har problem med Apples produkter, framför allt Mac, aldrig har använt en på allvar (möjligtvis klickat på en på Media Markt).

Det är klart att det finns dom som OS/X passar bättre än Windows 7, motsatsen finns också.

/Karl
 
Har redan i ett tidigare inlägg förklarat att du inte är hatisk utan har ändrat det till att du har en aversion mot ett företag och dess produkter!

Jag har en Mac-mini, jag har haft en iPod och en iPad. Så nu skulle jag också vara macochistisk också. :)

Mac-minin är jag jättenöjd med och iPod:en var jag istort nöjd med efter att jag hittat ett annat program än iTunes för att fylla den med musik.

Jag är däremot inte jättelyrisk till allt det står Apple på.

/Karl
 
Du kan gärna ignorera min inlägg, enklast är kanske om du ignorerar alla som inte håller med dig.
Du tycks helt ha missförstått vad jag har skrivit. Jag har absolut inga problem med att folk tycker något annat än jag -- utan olika åsikter skulle diskussionen bli ganska meningslös.

Däremot tycker jag det är lite svårt att ta folk som inte håller med sig själva på allvar.
 
Själv känner jag ingen direkt lojalitet mot något märke. Tänkte istället passa på att fråga om råd:

Jag funderar på att köpa en ny bärbar och undrar vilka alternativ som finns till MacBook Pro (Vilket jag har nu). Jag kräver ingen superhårdvara (4-8 Mb minne räcker tex). Det jag prioriterar är kvaliten på; chassi (helt i aluminium är ett krav), tangentbord och skärm. Batteritiden ska också vara god

Inte för att jag har något bra förslag, men en sak som jag tycker är dålig med MacBook Pro är att höljet är i blank (någotsånär) aluminium. Datorn är bra hal och jag är ofta orolig för att tappa den.

En gummerad yta vore bättre.

(. Och kanske ett batterigrepp. .)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.