Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nackdel eller inte, det beror ju på hur man ser det, visst vore det bästa om man fick allt samtidigt.
Men en uppdatering från Cubase 5 till version 6 kostar ju mer än hela Logic Pro (ink ca 20 Gb högkvalitativa samlingar, massor av instrument och massor av effekter). Det är inget fel på Cubase (jag gillade det faktiskt på den tiden jag använde det) men har man redan en Mac finns egentligen inget alternativ till Logic idag. Finns förresten ens Cubase i en Mac-version än idag?

Jag hade säkert älskat Logic om jag bara haft en Mac från början och köpt det, men om du har en Volvo hemma, köper du då en Saab eller liknande då och är tvungen att ha Volvon kvar? Nej.
Och sen är man ju lite van med Cubase med, det är ju en del att lära sig.

Och det borde ju finnas en Mac-version då jag har en...bland många andra...= )
 
Cubase fungerar finfint på mac, så bra att min windows-gillande kompis bytte ut sin dyra högspecade pc mot en mac book pro, för att äntligen kunna köra Cubase utan strul :)

Han har hållit på i många år med olika högspecade pc med windows och Cubase och det har alltid varit en viss frustration med audio glitchar, hängningar, drivrutinskonflikter mm, men på mac:en så funkade allt rakt av.
 
Cubase fungerar finfint på mac, så bra att min windows-gillande kompis bytte ut sin dyra högspecade pc mot en mac book pro, för att äntligen kunna köra Cubase utan strul :)

Han har hållit på i många år med olika högspecade pc med windows och Cubase och det har alltid varit en viss frustration med audio glitchar, hängningar, drivrutinskonflikter mm, men på mac:en så funkade allt rakt av.

Kanske är något med Hyperthreading som gör det, man ska slå av det sägs det om man har en sån processor men det går väl inte på en iMac? Eller ljudkortet...ingen aning...men min pc är lite vassare faktiskt. Samma processor dock, I7 2600 3,4
 
Cubase fungerar finfint på mac, så bra att min windows-gillande kompis bytte ut sin dyra högspecade pc mot en mac book pro, för att äntligen kunna köra Cubase utan strul :)

Han har hållit på i många år med olika högspecade pc med windows och Cubase och det har alltid varit en viss frustration med audio glitchar, hängningar, drivrutinskonflikter mm, men på mac:en så funkade allt rakt av.

Där får jag ta på mig min Mac-mössa och hålla med. En av fördelarna med att Apple faktiskt har en så konservativ policy vad gäller hårdvara är att det faktiskt är mindre strul med ljudhårdvaran, eller snarare, det finns som regel inte lika många bells'n'whistles man kan råka pilla på. Framför allt skulle jag vilja säga att man (i alla fall innan Win7) verkligen borde ge fan i att installera något som helst program som vill pilla på interrupttimingen, eftersom ASIO som regel inte riktigt gillar det.

Dock så har jag folk (Läs: folk som faktiskt producerar musik för att betala sin hyra) i bekantskapskretsen där den ena gått från Windows->OS/X "på grund av allt strul". Den andra bytte från OS/X -> Windows "på grund av allt strul". I bägge fallen pratar vi dock ProTools och inte Cubase.

Ja, jag skulle vilja sätta dem i samma rum tllsammans med en låda juste öl och se vad som hände :=)
 
En annan intressant fråga (Eftersom detta är en av de mer sansade Apple/Wintel-trådarna hittils så chansar jag.)

Först tre grundöfrutsättningar:

A) Microsoft har ju i sina licensavtal inga begränsningar på vilken hårdvara man får använda.

B) Apple har sådana begränsningar i sina licensavtal för OS/X (Man får enbart använda Apple-hårdvara), och försöker med tekniska medel hindra folk från att köra OS/X på något annat än applehårdvara.


C) En apple dator är på intet sätt något annat en en generell x86/64-baserad dator, precis som vilken Wintelmaskin som helst.


Om Apple hade lika frikostiga och neutrala licensvilkor som MS så dyker följande frågor upp:

1. Vad skulle hända med priset på OS/X när utvecklingen inte längre kan subventioneras av hårdvaran?
2. Hur stor del av användarbasen skulle välja något annat än en Apple-dator för att köra OS/X på?
3. Vad skulle hända med priset på Apples hårdvara nör det går upp för folk att sett _enbart_ ur synvinkeln "pris per prestandaenhet" så är Apples hårdvara mer kostsam en en majoritet av alternativen?
 
A) Microsoft har ju i sina licensavtal inga begränsningar på vilken hårdvara man får använda.
Det finns begränsningar, olika beroende på vilken MS Windows det gäller. Det finns ofta begränsningar vad gäller rätten att köra MS Windows i en virtuell miljö och licenser knutna till t.ex. en Dell-maskin kan endast användas på en Dell-maskin.
 
Apple licensierade Mac-tillverkning till ett eller ett par bolag på 1990-talet, men det blev ingen större hit. Sen slutade Apple med licensieringen av någon anledning.

Apple och Microsoft är två ganska olika bolag. MS är ett mjukvaruföretag medan Apple är ett hårdvaruföretag[1]. Apple säljer grejer medan MS säljer programvara (i första hand; visst finns det numera lite MS-hårdvara också med det är ganska nytt och inte någon kärnverksamhet).

[1] Med iTunes har dock Apple blivit mer och mer av ett tjänsteföretag.
 
Det finns begränsningar, olika beroende på vilken MS Windows det gäller. Det finns ofta begränsningar vad gäller rätten att köra MS Windows i en virtuell miljö och licenser knutna till t.ex. en Dell-maskin kan endast användas på en Dell-maskin.

Den enda version som har de begränsningar du nämner är ju OEM-versionerna. Samtliga retail-versioner är ju befriade ifrån dem.
 
En annan intressant fråga (Eftersom detta är en av de mer sansade Apple/Wintel-trådarna hittils så chansar jag.)
Det ska väl gå att ordna ;)
1. Vad skulle hända med priset på OS/X när utvecklingen inte längre kan subventioneras av hårdvaran?
2. Hur stor del av användarbasen skulle välja något annat än en Apple-dator för att köra OS/X på?
3. Vad skulle hända med priset på Apples hårdvara nör det går upp för folk att sett _enbart_ ur synvinkeln "pris per prestandaenhet" så är Apples hårdvara mer kostsam en en majoritet av alternativen?

1: Priset skulle gå upp till nivåer något över M$. apples premium stämpel kräver ett högt pris om inte annat.

2: 50% skulle välja något billigare,speciellt på desktop sidan

3: Priset kanske skulle sjunka, men om premium-stämpeln kan behållas så är inte det helt självklart. Lite nedåt är min gissning.
 
Apple licensierade Mac-tillverkning till ett eller ett par bolag på 1990-talet, men det blev ingen större hit. Sen slutade Apple med licensieringen av någon anledning.

Apple och Microsoft är två ganska olika bolag. MS är ett mjukvaruföretag medan Apple är ett hårdvaruföretag[1]. Apple säljer grejer medan MS säljer programvara (i första hand; visst finns det numera lite MS-hårdvara också med det är ganska nytt och inte någon kärnverksamhet).

[1] Med iTunes har dock Apple blivit mer och mer av ett tjänsteföretag.

Glöm inte bort den vackra Zune i brunt och Mobilen som lades ner efter några månader.

Microsoft har en god känsla för läget:
The KIN is powered by Windows Mobile operating system, and is “designed specifically for people who are actively navigating their social lives”
 

Bilagor

  • KIN-microsoft-phone.jpg
    KIN-microsoft-phone.jpg
    17.8 KB · Visningar: 206
Här drar man sig inte för att ge uttryck ens för den brutalaste sanning

Till senaste Linuxkärnan så var Microsoft största bidragsgivaren av kod och har nu startat ett sepparat företag för att stötta öppen källkod. Det är nog inte heller så smart, så du ser dom gör inte alltid rätt.

/Karl
 
Här drar man sig inte för att ge uttryck ens för den brutalaste sanning

Åh, kolla, där kom OSS-riddaren också ;)

Titta vad som dök upp i min mail, och som jag skall generera en PID för.

"[Skolnamn] har fattat beslut om att det är dags att byta ut det UBUNTU baserade IT plattformen på skolan mot en plattform baserat på Microsofts produktfamilj då det efter fyra år med UBUNTU-lösning står klart att totalkostnaden för UBUNTU-plattformen vida överskrider vad skolor av liknande storlek rapporterar för sina motsvarande Microsoftflösningar"

Skolan ifråga har förvisso bara runt 700 elever, så det är ju inget jätteprojekt. ;)

(Ja, jag tyckte ovanstående var ungefär lika relevant som ditt inlägg...)

Och för att återgå till topic så har ju Apple några rätt rejäla felsatsningar bakom sig också. Apple Desktop Bus, Deras renodlade serverprodukter osv osv.
 
Och för att återgå till topic så har ju Apple några rätt rejäla felsatsningar bakom sig också. Apple Desktop Bus, Deras renodlade serverprodukter osv osv.

ADB var väl ingen rejäl flopp? Den levde rätt länge. X-Serve var väl också någonting som "went out with a whimper and not with a bang". Apple ovilja att satsa på företagsmarknaden var nog en bidragande orsak till att X-Serve lades ner.
 
ADB var väl ingen rejäl flopp? Den levde rätt länge. X-Serve var väl också någonting som "went out with a whimper and not with a bang". Apple ovilja att satsa på företagsmarknaden var nog en bidragande orsak till att X-Serve lades ner.

Ett problem med ADB var ju att den elektriskt sett inte var "säker". Det var mången Mac / Tangentbord / Mus som helt enkelt dog på grund av detta. Apple var dock redan då bra på att mörka det ;) Faktum är att _mjukvaran_ för ADB stödde hot-plug/hot-swap, men _hårdvaran_ gjorde det inte på annat än maskiner från sent 90-tal.

Lägg till det att kontakten som användes bara var typad till 300 (har jag för mig) cykler.

Jag menade mest att jag tror inte att någon hårdvarulösning från Apple har orsakat så många havererade enheter som ADB.

Men ja, den levde onekligen rätt länge, men det var långt ifrån problemfri.
 
Samma kontakt som S-Video och, vad jag kan se, samma kontakfamilj som PS/2.

Wiki säger 400 cykler förvisso.

Jo, men samtidigt så vill jag minnas att IBM skröt om 10.000 cykler på sina PS/2-tangentbord, så det handlar väl troligen om vilken tillverkare / klass man väljer på kontakten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.