Mankan G
Aktiv medlem
Operativet är en sak men det är väl ännnu värre att man släppt de regler för hur grännsnitt ska byggas numera. Efter att Office 2007 kom så har det skett en stor uppluckring i hur applikationsgränsnitten byggs så nu är vi snart tillbaka i en gammal MS DOS situation där ingen standardisering överhuvudtaget fanns.
Microsoft applikationer såldes på 90-talet under sloganen "Kan du ett kan du alla", vilket syftade på gränssnittsstandarden. Det ligger helt i spillror numera och företagen får större mjuka uppgraderingskostnader i form av högre inlärningströsklar och avtagande produktivitet. Tanken var säkert att Microsoft skulle försöka få andra att haka på det nya gränssnittet men vad jag sett har de inte varit speciellt framgångsrika utan övriga tillverkare verkar i viss mån göra som Microsoft d.v.s. hitta på något eget.
Så jag håller helt med i sak. Man ska vara försiktig med att göra för stora avsteg från inarbetade gränssnittstraditioner.
Jag fullkomligt avskyr MS Ribbongränssnitt. Hatar det varje gång jag måste använda det och hittar inget