Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Operativet är en sak men det är väl ännnu värre att man släppt de regler för hur grännsnitt ska byggas numera. Efter att Office 2007 kom så har det skett en stor uppluckring i hur applikationsgränsnitten byggs så nu är vi snart tillbaka i en gammal MS DOS situation där ingen standardisering överhuvudtaget fanns.

Microsoft applikationer såldes på 90-talet under sloganen "Kan du ett kan du alla", vilket syftade på gränssnittsstandarden. Det ligger helt i spillror numera och företagen får större mjuka uppgraderingskostnader i form av högre inlärningströsklar och avtagande produktivitet. Tanken var säkert att Microsoft skulle försöka få andra att haka på det nya gränssnittet men vad jag sett har de inte varit speciellt framgångsrika utan övriga tillverkare verkar i viss mån göra som Microsoft d.v.s. hitta på något eget.

Så jag håller helt med i sak. Man ska vara försiktig med att göra för stora avsteg från inarbetade gränssnittstraditioner.

Jag fullkomligt avskyr MS Ribbongränssnitt. Hatar det varje gång jag måste använda det och hittar inget
 
Det börjar bli ganska desperat när man måste hänvisade till kommande versioner av något för att bevisa att något annat som haft det i flera, flera år är mycket sämre...

Jag tror också att en Opel från 2057 kommer vara en bättre bil än en porsche från 1969...

Vem har varit desperat att visa att en kommande version är bättre eller i alla fall ikapp. Snarare verkar du vara mer desperat att klaga på två rätt sansade debatörer i just det här fallet. Eller är problemet att W8 är i kapp? Det kanske är där skon klämmer....

Både Karl och Janne har skrivit att Mac's platta är bättre i vissa fall än dagens W7. Men att den kommande W8 löser det.....Snarare ren upplysning än talibanism.
 
Jag fullkommligt avskyr MS Ribbongränssnitt. Hatar det varje gång jag måste använda det och hittar inget

Jag hatade det till dess att jag upptäckte att scrollhjulet defaultpappade till ribbonnavigering :)

Må vara en fånig liten detalj, men det gjorde MIG mer produktiv.
 
Jag hatade det till dess att jag upptäckte att scrollhjulet defaultpappade till ribbonnavigering :)

Må vara en fånig liten detalj, men det gjorde MIG mer produktiv.

Jag tycker också att ribbonnavigeringen i sig är en bra grej, med dagens skärmar kan man ödsla lite mer utrymme för menyn. När det kom och innan jag hittat saker som satt i ryggmärgen innan så svor jag många och långa harranger som jag tyvärr inte kan återge här då inlägget förmodligen skulle försvinna innan jag tryckte på "skicka svar".

/Karl
 
Vem har varit desperat att visa att en kommande version är bättre eller i alla fall ikapp. Snarare verkar du vara mer desperat att klaga på två rätt sansade debatörer i just det här fallet. Eller är problemet att W8 är i kapp? Det kanske är där skon klämmer....

Både Karl och Janne har skrivit att Mac's platta är bättre i vissa fall än dagens W7. Men att den kommande W8 löser det.....Snarare ren upplysning än talibanism.

Nja, plattorna i sig är det ofta inget problem med. Sedan att dom inte kan utnyttjas fullt ut av Windows 7 är en annan sak.
Min gamla Acer-laptop klarar av alla nya gestures i Windows 8 med sin vanliga platta.
Sedan är det en kompromiss om man vill ha en liten Laptop eller ett stort tangentbord. Nu när Windows 8 i stort sett kräver lite fler gestures kommer nog många tillverkare av Windows Laptops också prioritera större platta.

/Karl
 
Men vem vill hålla på med Cubase, när man kan få ett riktigt proffsverktyg som Logic Studio för en bråkdel av priset? Cubase kostar väl över 5000 kr medan Logic (som väl ändå måste ses som branschstandard?) kostar 1399 - inkl drösvis av tillbehör.

Säkert många som vill hålla på med Cubase.
Om just Logic är branschstandard vet jag inte med säkerhet men det är nog vanligt, liksom Pro Tools.
Men Cubase är väl inte direkt okänt heller känns det som? Och fullversioner av Cubase OCH Logic har kostat ungefär lika mycket. Det du jämför med nu är ju för att det är släppt i App Store nyligen vilket Steinberg inte hunnit haka på...
 
Vem har varit desperat att visa att en kommande version är bättre eller i alla fall ikapp. Snarare verkar du vara mer desperat att klaga på två rätt sansade debatörer i just det här fallet. Eller är problemet att W8 är i kapp? Det kanske är där skon klämmer....

Både Karl och Janne har skrivit att Mac's platta är bättre i vissa fall än dagens W7. Men att den kommande W8 löser det.....Snarare ren upplysning än talibanism.

Jag som vidhåller att båda systemen är det absolut bästa valet för de flesta av sina respektiva användare är den desperata? Jag som försöker få folk att hålla en lagom nivå och verkligen få folk att förstå att oavsett "sida" så måste man väga in att andra kan ha andra behov, sätt att arbeta, intressen och preferenser än en själv?

Ja, du kan nog ha rätt, för jag står för sunt förnuft och vi börjar verkligen bli desperata i hoppet om att det finns något kvar hos folk...
 
Du kanske själv uppfattar dig som sådan eller kanske är det i vanliga fall. Vad vet jag, men just det inlägg som jag svarade på var allt annat än sansat.

Jag måste annars säga att för en gångs skull så har en Mac vs Winteltråd fungerat. I alla fall den senare delen av tråden. I början var det lite för många talibaner med men de kanske har tröttnat.

I princip håller jag dock med er alla om fördelar vs nackdelar i resp system men för mig så är de helt negilgerbara. Jag skulle glatt kunna leva med vilket som helst av dem. Jag har inga specialintressen som gör att det ena av dem är sämre. Spelar ytterst lite. Använde inte Cubase. Jag surfar, klarar mig med både Safari eller Explorer. PS ser i princip likadant ut. Samma sak med LR. Läser mail med Outlook eller webmail. Samma sak med resterande program i Adobes Creative suite som jag använder rätt flitigt.

Efter installationen av W7 så pillar jag ytterst lite i Op-programmet. Nästan inte alls faktiskt. Så om det är W7 eller Mac spelar ingen roll för mig
 
Du kanske själv uppfattar dig som sådan eller kanske är det i vanliga fall. Vad vet jag, men just det inlägg som jag svarade på var allt annat än sansat.

Jag måste annars säga att för en gångs skull så har en Mac vs Winteltråd fungerat. I alla fall den senare delen av tråden. I början var det lite för många talibaner med men de kanske har tröttnat.

I princip håller jag dock med er alla om fördelar vs nackdelar i resp system men för mig så är de helt negilgerbara. Jag skulle glatt kunna leva med vilket som helst av dem. Jag har inga specialintressen som gör att det ena av dem är sämre. Spelar ytterst lite. Använde inte Cubase. Jag surfar, klarar mig med både Safari eller Explorer. PS ser i princip likadant ut. Samma sak med LR. Läser mail med Outlook eller webmail. Samma sak med resterande program i Adobes Creative suite som jag använder rätt flitigt.

Efter installationen av W7 så pillar jag ytterst lite i Op-programmet. Nästan inte alls faktiskt. Så om det är W7 eller Mac spelar ingen roll för mig

Grattis! Då funkar du lite som mig då, bara att jag gillar min dator...
 
Säkert många som vill hålla på med Cubase.
Om just Logic är branschstandard vet jag inte med säkerhet men det är nog vanligt, liksom Pro Tools.
Men Cubase är väl inte direkt okänt heller känns det som? Och fullversioner av Cubase OCH Logic har kostat ungefär lika mycket. Det du jämför med nu är ju för att det är släppt i App Store nyligen vilket Steinberg inte hunnit haka på...

Men det lät på dig som att det var en stor nackdel för oss på Mac-sidan att Cubase inte fungerade lika bra som på Win. Jag har svårt att se varför det skulle vara en nackdel. Tvärtom är det en stor nackdel för musiker som av någon anledning vill köra Windows, eftersom man då inte har möjlighet att köra Logic Pro och istället blir hänvisad till ett mycket dyrare och betydligt mindre omfattande program.
Visst kan det vara en smaksak vilket av programmen man använder. Jag körde själv Cubase på Mac för kanske femton år sedan, när Logic fortfarande var tämligen dyrt och ganska svårhanterat. Men för någon som funderar på att bygga upp en studio idag torde Mac och Logic vara ett betydligt hetare val än något annat. Och för den som vill leka är ju Garage Band ett riktigt bra alternativ som följer med alla nya datorer från Apple. Något motsvarande komplett studioprogram i fråga om kvalitet och enkelhet har jag inte hittat för Windows, trots att jag försökt hitta något sådant (för en yngre släktings räkning).
 
Du kanske själv uppfattar dig som sådan eller kanske är det i vanliga fall. Vad vet jag, men just det inlägg som jag svarade på var allt annat än sansat.

Jag måste annars säga att för en gångs skull så har en Mac vs Winteltråd fungerat. I alla fall den senare delen av tråden. I början var det lite för många talibaner med men de kanske har tröttnat.

Ja, jag skulle särskilt vilja ge en eloge till Janne Johansson, som verkar väldigt kunnig och håller en saklig ton, även när han blir provocerad (tex av mig...).
 
Men det lät på dig som att det var en stor nackdel för oss på Mac-sidan att Cubase inte fungerade lika bra som på Win. Jag har svårt att se varför det skulle vara en nackdel. Tvärtom är det en stor nackdel för musiker som av någon anledning vill köra Windows, eftersom man då inte har möjlighet att köra Logic Pro och istället blir hänvisad till ett mycket dyrare och betydligt mindre omfattande program.
Visst kan det vara en smaksak vilket av programmen man använder. Jag körde själv Cubase på Mac för kanske femton år sedan, när Logic fortfarande var tämligen dyrt och ganska svårhanterat. Men för någon som funderar på att bygga upp en studio idag torde Mac och Logic vara ett betydligt hetare val än något annat. Och för den som vill leka är ju Garage Band ett riktigt bra alternativ som följer med alla nya datorer från Apple. Något motsvarande komplett studioprogram i fråga om kvalitet och enkelhet har jag inte hittat för Windows, trots att jag försökt hitta något sådant (för en yngre släktings räkning).

Rent krasst ÄR det väl en nackdel att det inte funkar lika bra? Ska jag ha Logic så måste jag dels dras med priset 1400 spänn för Logic, sen tanken att jag har Cubase bara ligger som kostat 5000 i onödan...? Så menade jag.

I övrigt så är Garageband kompetent och roligt att greja med och tanken har slagit mig att köpa Logic med faktiskt...men vi får se...
 
Kört PC fram till 2 år sedan, jagade en high-end laptop i ngt år men kunde i mina jämförelser inte se tillräckligt stor skillnad i pris mot MAC, det var ren spec-versus-pengar jämförelse.

Mac var även hästlängder före i detaljer som utformning, tangentbord. Skärmarna upplevde jag genomgående bättre. På PC var det större variation i kvalitet. Kanske har marknaden ändrats sedan 2010 (sannolikt) men som många andra sagt, har man pengarna så bör man kunna bli nöjd (med mac book pro, vet inget om andra). Slutligen gjorde jag mitt livs investering och jag har inte ångrat en sekund. Det finns ingen pryl som gett så mkt tillbaka från första stund.

En detalj som gjor mac extra prisvärd är att den har Unix i botten på så sätt blir det den bästa av alla världar. "Enkel så att morsan skulle kunna använda den" samtidigt som jag kan göra avancerad shell script (bash), perlscript, utnyttja rsync, perl etc. Windows7 kanske är ikapp men inte på den delen tror jag. Linux/unix kunniga kan nog fortfarande tycka att Mac har fördelar relativt Windows. Men för operativet har man ju fler alternativ som bekant:)
Jag gillar ngn tidigare jämförelse med bilar, det flesta bilar tar dig A->B men vägen till B kan upplevas och göras på lite olika sätt. Man kan tom ta olika vägar, en del väljer off-road:)
 
Ja, jag skulle särskilt vilja ge en eloge till Janne Johansson, som verkar väldigt kunnig och håller en saklig ton, även när han blir provocerad (tex av mig...).

Jag lyfter på hatten. :)

Nej, allvarligt, Apple / Wintel är en religionsfråga... med exakt samma sätt att hantera den.

Nämnde jag att jag är ateist dessutom? ;)
 
Du kanske själv uppfattar dig som sådan eller kanske är det i vanliga fall. Vad vet jag, men just det inlägg som jag svarade på var allt annat än sansat.

Jag måste annars säga att för en gångs skull så har en Mac vs Winteltråd fungerat. I alla fall den senare delen av tråden. I början var det lite för många talibaner med men de kanske har tröttnat.

I princip håller jag dock med er alla om fördelar vs nackdelar i resp system men för mig så är de helt negilgerbara. Jag skulle glatt kunna leva med vilket som helst av dem. Jag har inga specialintressen som gör att det ena av dem är sämre. Spelar ytterst lite. Använde inte Cubase. Jag surfar, klarar mig med både Safari eller Explorer. PS ser i princip likadant ut. Samma sak med LR. Läser mail med Outlook eller webmail. Samma sak med resterande program i Adobes Creative suite som jag använder rätt flitigt.

Efter installationen av W7 så pillar jag ytterst lite i Op-programmet. Nästan inte alls faktiskt. Så om det är W7 eller Mac spelar ingen roll för mig

Jag håller givetvis med om att alla har för- och nackdelar. Jag har min preferens, mest pga hela systemet jag och framförallt de flesta av mina kunder har, men jag tänker inte gå man ur huse för att pusha min åsikt ner i andras halsar.

och jag har liiite svårt att se hur detta ens är en mac vs windowstråd från början. Ännu mindre hur den "fungerat". Han frågade varför en mac med si och så spec var 10k dyrare än en wintel med si och så spec.

Det hade räckt att svara "Vad är det egentligen du jämför? Apple datorer och Wintel datorer av samma premium bygg-, lägstanivåpåkomponenterkvalité och långlivitet kostar ungefär lika mycket, kanske betalar du någon extra procent för Apple varumärket."

Sen hade frågan varit besvarad och tråden kunde dött ut, men nej, vi ska gå via stordrift, lite telefonsnack, tyska spioner i schweiz och lite framtida systemversioner för att, well, i sanningens namn ALDRIG besvara TS fråga.

I min värld är det knappast att 'fungera'.
 
En detalj som gjor mac extra prisvärd är att den har Unix i botten på så sätt blir det den bästa av alla världar. "Enkel så att morsan skulle kunna använda den" samtidigt som jag kan göra avancerad shell script (bash), perlscript, utnyttja rsync, perl etc. Windows7 kanske är ikapp men inte på den delen tror jag. Linux/unix kunniga kan nog fortfarande tycka att Mac har fördelar relativt Windows. Men för operativet har man ju fler alternativ som bekant:)
Jag gillar ngn tidigare jämförelse med bilar, det flesta bilar tar dig A->B men vägen till B kan upplevas och göras på lite olika sätt. Man kan tom ta olika vägar, en del väljer off-road:)

Jag skulle vilja säga att när Powershell kom så gick Windows 7 om. I Powershell kan du anropa APIer direkt och scripta i VB.
Vill man dock skriva superkluriga kommandon med /?_> överallt så är Unix/Linux överlägset. :)

/Karl
 
Rent krasst ÄR det väl en nackdel att det inte funkar lika bra? Ska jag ha Logic så måste jag dels dras med priset 1400 spänn för Logic, sen tanken att jag har Cubase bara ligger som kostat 5000 i onödan...? Så menade jag.

I övrigt så är Garageband kompetent och roligt att greja med och tanken har slagit mig att köpa Logic med faktiskt...men vi får se...

Nackdel eller inte, det beror ju på hur man ser det, visst vore det bästa om man fick allt samtidigt.
Men en uppdatering från Cubase 5 till version 6 kostar ju mer än hela Logic Pro (ink ca 20 Gb högkvalitativa samlingar, massor av instrument och massor av effekter). Det är inget fel på Cubase (jag gillade det faktiskt på den tiden jag använde det) men har man redan en Mac finns egentligen inget alternativ till Logic idag. Finns förresten ens Cubase i en Mac-version än idag?
 
och jag har liiite svårt att se hur detta ens är en mac vs windowstråd från början. Ännu mindre hur den "fungerat". Han frågade varför en mac med si och så spec var 10k dyrare än en wintel med si och så spec. .
Som så ofta så förändras trådar av den här typen. TS skapade tråd med en fråga. En naturlig utveckling var givetvis att svara på hans fråga men typen av fråga gjorde att man behövde blanda in den "andra" sidan. Och vips så blev det en vs tråd. "Mac, vad betalar men för?" Det går liksom inte att besvara den frågan utan att blanda in Wintel. I alla fall inte i min värld.

Hur som helst så har det varit ovanligt lite pajkastning i den senare halvan av tråden och med några riktigt intressanta inlägg från Janne, Falumas och några andra. Spökena har hållit sig borta till skillnad från tråden om vad som är bäst/sämst med Apple....
 
Nackdel eller inte, det beror ju på hur man ser det, visst vore det bästa om man fick allt samtidigt.
Men en uppdatering från Cubase 5 till version 6 kostar ju mer än hela Logic Pro (ink ca 20 Gb högkvalitativa samlingar, massor av instrument och massor av effekter). Det är inget fel på Cubase (jag gillade det faktiskt på den tiden jag använde det) men har man redan en Mac finns egentligen inget alternativ till Logic idag. Finns förresten ens Cubase i en Mac-version än idag?



Jo cubase finns för mac. Även pro tools.
Observera även gärna att logic pro som finns i app store inte är logic studio. Jämför gärna med den slimmade versionen av cubase som referens.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.