Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur menar du? För mig är W7 och W95 väldigt olika....

Ska vi börja jämföra MacOS 7.5 och OS X 10.6-10.7? :)

Att byta mellan XP och Win7 är som att hoppa direkt från 10.0-10.1 till 10.6-10.7. Att det sedan inte ens går på Mac-sidan är en annan femma, men jag tror nog att dina jämförelser är lite skeva.
 
Min ASUS netop klarar fem fingrar fast det är ganska svårt att få plats med fem fingrar på den plattan. :)

Min sambos Acer Netop klarar också multitouch. Finns det någon ny Wintel som inte klarar multitouch på plattan?

/Karl

HP Elitebook 8460p... beroende på hur man definierar ordet "klarar".

OBS att den kostar nästan 50% mer än en MBP...
 
Windows 8

Verkar logiskt.... ;)

Jag gillar gubbens slutkläm!

Och killen har en Mac-chat gåendes i bakgrunden och verkar göra allt för att svartmåla det hela.

Men det är helt klart lite förvirrande när man är ny till systemet. Han hade dock uppe charms-listen ett tag där startmenyn fanns som alternativ, men han verkar inte se så bra heller gubben. :)

/Karl
 
Jo, premium kostar. Vad är det som inte fungerar med den touchpad:en?

/Karl

Tycker man att den är bra har man aldrig provat en Mac, det är min övertygelse... Det gäller förresten det mesta med datorn. Fördelar finns det förstås: bra batteritid och diskreta (men onödiga) lysdioder för HD osv och den tycks också vara hyfsat robust. Dessutom snabb med Win7. Men fortfarande låååångt ifrån MacBook Pro i samma prisklass när det gäller hantering, skärm etc.

Och som sagt - touchpaden är ett dåligt skämt.
 
Tycker man att den är bra har man aldrig provat en Mac, det är min övertygelse... Det gäller förresten det mesta med datorn. Fördelar finns det förstås: bra batteritid och diskreta (men onödiga) lysdioder för HD osv och den tycks också vara hyfsat robust. Dessutom snabb med Win7. Men fortfarande låååångt ifrån MacBook Pro i samma prisklass när det gäller hantering, skärm etc.

Och som sagt - touchpaden är ett dåligt skämt.

Har du inte IPS-panelen i den HPn? I så fall springer den i åttor runt MacBookens skärm.

/Karl
 
Till stor del betalar man för märket... såklart.

Men, man bör tänka på att en Apple-maskin trots allt är en premiummaskin, det är materialval som är över medel osv osv. Så, man kan liksom inte jämföra priser på en MacBook mot en Packard Bell, även om det är samma "prestanda" så att säga.

Materialvalet vad gäller skal, tangenter och dylikt. Jag är sällan hemskt imponerad av komponenterna i en Mac när man jämför mot vad den egentligen kostar; Visst är det bra med hög kvalitet på skalet och de yttre faktorerna, men det är sist och slutligen hårdvaran inne i maskinen som gör jobbet.

OBS: Säger inte att hårdvaran är dålig; bara att den är dyr för sin prestanda (inte alltid dock).
 
Kollade precis på videon av Windows 8 på Microsofts hemsida. Jösses, säger jag bara. Tror sällan att jag blivit så stressad av att titta på en demovideo, och inte blev jag ett dugg klokare på hur Windows 8 fungerar.

Har fortfarande hjärtklappning och magsårskänning, en kvart efter jag kollat.

För er som vill bli lite speedade, här är länken....: Windows 8

Varför skulle jag vilja ha Touchscreen-miljö på min desktop? Jag hatar konceptet i Win8 för att man hamnar i nån konstig meny när man klickar på start-knappen (eller win-knappen)...... Nej tack till Win 8 som desktop-dator användare.

Köper jag däremot en PC-tablet-dator will jag verkligen ha Win8!
 
1,2,3,4 och 5 fingersgester klarar väl alla touchpads. Det speciella med Apples är väl bara att den bara har en knapp (hela plattan) istället för 2-3 stycken som en WindowsPC brukar ha.

OS/X hanterar dock multitouch lite bättre än vad Windows 7 gör men lika bra som Windows 8. I Windows 7 finns alla gestures med 1-5 fingrar men man kan inte göra två olika saker samtidigt som i OS/X t.ex. hålla något markerat med ett finger och scrolla med ett annat vilket fungerar kanon i Windows 8.

Windows 8 ävender i stort sett inte alls knapparna heller så dom nya Windows-laptoparna som kommer kommer nog sakna knapp helt. Windows 8 kan också använda en Windows Phone som touchpad om man tycker att man behöver en större touchpad än den inbygda. :)

/Karl

Sist jag använde en laptop med windows så fanns det ingen multitouch funktion på musplattan.

Och en rättelse på ditt inlägg är att touchpad'en har både höger och vänster klick. Och dessa är placerade på höger respektive vänster sida av plattan. Ett mirakel, eller?
 
Sist jag använde en laptop med windows så fanns det ingen multitouch funktion på musplattan.

Och en rättelse på ditt inlägg är att touchpad'en har både höger och vänster klick. Och dessa är placerade på höger respektive vänster sida av plattan. Ett mirakel, eller?

Det är bara väldigt krångligt.... De senaste MacBookarna jag testat har inte haft det (Har inte märkt det iaf); det är väl inte direkt svårt att "vänsterklicka" med ett finger och "högerklicka" med 2 fingrar?
 
Jo, men tänkte väl mest på att trådskaparens frågeställning är som den är...vilket ifrågasatte just Macar...?

Jag har kört olika och tycker att allt funkar olika bra till olika saker.

Pc är kung i Cubase och Macen funkar bra till Photoshop och Cubase men inte lika bra i Cubase dock.

Fattar inte varför man måste välja sida och vara så statisk i sitt tänk...?
 
OS/X och Windows har stulit en massa av varandra ingen är bättre än den andra på den biten.

http://www.infoworld.com/d/windows/...le-windows-966&current=1&last=11#slideshowTop

/Karl

LOL Jag gillar att man anser att M$ uppfunnit CLI, remote desktop, de kändes extra skamliga.
Körde remote desktop i Red Hat 4.x tidigt 90-tal, Fanns i alla UNIX varianter ännu tidigare.

Skulle säga att det mesta i båda lägren är stulet från olika window-managers i Linux faktiskt.
 
Jo, men tänkte väl mest på att trådskaparens frågeställning är som den är...vilket ifrågasatte just Macar...?

Jag har kört olika och tycker att allt funkar olika bra till olika saker.

Pc är kung i Cubase och Macen funkar bra till Photoshop och Cubase men inte lika bra i Cubase dock.

Fattar inte varför man måste välja sida och vara så statisk i sitt tänk...?

Men vem vill hålla på med Cubase, när man kan få ett riktigt proffsverktyg som Logic Studio för en bråkdel av priset? Cubase kostar väl över 5000 kr medan Logic (som väl ändå måste ses som branschstandard?) kostar 1399 - inkl drösvis av tillbehör.
 
Hejsan!
Var inne på att skaffa ny dator till hemmet. Kollade runt både på PC samt Mac.
Det som slog mig var att det är samma processorer, minne, grafikkort, ja allt faktiskt i båda datorerna. Priset skillde ungefär 10 000:- mellan datorerna, med samma prestanda.
Till min fråga;
Är det så att man köper Apples operativsystem för 10 000:- utan att tänka efter? Hel skumt ju..
Det är ju samma delar (från samma fabrikat) i både PC:n samt Macen..

Hjälp mig att förstå!

Går knappt "hjälpa Dig förstå" i ett forum. Många förstå-sig-påare, pc-nördar, mac-nördar etcetera som kommer att försöka dra Dig åt än det ena, åt än det andra hållet när det kommer till valet av burk/book.

Jag gjorde helt enkelt som så att jag köpte en macbook pro för 12.000,- för tre år sedan. Jag hade ju haft pc hela livet och ville se om mac var så bra som alla mac-nördar sa.
Det gick bra så förra året köpte jag en iMac 27" med allt som gick att lägga till för att göra den så vass och exklusiv som möjligt.

Köp mac om du vill testa något nytt. Köp pc om du har ont om kulor och vill veta vad du får pengarna!

/Andreas
 
Funderar lite hur Microsoft resonerar.
När man gick från Win 95 till 98 var det inte så stor skillnad i handhavandet. Från 98 till XP var det lite skillnad, men inte jättestor. Från XP till Vista var det ganksa stor skillnad igen och även från Vista till W7. Nu verkar det som att det är rejäl skillnad mellan W7 och W8. Undrar hur Microsoft tänker när de hela tiden tvingar sina användare att byta arbetsmönster för i stort sett varje version. Jag säger inte att ändringarna gör användningen sämre, säger dock inte att de gör den bättre heller.
Nu diskuterar jag handhavandet, inte arkitektur och annat som medelanvändaren inte bryr sig det minsta om.

Vi har t.ex. på mitt jobb äntligen börjat konverteringen från XP till W7 (ca 20000 anställda). Fråga mig inte varför det tagit sådan tid.
Det som nu många har problem med är hur man backar i sina mappar i Utforskaren, det var inte så svårt att komma på, men en del kom inte på det utan fick ha detta berättat för sig.
En annan sak som strular är hur vi sorterat våra projekt. Tidigare hade vi ett system som byggde på landskod - 5-siffrigt nummer t.ex. SWE-16748. Detta system byttes ut för några månader till ett som bygger på att landskoden och numret kommer i ett svep, t.ex. SWE15627 (vi började om på lägre nummer än där det gamla slutade). Med XP lade sig de nya numren före alla de gamla, men i W7 slängs de nya numren in bland de gamla. Jag kan lugnt säga att det är ganska frustrerande att leta upp de nya projecten i W7.

Märkte att det blev lite luddigt. Men det finns mycket annat som skiljer mycket mellan de olika uppdateringarna. Med OSX så är skillnaderna i handhavande ganska små för varje uppdatering. Det mesta ser likadant ut, men funkar lite bättre.
Ändrar Microsoft utseende och handhavande bara för att det ska verka ännu nyare, än om de bara uppdaterat systemet?

Operativet är en sak men det är väl ännnu värre att man släppt de regler för hur grännsnitt ska byggas numera. Efter att Office 2007 kom så har det skett en stor uppluckring i hur applikationsgränsnitten byggs så nu är vi snart tillbaka i en gammal MS DOS situation där ingen standardisering överhuvudtaget fanns.

Microsoft applikationer såldes på 90-talet under sloganen "Kan du ett kan du alla", vilket syftade på gränssnittsstandarden. Det ligger helt i spillror numera och företagen får större mjuka uppgraderingskostnader i form av högre inlärningströsklar och avtagande produktivitet. Tanken var säkert att Microsoft skulle försöka få andra att haka på det nya gränssnittet men vad jag sett har de inte varit speciellt framgångsrika utan övriga tillverkare verkar i viss mån göra som Microsoft d.v.s. hitta på något eget.

Så jag håller helt med i sak. Man ska vara försiktig med att göra för stora avsteg från inarbetade gränssnittstraditioner.
 
Min Mac från 2007 startar på ca 40s efter kraft till, laptop med C2D 2Ghz 4GB Ram, vanlig 5400rpm disk.
Det viktiga är att den startar lika snabbt idag som när jag köpte den 2007!

Från viloläge startar den på ca 1s, man öppnar locket och då är den redo :)

Jag har inte gullat och pysslat med mac:en utan installerat en hel del program, uppdaterat, anslutit massor med olika externa enheter - inget strul.

Även om jag inte har klockat min dator så är inte känslan att tiden för uppstart har ökat sedan jag installerade den. När det gäller vilolägets uppstartstid så beror den väldigt mycket på vilket läge man väljer. Jag har valt djupsömn. Den är i princip avstängd. Det finns ett lättare viloläge som startar klart snabbare än mina 16 s. I princip startklar när man lyft på locket men som vanligt är det en kompromiss. För mig så 16 s helt ok.

Ett av problemen med Win är annars just det som du har gjort men inte jag. För varje program som du installerar så blir registret längre och längre. Många av dessa ändringar finns tyvärr kvar även efter att du avinstallerar programmet. Problemet är större bland sämre skrivna program. Jag har sedan länge lekt klart och vet vilka program jag vill ha och behöver så.. för mig är det inga problem.

Ibland (ofta) låter det som om det är ett jätteproblem. Att även om du bara använder datorn till vardagligt bruk så blir den snart outhärdligt långsam. Det är inte sant för majoriteten av alla användare. Vi har datorer i hemmet som används av dottern som används som tonåringar använder dem mest. Installerat spel och ett och annat program. Inte heller den uppvisar några tendenser....än är kanske bäst att säga.

Jag skulle nog mer viilja påstå att problemet är större på ett annat sätt. Många köper en billig dator på stormarknaden som är full av förinstallerade skitprogram som tar tid. Datorn orkar precis med det den skall göra just då. Efter några år med intallerade av diverse program och windows tråkiga egenhet att bli tyngre för varje större uppdatering så blir det trögt. Tex så var den allra första XP liten och snabb jämfört med den sista versionen med SP3......Om inte hårdvaran anpassades så ......blev det tråkigt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.