Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den här tråden borde döpas om till "Windows, vad betalar man för?" och detta tack vare stor hjälp från Falumas och j2^ som haft denna tråd som en personlig tråd där det dryftas om nätverk, mailservers, stordrift av datorer m.m...!
 
Du menar att två fel blir ett rätt? :)

No, two wrongs does not make a right... however three lefts do ;)

Nej, allvarligt, jag tycker faktiskt att roadmappen för en produkt är lika intressant som "var är vi just nu?" detta oavsett om man pratar bilar, operativsystem, kameror eller kläder.

Jag kommer inte att ha min D700 som primärkamera om två år, lika lite som jag kommer att använda Windows 7 eller OS/X 10.7 om två år.
 
No, two wrongs does not make a right... however three lefts do ;)

Nej, allvarligt, jag tycker faktiskt att roadmappen för en produkt är lika intressant som "var är vi just nu?" detta oavsett om man pratar bilar, operativsystem, kameror eller kläder.

Jag kommer inte att ha min D700 som primärkamera om två år, lika lite som jag kommer att använda Windows 7 eller OS/X 10.7 om två år.

Men då borde väl win8 snarare jämföras med mountain lion? Som också finns som developer preview... inte med gamla osx versioner?
 
Men då borde väl win8 snarare jämföras med mountain lion? Som också finns som developer release... inte med gamla osx versioner?

Självklart kan man göra det. Jag gör det inte eftersom jag helt enkelt valt att inte kika på previews för OS/X då jag tycker att Apple är lite knöliga på just den fronten.
 
Självklart kan man göra det. Jag gör det inte eftersom jag helt enkelt valt att inte kika på previews för OS/X då jag tycker att Apple är lite knöliga på just den fronten.

Så du väljer alltså medvetet att köra en väldigt haltande jämförselse och sen basera dina åsikter på den?
 
Så du väljer alltså medvetet att köra en väldigt haltande jämförselse och sen basera dina åsikter på den?

I detta fall: Ja. (Eftersom jag inte finner någon info i changelogs och liknande som berör hanteringen av touchplattor... vilket ju var vad som diskuterades vid tidpunkter).
 
I detta fall: Ja. (Eftersom jag inte finner någon info i changelogs och liknande som berör hanteringen av touchplattor... vilket ju var vad som diskuterades vid tidpunkter).

Njae, "diskussion" var väl att ta i...

a: "PLATTAN ÄR SÄMST! MAN KAN INTE DUBBELKLICKA PÅ EN MAC!!!! BUHUUU!"
b: "Eh, jo, det har man kunna ungefär sen powerbook blev MBP, om någon stängt av den funktionen i sina inställningar är ju knappast plattans kvalité's fel... Plattan är typ bäst. Så är det."
c: "Nej nej nej nej, i kommande generationer av wintelsystemet så är de lika bra! HA!"
 
Njae, "diskussion" var väl att ta i...

a: "PLATTAN ÄR SÄMST! MAN KAN INTE DUBBELKLICKA PÅ EN MAC!!!! BUHUUU!"
b: "Eh, jo, det har man kunna ungefär sen powerbook blev MBP, om någon stängt av den funktionen i sina inställningar är ju knappast plattans kvalité's fel... Plattan är typ bäst. Så är det."
c: "Nej nej nej nej, i kommande generationer av wintelsystemet så är de lika bra! HA!"

Efterosm jag inte direkt känner mig som ansvarig för något av de replikerna, eller någon replik med liknande innebörd, så väljer jag att inte ge något genmäle.
 

Men visst, nivån på fotosidans forum är skandalöst dålig, och det faktum att det är en "platt" forumstruktur gör det inte ett dugg bättre. Det är en av anledningarna till att jag beslutade mig för att sluta betala för fotosidan förra året.Jag anser inte att det är en produkt jag vill _betala_ för. (Jag vet fortfarande inte vem som faktiskt betalade min årsavgift senast, jag loggade in en dag och var bronsmedlem igen...)

Sådana här trådar skulle inte vara ett problem i ett trädbaserat forum.

Men, jag står fortfarande fast vid detta: Den genomsnittliga Mac-användaren är faktiskt riktigt dålig på att se svagheterna i sin egen miljö, och har en tendens att dra upp svagheter på Wintelsidan som, rent krasst, inte varit aktuella sen någon gång kring sekelskiftet.

Den genomsnittliga Windowsanvändaren är som regel bättre på att se och erkänna svagheter i såväl Wintel som OS/X-miljön. Men de förefaller totalt ovilliga att inse att det är menings-jävla-löst att jämföra "pang-per-krona" mellan Apple med OS/X och WIntel när man envisas med att ställa Packard Bell (eller andra budgetmärken) i ena ringhörnan, och Apple i den andra.

Så, vad får man då om man som en genomsnittlig privatperson nu köer en Apple-dator? Jag säger det igen: Man får en premium-dator med ett trendsättande formspråk... och ett annorlunda sätt att arbeta. Inget mer. Inget mindre.
 
Så, vad får man då om man som en genomsnittlig privatperson nu köer en Apple-dator? Jag säger det igen: Man får en premium-dator med ett trendsättande formspråk... och ett annorlunda sätt att arbeta. Inget mer. Inget mindre.

Det där annorlunda sättet att arbeta är för många inte bara annorlunda, utan även bättre. Man får alltså mer.

För min del har det blivit ett stort lyft att slippa Windows som huvudsystem (jag måste fortfarande använda det ibland; och jag använde Mac ganska mycket när jag hade Windows som huvudsystem).

De program jag använder oftast går mycket bättre på min Mac än på min förra Windows-PC. Det är lättare att integrera Mac:en i en un*x-miljö än det var med Windows. Det går lättare att bygga och köra un*x-program på OS X än på Windows. Etc.

Det finns alltså anledning att fundera på vad man använder sin dator till och sen göra en upplyst val av system.
 
Men visst, nivån på fotosidans forum är skandalöst dålig, och det faktum att det är en "platt" forumstruktur gör det inte ett dugg bättre. Det är en av anledningarna till att jag beslutade mig för att sluta betala för fotosidan förra året.Jag anser inte att det är en produkt jag vill _betala_ för. (Jag vet fortfarande inte vem som faktiskt betalade min årsavgift senast, jag loggade in en dag och var bronsmedlem igen...)

Sådana här trådar skulle inte vara ett problem i ett trädbaserat forum.

Men, jag står fortfarande fast vid detta: Den genomsnittliga Mac-användaren är faktiskt riktigt dålig på att se svagheterna i sin egen miljö, och har en tendens att dra upp svagheter på Wintelsidan som, rent krasst, inte varit aktuella sen någon gång kring sekelskiftet.

Den genomsnittliga Windowsanvändaren är som regel bättre på att se och erkänna svagheter i såväl Wintel som OS/X-miljön. Men de förefaller totalt ovilliga att inse att det är menings-jävla-löst att jämföra "pang-per-krona" mellan Apple med OS/X och WIntel när man envisas med att ställa Packard Bell (eller andra budgetmärken) i ena ringhörnan, och Apple i den andra.

Så, vad får man då om man som en genomsnittlig privatperson nu köer en Apple-dator? Jag säger det igen: Man får en premium-dator med ett trendsättande formspråk... och ett annorlunda sätt att arbeta. Inget mer. Inget mindre.

Vi är helt överens.

EDIT: Det jag tycker är mest skrämmande är den, från de flesta (på "båda sidorna"), totala avsaknaden av förmågan att sätta sig in i att ANDRA faktiskt kan ha andra behov, intressen och sätt att arbeta än en själv. Utan att man stenhårt kör på "my way or the high way" och svarar på tex en helt datorointresserad person's fråga om vilken dator+telefon som bäst funkar ihop out-of-the-box med ABSOLUT MINSTA möjliga arbetsinsats (då tror jag faktiskt inte att det går att slå en mac+iphone tex) med "Men pucko! Hur kan kan du ens tänka Apple?! Du måste ju tänka på stordriftsmiljö för fan! Och iPhone?! Hur tänker du? Man kan ju inte göra om den till en transformersrobot på femtioelva timmar i inställningarna! "..

Helt absurt.
 
Senast ändrad:
Kollade precis på videon av Windows 8 på Microsofts hemsida. Jösses, säger jag bara. Tror sällan att jag blivit så stressad av att titta på en demovideo, och inte blev jag ett dugg klokare på hur Windows 8 fungerar.

Har fortfarande hjärtklappning och magsårskänning, en kvart efter jag kollat.

För er som vill bli lite speedade, här är länken....: Windows 8
 
Njaeee... Nu får jag ta på mig min Mac-mössa :) En majoritet av alla laptopdigitizers klarar bara av ett finger. Men, på de flesta permium-wintel-bärbara så kör man numera multitouch.

Men, tekniken kommer längre och längre ner i kostnadssegmenten.

Jag håller dock helt med dig i att W7 inte har en lika bra multitouch-lösning som OS/X, men Win 8 reder ut det mesta där.

Min ASUS netop klarar fem fingrar fast det är ganska svårt att få plats med fem fingrar på den plattan. :)

Min sambos Acer Netop klarar också multitouch. Finns det någon ny Wintel som inte klarar multitouch på plattan?

/Karl
 
Kollade precis på videon av Windows 8 på Microsofts hemsida. Jösses, säger jag bara. Tror sällan att jag blivit så stressad av att titta på en demovideo, och inte blev jag ett dugg klokare på hur Windows 8 fungerar.

Har fortfarande hjärtklappning och magsårskänning, en kvart efter jag kollat.

För er som vill bli lite speedade, här är länken....: Windows 8

Det där är nog tidens tecken. När jag gick på Chalmers 1996 så sade nån föreläsare (jag har inte kvar någon källhänvisning) att det fanns någon sorts magisk tid på sju sekunder som var den tid vid vilken en användare har gått vidare om de inte kunnat räkna ut hur de skulle göra något.

Jag undrar lite vad den tiden är idag med tanke på hur de flesta smartphones är upplagda? Tre sekunder? Fyra?

Nej, jag säger inte att jag tycker att det är en BRA reklamfilm. ;)

Ett mer sansat ställe att börja är kanske här: http://www.computerworld.com/s/article/9217231/Microsoft_unveils_touch_oriented_Windows_8 Den är förvisso jättegammal nu.
 
Funderar lite hur Microsoft resonerar.
När man gick från Win 95 till 98 var det inte så stor skillnad i handhavandet. Från 98 till XP var det lite skillnad, men inte jättestor. Från XP till Vista var det ganksa stor skillnad igen och även från Vista till W7. Nu verkar det som att det är rejäl skillnad mellan W7 och W8. Undrar hur Microsoft tänker när de hela tiden tvingar sina användare att byta arbetsmönster för i stort sett varje version. Jag säger inte att ändringarna gör användningen sämre, säger dock inte att de gör den bättre heller.
Nu diskuterar jag handhavandet, inte arkitektur och annat som medelanvändaren inte bryr sig det minsta om.

Vi har t.ex. på mitt jobb äntligen börjat konverteringen från XP till W7 (ca 20000 anställda). Fråga mig inte varför det tagit sådan tid.
Det som nu många har problem med är hur man backar i sina mappar i Utforskaren, det var inte så svårt att komma på, men en del kom inte på det utan fick ha detta berättat för sig.
En annan sak som strular är hur vi sorterat våra projekt. Tidigare hade vi ett system som byggde på landskod - 5-siffrigt nummer t.ex. SWE-16748. Detta system byttes ut för några månader till ett som bygger på att landskoden och numret kommer i ett svep, t.ex. SWE15627 (vi började om på lägre nummer än där det gamla slutade). Med XP lade sig de nya numren före alla de gamla, men i W7 slängs de nya numren in bland de gamla. Jag kan lugnt säga att det är ganska frustrerande att leta upp de nya projecten i W7.

Märkte att det blev lite luddigt. Men det finns mycket annat som skiljer mycket mellan de olika uppdateringarna. Med OSX så är skillnaderna i handhavande ganska små för varje uppdatering. Det mesta ser likadant ut, men funkar lite bättre.
Ändrar Microsoft utseende och handhavande bara för att det ska verka ännu nyare, än om de bara uppdaterat systemet?

Håller inte med, du kan använda Windows 7 på precis samma sätt som du använde Windows 95. Sedan finns det massor med nya funktioner i 7:an. 8:an är dock annorlunda är måste man lära om sig lite. Jag var väldigt skeptisk i början men börjar gilla det nu. Har kört Windows 8 skarpt i en månad nu, men jag har touchscreen på laptopen och kunde windows phone. Nu har jag lärt mig musgesterna och tangentkombinationerna så nu använder jag touchscreenen väldigt lite, men i början var den väldigt praktisk.

Office var däremot en katastrof, närl Office 2007 var alla helt lost ett halvår.

/Karl
 
Håller inte med, du kan använda Windows 7 på precis samma sätt som du använde Windows 95.

Office var däremot en katastrof, närl Office 2007 var alla helt lost ett halvår.

/Karl

Hur menar du? För mig är W7 och W95 väldigt olika....

Office 2007 var lite bökigt i början, men när man vant sig är det mycket smidigare är förra versionen. Office är faktiskt det enda program(paket) som jag tycker är bättre och smidigare på Windows än på Mac (kör Office 11 på Macen).
 
Kollade precis på videon av Windows 8 på Microsofts hemsida. Jösses, säger jag bara. Tror sällan att jag blivit så stressad av att titta på en demovideo, och inte blev jag ett dugg klokare på hur Windows 8 fungerar.

Har fortfarande hjärtklappning och magsårskänning, en kvart efter jag kollat.

För er som vill bli lite speedade, här är länken....: Windows 8

Det går så fort när man jobbar med Windows 8 :)

Videon var nog lite väl korvstoppad.

/Karl
 
Hur menar du? För mig är W7 och W95 väldigt olika....

Office 2007 var lite bökigt i början, men när man vant sig är det mycket smidigare är förra versionen. Office är faktiskt det enda program(paket) som jag tycker är bättre och smidigare på Windows än på Mac (kör Office 11 på Macen).

För teknikern skiljer sig mycket mellan Windows 7 och Windows 95. Vad hindrar dig i Windows 7 att jobba på exakt samma sätt som i Windows 95 och hitta saker på samma ställe?

Startknappen är på samma ställe och fungerar i stort sett likadant i bägge versionerna. Det fungerar lite anorlunda att "pinna" sina vanligaste applikationer på startlisten.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.