Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så kan man ju lösa det men jag tycker inte det är rätt. Jag brukar slå på mejlarkiveringen i Exchange så sparas en kopia av alla mejl i en sepparat mapp som man kan arkivera i ett sepparat mejlstorage på en sepparat disk.

Hur löser du då krav på att VISSA mail måste arkiveras i X år, och VISSA måste raderas efter Y dagar? ;)
 
När du ansluter en användare till (exempelvis) en Exchangeserver så har användaren fullständig kontroll över alla objekt som användaren anses som ägare av, och kan således modifiera/radera/etc dessa objekt.

Du kan naturligtvis säga till användaren "Du FÅR INTE radera mail som går till/från dessa 37 mottagare, men om det kommer från dessa 52 avsändare så MÅSTE du radera dem efter sju dagar".

Användaren kommer troligen att missa detta vid något/några tillfällen.

VBill man förhindra det så lägger man en retention policy på servern, och trycker ut lokala regler till användarens Outlook-klient som användaren inte KAN ändra, och därmed kan inte dessa krav missas.

Men exchange kan spara undan en kopia i ett arkiv också som användaren inte har möjlighet att ändra. Vill användaren sedan ha ordning i sin Outlookfolder och rensa bort mejl som är oviktiga för den användaren så tycker jag man skall låta användaren göra så, när det finns lösningar för att lösa dom legala problemen. Att aldrig få rensa sin Outlookfolder är slöseri på dyrt diskutrymme och väldigt enerverande för användare som vill ha ordning och reda.

/Karl
 
Det skrev jag ju. Pusha ut en regel till användarens profil som triggar mot Outlook och OWA. Regeln ligger fast, och användaren kan inte ändra regeln.

Är det alltid styrt av avsändare så är det inga problem att låta raderingssnurran som tar bort mejlen efter 7 dagar ur användarfoldern också köra samma snurra på arkivfoldern.

/Karl
 
Är det alltid styrt av avsändare så är det inga problem att låta raderingssnurran som tar bort mejlen efter 7 dagar ur användarfoldern också köra samma snurra på arkivfoldern.

/Karl

Hur hindrar du då att användaren själv inte antingen själv raderar mailet INNAN de sju dagarna gått, eller bara vidarebefodrar det till sig själv och därmed förlänger liggtiden med ytterligare Y dagar?

Min poäng är: Jag har inga problem att räkna upp hundratals scenarion som du enbart kan lösa med totalt felfria användare, eller genom att begränsa deras valmöjligheter. Sen får "Agda" anse precis vad hon vill om arbetsmiljön.
 
Hur hindrar du då att användaren själv inte antingen själv raderar mailet INNAN de sju dagarna gått, eller bara vidarebefodrar det till sig själv och därmed förlänger liggtiden med ytterligare Y dagar?

Min poäng är: Jag har inga problem att räkna upp hundratals scenarion som du enbart kan lösa med totalt felfria användare, eller genom att begränsa deras valmöjligheter. Sen får "Agda" anse precis vad hon vill om arbetsmiljön.

Blir scenariona för komplicerade så behöver man spärra, men jag håller fast vid att i 9 av 10 fall är spärrarna där för att IT-avdelningen är lat eller okompetent.

/Karl
 
Jag tycker personligen att mac:s pekplattor är bland de sämsta i världen. Känslan i själva plattan är helt ok, nästan i nivå med dells plattor. Men avsaknaden av knappar i kombination med avsaknaden av att kunna klicka genom snabb dubbeltouch på själva plattan är riktigt dåligt. Enda sättet att klicka på en macbook pro verkar vara att klicka i själva plattan vilket är otroligt tunggrott om man ska klicka mer än 3 ggr i minuten....

Men eftersom det bara är min åsikt och din åsikt verkar vara ett faktum har väl jag fel antar jag ;-)

Ja, din åsikt är just din. Och i detta fallet så har du t.o.m fel.

Det går visst att klicka genom doubletouch (prova nästa gång du har läge) och touchar du med två fingrar så högerklickar du. Att du sedan har funktioner för ett finger, två fingrar, tre fingrar och fyra fingrar gör inte saken sämre.

Som vanligt är det sällan datorerna som är idioter, inte ens med Windows installerat. För mig har det blivit tydligare att det är användarna som är idioterna.
 
Ja, din åsikt är just din. Och i detta fallet så har du t.o.m fel.

Det går visst att klicka genom doubletouch (prova nästa gång du har läge) och touchar du med två fingrar så högerklickar du. Att du sedan har funktioner för ett finger, två fingrar, tre fingrar och fyra fingrar gör inte saken sämre.

Som vanligt är det sällan datorerna som är idioter, inte ens med Windows installerat. För mig har det blivit tydligare att det är användarna som är idioterna.

1,2,3,4 och 5 fingersgester klarar väl alla touchpads. Det speciella med Apples är väl bara att den bara har en knapp (hela plattan) istället för 2-3 stycken som en WindowsPC brukar ha.

OS/X hanterar dock multitouch lite bättre än vad Windows 7 gör men lika bra som Windows 8. I Windows 7 finns alla gestures med 1-5 fingrar men man kan inte göra två olika saker samtidigt som i OS/X t.ex. hålla något markerat med ett finger och scrolla med ett annat vilket fungerar kanon i Windows 8.

Windows 8 ävender i stort sett inte alls knapparna heller så dom nya Windows-laptoparna som kommer kommer nog sakna knapp helt. Windows 8 kan också använda en Windows Phone som touchpad om man tycker att man behöver en större touchpad än den inbygda. :)

/Karl
 
1,2,3,4 och 5 fingersgester klarar väl alla touchpads.

Njaeee... Nu får jag ta på mig min Mac-mössa :) En majoritet av alla laptopdigitizers klarar bara av ett finger. Men, på de flesta permium-wintel-bärbara så kör man numera multitouch.

Men, tekniken kommer längre och längre ner i kostnadssegmenten.

Jag håller dock helt med dig i att W7 inte har en lika bra multitouch-lösning som OS/X, men Win 8 reder ut det mesta där.
 
Det finns en gratis "Consumer Preview" beta att ladda ner för den som vill prova. Jag skulle inte rekommendera att använda den till viktigt arbete, men den är lite kul att prova. Windows 8 är delvis ganska radikalt annorlunda än Windows 7.
 
Det börjar bli ganska desperat när man måste hänvisade till kommande versioner av något för att bevisa att något annat som haft det i flera, flera år är mycket sämre...

Jag tror också att en Opel från 2057 kommer vara en bättre bil än en porsche från 1969...
 
Funderar lite hur Microsoft resonerar.
När man gick från Win 95 till 98 var det inte så stor skillnad i handhavandet. Från 98 till XP var det lite skillnad, men inte jättestor. Från XP till Vista var det ganksa stor skillnad igen och även från Vista till W7. Nu verkar det som att det är rejäl skillnad mellan W7 och W8. Undrar hur Microsoft tänker när de hela tiden tvingar sina användare att byta arbetsmönster för i stort sett varje version. Jag säger inte att ändringarna gör användningen sämre, säger dock inte att de gör den bättre heller.
Nu diskuterar jag handhavandet, inte arkitektur och annat som medelanvändaren inte bryr sig det minsta om.

Vi har t.ex. på mitt jobb äntligen börjat konverteringen från XP till W7 (ca 20000 anställda). Fråga mig inte varför det tagit sådan tid.
Det som nu många har problem med är hur man backar i sina mappar i Utforskaren, det var inte så svårt att komma på, men en del kom inte på det utan fick ha detta berättat för sig.
En annan sak som strular är hur vi sorterat våra projekt. Tidigare hade vi ett system som byggde på landskod - 5-siffrigt nummer t.ex. SWE-16748. Detta system byttes ut för några månader till ett som bygger på att landskoden och numret kommer i ett svep, t.ex. SWE15627 (vi började om på lägre nummer än där det gamla slutade). Med XP lade sig de nya numren före alla de gamla, men i W7 slängs de nya numren in bland de gamla. Jag kan lugnt säga att det är ganska frustrerande att leta upp de nya projecten i W7.

Märkte att det blev lite luddigt. Men det finns mycket annat som skiljer mycket mellan de olika uppdateringarna. Med OSX så är skillnaderna i handhavande ganska små för varje uppdatering. Det mesta ser likadant ut, men funkar lite bättre.
Ändrar Microsoft utseende och handhavande bara för att det ska verka ännu nyare, än om de bara uppdaterat systemet?
 
Med OSX så är skillnaderna i handhavande ganska små för varje uppdatering. Det mesta ser likadant ut, men funkar lite bättre.

Utom från 10.6 (Snow Leopard) till 10.7 (Lion). Jag har inte vågat "uppgradera" än eftersom jag är lite skeptisk till "förbättringarna".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.