Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den poängen du försöker förmedla är svår att finna då du själv agerar som en PC-fanboy som verkligen inte gillar Mac om jag ska läsa mellan raderna.

Du om någon basunerar ju ut åsikter som du hävdar är fakta när dina åsikter egentligen är riktigt dåligt underbyggda och dessutom osanna.

Jag är benägen att instämma i att pekplattan på Mac är bland det bästa du kan använda.

Helt korrekt, Jag finner macleksakerna vara just leksaker. Men när man faktiskt vill göra något mer ordentligt behöver man ett verktyg som fungerar. I skolan satt vi med 30 imacar varav ca 30% krashade inom ett år....

Vad gäller platta så har jag suttit vid två macbook pro där det inte fungerat. Sen om det beror på inställningar eller whatever bryr jag mig inte om. Det fungerade inte med dubbeltouch och när jag frågade ägaren till macen som jag skulle försöka hjälpa så var svaret att det helt enkelt inte gick. Hur du än vänder och vrider på det så är det iallafall inte vidare användavänligt....

Min poäng var om det undgick någon att se att jag TYCKER något men de flesta mac-talibaner basunerar ut sina åsikter som vore de fakta..... Det är inte fakta att macplattan är bäst i världen...det är ännu en mactalibanåsikt....

Men jag lämnar sandlådan igen...och hinken och spaden är kvar till er som vill vara kvar och leka...
 
Bäst i världen är den nog inte men den fungerar bra?

Om man sen inte ens vet hur saker fungerar så kanske man inte ska lägga så stor vikt vid sådana åsikter, men åsikter får ju alla ha givetvis.

Konstigt bara att det alltid blir så här i sådana här trådar...
 
Helt korrekt, Jag finner macleksakerna vara just leksaker. Men när man faktiskt vill göra något mer ordentligt behöver man ett verktyg som fungerar. I skolan satt vi med 30 imacar varav ca 30% krashade inom ett år....

Vad gäller platta så har jag suttit vid två macbook pro där det inte fungerat. Sen om det beror på inställningar eller whatever bryr jag mig inte om. Det fungerade inte med dubbeltouch och när jag frågade ägaren till macen som jag skulle försöka hjälpa så var svaret att det helt enkelt inte gick. Hur du än vänder och vrider på det så är det iallafall inte vidare användavänligt....

Min poäng var om det undgick någon att se att jag TYCKER något men de flesta mac-talibaner basunerar ut sina åsikter som vore de fakta..... Det är inte fakta att macplattan är bäst i världen...det är ännu en mactalibanåsikt....

Men jag lämnar sandlådan igen...och hinken och spaden är kvar till er som vill vara kvar och leka...

Den enda jag uppfattar som Taliban av något slag just nu är väl bara du... Du är den enda som försöker pådyvla andra din egen privata sanning om saker du egentligen borde hålla en lite lägre profil på.

Vad det gäller pekplattan så kan det ju vara så enkelt att vid dom 2 tillfällen du varit i närheten av en pekplatta från Mac så kanske användarna varit och klickat på ställen dom kanske inte borde ha varit och klickat. Du förstår vad jag menar eller hur...?

Just det att saker kanske inte fungerar som det är tänkt på grund av att användaren gjort något är ju inget man kan lasta tillverkaren för. Det gör ju i detta fallet inte Macen sämre än sämst och istället PC till härskare
av världen.

Låt os enas om att vi är oeniga om vad som är bra och vad som är mindre bra och låta det vara på det viset utan att vidareutveckla det ytterligare.

Din sista rad lämnar jag helt enkelt ingen kommentar på utan jag citerar vad en klok man en gång sade istället.

"Gå aldrig in i en diskussion med en idiot, det innebär bara att du måste sänka dig till hans nivå och där är han på mammas gata."
 
Helt korrekt, Jag finner macleksakerna vara just leksaker. Men när man faktiskt vill göra något mer ordentligt behöver man ett verktyg som fungerar. I skolan satt vi med 30 imacar varav ca 30% krashade inom ett år....

Vad gäller platta så har jag suttit vid två macbook pro där det inte fungerat. Sen om det beror på inställningar eller whatever bryr jag mig inte om. Det fungerade inte med dubbeltouch och när jag frågade ägaren till macen som jag skulle försöka hjälpa så var svaret att det helt enkelt inte gick. Hur du än vänder och vrider på det så är det iallafall inte vidare användavänligt....

Ingen teknik i världen hjälper mot SBS - särskilt den mindre flexibla varianten, så kallad SSBS*. Kanske är det tom med så att folk som är lite stela i tankarna trivs bäst med ett operativsystem som fungerar på liknande sätt?


(SSBS: Stelopererad skit bakom spakarna)
 
Sådan information ligger väl på servrar?
(Det finns liknande krav på diareförda dokument hos svenska myndigheter.)

Varför spelar det roll vart informationen _ligger_ när en användare kan ändra/radera dokumentationen med standardinställningar i säkerhetspolicy?

Men visst, vi kan fortsätta.. titta exempelvis på sekretesslagstiftning i (exempelvis) Luxemburg och USA.
 
Jag fick ett rejät garv idag, eller snarare, jag fick anledningen att på en fotoworkshop komma att tänka på denna diskussion när kursledare #1 sade

"Ursäkta att min Mac beter sig märkligt. Den blir såhär om jag inte installerar om den nångång i kvartalet"

varvid kursledare #2 (från helt annat företag än #1) replikerar: "Ja, jo, jag vet hur det blir".

Nej, jag tänker inte ta det som en vektor för att säga "Vad var det jag sa?". Jag nämde det bara för att det fick mig att le :)
 
Varför spelar det roll vart informationen _ligger_ när en användare kan ändra/radera dokumentationen med standardinställningar i säkerhetspolicy?

Men visst, vi kan fortsätta.. titta exempelvis på sekretesslagstiftning i (exempelvis) Luxemburg och USA.

Det spelar stor roll! Information som ligger på servrar speciellt Exchange kan man arkivera på ett sådant sätt att det inte spelar någon roll vad användaren gör.

Självklart finns det undantag där man måste låsa datorerna, men i 9 fall av 10 är datorer låsta pga lat IT-avdelning.

/Karl
 
Det spelar stor roll! Information som ligger på servrar speciellt Exchange kan man arkivera på ett sådant sätt att det inte spelar någon roll vad användaren gör.


Vilket gör att man låser en policy på användarens profil och på användarens datorer och i Exchange. Ja. Alltså, konfar du retention i Exchance så slår det ända ner på user-nivå.

Alltså: Man låser användarens valmöjligheter.
 
"Ursäkta att min Mac beter sig märkligt. Den blir såhär om jag inte installerar om den nångång i kvartalet"
Så kunde det faktiskt vara med Mac som användes i någorlunda komplexa system och nätverk -- på 90-talet. När någon säger samma sak i dag handlar det nog mest om SBS.
 
Så kunde det faktiskt vara med Mac som användes i någorlunda komplexa system och nätverk -- på 90-talet. När någon säger samma sak i dag handlar det nog mest om SBS.

Så, om det drabbar en Mac är det SBS, och om det drabbar en Windowsmaskin så är det ett skräpsystem? ;)
 
Är det verkligen så att man måste göra om en Windowsinstallation en gång i kvartalet för att datorn ska funka?

Mår inte alla datorer bra av att rensas ibland? Så även macar?
Har en Macbook som jag har haft 3 år nånting och den har jag aldrig ominstallerat men den är lite seg. Har bara inte orkat...
 
Är det verkligen så att man måste göra om en Windowsinstallation en gång i kvartalet för att datorn ska funka?

...du menar lite precis som på samma sätt som det nog var sent nittiotal då Windowsburkar hade rykte om sig att faktiskt bete sig på det sätt som Mac-anhängarna i de flesta forumtrådar anser att de beter sig idag? ;)
 
Det är ytterst sällan man ominstallerar OSX. På mitt jobb var min laptop tvungen att blåsas om. Efter att min kollega gjort CTRL-C - CTRL-V på 1GB filer så dog vissa funktioner i Java och applikationer via webben. Supporten slet och gav upp.
 
You tell me. Varför svarar du alltid med frågor?

När du ansluter en användare till (exempelvis) en Exchangeserver så har användaren fullständig kontroll över alla objekt som användaren anses som ägare av, och kan således modifiera/radera/etc dessa objekt.

Du kan naturligtvis säga till användaren "Du FÅR INTE radera mail som går till/från dessa 37 mottagare, men om det kommer från dessa 52 avsändare så MÅSTE du radera dem efter sju dagar".

Användaren kommer troligen att missa detta vid något/några tillfällen.

VBill man förhindra det så lägger man en retention policy på servern, och trycker ut lokala regler till användarens Outlook-klient som användaren inte KAN ändra, och därmed kan inte dessa krav missas.
 
Varför redundansen med lokala regler? Det borde räcka med att spärra radering på servern, tycker jag.
(Vad nu det här har med Macintosars privärdhet att göra ...)

F.ö. är de väl lite väl optimistiskt att tro att en användare inte kan göra lite vad som helst, oavsett vad IT-avdelningen har lagt för restriktioner på användarens dator. Har man fysisk kontroll över en dator så är det inte mycket någon annan kan göra för att stoppa någonting.

Att förlita sig på att en användare är förhindrad att göra något på sin egen dator är alltså en ganska dålig säkerhetspolicy. Det duger förvisso för administrativa ändamål, men att ha den policyn när det gäller juridiska frågor är nog dumt.
 
Varför redundansen med lokala regler? Det borde räcka med att spärra radering på servern, tycker jag.
(Vad nu det här har med Macintosars privärdhet att göra ...)

De lokala reglerna krävs för att Exchange inte har några server side conditionals som standard. Antingen kan du lägga en massa utvecklingstimmar på att koda dylika, eller så använder man client side conditionals.
 
Vilket gör att man låser en policy på användarens profil och på användarens datorer och i Exchange. Ja. Alltså, konfar du retention i Exchance så slår det ända ner på user-nivå.

Alltså: Man låser användarens valmöjligheter.

Så kan man ju lösa det men jag tycker inte det är rätt. Jag brukar slå på mejlarkiveringen i Exchange så sparas en kopia av alla mejl i en sepparat mapp som man kan arkivera i ett sepparat mejlstorage på en sepparat disk. Du kan lägga upp det storaget på RAID0 eller 10 med SATA-diskar (skrivs bara där så det behöver inte vara så snabbt) kostar inte mycket och användarna får behålla sin frihet.

/Karl
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.