Annons

Mac, vad betalar man för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för lagar som kräver att datorer ska låsas?


Windows har väl ett ganska finkornings rättighetssystem så att man kan styra sånt lite finkänsligare än att behöva låsa maskinen?



Det är väl bara att pusha en ny image? Behöver datorn vara låst för det?

Ptja, bara som ett litet exempel, det finns gott om länder som kräver att all korrespondens med vissa myndigheter (Tullverk exempelvis) _skall_ sparas i ett visst antal år, så istället för att förlita sig på att de anställda inte (av misstag) råkar radera dokument eller korrepsondens så definierar man helt enkelt en retention policy. Då KAN de inte (av misstag) råka radera sådan information.

Var har jag sagt att jag förespråkat att maskiner skall låsas helt?

Pusha en ny image? Vad har images med service provisioning att göra? (Dessutom, images? Sånt slutade man väl använda på nittiotalet? ;) Ja, jag vet att image används som ett deploymentverktyg på många ställen fortfarande, det är ungefär lika trist som att Windows XP fortfarande används på nyinstallationer)
 
En tidigare arbetsgivares engelska avdelning tog in Gartner under 2009 för att utreda just det där med olåst/BYOD, resultatet av sexmånadersutredningen var att olåsta klienter skulle öka kostnaderna med cirka £12M/år. (Ja, tolv miljoner pund per år). Visserligen omsatte de väl sisådär 7-8 miljarder per år... men ändå.

Självfallet kan det se olika ut i olika organisationer. Men det finns inte något LIKHETSTECKEN mellan centralstyrning och minskad produktivitet.

Jag säger inte att datorerna skall vara olåsta, men det finns grader i helvetet. I nästan alla fall jag sett har man skruvat åt för hårt så att det blir för stora problem för användarna.
I en annan tråd hade någon klantskall på IT-avdelningen satt på någon group policy så att det inte ens gick att läsa in skärmprofiler för användare som inte var administrator (vilket går jättebra för en användare som inte är administrator i vanliga fall). Företaget som hade gjort det hade till råga på allt en grafikeravdelning som nu sitter med dyra datorer och skärmar utan att kunna använda dom ordentligt. Hur mycket pengar sparar det IT-avdelningen och hur mycket pengar kostar det i sumpade utskrifter?

/Karl
 
Jag säger absolut inte emot där.

En annan faktor är att det finns allt för många organisationer som valt att befodra han-som-kan-datorer upp till chefsnivå, utan att fundera på om det verkligen är en person som besitter rätt kunskaper för en företagsmiljö, och därefter bara "dumpa allt" på den personen utan att ha någon uttalat strategi.

Inte heller är det ovanligt att man dessutom bara ger den personen _ansvar_, men inga _befogenheter_. Det är då det blir fel p åallvar.

Men, hey, det är såna organisationer som ger mig min sommar och julbonus :)

Inte helt ovanliga scenarion, har sett dom jag också. Eller så gör man ekonomichefen till IT-chef också för att det är vanligt.

/Karl
 
I mac osx är pdf-funktionaliteten integrerad, ingen adobe reader eller acrobat behövs, går fint att läsa, skriva och modifiera pdf-filer direkt i systemet. PS funkar också fint, utan konflikt med ATI eller Nvidia eller nåt annat som Apple "tvingar" mig att använda ;)

Det fungerar inte alltid bra med formulär. Vissa typer av formulär kan man inte kryssa i rutor med Apples inbygda, men det är helt klart ett steg i rätt riktning för en Adobefri värld.

/Karl
 
Utvecklar gär misstag. Utvecklare KAN inte testa varje tänkbar kombination av hårdvara/mjukvara/inställningar.

Adobes utvecklare lär sig dock inte av sina misstag eller är inte kapabla att rätt till felen. Adobe måste ha dom sämsta programmerarna som någonsin satt sin hand på ett tangentbord.

/Karl
 
OS/X verkar dock inte kunna visa fonter som denna korrekt.

ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก้้้้ก็็็ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้.

Fast det kan man kanske leva utan. :)

/Karl

Skriver du thai?
 
Det är väl en förhandlingsfråga vid anställningen? Om man nu tycker att det är viktigt.

Att ha samma hårdvara ger väldigt stora fördelar för lite större företag. Ju färre olika modeller, ju färre images (kopia av hårddisken mer eller mindre) behövs som snabbt kan installeras på en maskin som skall nyinstalleras/ominstalleras.
Dessutom har man då reservdelar till just den hårdvaran och inte något annat liggandes.

Har man en hårdvarupolicy är det nog väldigt svårt att få igenom att man skall ha något annat.

/Karl
 
Vad är det för lagar som kräver att datorer ska låsas?

Banksekretessen här i Schweiz tvingar bankerna att tvärlåsa sina datorer. En bank glömde låsa CD-brännaren på en dator, vilket gjorde att en tysk kunde smuggla ut en CD med tusentals konton som tyskar hade i Schweiz. Tyskland vägrade efteråt att lämna ut chefen för bundeslandets skatteverk och personen som gjort dataintrånget när Schweiz ville ha dom utlämnade.

/Karl
 
Ptja, bara som ett litet exempel, det finns gott om länder som kräver att all korrespondens med vissa myndigheter (Tullverk exempelvis) _skall_ sparas i ett visst antal år, så istället för att förlita sig på att de anställda inte (av misstag) råkar radera dokument eller korrepsondens så definierar man helt enkelt en retention policy. Då KAN de inte (av misstag) råka radera sådan information.
Sådan information ligger väl på servrar?
(Det finns liknande krav på diareförda dokument hos svenska myndigheter.)

Pusha en ny image? Vad har images med service provisioning att göra?
Ingen aning. Vad är "servce provisioning". (Det är lite dumt att använda WIndowsterminologi i en lite mer allmän diskussion om persondatorer, mer specifikt om huruvida en Mac är värd sitt pris.)
Det är bättre att du förklarar vad du menar än att du ställer "förvånade" frågor om frågan ...

(Dessutom, images? Sånt slutade man väl använda på nittiotalet? ;)
Det vet jag inte. Jag sysslar inte med fjärradministration av Windowsdatorer.
 
Känns som att vi är en liiiiiten aning Off-Topic.......!

De som vill veta varför man skaffar sig en Mac kan inte ha det lätt när det finns så många som bestämt sig för att bara säga emot, till varje pris och med argument hämtade från storserverdrift och kopiatordrivrutiner. Det är nog religiöst betingat, om något.

Det märkliga är att det aldrig blir samma antilobby när det handlar om HP eller DELL eller nåt annat, bara Apple... avundsjuka/prestige?
 
De som vill veta varför man skaffar sig en Mac kan inte ha det lätt när det finns så många som bestämt sig för att bara säga emot, till varje pris och med argument hämtade från storserverdrift och kopiatordrivrutiner. Det är nog religiöst betingat, om något.

Det märkliga är att det aldrig blir samma antilobby när det handlar om HP eller DELL eller nåt annat, bara Apple... avundsjuka/prestige?

Ja, man kan ju bara kolla i de trådar där någon frågar om han ska köpa "denna" HP'n eller "denna" Lenovon. Där är det ytterst, ytterst sällan någon som gillar Mac hoppar in i tråden och säger "Hur f'*n kan du ens tänka tanken att köpa PC?!?!" Men när någon frågar det samma om Mac, så helt plötsligt ska alla PC-fanboys tydligt förklara att Mac är en undermålig produkt till ett överpris som bara duger till att ha som måltavla på skyttebanan.
 
Jag köpte min första Mac för snart två år sedan, en 15" MBP. Även om du kan få tag på en billigare dator med "motsvarande" specifikationer som kommer den inte i närheten av kvaliten du hittar hos MBP. Aluminium och glas istället för plast och mer plast.

Pekplattan är den bästa i världen och har varit det sen den introducerades, sen har du alla små detaljer: bakgrundsbelyst tangentbord, ett operativsystem som inte kraschar kontinuerligt och givetvis en REN design utan massa skit!

Min dator ser fortfarande sprillans ny ut och fungerar som en sprillans ny, nästa gång jag köper nytt kommer jag definitivt att köpa MBP alternativt en MBA om de kommit upp i prestanda då (om 2-3 år).
 
Pekplattan är den bästa i världen och har varit det sen den introducerades, sen har du alla små detaljer: bakgrundsbelyst tangentbord, ett operativsystem som inte kraschar kontinuerligt och givetvis en REN design utan massa skit!

Jag tycker personligen att mac:s pekplattor är bland de sämsta i världen. Känslan i själva plattan är helt ok, nästan i nivå med dells plattor. Men avsaknaden av knappar i kombination med avsaknaden av att kunna klicka genom snabb dubbeltouch på själva plattan är riktigt dåligt. Enda sättet att klicka på en macbook pro verkar vara att klicka i själva plattan vilket är otroligt tunggrott om man ska klicka mer än 3 ggr i minuten....

Men eftersom det bara är min åsikt och din åsikt verkar vara ett faktum har väl jag fel antar jag ;-)
 
... avsaknaden av att kunna klicka genom snabb dubbeltouch på själva plattan är riktigt dåligt. Enda sättet att klicka på en macbook pro verkar vara att klicka i själva plattan...
Du vet tydligen inte hur pekplattan på en Macbook fungerar, vilket kanske kan förklara varför du anser att den är "bland de sämsta i världen". Det går alldeles utmärkt att klicka "genom snabb dubbeltouch på själva plattan".
 
Du vet tydligen inte hur pekplattan på en Macbook fungerar, vilket kanske kan förklara varför du anser att den är "bland de sämsta i världen". Det går alldeles utmärkt att klicka "genom snabb dubbeltouch på själva plattan".

Det går kanske på senare modeller (eller för allt vad jag vet har alltid gått), men macägarna själva till dessa datorer för ett par år sedan kunde iallafall inte få igång det på sina datorer....

Hur som helst missade du fullständigt poängen. Precis som vanligt så basunerar mac-frälsta ut åsikter som vore det fakta...trots att vi alla vet att det inte är fakta utan just åsikter...
 
Det går kanske på senare modeller (eller för allt vad jag vet har alltid gått), men macägarna själva till dessa datorer för ett par år sedan kunde iallafall inte få igång det på sina datorer....
Så länge plattorna har varit knappfria har det gått (och ganska långt innan dess också, när jag tänker efter).

Hur som helst missade du fullständigt poängen. Precis som vanligt så basunerar mac-frälsta ut åsikter som vore det fakta...trots att vi alla vet att det inte är fakta utan just åsikter...
Poängen i just det här fallet är kanske att du uttalar dig om något som du uppenbarligen inte alls känner till, medan t ex Erik tycks ha viss kunskap om hur en Macbook fungerar.
 
Hur som helst missade du fullständigt poängen. Precis som vanligt så basunerar mac-frälsta ut åsikter som vore det fakta...trots att vi alla vet att det inte är fakta utan just åsikter...

Den poängen du försöker förmedla är svår att finna då du själv agerar som en PC-fanboy som verkligen inte gillar Mac om jag ska läsa mellan raderna.

Du om någon basunerar ju ut åsikter som du hävdar är fakta när dina åsikter egentligen är riktigt dåligt underbyggda och dessutom osanna.

Jag är benägen att instämma i att pekplattan på Mac är bland det bästa du kan använda.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.