Advertisement
ANNONS
Annons

Mac-tips

Produkter
(logga in för att koppla)
:)
ok

Men Apple har väl ett eget? Jag måste ändå köpa ett nytt så då vill jag ju ha ett för Mac :)

Apples Pages motsvarar Word och de är kompatibla med varandra i stor utsträckning, men jag skulle ändå rekommendera Office.

Ang adressbok vet jag inte säkert om det funkar, men exportera ut outlooks adressbok och prova att importera den i Mail.

Apples Pages motsvarar Word och de är kompatibla med varandra i stor utsträckning, men jag skulle ändå rekommendera Office.

Ang adressbok vet jag inte säkert om det funkar, men exportera ut outlooks adressbok och prova att importera den i Mail.

Trodde inte att det funkade att blanda så.
Jobbdatorn har jag allt som behövs men tänkte att det kan vara bra att kunna läsa lite exel i min Mac

Trodde inte att det funkade att blanda så.
Jobbdatorn har jag allt som behövs men tänkte att det kan vara bra att kunna läsa lite exel i min Mac

Att läsa excel, word, powerpoint, bilder m.m. kan enkelt göras genom att markera filen eller filerna och trycka mellanslag.

Jag använder Microsoft Office då jag har behov av att vara 100% kompatibel med filformaten då jag ofta delar filer med andra personer.

Annars är ju hela iWork suiten helt fantastisk att jobba med jämfört med office och ja, man kan jobba ganska stream lined med office document.

Ok en ny grej.... Om jag nu vill ha ett liknande PC office paket typ exel, word..... vad har då Apple som funkar att läsa exel ifrån MS?
Och sedan, går det att kopiera all min info i outlook in till macens adressbok?

Titta på openoffice.org, ett gratis paket som fungerar bra på Mac

Köp till Pages = Word, Keynote = PowerPoint, Numbers = Excel. Jag tycker dessa programmen är bättre att jobba med.

Det sämsta jag har på mina Macar är Office 2011 for Mac. Speciellt är Outlook en katastrof.

Då är det mycket bättre att köra Apple mail och Adress book.

Måst man hela tiden jobba ihop med till 99% PC användare bör man ha Office som jag har men det är också det som skapar störst bekymmer på mina macar så jag önskar jag slapp.

Köp till Pages = Word, Keynote = PowerPoint, Numbers = Excel. Jag tycker dessa programmen är bättre att jobba med.

Det sämsta jag har på mina Macar är Office 2011 for Mac. Speciellt är Outlook en katastrof.

Då är det mycket bättre att köra Apple mail och Adress book.

Måst man hela tiden jobba ihop med till 99% PC användare bör man ha Office som jag har men det är också det som skapar störst bekymmer på mina macar så jag önskar jag slapp.

Jag ska kolla på detta.
Har inga krav på att jobba med bägge. Mitt "riktiga" jobb så har jag en PC men privat nu en Mac

Gör jag helt fel när jag tar upp bilderna i Finder och går igenom och grovrensar?
Problemet jag har nu är att när jag öppnar bilden med mellanslag och sedan bläddrar och deletar en bild, så får jag börja om med bild 1 igen och bläddra ner i fältet.
Är det någon inställning som jag kan göra så att efter att jag tagit bort bilden, fortsätta med nästa bild i ordningen? Eller gör jag helt fel här?

Om du nu redan har har Lightroom är det ditt bästa alternativ för att hantera bilder. Bilderna importeras där och i biblioteksfliken flaggas alla värdelösa bilder som avvisade med x-tangenten för att sedan raderas med "Foto -> Ta bort avvisade foton".

Ja det är nog så jag får lära mig att göra.
Det gäller bara att ändra sig i tänket.

Scott Kelby´s böcker brukar vara lättlästa och en bra grund för lärdom. Bland annat finns en för Lightroom 4 som kanske kan vara något om du vill lära dig en del om programmet.

Jodå nog ska jag lära mig mer, men det var bara lite panik nu. Jag ska ju fota fotboll hela helgen och då orkar jag inte sitta med flera hundra bilder och göra fel.
Plan B är att jag får köra med min gamla dator och PSE tills jag fått koll på Macen
Men nu har jag lite mer koll på hur det fungerar. Dock är mina mappar som jag alltid har hittat på själv, ett minne blott. Bara att lära sig ifrån början.
Men letar efter en kurs i LR eller någon som vill tjäna en extra hacka :)

Går framåt, sakta men säkert :)
Vad har jag missat då jag måste starta om modemet hemma för att macen ska koppla upp?
Det står att den är uppkopplad och bra signal, men jag kommer inte ut på nätet
Men drar jag ut kontakten till den lilla routern så kopplar Macen upp sig direkt och det går att komma ut.
Några idéer någon?

Jodå nog ska jag lära mig mer, men det var bara lite panik nu. Jag ska ju fota fotboll hela helgen och då orkar jag inte sitta med flera hundra bilder och göra fel.
Plan B är att jag får köra med min gamla dator och PSE tills jag fått koll på Macen
Men nu har jag lite mer koll på hur det fungerar. Dock är mina mappar som jag alltid har hittat på själv, ett minne blott. Bara att lära sig ifrån början.
Men letar efter en kurs i LR eller någon som vill tjäna en extra hacka :)

Hej Morgan,
Föreslår du köper kursen från Luminous Landscape (LuLa)
Michael Reichmann och Jeff Schewe är ganska oslagbara. Trevliga gubbar att lyssna och tiitta på och desutom är deras kurser oftast späckade med tricks. Båda har god kontakt med Adobe så de vet vad de pratar om.
Jag har kört LR sedan den var i beta för länge sedan men lärde mig ändå en hel del tricks från deras LR 4 tutorial for advanced users. Det finns inte många som känner till hur man använder korn för att öka skärpan och minska brus i högiso bilder. Nu tack vare Jeff Schewe vet jag och har sett att det är riktigt bra för att hantera högiso bilder.
Det finns också en version för nybörjare som har ett antal ytterligare avsnitt för att komma igång.
Jag tycker kursen är väl värd pengarna.
Enda kravet för att tillgodogöra sig det hela är väl att man är hyfsad på engelska.
Här är en länk till innehållsförteckingen för den avancerade varianten:
http://media.luminous-landscape.com/video/tutorials/lr4/LR4a-ToC_06.pdf

Vet inte vad alla tänker på här men du måste släppa tänket med att du skall in och rota runt i mappar för att leta efter bilder du skall redigera eller bara titta på. Bestäm dig för vad för program du vill använda för att hantera och redigera dina bilder. Lightroom har en del föreslagit och det är säkert kanon. Själv kör jag med Aperture (600 spänn på App Store) men de fungerar nog likvärdigt. Du kan även använda dig av iPhoto men det har ganska begränsade redigeringsmöjligheter. När du har bestämt program, använd det till att importera dina bilder och redigera dem därifrån med. Skall du slänga bilder eller flytta runt på dem gör det ALLTID inifrån programmet. Glöm att du skall in och rota runt i mappstrukturer i Finder. Det enda som händer är att du får ett korrupt filsystem. Aperture och iPhoto är konstruerade på så vis att du inte kommer åt filerna i Finder (det går men det tar vi när du blivit varm i kläderna). behöver du exportera eller maila bilder gör du det inifrån programmet. I Aperture kan man visserligen välja (säkert i Lightroom med) hur man vill importera bilderna när en kamera ansluts. Jag importerar det i ett Aperturelibrary men man kan även välja att lägga dem i en mapp i Finder. Nu kommer det säkerligen en massa proffs som inte alls gör på det här viset. Är du en glad amatör som jag så är det nog det smidigaste sättet att hantera sina bilder. Vet inte vad du har för erfarenheter av iTunes men det fungerar på samma sett med bilder. Om du vill höra en låt så letar i alla fall inte jag runt på hårddisken utan startar det dedikerade programmet, i det här fallet (för mig) iTunes.

Mycket bra och enkel beskrivning Jonnie. Vi är väl några som snöat in på vår mer avancerade användning av Aperture eller LR. Det på grund av att vi har åtminstone delvis foto som jobb.
Det jag tycker du glömmer är behovet av back-up. Alla hårddiskar kraschar om de får snurra länge nog. Så alla bilder bör finnas på minst 2 diskar.
Bilderna från när den nyfödde var bebis och många andra bilder vill man ju ha kvar för alltid.
Så en back-up är nödvändig om man inte någon gång under livet skall förlora alla sina bilder.
Det kommer nog hända de flesta eftersom detta med hur man tar hand om sina digitala data inte är särskilt känt. Även IT-konsulter fuskar och blir förtvivlade när de förlorar månader av dokument för de inte backat upp datan.
Så gå och köp en extern disk och backa-up dina bilder regelbundet.
Lägger du bilderna på din Mac kan du låta time capsule backa upp det automatiskt.

Jag köpte till LR 4 till Macen så jag kör i det.
Nu har paniken lagt sig lite, eftersom jag har gjort det jag skulle.
Dock vill jag göra rätt ifrån början och inte börja om ifrån början efter ett tag.
Jag har gjort mappar i förväg på HD och döpt Dag 1, 2, 3 osv och efter det för att veta vilka som jag lagt ut på sidan så är det i varje dag mapp en mapp_gjorda_
Men det är säkert fel för att få ett snabbt flöde och kontroll på bilderna.
Men har pratat med SP om en kurs i LR men de kommer nog inte ha det förens till hösten, så jag får harva på som jag gör.
Men jag har fått upp hastigheten ifrån PSE som jag tidigare använde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar