ANNONS
Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

• Mac

Röster: 355 24.3%
  • PC

Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

Röster: 211 14.5%

• Totala väljare
    1,458
Vill man köra Volvo eller Saab, BMW eller Porsche. Fota med Nikon eller Canon. Det är väl rätt löjligt att prata om vilken som är bäst; det är lika fånigt som att tävla i musik. Kan man tävla i konst? Det är väl upp till betraktaren, eller?

Alla har väl också olika behov och ekonomi?

Jag som både fotar, filmar och arbetar som grafiker har ett väldigt lätt val med macen. Hade jag varit ett spelfreak så hade jag alla gånger skaffat mig en PC eller ännu bättre...en XBOX!

Think Different! ;)

//Joseph - som verkligen gillar iLife'04.

Använder PC och egentligen har det alltid fungerat utmärkt. Jag har dock "gått på" alla er som pratar så vackert om Mac. Skulle gärna vilja prova en Mac nästa gång.

Thomas

Eh... har ni sex med era datorer, varför annars denna dyrkan?

På min står det "40x". Är det en CP då?

elmfeldt skrev:
har forskat mycket i det där och kommit fram till att skillnaden består i:

- skärmarna är bättre (i de flesta fall)
- produkterna är toksnygga
- mac är coolt.

Annars inget.

Var på ett Mac / PS seminarium för många år sedan. Det ända macsäljaren hade att komma med var att den var snabbare än PC:n och att den var snygg. När vi PC folk frågade varför man skall köpa G4an fick vi det svaret hela tiden, inget annat.

Med andra ord.
Macfolk bryr sig i första hand om det yttre än det inre. :)
Sen är det inte coolt att ha Mac, 80-talets reklam snubbar tror det, men dem lever kvar i sin värld 20 år efteråt. :)

Håkan

fd mac ägare

Har varit mac ägar trivdes bra med det, gick över till PC på grund av att alla mina kompisar körde PC, kände mig ensam. Längtar ibland tillbaka

Jag har alltid haft mac hemma, men på jobbet är det PC som gäller och vid en jämförelse tycker jag att mac är helt överlägsen.

Macen är mycket enklare att jobba med och det är lätt att förstå vad som händer till skillnad från PC där man måste vara värsta datanörden för att klara av att hantera den mer än hjälpligt.

Mac är betydligt driftssäkrare då det nästan aldrig uppstår några problem. Dessutom finns det nästan inga datavirus som ger sig på mac-datorer.

gujo skrev:
...det är lätt att förstå vad som händer till skillnad från PC där man måste vara värsta datanörden för att klara av att hantera den mer än hjälpligt...

Det där har jag aldrig förstått.

Min första dator var en Mac och under en tid växlade jag mellan Win och Mac dagligen.
Numera är det nästan bara XP som gäller.

Jag har aldrig upplevt något av systemen som lättare att förstå.

Efter att ha lärt mig datorhanterande på Mac (första datorn jag jobbade med) kändes det rejält jobbigt när jag satte mig vid en Win på ett Internetcafe i Stockholm under en resa.

Efter att ha varit borta från Mac i 18 månader kände jag mig som en idiot när jag hamnade på digitala bildverkstaden i Malmö och försökte komma ihåg hur man valde skrivare.

Nej, jag har aldrig förstått det där med lätthanterligheten i Mac.

Jag har nada problem att hantera mitt XP för dagligt professionellt grafiskt bruk och jag är ingen datorsnubbe för fem öre (vilket ibland märks när jag ställer frågor om vissa saker här på FS).

Favorithistorien jag hörde på en grafisk utbildning jag gick var denna:
...nej, Mac är mycket lättare att förstå för en ovan. När min fru skaffade sin PC tog det lång tid innan hon förstod hur datorn fungerade men när hon fick prova min Mac tog det inte lång stund för henne att börja jobba...

Jag hade svårt att bita ihop men det gick.

Hej
Hansa är ett jättebra bokföringsprogram för Mac,
Har använt programmet i ca 10 år och det uppdateras med ny layout mm hela tiden!

mipert skrev:
Det där har jag aldrig förstått.

Jag har aldrig upplevt något av systemen som lättare att förstå.

min tur att berätta anekdot från min tid som lärare på mediegymnasiet. ;o)

året var 1993 (pratar med SF-journal-röst) och en av eleverna har grava dyslektiska problem.
han har inga tidigare datorkunskaper på nån av plattformarna.
på lektionerna där PC-datorer används sitter eleven och halkar mer och mer efter de andra, då han har svårt att förstå sig på dessa datorer.
på macarna sitter han dock och gör uppgift efter uppgift utan problem då han inte har några som helst problem att förstå hur dessa datorer funkar.

Ja, -93 ja, det kan jag förstå.

Då körde man ju med handknackad DOS i Windows.
Man fick skriva in kommandon som a]{{{\\\?ë f..n-i-he...te bara för att dra ur sladden ur skrivaren.

Kan ju nämna att min första dator skaffade jag -97 eftersom jag skulle börja jobba med bildredigering på sydsvenskan och jag insåg att det skulle uppskattas om jag kunde jobba med deras datorer.
Jag ljög lite när jag fick jobbet...

Jag har varit lite näbbig i några inlägg och det kanske uppfattas som jag ogillar Mac.

Inte alls, av och till funderar jag på om det finns skäl att byta men det fungerar bra med XP och merkostnaden för alla programvaror skulle svida en del.

Men jag blir lite suktig när jag ser G5:an.
Och den är tyst, till skillnad från min gamla harv med 9 GB hårddisk.

Att jag hugger på en del inlägg beror på att jag är känslig för klyschor, och bland Macanhängare förekommer de ofta.

Favorithataren för mig är det där med att färghantering inte fungerar på PC...

mipert skrev:
...

Att jag hugger på en del inlägg beror på att jag är känslig för klyschor, och bland Macanhängare förekommer de ofta.

Favorithataren för mig är det där med att färghantering inte fungerar på PC...

Jo, nog är G5an snygg alltid, men som med nya prestanda-macar på tok för dyr. Tyvärr.

Annars är det inga större bekymmer att bygga en tyst PC, det handlar bara om att vara lite mer kräsen i sitt komponentval och välja rätt fläktar och diskar.

För övrigt kan man slita sitt hår över färghanteringen på macen också, har en kollega som var mer eller mindre redo att kasta ut macen genom fönstret efter att ha fått med sig nån skum profil från ett jobb som kom utifrån...

Sök på PSU och Noise hos apple så får du upp en radda fel på deras kraftaggregat som tydligen gör att den viner. Dom är nere i många fina revisioner nu på det.

http://www.arstechnica.com/wankerdesk/04q1/g5-noise.html

Men visst, jag skulle också vilja ha en G5, mest för att den är snygg och OS X är snyggt, men jag får nöja mig med en monster PC och Win XP.

Min annekdot är polaren som suttit på mac, behövde sedan en ny burk och bad mig fixa, det blev PC pga av priset, och ack och ve... han gillade XP, visade sig att han faktiskt inte tagit en titt på PC sedan 95 eller så, och dessutom på en som hängde sig hela tiden.
Till arkivet bör man säga att hans mac hänger sig stup i ett så han tröttnade. Och han behövde ett enklare studioljudkort för att kunna fixa sina demos.

Bada

Finns inget fallt for de som arbetar med "Bada"?

Annars

Bada fungerar,
bada krashar,
men framforallt: bada spottar ut vad jag jobbar med, vilket ar det som betyder nagot for mig. Vilken maskin de fardiga jobben kommer ifran spelar en mindre roll. Atminstonde for mig.

Största anledningen till att jag skulle vilja byta från PC till Mac, är för att sluta oroa mig för virus.

I övrigt så är systemen precis lika stabila och bra. Photoshop på PC fungerar precis lika bra som på en Mac. Det finns inte en endaste skillnad. Bilderna blir inte snyggare bara för att man kör Mac.

Däremot så tycker jag OSX är oerhört mycket snyggare än XP t.ex. Man vad gäller användarvänlighet så är dom likvärdiga. Man behöver ABSOLUT inte vara "vara värsta datanörden" för att hantera en PC. Det påståendet är enbart löjligt och lever kvar från -93 ungefär.

Man kan ju förstå att det är krig i världen, när man inte ens kan respektera att andra människor använder datorn X och Operativet X utan att det ska kastas dynga ;-)

Contax skrev:
Man kan ju förstå att det är krig i världen, när man inte ens kan respektera att andra människor använder datorn X och Operativet X utan att det ska kastas dynga ;-)

Kanske vi skulle ställa upp oss i en snygg formation; PC-fantatiker på ena sidan, Mac-fanatiker på andra sidan - och så slåss om det hela?!

Jag kan stå bredvid och fotografera :)

ulltand skrev:
Kanske vi skulle ställa upp oss i en snygg formation; PC-fantatiker på ena sidan, Mac-fanatiker på andra sidan - och så slåss om det hela?!

Jag kan stå bredvid och fotografera :)

Hehe! Det skulle bli typ 20 mot 1 med tanke på hur många som använder PC resp Mac ;-D

Vad ska vi stackare som använder båda svara då? Eller menar den som startat frågeställningen egentligen windows eller mac?

Windows spelar jag så lite som möjligt. Installerar man ett riktigt operativsystem på PCn fungerar nog den riktigt bra den med.

(Kastar lite kerosin på elden bara...)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.