ANNONS
Annons

Mac eller PC

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men seriöst? Du kan inte jämföra en macbook med en stationär pc. En laptop är inget vidare varken för redigering eller att spela spel. De suger också när det gäller att uppgradera eller bygga ut med fler diskar etc...l. Jag har också en NAS, och en laptop. Men det skulle aldrig falla mig in att köpa en laptop för redigering och spel.

MacBook har inte tillverkats sen 2011, så varför du pratar om den modellen har jag ingen aning om. Vet inte vilken värld du lever i men vi är många i det professionella fältet som jobbar DAGLIGEN på våra MacBook Pros, och tro det eller ej, men det fungerar precis hur bra som helst. Vad exakt tror du Pro i namnet står för? Jag har förstått att det är väldigt viktigt för dig att ständigt bygga ut med fler diskar, men den överlägsna majoriteten av oss klarar oss med externa diskar och NAS-lösningar när utrymmet på inbyggda disken tryter. Att du föredrar en stationär dator är på intet vis synonymt med att gemene man gör det. Om något tror jag att stationära datorer, såsom en klassisk burk på golvet, kommer att försvinna på sikt.

Nej inte dummare men mer märkesfanatiska. Detsamma gäller telefoner där applefolk ständigt hävdar att det är bäst, trots att min Samsung spöar min iphone på alla punkter, lite samma stuk är det med mac-fantaster, det blir lite religion, vilket apple nog är glada för hela vägen till banken.

Är det någon som beter sig som en fullständig taliban är det väl du, med ditt helt irrationella hat mot ett märke du inte ens använder själv. Du är inte ett dugg annorlunda från alla hemska märkesfanatiker du pratar om. Och sluta låtsas som om du har den blekaste aning vad folk tycker om Apples produkter på det stora hela. Apple tillverkar såväl utmärkta produkter som skit (primärt gamla generationerna iPod gällande ljudkvalitet), dvs exakt som ungefär alla andra tillverkare. Men ja, tveklöst är Apple väldigt glada över att folk köper deras produkter och att de för bara något år sen var världens genom tiderna högst värderade företag, och mig veterligen fortfarande världen högst värderade teknikföretag. Producerar man bra och snygga produkter kommer kunderna att komma, inte svårare än så.

Det kan man nästan lika enkelt på en Windows burk.

/Karl

Om du menar installera OS X på en "PC" så är svaret nej, det är definitivt inte lika simpelt som att installera Windows på en Mac. Det GÅR däremot att göra förutsatt att man köper väldigt specifik utrustning som matchar de som sitter i en Mac, men då är vi definitivt inne på överkurs, samt en långt mer komplicerad procedur än att helt enkelt installera Windows på en Mac. Men har man kunskapen, tiden och orket är det genomförbart.

Om du däremot menade installera Windows igen på en Windows-burk, isf håller jag med dig ;)

Om du menar installera OS X på en "PC" så är svaret nej, det är definitivt inte lika simpelt som att installera Windows på en Mac. Det GÅR däremot att göra förutsatt att man köper väldigt specifik utrustning som matchar de som sitter i en Mac, men då är vi definitivt inne på överkurs, samt en långt mer komplicerad procedur än att helt enkelt installera Windows på en Mac. Men har man kunskapen, tiden och orket är det genomförbart.

Om du däremot menade installera Windows igen på en Windows-burk, isf håller jag med dig ;)

Nejdå, kör du OS/X virtuellt så att man slipper boota om när man skall testa något i Safari så är det faktiskt mycket enkelt. Man installerar först en boot loader och sedan OS/X.

/Karl

Nejdå, kör du OS/X virtuellt så att man slipper boota om när man skall testa något i Safari så är det faktiskt mycket enkelt. Man installerar först en boot loader och sedan OS/X.

/Karl

Ja fast det är ju på intet vis samma sak som att köra OS X native, såsom man väldigt simpelt kan köra Windows native på en Mac. Prestandan går alltså inte att jämföra alls.

Jag har kört, byggt och uppgraderat PC-maskiner sedan 1990 ca men kör sedan 2006 bara Mac privat. På jobbet tvingas man använda PC/Windows och det fungerar väl skapligt.

Min upplevelse är att min tid för att pyssla och mixtra med datorn minskade radikalt efter bytet till Mac, numera använder jag datorn som ett verktyg istället.

Jag skulle rekommendera en Mac Mini som en inkörsport till Mac-världen, du kan behålla alla dina tillbehör som skärm, mus, tangentbord, USB-diskar mm. För att köra Lightroom och PS räcker dagens Mac Mini gott och väl. För att redigera video i stor skala kanske du bör vässa CPU:n till den snabbaste i7, gärna quad core och en SSD. Det finns också grymt snabba (men dyra) thunderbolt-diskar med RAID som gör arbetet med stora (video-)filer snabbare.

Personligen har jag fastnat i MacBook-träsket, bärbart är väldigt smidigt om man vill kunna arbeta mobilt eller bara ta med sig datorn med alla program till annan plats, t ex studion. PS och LR snurrar på bra även på en MacBook Air och du kan naturligtvis ansluta en extern skärm för färgkritiskt arbete.

En reflektion över uppgradering av datorer - min uppfattning är att det inte lönar sig så mycket pga av att man efter ett tag bytt ut alla dyra komponenter, typiskt moderkort, CPU, grafikkort, hårddisk, minnen, dvs i princip allt utom lådan. Dagens datorer har så bra prestanda att de gott klarar 3-5 års användning utan uppgradering, köp en med bra spec från början så håller den länge.

Lycka till med datorköpet!

tack för det. Ämnets bästa svar!! Jag kör windows på jobbet (toppmodern laptop-pc 2012), men mac privat sedan slutet på 80-talet. Macen krånglar aldrig, har aldrig behövt söka hjälp-allt bara funkar. På jobbet ringer jag helpdesk minst en gång i månaden. Datorjäveln tappar kontakt med alla tillbehör, trådlös mus, skrivare, hårddiskar, nätverk mm mm. Jag tror att vår "helpdesk" skulle gå i konkurs om hela företaget gick över till mac.

Kör hemma med fotoredigering på en iMac 27" sedan 3-4 år och den känns fortfarande snabb och fräsch.

Är du inte intresserad av att mecka med datorer utan allt bara fungerar - köp en mac.

Ja fast det är ju på intet vis samma sak som att köra OS X native, såsom man väldigt simpelt kan köra Windows native på en Mac. Prestandan går alltså inte att jämföra alls.

Nej, men att behöva stänga ner allt och boota om är väldigt jobbigt om man vill testa någon websida i OS/X. Något annat har JAG aldrig känt någon anledning att köra OS/X för.

/Karl

Nej, men att behöva stänga ner allt och boota om är väldigt jobbigt om man vill testa någon websida i OS/X. Något annat har JAG aldrig känt någon anledning att köra OS/X för.

/Karl

Ja fast nu pratade jag inte om att testa någon enstaka sak i valfritt operativ, utan att faktiskt köra det i praktiken. Går ju givetvis alldeles utmärkt att köra Windows virtuellt i OS X också om det bara är sånt man är ute efter, rentav med duglig prestanda numera. Det som ursprungligen diskuterades (ett av många sidospår givetvis) var ju huruvida PC hade någon fördel gällande mängden program som kan köras, vilket ju inte stämmer då Windows går utmärkt att köra även på en Mac, men inte nödvändigtvis vice versa. Phew, långdraget, men förhoppningsvis förstår du hur jag menar.

Ja fast nu pratade jag inte om att testa någon enstaka sak i valfritt operativ, utan att faktiskt köra det i praktiken. Går ju givetvis alldeles utmärkt att köra Windows virtuellt i OS X också om det bara är sånt man är ute efter, rentav med duglig prestanda numera. Det som ursprungligen diskuterades (ett av många sidospår givetvis) var ju huruvida PC hade någon fördel gällande mängden program som kan köras, vilket ju inte stämmer då Windows går utmärkt att köra även på en Mac, men inte nödvändigtvis vice versa. Phew, långdraget, men förhoppningsvis förstår du hur jag menar.

Fast dom flesta har ju inte det andra operativet installerat. Jag känner väldigt få Windowsanvändare som känt någon anledning att installera OS/X, men en ganska stor del av OS/X användarna som installerat Windows för att något program saknas i OS/X. Det är otroligt få program förutom Apples egna som bara finns till OS/X, medans 90% av alla affärssystem enbart fungerar på Windows t.ex.
När Apple får ordning på OS/X så att det går att använda med fingrarna så att även iOS-apparna går att köra där så blir det annorlunda, men just nu är det väl inte mycket som tyder på det.

/Karl

Fast dom flesta har ju inte det andra operativet installerat. Jag känner väldigt få Windowsanvändare som känt någon anledning att installera OS/X, men en ganska stor del av OS/X användarna som installerat Windows för att något program saknas i OS/X. Det är otroligt få program förutom Apples egna som bara finns till OS/X, medans 90% av alla affärssystem enbart fungerar på Windows t.ex.
När Apple får ordning på OS/X så att det går att använda med fingrarna så att även iOS-apparna går att köra där så blir det annorlunda, men just nu är det väl inte mycket som tyder på det.

/Karl

Det tror jag ju personligen beror mer på att de inte _KAN_ installera OS X. Hackintosh-marknaden är ganska stor ändå, så nog finns det folk som vill kunna köra OS X på sin PC. Jag skulle säga att den största anledningen till att någon installerar Windows på sin Mac, utöver att det till skillnad från motsatsen är möjligt, är spel. Snarare än att det skulle vara några specifika program som saknas till OS X. Är det något specifikt program som bara finns för Windows som du menar att det är vanligt att folk installerar Windows på sin Mac för? Isf vilket? Jag kan personligen inte komma på ett enda. Vidare ska det betonas att jag inte kan komma på en enda person i min bekantskapskrets som faktiskt använder Windows på sina Macs i dagsläget, så jag vet inte hur vanligt det är i dagsläget heller.

Det tror jag ju personligen beror mer på att de inte _KAN_ installera OS X. Hackintosh-marknaden är ganska stor ändå, så nog finns det folk som vill kunna köra OS X på sin PC. Jag skulle säga att den största anledningen till att någon installerar Windows på sin Mac, utöver att det till skillnad från motsatsen är möjligt, är spel. Snarare än att det skulle vara några specifika program som saknas till OS X. Är det något specifikt program som bara finns för Windows som du menar att det är vanligt att folk installerar Windows på sin Mac för? Isf vilket? Jag kan personligen inte komma på ett enda.

Att de inte "kan" det beror på att Apple gjort det besvärligt och förbjudit det i licensavtalet. Du kan ju fundera på varför...

Det tror jag ju personligen beror mer på att de inte _KAN_ installera OS X. Hackintosh-marknaden är ganska stor ändå, så nog finns det folk som vill kunna köra OS X på sin PC. Jag skulle säga att den största anledningen till att någon installerar Windows på sin Mac, utöver att det till skillnad från motsatsen är möjligt, är spel. Snarare än att det skulle vara några specifika program som saknas till OS X. Är det något specifikt program som bara finns för Windows som du menar att det är vanligt att folk installerar Windows på sin Mac för? Isf vilket? Jag kan personligen inte komma på ett enda. Vidare ska det betonas att jag inte kan komma på en enda person i min bekantskapskrets som faktiskt använder Windows på sina Macs i dagsläget, så jag vet inte hur vanligt det är i dagsläget heller.

SAP, VMWares administrationsverktyg, Wordfeud är dom senaste jag fått hjälpa folk att installera Windows i Fusion för. Om man bortser från rena Microsoft program som Microsoft ICE och photosynth t.ex.

Jag kör inte OS/X aktivt själv så vad som saknas mer finns det andra som kan bättre än jag.

/Karl

Att de inte "kan" det beror på att Apple gjort det besvärligt och förbjudit det i licensavtalet. Du kan ju fundera på varför...

För att de förstår mycket väl att de tjänar mer pengar på att sälja hårdvara än mjukvara, ingen som helst hemlighet det där. Vidare är det problematiskt i slutändan p.g.a. hårdvarubegränsningar och restriktioner, snarare än några licensavtal. Hade Apple kunnat plocka väck dessa restriktioner? Givetvis. Finns det något som helst intresse hos dem att göra detta? Tveksamt.

SAP, VMWares administrationsverktyg, Wordfeud är dom senaste jag fått hjälpa folk att installera Windows i Fusion för. Jag kör inte OS/X aktivt själv så vad som saknas mer finns det andra som kan bättre än jag.

/Karl

OK, jag tror vi lugnt kan konstatera att det är ganska få användare på det stora hela som använder något av dessa program, möjligen med undantag för SAP, men även där pratar vi en galet liten minoritet av totala mängden användare. Menar du för övrigt att VMwares administrationsprogram på fullt allvar bara går att köra i Windows-miljö? Måste ju vara sjukligt begränsande, med tanke på hur många som faktiskt använder *nix-system. Men tack för att du nämnde några exempel, jag var faktiskt genuint intresserad :)

OK, jag tror vi lugnt kan konstatera att det är ganska få användare på det stora hela som använder något av dessa program, möjligen med undantag för SAP, men även där pratar vi en galet liten minoritet av totala mängden användare. Menar du för övrigt att VMwares administrationsprogram på fullt allvar bara går att köra i Windows-miljö? Måste ju vara sjukligt begränsande, med tanke på hur många som faktiskt använder *nix-system. Men tack för att du nämnde några exempel, jag var faktiskt genuint intresserad :)

Japp, många övervakningsprogram till VMWare (officiella från VMWare) fungerar enbart på Windows. OS/X har under 9% av datormarknaden och bara en bråkdel av dom 9% på företagsmarknaden, så det är inte så konstigt.
Dom flesta användare surfar i stort sett endast på sina datorer numera och det fungerar ju hjälpligt även på OS/X.

/Karl

Japp, många övervakningsprogram till VMWare (officiella från VMWare) fungerar enbart på Windows. OS/X har under 9% av datormarknaden och bara en bråkdel av dom 9% på företagsmarknaden, så det är inte så konstigt.
Dom flesta användare surfar i stort sett endast på sina datorer numera och det fungerar ju hjälpligt även på OS/X.

/Karl

Tacksamt nog kryper VMwares marknadsandel allt närmare 50% så, alternativ saknas ju knappast ;) Skulle påstå att åtminstone 90% av vad de flesta gör på sina datorer fungerar precis lika bra i OS X som i Windows.

Tacksamt nog kryper VMwares marknadsandel allt närmare 50% så, alternativ saknas ju knappast ;) Skulle påstå att åtminstone 90% av vad de flesta gör på sina datorer fungerar precis lika bra i OS X som i Windows.

Fast det är Microsofts Hyper-V som knaprar mest på VMWares marknadsandel, där finns det helt säkert inte heller mycket OS/X administrationsverktyg. Så det är nog inte det som har gjort att VMWare tappar.

/Karl

Fast det är Microsofts Hyper-V som knaprar mest på VMWares marknadsandel, där finns det helt säkert inte heller mycket OS/X administrationsverktyg. Så det är nog inte det som har gjort att VMWare tappar.

/Karl

Nä det stämmer säkert :) Nu börjar vi hur som helst komma lite väl från ämnet, vilket vi iofs gjorde för 3-4 sidor sen men... ^^

Är det något specifikt program som bara finns för Windows som du menar att det är vanligt att folk installerar Windows på sin Mac för? Isf vilket? Jag kan personligen inte komma på ett enda.
Som redan nämnts i tråden är utbudet av bokförings- och administrationsprogram mycket större för Windows.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar