Annons

Mac eller PC

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Att de inte "kan" det beror på att Apple gjort det besvärligt och förbjudit det i licensavtalet. Du kan ju fundera på varför...

En orsak är att det ökar deras vinster

En annan är att de får en mycket begränsad hårdvarubas som osx behöver testas mot.
Om Apple släppte det fritt, vem tror du skulle få skit när osx började fungera dåligt på kassa tredjepartsdatorer?

Det kan man nästan lika enkelt på en Windows burk.

(. Visst. Det finns nästan lika bra support från tillverkare av icke-Mac-datorer för användning av OS X som det finns support från Apple för användning av Windows på Mac. .)

Not!

(För att inte tala om legaliteterna.)

Givetvis en möjlighet även det, plattorna KOMMER ju faktiskt bli tillräckligt kapabla för att ersätta nuvarande datorer vid något skede. Tacksamt nog bryr jag mig i slutändan mindre om vad den stora massan gör, så länge jag får fortsätta jobba som jag vill ^^

Nu vet jag inte vad du har för platta men dom flesta plattor är redan kapabla att utföra dom uppgifter den absolut största massan vill utföra digitalt.

Du kommer helt säkert få fortsätta att jobba som du vill, men datorer i den bemärkelsen vi känner nu kommer bli dyrare. Minnesmodulerna till datorer är på väg upp i pris nu eftersom tillverkarna ställer om till produktion av mobila minnesmoduler eftersom det är framtiden.
Fråga negativfotograferna här på fotosidan hur mycket billigare negativfotograferingen blivit sedan nästan alla bytt till att fotografera digitalt.

/Karl
Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/17...iftar-mot-mobila-enheter-viktigare-an-pc-2015

Nu vet jag inte vad du har för platta men dom flesta plattor är redan kapabla att utföra dom uppgifter den absolut största massan vill utföra digitalt.

Du kommer helt säkert få fortsätta att jobba som du vill, men datorer i den bemärkelsen vi känner nu kommer bli dyrare. Minnesmodulerna till datorer är på väg upp i pris nu eftersom tillverkarna ställer om till produktion av mobila minnesmoduler eftersom det är framtiden.
Fråga negativfotograferna här på fotosidan hur mycket billigare negativfotograferingen blivit sedan nästan alla bytt till att fotografera digitalt.

/Karl
Källa:
http://www.sweclockers.com/nyhet/17...iftar-mot-mobila-enheter-viktigare-an-pc-2015

Jag betvivlar som sagt inte att du har rätt i sak, jag är bara skeptisk till att det är något som kommer att ske över en natt. Känner mig hyfsat bombsäker på att jag om 5 år fortfarande kommer kunna köpa en "vanlig" dator för en summa jag har råd med. Nu orkar jag hur som helst inte drifta det här ämnet mer, det känns uttömt :)

En orsak är att det ökar deras vinster

En annan är att de får en mycket begränsad hårdvarubas som osx behöver testas mot.
Om Apple släppte det fritt, vem tror du skulle få skit när osx började fungera dåligt på kassa tredjepartsdatorer?

Att släppa det mot VMWare eller VirtualBox hade varit en smal sak. WMWare stödjs redan vilket är vad man utnyttjar när man installerar OS/X virtuellt på en Windowsburk

/Karl

Juridiskt inte det minsta eftersom den biten av avtalet strider mot dom flesta länders lagar. Om du vaknar upp en morgon och märker att du sålt dig själv som slav till mig för att ha råd att köpa den där sista long Island icetea så behöver du inte känna dig orolig. Vissa avtal är faktisk lagvidriga.

Eller on Microsoft skulle skriva att din nya Surface bara hade 6 månaders garanti så gäller inte det heller.

Detta finns det dock spaltkilometer skrivet om här på fotosidan.

/Karl

Sant, tänkte lite kort tid innan jag svarade :)

Fast enkelt vete tusan om det är. Till att börja med måste man ju skaffa kompatibelt moderkort någon som man väl i princip bara kan vara säker på att få om man bygger själv. Eller finns det någon of-the-shelf som funkar? (Typ Dell, HP eller så)

OM nya Pron blir oerhört dyr så blir det nog ett hackintosh för min del även om det blir oerhört o-coolt på skrivbordet ;-)

För att de förstår mycket väl att de tjänar mer pengar på att sälja hårdvara än mjukvara, ingen som helst hemlighet det där.

Japp. Apple är i grunden en hårdvarutillverkare, en datortillverkare, medan Microsoft i grunden är ett mjukvaruföretag. Apple kommer självklart inte att göra något som underminerar deras försäljning av datorer (och annan hårdvara).

Jag betvivlar som sagt inte att du har rätt i sak, jag är bara skeptisk till att det är något som kommer att ske över en natt. Känner mig hyfsat bombsäker på att jag om 5 år fortfarande kommer kunna köpa en "vanlig" dator för en summa jag har råd med. Nu orkar jag hur som helst inte drifta det här ämnet mer, det känns uttömt :)

Det skulle förvåna mig mycket om du betalar mindre för en dator om 5år än vad du gör nu och prestandan på datorn kommer förmodligen inte ha stigit lika mycket dom nästa 5 åren mot vad dom gjort dom senaste 5 åren eftersom det kommer vara en betydligt mindre attraktiv plattform att utveckla hårdvara till.

Råd har man väl alltid, jag köpte min första PC för 22 år sedan och jag hade fått ett gäng värstingdatorer idag för pengarna jag lade på en högst ordinär då.

/Karl

Japp, många övervakningsprogram till VMWare (officiella från VMWare) fungerar enbart på Windows.
Dåligt av VMWare. Jag skulle nog se mig om efter en annan leverantör av virtualiseringsverktyg.

OS/X har under 9% av datormarknaden och bara en bråkdel av dom 9% på företagsmarknaden, så det är inte så konstigt.
Apple är tämligen ointresserat av företagsmarknaden. Jag vet inte riktigt varför, men med tanke på Apples försäljning och intäkter så kanske det är en bra strategi att koncentrera sig på den lönsamma privatmarknaden.

Dom flesta användare surfar i stort sett endast på sina datorer numera och det fungerar ju hjälpligt även på OS/X.

Antingen trollar du eller också har du aldrig sett en Macintosh.

Sant, tänkte lite kort tid innan jag svarade :)

Fast enkelt vete tusan om det är. Till att börja med måste man ju skaffa kompatibelt moderkort någon som man väl i princip bara kan vara säker på att få om man bygger själv. Eller finns det någon of-the-shelf som funkar? (Typ Dell, HP eller så)

OM nya Pron blir oerhört dyr så blir det nog ett hackintosh för min del även om det blir oerhört o-coolt på skrivbordet ;-)

Om du inte kör det virtuellt, då är det simpelt. OS/X stödjer både VirtualBox och VMVare (dvs den hårdvaran dom virtualiseringsplattformarna emulerar) VirtualBox och VMWare emulerar samma hårdvara på alla maskiner.

Nya Pro:n kommer dessutom förmodligen till viss del bara gå att uppgradera med Apple specialprodukter då den har mysko form och förmodligen en massa icke standardprodukter i sig. Gamla Pro:n hade en otroligt bra låda att jobba i.

/Karl

Antingen trollar du eller också har du aldrig sett en Macintosh.

Jag får ofta dras med Safaris egenheter att tolka CSSer. Tom Chrome som fram tills nyligen varit väldigt nära släkt med Safari brukar hantera saker och ting riktigt. Så allt fungerar med en gång i IE (9+ äldre stödjer jag sällan), FF och Chrome och så får man lägga en dag på att försöka få det se hjälpligt snyggt ut i Safari.

/Karl

Det här är INTE en vs-tråd (vilket jag påtalade tidigare). Upphör med pajkastningen och kom med sakliga argument utan påhopp, eller så stängs tråden (ts tröttnade uppenbarligen för länge sedan).

Inlägg som inte håller sig till ämnet kommer att raderas utan vidare kommentarer.

/Mod

Senast ändrad:
Jag får ofta dras med Safaris egenheter att tolka CSSer. Tom Chrome som fram tills nyligen varit väldigt nära släkt med Safari brukar hantera saker och ting riktigt. Så allt fungerar med en gång i IE (9+ äldre stödjer jag sällan), FF och Chrome och så får man lägga en dag på att försöka få det se hjälpligt snyggt ut i Safari.

Man måste inte använda Safari på en Mac, lika lite som man måste använda Internet Explorer på en Windows-PC.

Det här är INTE en vs-tråd (vilket jag påtalade tidigare). Upphör med pajkastningen och kom med sakliga argument utan påhopp, eller så stängs tråden (ts tröttnade uppenbarligen för länge sedan).

/Mod

Jo, sen ungefär 4 sidor tillbaka är det en vs-tråd. Alla trådar som börjar med en fråga om vilken dator man ska köpa urartar på detta sätt. Det är väldigt tråkigt. Kan inte alla Mac-hatare bara låta bli att följa sådana trådar? Det skulle nog underlätta en del. Det finns ett antal personer som bara inte kan låta bli att sabotera sådana här trådar, och jag ber dessa väldigt mycket att tänka efter en eller ett par gånger extra innan ni ger er in i nästa liknande tråd.

(Tyvärr har jag nog dragits med lite grann i eländet, men jag hoppas att mina inlägg har varit hyfsat sakliga. Annars ber jag om ursäkt.)

Nej, både FF och Chrome finns ju till både Win och OS/X. Så man kan ju klara sig vilket jag skrev.

Då och då råkar jag på websidor som Firefox inte klarar av ordentligt, men som Safari fixar galant.

Varken detta eller dina problem med Safari är dock något bevis på att OS X suger mer än MS Windows, eller tvärtom.

Jag måste ha möjlighet att köra Windows då jag arbetar på ett företag som utvecklar program för just det operativsystemet, och eftersom jag ofta arbetar från mina privat ägda datorer behöver jag det på dem också. Det går dock utmärkt att göra nästan allt jag gör från en Mac med Bootcamp (eller virtuell Windows).

Jag har dock valt att bara äga PC just nu (köpte en bärbar senast förra veckan) då det för mig blivit mest kostnadseffektivt (köpte en relativt billig Ultrabook där jag pillade i mer minne och en SSD i stället för den medföljande snurrdisken). Många uppgraderar aldrig några komponenter i sina datorer utan använder dem tills de antingen självdör eller är för slöa för att fungera med nya program, och gör man så spelar det ingen som helst roll om man använder Mac eller PC.

För TS och andra som främst ska använda datorn till bildbehandling och dylikt tycker jag det är viktigast med mycket minne, att de program man vill använda finns till det valda operativsystemet och att ha en bra bildskärm (som går att kalibrera/profilera) - och framför allt - att se till att ha en bra backuplösning.

Jag har för en månad sen ca köpt min första macdator. Det blev en 27" imac.
innan det har jag köpt bärbara pc för ca 7-8000kr. En helt ok surfdator alltså. Mitt intresse för själva datorn är NOLL och är inte speciellt duktig alls och vad jag alltid störde mig på med mina datorer var att så fort det krånglade med något så fixade jag det inte. Tyckte att det nästan alltid var något fel med dom. Program som hängde sig, och liknande saker. Ett annat stort problem som jag alltid drabbades av var att datorn var seg och långsam efter ett tag.
Så fort man fick ett fel på datorn så läste man på internet hur man skulle fixa alla olika problem, och man skulle gå in i den mappen och flytta den filen eller radera den filen inne i en annan mapp och sånna grejer.

Sånt vill jag slippa mer än allt annat i världen då jag inte kan det. Min dator ska bara fungera och det ska vara smidigt att använda den. Jag läste mig till att MAC var bättre på den punkten, pratade även med andra personer som har MAC som sa att dom var stabilare och bättre så jag slog till på en imac. Att jag valde 27" var mycket för att man kan uppgradera minnet på den modellen samt att det är skönt med stor skärm när man bidbehandlar.
Det dröjde inte många timmar innan jag förstod att detta var en dator för mig. Här verkar det inte finnas massa filer och mappar och systemgrejer på samma sätt som på en pc och windows. Det är mer som en iphone. man har en app som man trycker på en gång och då startar det, thats it. Inte massa annat som man inte förstår sig på :p

För mig är detta ett verktyg och prestanda är inte allt. För samma pris får du kanske en bättre pc rent prestandamässigt men du har fortfarande inte en lättarbetad och stabil MAC.

Jag är löjligt nöjd med mitt val att gå över till MAC. Kanske det bästa köpet jag någonsin gjort. Det ska mycket till om jag ska gå över till pc igen. Har dock fortfarande en pc laptop som jag har i sovrummet nu så jag kan kolla på film i sängen och det duger den ju fint till :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar