Och det finns gott om program som endast finns till Mac. Ditt argument suger. Har till dags datum inte stött på ett enda program jag behövt som endast finns för Windows. När det gäller programutbudet har mer eller mindre alla program en motsvarighet både hos OS X och Windows. Dvs det är inte ett argument för att välja vare sig det ena eller det andra.
Vad är det man säger... 1 miljard flugor kan inte ha fel, bajs smakar gott? Skämt åsido förvisso, men att många gillar något säger ytterst lite om hur bra produkten eller saken i fråga är.
Optimistiskt av dig
Exakt varenda tråd som startas på det här forumet gällande Mac vs PC slutar i fullständigt kaos. Det går helt enkelt inte att hålla en vuxen diskussion i detta ämnet på detta forum.
Gällande ditt val, gå och ta en titt på en Mac Mini om du känner för det. Jag personligen gillar OS X långt mer än Windows, men med det sagt använder jag båda operativsystemen såväl privat som professionellt, och båda fungerar utmärkt. I slutändan är skillnaden i dagsläget mindre än den någonsin varit tidigare, även om Windows 8 i mitt tycke fungerar bättre på datorer med touchscreen än sedvanliga sådana som kontrolleras främst med mus och tangentbord.
Gällande laptops ska vi för övrigt vara väldig tydliga med att PC-ditona i regel är precis lika knepiga att uppgradera som en MacBook Pro (MacBook har inte tillverkats på x antal år), men det var väl inte nödvändigtvis vad du var ute efter så
Det märks väldigt tydlig att du inte har någon som helst aning om vad du pratar om när det gäller Mac eller dess användare, vilket givetvis är helt ok.
1) Jag använder i högsta grad min MacBook Pro till krävande saker, såsom många timmar bildredigerande (med många lager) dagligen. Funkar precis hur bra som helst, vilket jag gissar på att varenda Mac-användare i tråden kan skriva under på. Att spela spel är ungefär det enda argumentet du tagit upp som jag håller med om, där har Windows fortfarande en fördel. Med det sagt spelar jag gott om spel på min Mac också, det är inte som om det saknas helt och hållet.
2) Vem i all världen SLÄNGER sina datorer när de köper ny? Berätta gärna vilken soptipp man kan gå och hämta några år gamla MacBook Pros på, det vore uppskattat. Personligen har jag mina diskar i en 4-bay-server, inkl. backup osv. Samt en extern FW800-disk inkopplad till laptopen.
3) Nej. PC-användare och Mac-användare gör ganska exakt samma saker med sina datorer överlag och sliter dem precis lika hårt.
4) Nej, PC-användare har definitivt inte högre krav på prylarna överlag, det faktum att Acer och Dell säljer tonvis med instegsskräp (skräp i mina ögon bör betonas, för mina användningsområden) bevisar detta ganska tydligt.
5) Ja, faktiskt så är Apples design en fördel när man köper en Mac. Du får en snygg dator istället för en plastklump, vilket allt som oftast är fallet med PC (med vissa dyrare undantag). Detta är dock en _BONUS_ för majoriteten av oss, snarare än någon avgörande faktor. Men det var väl ganska otroligt väntat att du skulle slänga fram designkortet förr eller senare, det brukar bli så när allt annat tryter. Extra underhållande att folk har hävdat just detta, att det skulle vara någon "innegrej" åtminstone de senaste 10-15 åren. Hur länge behöver något vara "inne" för att det helt enkelt ska övergå till en produkt folk gillar, snarare än någon temporär hype?
I slutändan finns det utmärkta alternativ på både "PC" och Mac-sidan (sist jag kollade var även Mac en personlig dator), båda med sina för- och nackdelar. Att låtsas som om detta är någon solklar grej där ena alternativet givetviiiiiis vinner överlägset på alla punkter är såväl oärligt som korkat.