Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

solnafoto

Medlem
Är i färd med att köpa en ny bärbar dator och är nyfiken på en mac. Men har egentligen lite dålig koll på vad fördelarna mot en pc är. Ser att många yrkesfotografer kör mac. Tex på Fotomässan använda alla som jag såg mac i sina föreläsningar. Vad finns de för fördelar med mac som fotograf kontra nackdelar.?

Är i färd med att köpa en ny bärbar dator och är nyfiken på en mac. Men har egentligen lite dålig koll på vad fördelarna mot en pc är. Ser att många yrkesfotografer kör mac. Tex på Fotomässan använda alla som jag såg mac i sina föreläsningar. Vad finns de för fördelar med mac som fotograf kontra nackdelar.?

Ojojoj! Här vankas det evighetstråd! För att motverka detta väljer jag bara att säga att jag föredrar Mac. Varför förstår man bäst genom att använda den ett tag.

Oh no, not that can of worms again.

Denna fråga brukar alltid övergå i krig mellan mer eller mindre fanatiska användare från båda grupperingarna.

Själv köpte jag min första Mac (MacBook Pro) före jul och jag är på det hela taget mycket nöjd.

Är man van vid Windows så kräver MacOS en del tillvänjning. Inte så att det är sämre/bättre men det är annorlunda.

[edit] Ibland är man inte tillräckligt snabb :)

Windows 7 och snöleoparden är ganska jämnbra. Fördelen med PC är lite högre stabilitet och ett mycket större programutbud. Utbudet till Mac är dock otroligt bra det också.
Just nu är dock Mac väldigt hippt, så skall du sitta och surfa på Starbucks och se cool ut skall du definivt välja en Mac.

/Karl

Windows 7 och snöleoparden är ganska jämnbra. Fördelen med PC är lite högre stabilitet och ett mycket större programutbud. Utbudet till Mac är dock otroligt bra det också.
Just nu är dock Mac väldigt hippt, så skall du sitta och surfa på Starbucks och se cool ut skall du definivt välja en Mac.

/Karl

Jag körde windows 7 en period på min pc innan jag köpte en iMac och jag skulle definitivt säga tvärtom. Högre stabilitet i mac´en jämfört med pc´n utan tvekan.
Sen är väl utbudet för program större hos pc. Men än så länge kan jag säga att det bara är ett program jag saknar till min mac som jag hade på pc och det är ett litet gratis program som funkade fiffigt. Dom flesta stora programvarutillverkarna har versioner till både pc och mac.

Jag har kört mac några månader och gick från xp till windows 7 och slutligen till Snowleopard. Jag har inte ångrat mig. Men det finns en del nya grejer att lära sig men det mesta kommer av sig självt.

Jag skulle välja mac igen.

Windows 7 och snöleoparden är ganska jämnbra. Fördelen med PC är lite högre stabilitet och ett mycket större programutbud.
Hur kan man veta att Win 7 är stabilare än Mac OSX? På mina Macar har jag inte systemkrascher mer än högst nån gång per år -- och eftersom Win 7 inte ens funnits ett halvår så är det väl omöjligt att redan nu säga att det är stabilare...

Vet inte vilken som är bäst... Men efter att ha bytt från pc till mac i höstas kan jag bara säga att än så länge så trivs jag med mac mer än pc.

Jag skulle rekommendera Mac - Dyrare men också trivsammare.

Mac OS X är ett Unixderivat och precis som Linux väldigt stabilt. windows är inte i närheten av det.
Fördelarna med Mac är att OS och hårdvara är från ett ställe så där är mindre problem jämfört med PC.

Å andra sidan så kan man få liknande stabilitet på en PC med Linux och det går även att få OSet att se identiskt ut. Nackdelen är då att man missar en del program men fördelarna är att Linux och de flesta program är gratis och ofta lika kraftfulla som windows/mac-programmen.

/K

Jag använder alla Windowsprogram (och spel) jag behöver på min Macbook pro helt utan problem, googla boot camp och tex VMWare fusion.

Men att köra MAC os på en PC för att använda till exempel final cut pro är i stort sett omöjligt om du inte vet precis vad du gör, googla hacintosh.

Har för övrigt aldrig ångrat att jag switchade till mac från M$ för 2 år sedan. Har aldrig stött på någon som Switchat från Mac till PC och varit nöjd.

liter åsikter

inväntar med nöje evighetsdebatten ;)
//M

Om man bara vill ha det bra...

Jag skulle vilja vända på frågan varför man vill ha pc när man kan använda mac, angående programutbud så vet jag inte något vettigt program som inte finns till mac?.. det är förlegat att påstå att det inte finns ett fullständigt programutbud till mac, ok windows programmen är inte helt och hållet anpassade till mac... men vem bryr sig?!

Det är lite som att välja mellan manuell låda eller automatisk på bil... varför hålla på och dra och slita i spaken för att hitta bästa prestanda genom kurvorna när man kan koncentrera sig på körningen... och bara njuta av det man verkligen vill göra :)

Hilsen

Jag är ingen dataexpert men efter att ha kört pc i några år så bytte jag till mac bara för att testa och jag är helnöjd med bytet och kommer nog aldrig att byta till pc igen.Med pc:n var det mycket strul och krångel medan macen aldrig har krånglat,visst det var lite ovant i början men man lär sig snabbt hur den funkar.
Jag har både en Imac och en MacBook pro och båda är fantastiska maskiner.
Mvh

Hur kan man veta att Win 7 är stabilare än Mac OSX? På mina Macar har jag inte systemkrascher mer än högst nån gång per år -- och eftersom Win 7 inte ens funnits ett halvår så är det väl omöjligt att redan nu säga att det är stabilare...

Jo det ska jag berätta.

För att under dom ca 2 månaderna jag körde med Win7 hade jag mer strul med det än vad jag hittills haft på ca 3 månader med Snowleopard och Mac. Det skiljer säkert från dator till dator med. Jag upplevde iaf mer strul med PC än med min Mac, program som hängde sig, explorer som avslutades, felmeddelanden, problem med en del drivrutiner. Hittills har jag inte haft något av detta på Snowleopard.

Vi har kört 7:an på jobbet sedan beta och vare sig 7:an eller OSX krashar så jag utryckte mig lite oklart. Adobe CS4 krashar oftare på OSX än Windows.

/Karl

Jo det ska jag berätta.

För att under dom ca 2 månaderna jag körde med Win7 hade jag mer strul med det än vad jag hittills haft på ca 3 månader med Snowleopard och Mac. Det skiljer säkert från dator till dator med. Jag upplevde iaf mer strul med PC än med min Mac, program som hängde sig, explorer som avslutades, felmeddelanden, problem med en del drivrutiner. Hittills har jag inte haft något av detta på Snowleopard.

Då hade du någon hårdvara som var kass.

/Karl

Mac funkar bra och känns stabilt, dock är det priset som inte talar för mac.

Har man byggt en PC från delar innan så kan man bygga en PC med motsvarande komponenter och prestanda till halva priset, jämfört med en motsvarande mac.

Men sen är det upplevelsen som också spelar roll, jag tycker MacOS funkar väldigt bra faktiskt, har dock inte testat windoze 7 ännu...

...och så är mac mycket snyggare än en ful-svart PC burk.

Ojojoj! Här vankas det evighetstråd! För att motverka detta väljer jag bara att säga att jag föredrar Mac. Varför förstår man bäst genom att använda den ett tag.

WORD!
Har man aldrig ägt en så fattar man inte hur sjukt stabila och pålitliga dom är i jämförelse med en ful-pc

ALDRIG att en pc kommer in i mitt hem igen..

/Karl

Ja du har humor iallafall, högre stabilitet med win 7 på en pc?!

OMG

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar