Annons

Måste jag ha tillstånd för att lägga upp mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

maria med kamera

Aktiv medlem
När jag fotograferar barn och vuxna, behöver jag tillstånd från personerna/föräldrarna för att lägga upp bilderna på nätet eller använda mig av dem t ex för att göra reklam för mig själv? (Jag är fotograf med egen hemsida, en blogg och en Facebooksida, och det är där jag vill lägga bilderna.)

Ja, det är det. Men var går gränsen för marknadsföring? När jag lägger upp bilder t ex på min (företagets alltså) facebooksida, så är det främst för att visa bilder, men förstås också i förlängningen i marknadsföringssyfte, att de som ser ska tycka "vilka fina bilder, jag ska nog också anlita henne för att fotografera min familj".

Är det beställda porträttbilder bör du även vara medveten om bestämmelsen i upphovsrättslagen. Sådana får fotografen nämligen inte förfara med hursomhelst.

L om namn och bild i reklam kan vara tillämpbar, men det beror på vad man tänker göra med bilderna.

Senast ändrad:
Men hur går man till väga? Räcker det att skriva på sin hemsida att man förbehåller sig rätten att publicera bilderna på facebook/portfolio/företagsblogg? Räcker det med att fråga muntligt? Eller behöver det vara skriftligt? Jättemånga fotografer har ju bloggar, hemsidor och dylikt - hur går de till väga? Tipsa mig gärna, för det känns lite snårigt just nu. Läser alla era länkar, tack för dem!

Men hur går man till väga? Räcker det att skriva på sin hemsida att man förbehåller sig rätten att publicera bilderna på facebook/portfolio/företagsblogg? Räcker det med att fråga muntligt? Eller behöver det vara skriftligt?

Tillhör inte dem som sliter med denna problemställning, men tycker gärna till ändå.
Måste säga att jag reagerar på ditt ordval som att du "förbehåller" dig rätten att publicera. Upplever det inte riktigt rätt, det andas samtidigt en attityd om att kunden ska vara tacksam över att bli fotograferad av dig och dessutom möjligheten att bli uthängd i ditt skyltfönster till allmän beskådan som reklam. Lite tillspetsat och överdrivet, men det är vad jag skulle uppfatta en sådan formulering som.
För att då vara konstruktiv, tycker att du i dina kontakter med kunderna ska uttrycka en glädje över att kunderna ger dig sitt samtycke till att visas på din virtuella reklamplats. Men nog kan du väl utforma frågan på beställningsavtalet som att kunden får kryssa om bilderna inte får användas som reklam?
För om man tänker efter lite så kan ju ingen vara förvånad över att en fotograf marknadsför sina tjänster med att visa upp just sina bilder, sitt kunnande.

Muntligt är lika giltigt som skriftligt, men muntligt är svårt att visa för utomstående (och även för sig själv) den dagen endera parten ändrar uppfattning.

Tack för ditt svar. Meningen om "förbehåller" är kopierad rakt av från en populär fotografs hemsida, jag själv känner samma sak som du men ville kolla läget hur ni andra resonerar.
Jag tror jag börjar komma någon vart i mina funderingar, så tack alla ni som svarat.

Jag vet inte vad som står i lagar och regler, men jag vet att en del föräldrar är väldigt restriktiva när det gäller foton av deras barn på internet eftersom de är rädda att bilderna ska spridas och användas på porrsidor och liknande. Därför tror jag att det kan vara bra om du innan fotograferingen är tydlig med var du har tänkt publicera bilderna och tar hänsyn till föräldrarnas önskemål.

En länk till kontrakt

Men hur går man till väga? Räcker det att skriva på sin hemsida att man förbehåller sig rätten att publicera bilderna på facebook/portfolio/företagsblogg? Räcker det med att fråga muntligt? Eller behöver det vara skriftligt? Jättemånga fotografer har ju bloggar, hemsidor och dylikt - hur går de till väga? Tipsa mig gärna, för det känns lite snårigt just nu. Läser alla era länkar, tack för dem!

Här ett förslag till kontrakt

http://www.modellbilder.se/datafiles/modelrelease/Modellrelease.pdf
Om modellen är uinder 18 är det föräldrarna som ska skriva på

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar