Annons

Månadens sportbild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders: Du håller väl dig till max 400 pixlars bredd på bilden du laddar upp?

Javisst, men den är inte 400 längre när den visas på sidan, senast blev den 405. Det är samma med andra bilder där också, någon är 405, andra 399.
 
?

Om man nu inte har någon större bild att länka till, kan man då inte vara med längre i denna "tävling"?

//R
 
Varför skulle du inte ha någon större bild, frågar nyfiken?

Det är ju inte säkert att alla sitter på en egen hemsida eller liknande dit man kan länka från månadens sportbild...!

Det är i alla fall min egen spontana tanke.

Personligen tycker jag att det räcker med den bilden man lägger upp i tråden för att göra en bedömning och lägga en röst.
 
Varför inte nyttja FS???

Alla som har medlemskap, vilket krävs för att rösta, har en egen profilsida här på FS.

Genom den kan man lägga upp bilder som man sedan kan länka till.
 
Alla som har medlemskap, vilket krävs för att rösta, har en egen profilsida här på FS.

Genom den kan man lägga upp bilder som man sedan kan länka till.

Förvisso sant men alla kanske inte har plats att lägga upp fler bilder. Alla kanske inte är intresserade av att lösa Brons, Silver eller Guldmedlemskap bara för att kunna länka till en bild i månadens sportbild.

Personligen tycker jag det blir mest rättvist om bara bilder i tråden gäller.
Men jag kanske också är den enda med den synpunkten...!
 
Det är ju inte säkert att alla sitter på en egen hemsida eller liknande dit man kan länka från månadens sportbild...!

Det är i alla fall min egen spontana tanke.

Personligen tycker jag att det räcker med den bilden man lägger upp i tråden för att göra en bedömning och lägga en röst.

I månadens naturbild har man möjlighet att lägga till en länk till bildvisningssidan, dvs den som visas när man klickar på förstora. Man får inte länka till den där man kan kommentera eller annan sida. Det är nått sånt som jag tänkt mig.
 
I månadens naturbild har man möjlighet att lägga till en länk till bildvisningssidan, dvs den som visas när man klickar på förstora. Man får inte länka till den där man kan kommentera eller annan sida. Det är nått sånt som jag tänkt mig.

Förstår din tanke med att man ska se bilden och förbli opåverkad av redan givna kommentarer och liknande.

Tror ändå inte helt på hela upplägget. Jag själv sitter på medlemskap där jag inte betalar något och jag har inte en tanke på att uppgradera mitt medlemsskap heller.

Detta gör ju då att jag direkt har ett handikapp gentemot andra som lägger in en bild under månadens sportbild.

Alternativet är att jag plockar bort någon av redan upplagda bilder för att vara med och konkurrera på samma villkor.

Tyckte upplägget under 2009 fungerade ypperligt.
 
I månadens naturbild har man möjlighet att lägga till en länk till bildvisningssidan, dvs den som visas när man klickar på förstora. Man får inte länka till den där man kan kommentera eller annan sida. Det är nått sånt som jag tänkt mig.

Ett utmärkt förslag om du frågar mig :)
Då blir "spelreglerna" samma för alla.

En annan tanke, det här med månadstävlingar har ju blivit relativt populärt här på FS.
Kanske kan de som driver skapa ett "verktyg" för tävlingar i grupperna där man kan lämna in och bedöma bilder anonymt.

Hade tänkt mig samma grundläggande upplägg som finns på Sportsshooter.

Dvs, du lämnar in tävlingsbidragen innan ett visst datum.
Innan detta datum kan ingen annan se andra bidrag än sina egna.
Efter detta datum vidtar en period för omröstningar.
Här kan alla medlemmar se bilderna och rösta.
Dock kan man inte se vem som är fotografen.

Vid omröstningen anger man vilken tre bilder man anser vara bäst, och hur man rangordnar dem.
Bilderna ges poäng utifrån hur många röster de får per resp placering. (Ex en röst med en förstaplacering ger 3 poäng, en andraplacering 2 poäng och en tredjeplacering 1 poäng).
När månaden är slut sammanställs poängen och de tre bästa bilderna publiceras som "månadens vinnare".

Den fotograf som samlar ihop flest poäng under ett år utses till årets fotograf och vinner ett pris från en sponsor.

Nu menar jag inte att konceptet måste kopieras "rakt av".
Men kanske kan upplägget användas i en modifierad form på FS, i alla olika poler?
 
Det finns ju alltid möjlighet att skaffa konton på andra fotosajter att länka till. Flickr, Imageshack... (säger jag utan att veta sååå mycket om just dessa...).

Jag tycker en större bild säger mer. En 400 pixlars bild kan dessutom vara ett (för) litet utsnitt av en större bild.
 
Själv tycker jag det är bra som det är, en länk till en större bild skulle enligt mig kunna "förskjuta" fokus allt mer på det rent tekniska i bilden så som skärpa brus osv.

Behåller man 400x400 som ju faktiskt är tänkt som en bild att publicera i dagspress så riktas fokus mer mot själva innehållet och kompositionen av bilden istället.


Jag kan däremot mycket väl förstå att en naturfotograf vill kunna länka till en större bild men det är ju en annan femma ;-)


Tage Olsin skrev

" Beträffande formatet så är det en utmaning att åstadkomma en bild med max 400 px. (Om jag inte måttar helt fel så är Expressens webbilder 420 px breda) Med andra ord så skulle man kunna kalla det hela för "Månadens webbsportbild", men det känns lite kanslisvenskt över det hela. I stället får man tänka till som fotograf och försöka lyckas inom de givna ramarna. Det är rätt så vanligt när man levererar webbilder att kunden har bildformatet YYYxZZZ och då får man anpassa sig efter det och försöka få fram känslan på det begränsade och ibland hopplösa storleksförhållandet. Fixa bilden inom de givna ramarna och det borde vara motivet och känslan som förmedlas i bilden som är det viktiga. Pixelpeepandet kan stanna i bildpoolerna."

//Photographer
 
Senast ändrad:
Detta som Tage skrivit tidigare är något jag helt har bommat. Men efter att ha läst det så är jag ännu säkrare på att upplägget som det är nu är bra.

Samtidigt så kan jag tycka att Sportskjutarens förslag om anonym omröstning är väldigt intressant. Det gör ju att man inte påverkas av person bakom bilden vilket kan vara väldigt bra.
 
Detta som Tage skrivit tidigare är något jag helt har bommat. Men efter att ha läst det så är jag ännu säkrare på att upplägget som det är nu är bra.

Samtidigt så kan jag tycka att Sportskjutarens förslag om anonym omröstning är väldigt intressant. Det gör ju att man inte påverkas av person bakom bilden vilket kan vara väldigt bra.




Anonym omröstning = bra ;-)
Jag är helt övertygad om att rösterna kommer vara mer utspridda över "startfältet"

//Photographer
 
He he , ja eller sluten anonym kanske ;-)

Ingen vet vem som är fotograf och ingen vet heller vilka bilder i tävlingen som överhuvet taget fått några röster osv ;-)

//Photographer

Tror detta hade varit det mest rättvisa för alla som vill vara med i månadens sportbild.

Då läggs all fokus på bilderna vilket då bilderna borde vinna på.
 
Det bästa vore om man hade ett gränssnitt för månadens-tävlingarna. Detta gränssnitt skulle hantera anonymisering av fotografer, röstning och bildvisning i lämpligt format, men det finns inte i dagsläget och jag är ganska säker på att redaktionen läser detta och kommer att utvärdera idén.

Jag har haft en fundering på att skapa en dold röstningsrutin med hjälp av mejl. Men när jag utvärderat den i mitt eget lilla huvud så faller den på att det blir lättare att röstfuska. Jag skulle kunna rösta en gång från någon av mina förtitretton epostadresser och är man riktigt ambitiös fuskare så gör man ett script som spoofar epostadresser.

Annars är jag för dold röstning för att få ett mer rättvist resultat. Frågan är bara hur.
 
Personligen så lägger jag ut väldigt få sportbilder här på fotosidan. Däremot så betydligt mera natur/djur som synes bland mina bilder. Och är inte intresserad av något konto på exempelvis de nämnda sidorna. Saknar egen hemsida men förhoppningvis har jag det inom en eller två månader.

Så därför har jag i dagsläget svårt att länka till större bild. Ett alternativ är att länka till någon tidnings hemsida men det är långt ifrån alltid de väljer en bild eller bilder som jag tycker är de bästa, kunden bestämmer.

Men jag är inte emot själva tanken och en större bild gör sig oftast mer rättvis om man nu inte missat typ skärpan för mycket. Så med de tilltänkta nya regler så får jag svårt att leva upp till dem för tillfället och får tacka för mig.

//R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.