I månadens naturbild har man möjlighet att lägga till en länk till bildvisningssidan, dvs den som visas när man klickar på
förstora. Man får inte länka till den där man kan kommentera eller annan sida. Det är nått sånt som jag tänkt mig.
Ett utmärkt förslag om du frågar mig
Då blir "spelreglerna" samma för alla.
En annan tanke, det här med månadstävlingar har ju blivit relativt populärt här på FS.
Kanske kan de som driver skapa ett "verktyg" för tävlingar i grupperna där man kan lämna in och bedöma bilder anonymt.
Hade tänkt mig samma grundläggande upplägg som finns på
Sportsshooter.
Dvs, du lämnar in tävlingsbidragen innan ett visst datum.
Innan detta datum kan ingen annan se andra bidrag än sina egna.
Efter detta datum vidtar en period för omröstningar.
Här kan alla medlemmar se bilderna och rösta.
Dock kan man inte se vem som är fotografen.
Vid omröstningen anger man vilken tre bilder man anser vara bäst, och hur man rangordnar dem.
Bilderna ges poäng utifrån hur många röster de får per resp placering. (Ex en röst med en förstaplacering ger 3 poäng, en andraplacering 2 poäng och en tredjeplacering 1 poäng).
När månaden är slut sammanställs poängen och de tre bästa bilderna publiceras som "månadens vinnare".
Den fotograf som samlar ihop flest poäng under ett år utses till årets fotograf och vinner ett pris från en sponsor.
Nu menar jag inte att konceptet måste kopieras "rakt av".
Men kanske kan upplägget användas i en modifierad form på FS, i alla olika poler?