Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månadens sportbild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tage, jag tog mig friheten att lägga till lite i regelverket som ett förslag,
så det blir tydligare att vi inte använder oss av länkar till högupplösta
bilder utanför tråden.

Vad tycks ?

-----------------------------------------------------------------

- Bilden måste vara tagen under den aktuella månaden.
- En bild per fotograf.
- Bilden skall laddas upp i forumtråden.
- Bildstorlek enligt reglerna för forumet.
- Inga länkar till bilder i högre upplösning.
- Uppladdad senast den 3:e i månaden efter.
- Omröstning den 4-10:e i aktuell tävlingsmånad.

-----------------------------------------------------------------
 
J.Weinö skrev:
Tage, jag tog mig friheten att lägga till lite i regelverket som ett förslag,
så det blir tydligare att vi inte använder oss av länkar till högupplösta
bilder utanför tråden.

Vad tycks ?

Lysande! Jag klipper med dem när jag startar uppladdningstråden.
 
Hej

jag har inte mitt foto på datorn, så jag la en lænk till bilden hær på fotosidan. går de bra?

kul ide!!

/chrille
 
Manipulering?

Mors,

Jag såg Anders Österbergs jättefina cross bild i april tävlingen. Anders skriver att han klonat bort ett hus.

Nu är ju detta bara en skojgrej och inten riktig tävling men vad gäller beträffande manipulering?

Personligen tycker jag att bilderna skall vara omanipulerade.

Anders, kan du inte ladda upp en ny variant? Jag menar att om du vinner med den här bilden så är det säkert någon som känner att det är "fusk" och så är diksussionerna igång. Eller är jag ute och cyklar nu?


Mvh från en icke tävlande
Anders
 
Jag tycker också det är intressant vad som är OK att göra med en bild, använd i något annat än journalistiska sammanhang. Jag skulle inte skicka in den här bilden till en tidning som rapport från en tävling t.ex.

Den här frågan (fast kanske mer med vinklingen att lägga till snarare än att klona bort) har ju orsakat en hel del upphetsad debatt i den här intressegruppen tidigare så det vore fint att få en ytterligare förfinad definition av vad som anses tillåtet i den här gruppen och den här tråden.

Använd gärna min bild som exempel på vad som är tillåtet eller inte, en variant med huset kvar i bakgrunden finns i sportpoolen, här.

Vad gäller "fusk" så kan jag bara tycka att det är det om man mörkat med att bilden är ändrad, vet man att den är det och inte gillar det så kan man ju låta bli att rösta på den. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Here we go again.

Anders Östberg skrev:
Jag tycker också det är intressant vad som är OK att göra med en bild, använd i något annat än journalistiska sammanhang. Jag skulle inte skicka in den här bilden till en tidning som rapport från en tävling t.ex.

Den här frågan (fast kanske mer med vinklingen att lägga till snarare än att klona bort) har ju orsakat en hel del upphetsad debatt i den här intressegruppen tidigare så det vore fint att få en ytterligare förfinad definition av vad som anses tillåtet i den här gruppen och den här tråden.

Använd gärna min bild som exempel på vad som är tillåtet eller inte, en variant med huset kvar i bakgrunden finns i sportpoolen, här.

Vad gäller "fusk" så kan jag bara tycka att det är det om man mörkat med att bilden är ändrad, vet man att den är det och inte gillar det så kan man ju låta bli att rösta på den. :)


Here we go again ;-)

Följer kommande inlägg med spänning ;-)



//Peter Olsson
 
Anders Östberg skrev:
Jag tycker också det är intressant vad som är OK att göra med en bild, använd i något annat än journalistiska sammanhang. Jag skulle inte skicka in den här bilden till en tidning som rapport från en tävling t.ex.

Den här frågan (fast kanske mer med vinklingen att lägga till snarare än att klona bort) har ju orsakat en hel del upphetsad debatt i den här intressegruppen tidigare så det vore fint att få en ytterligare förfinad definition av vad som anses tillåtet i den här gruppen och den här tråden.

Använd gärna min bild som exempel på vad som är tillåtet eller inte, en variant med huset kvar i bakgrunden finns i sportpoolen, här.

Vad gäller "fusk" så kan jag bara tycka att det är det om man mörkat med att bilden är ändrad, vet man att den är det och inte gillar det så kan man ju låta bli att rösta på den. :)

Hoppsan nu ser jag vilken bild det handlar om ;-)
Känns lite som jag är lite medskyldig till Anders "tilltag" ;-) fast hör och häpna det fanns fler än jag som ville ha bort "stugan" ;-)
 
Re: Manipulering?

AFJ skrev:
Nu är ju detta bara en skojgrej och inten riktig tävling men vad gäller beträffande manipulering?

Personligen tycker jag att bilderna skall vara omanipulerade.

Om man läser tävlingsreglerna så säger de inget om manipulering och således är det tillåtet. Men frågan är om det ska vara tillåtet?

Vi kan inte ändra reglerna under pågående uppladdningsperiod, men väl till nästa uppladdningsperiod (samma som hände med bildformat och plats mellan januari och februari).
 
Det står inget i reglerna men man kan anta att många tycker att bildpoolens regler eller andemening ("bilder publicerade i tidningar") ska gälla här också. I sådana fall får jag be någon med rätt behörighet ta bort mitt bidrag.
 
Re: Re: Manipulering?

Olsin skrev:
Om man läser tävlingsreglerna så säger de inget om manipulering och således är det tillåtet. Men frågan är om det ska vara tillåtet?

Vi kan inte ändra reglerna under pågående uppladdningsperiod, men väl till nästa uppladdningsperiod (samma som hände med bildformat och plats mellan januari och februari).

Låter klokt. Låt det vara som det är så har vi tid att fundera inför nästa omgång.

Mvh
Anders
 
Innan jag laddar upp bild till månadens sportbil, juni, tänkte jag kolla här först. Är det OK med en bild från tornerspel? Det är ju ingen direkt nutida sport men på medeltiden var det ju en slags sport/tävling. var på ett tornerspel i helgen och tänkte det kunde vara lite kul med annorlunda varianter av sport.
 
Inte för att det är jag som bestämmer men jag tycker i alla fall att tornerspel platsar utan tvekan!

Mvh
Anders
 
Jag tycker att tornerspel är helt okej. Visserligen är de inte med i Riksidrottsförbundet (vad jag vet), men det är inte dart heller.
 
Jag tycker definitivt det är en (häst-)sport.

Väldigt mycket mer sport än sportkanalernas poker och backgammon i alla fall. :)
 
Det blir bara svårare och svårare att lägga en röst på bara en bild.
Augusti månads bilder skulle jag vilja lägga en röst på alla bilder, det är kanon bilder!

Daniels bild på Sanna mitt i fallet under OS, en stor händelse som fångas när hon rullar runt.

Mattias bild när Greggan sparkar grus och jord för att man inte har fixat banan, visar verkligen tävlings viljan hos en sportman och sen få ljuste att falla in så bra på just greggan. Finemang

Eriks bild på en starkt koncentrerad skatebordåkare.

Mikaels bild på målvakten i Frölunda som tittar på plockhandsken, tog jag verkligen pucken.

Jonas bild på innebandy spelarna som kämpar om bollen, man ser verkligen i deras uttryck att båda vill ha bollen, verkligen fångat ett bra ögonblick.

Olivers motorcykel bild, mycket fin bild med skärpa och fart känsla som jag gillar hos actionbilder med bilar och motorcyklar. Sen att den är på diagonalen ger ännu mera känsla i bilden. Bra jobbat fortsätt så.

Sebastians rugby bilde, man kan känna hur ont det gör att få den tacklingen.

Åsas bild förmedlar något som man allt för ofta glömmer bort, gemenskapen som idrott kan ge och ska ge. I det här fallet är det en pojke som inte själv kan utöva sporten, och att han får tillbaka av en idrottsman gör att man blir lite tårögd. Stark bild!

Johans cykel bild, ser ut som den som ligger först är lite trött och den bakom skrattar och tänker nu drar jag.

Anders bild på den radiostyrda bilen, min första tanke var, varför en så lång antenn på en racingbil. Snacka om att se ut som en verklig bil och sen så finns fartkänslan och skärpan. Grymt.

Sirpas bild en ramlande motorcykel och killen som är helt hjälplös, helt handfallen ser han ut.

Annas bild på rugbyspelaren som ligger raklång i luften och försöker ta spelaren med bollen, skärpan farten och känslan finns där. Fortsätt så:)

Patriks bild på killen som klappar om motspelaren nere i högra hörnet, ser ut som killen bredvid frågar hur gick det?
Medans alla andra spelar på.

Viktors bild är intressant, han vill visa hur det ser ut vid tillslaget av bollen. Frågan i mina ögon ska han skjuta bollen eller tar han emot den, vinkeln på benen är lite skumma för både och, så det ger lite att fundera på i denna bild. Kul ide!

Peters bild på beachvolleyboll spelaren, ansiktsuttrycket säger mycket där! Måste bara bli rätt så här...

Oves speedway bild på Holta och Harris visar fart med suddigheten till vänster från grus och damsprutet.

Björns bild på MFFs naprapat, ja man kan verkligen fundera på vad tänker han på, gör att man ramlar in på Göran Zackrisson när han kommenterar golf, kan säga vad tänker han på där, vad finns i hans huvud i nu! Skitbra fångat Björn!

DanielMs Taekwondo inte en vanlig sport och sen fånga en bild som är så härlig när killen knäcker 5 stenar, handen bara borrar sig igenom och jag kan höra vrålet ända hem där jag sitter.

Martins sport är verkligen udda för mig, men man kan se bollen och hur killen likt en hungrig varg bara ska träffa den. Nice.

Jörgens bild på straffsparken, man ser nätet fladdra av bollens träff och det fina ljuset på himlen skapar känslan, wow!

Mikaelas ser man actionkänslan där killen med bollen försöker springa samtidigt blickar han på motståndaren som blir lite hindrat, men puttar kilen åt sidan och vill fram.

Min egen bild där killen inte kommer över hindret som är på speciallprovet och flyger över styret och landar med huvet i gyttjan. Kan inte kännas allt för skönt!
Sen ser jag att när jag håller på att skriva detta så är det jag som får första rösten av alla bilderna, tack så mycket Anders Ö!

Niklas bild på vattenscootrarna som kör ihop, man kan tänka sig in i killen som sitter på sidan på sin scooter, vad gjorde jag för fel!
Den andra ser ut att knappt bry sig, bara kör på! Coolt

Fredriks ger en mycket att fundera över, försöker hon nå bollen eller har hon precis skjutit iväg den i språnget.


Mycket bra jobbat alla, fortsätt så och vi utvecklas i rätt riktning!
 
Vad sägs om att man skulle kunna få rösta på t.ex. tre bilder? Ibland är det svårt att välja bara en eftersom det är så många olika men ändå bra bilder.
 
Vad sägs om att man skulle kunna få rösta på t.ex. tre bilder? Ibland är det svårt att välja bara en eftersom det är så många olika men ändå bra bilder.

Jag håller med. Jag brukar försöka rösta tidigt för att inte bli påverkad av andra. Har gått bra hittills - tror jag prickat vinnaren varj gång! :) Men den här gången tycker jag det var svårare att hitta en tydlig vinnare så jag har inte röstat alls :(

Idialiskt vore om:

1) Röstningen var "dold" så man inte påverkas av andras val.

2) Man kunde rösta på flera bilder, t ex en till tre, eller genom att fördela poäng 3, 2, 1 tex.


Å andra sidan, man kanske inte skall krångla till det för mycket. Det funkar ju som det är nu.

Mvh
Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.