Annons

Månadens sportbild?

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Men jag är inte emot själva tanken och en större bild gör sig oftast mer rättvis om man nu inte missat typ skärpan för mycket. Så med de tilltänkta nya regler så får jag svårt att leva upp till dem för tillfället och får tacka för mig.

//R

Det kommer inte att vara tvång att länka till en större bild, utan man ska ha möjlighet att länka till bildvisningssidan. Inga andra länkar kommer att tillåtas.
 
Det kommer inte att vara tvång att länka till en större bild, utan man ska ha möjlighet att länka till bildvisningssidan. Inga andra länkar kommer att tillåtas.
Känns spontant som att den som inte har den möjligheten blir rejält handikappad i tävlingen. Skulle nog hellre se en anonym, sluten tävling i någon form med en förstoringsmöjlighet som t.ex. bilder i blogg.

Christer och grabbarna på FS kan säkert skapa en funktion för dessa typer av månadstävlingar.
 
Hur svårt kan man göra det?

Jag kan inte se att någon inte skulle ha möjlighet, det finns gratis bildservers och kan man inte ta sig omaket att registrera ett konto där så vill man väl inte vara med. Annars kostar ett FS bronskonto, eller en uppgradering till nästa steg om man har slut på plats, 100 kronor, dvs 8 kronor per sportbild om man är med alla månader... och man kan också vara med utan länk. Slutligen är inte detta på liv och död, det är en lek och ingen katastrof om man är "handikappad" av olika sätt att visa sina bilder. Är det en stark bild vinner den utan länk till en förstoring. Kom igen nu, jag hör bara en massa svepskäl. :)
 
Jag tror inte heller det är ett jättehandikapp för en bra bild om det inte finns förstoring.
Men jag har under året ofta tyckt att det skulle varit trevligt att få se en del bilder i större storlek än forumstorleken.

Sen vore det ju otroligt bra om FS kunde göra en riktig röstningsfunktion. Gärna anonym.
 
Jag tror inte heller det är ett jättehandikapp för en bra bild om det inte finns förstoring.
Men jag har under året ofta tyckt att det skulle varit trevligt att få se en del bilder i större storlek än forumstorleken.

Sen vore det ju otroligt bra om FS kunde göra en riktig röstningsfunktion. Gärna anonym.
Jag är lite splittrad i frågan. Visst vore det grymt att få kunna visa bilden i ett större format men samtidigt är risken att det blir mer en teknisk bedömning med avseende på skärpa etc och att bildens egentligen budskap trängs undan. Jag kan förstå det i naturfoto men kanske inte på samma sätt i sportfoto. Möjligen något större skulle inte skada t.ex. 640px men helst inte större.

Sedan är det nog bra att man inte vet om hur det ligger till i tävlingen mer än hur många som röstat. Det skapar en större spänning...
 
640 px tycker jag är helt OK.

För de som har ont om bildplatser kvar på FS, och bara vill använda FS för länkning till större bild, så skulle man kunna använda samma bildplats och bara byta ut bilden för varje månad. (Går man in i en gammal tråd och klickar på förstoringen så ser man förstås senaste bilden där.)
 
Jag håller med om att 640px vore bra, det blir lättare att få bilden att se bra ut och det är tillräckligt stort för att man kan diskutera om det behövs någon länk till ännu större bild.
 
640 px tycker jag är helt OK.

För de som har ont om bildplatser kvar på FS, och bara vill använda FS för länkning till större bild, så skulle man kunna använda samma bildplats och bara byta ut bilden för varje månad. (Går man in i en gammal tråd och klickar på förstoringen så ser man förstås senaste bilden där.)
Om originalbilden i förstorad läge är begränsad till 640px så tycker jag att det borde rymmas i FS's basutbud för medlemmar som vill vara med i en tävling. Bildfilen lär väl hamna på max 200kb och med 20 tävlande varje månad så snackar vi 4mb i månaden.

De "bjuder" väl idag redan på de 100kb för bilder som hamnar i inläggen?
 
Jag sällar mig till skaran som gärna ser större bilder. Tycker det höjer bildupplevelsen.
640px eller helst 800px. Dagens 400px känns lite väl fjuttigt tycker jag.

/Andreas
 
Hejsan...

Din bild i tävlingen Årets sportbild är härmed diskvalificerad.

Jag är medveten om att jag inte skrivit något i reglerna om röstfiske, men jag hoppas att du förstår att vi vill ha en tävling om Årets bästa sportbild och inte årets bästa medlemsvärvare till Fotosidan.

Merparten av de som röstat på din bild har antingen blivit medlemmar denna månad eller i april 2010 och de enda de gjort på Fotosidan är röstat på din bild i de två omröstningar som den varit med i.

// Tage



Hej Tage!

Nu blir jag ärligt talat förbannad.
Du menar att mina arbetskamrater ej får bli medlemmar för att få rösta på min bild. Det var två stycken idag som såg denna och ville vara med och rösta och därför skapade ett medlemskap. De andra som har röstat på mig har jag för mig (kolla mars månad inlägg) att dessa röstade på mig då också plus även några nya som röstat på min bild.
Dessa är som du nämner inte aktiva fotografer men har sedan jag introducerat dom till fotosidan varit inne och tittat på en hel del bilder och ställt frågor till mig som fotograf kasnke inte inloggade men som besökare i alla fall till Fotosidan. Kanske är det så att Fotosidan är för ett slutet sällskap och ej vill ha några nya besökare men skriv det då så vi vanliga människor som tycker att det är kul att se bilder vet om det och får vända oss till ett annat forum.

Varför dessa röster kom idag är för att vi fått mail om denna omröstning till våra mail och de flesta har sina jobbadresser på fotosidan.

Men säkert att det står ngt om detta i erat regelverk.
Kanske står ngt om att profilera sin bild i tävlingen på första sidan om omröstningen som Magnus Frödeberg gjort med sin bild?!? Eller är detta helt ok bara för att man är anställd på fotosidan?

Mvh Magnus Eriksson, besviken sportfotograf.
 
Hejsan...

Din bild i tävlingen Årets sportbild är härmed diskvalificerad.

Jag är medveten om att jag inte skrivit något i reglerna om röstfiske, men jag hoppas att du förstår att vi vill ha en tävling om Årets bästa sportbild och inte årets bästa medlemsvärvare till Fotosidan.

Merparten av de som röstat på din bild har antingen blivit medlemmar denna månad eller i april 2010 och de enda de gjort på Fotosidan är röstat på din bild i de två omröstningar som den varit med i.

// Tage



Hej Tage!

Nu blir jag ärligt talat förbannad.
Du menar att mina arbetskamrater ej får bli medlemmar för att få rösta på min bild. Det var två stycken idag som såg denna och ville vara med och rösta och därför skapade ett medlemskap. De andra som har röstat på mig har jag för mig (kolla mars månad inlägg) att dessa röstade på mig då också plus även några nya som röstat på min bild.
Dessa är som du nämner inte aktiva fotografer men har sedan jag introducerat dom till fotosidan varit inne och tittat på en hel del bilder och ställt frågor till mig som fotograf kasnke inte inloggade men som besökare i alla fall till Fotosidan. Kanske är det så att Fotosidan är för ett slutet sällskap och ej vill ha några nya besökare men skriv det då så vi vanliga människor som tycker att det är kul att se bilder vet om det och får vända oss till ett annat forum.

Varför dessa röster kom idag är för att vi fått mail om denna omröstning till våra mail och de flesta har sina jobbadresser på fotosidan.

Men säkert att det står ngt om detta i erat regelverk.
Kanske står ngt om att profilera sin bild i tävlingen på första sidan om omröstningen som Magnus Frödeberg gjort med sin bild?!? Eller är detta helt ok bara för att man är anställd på fotosidan?

Mvh Magnus Eriksson, besviken sportfotograf.

Jag är böjd att hålla med, om det inte finns regler om hur länge man varit medlem för att kunna rösta på en bild så kan du inte ta bort hans bild.

Sen kan jag hålla med om att det inte ser snyggt ut och att kanske inte bästa bilden vinner, men bilder ska bara kunna diskas om de bryter mot uppsatta regler.

Finns det inte en regel som förbjuder att arbetskamrater blir medlemmar bara för att rösta på en bild så borde den vara med i leken igen

//Micke
 
Domar'n dömer. ;-)
I alla tävlingar av den här typen förekommer röstfiske - mer eller mindre. Det enklaste vore om endast de som var medlemmar när tävlingen startade, fick rösta.

En gång i tiden fanns ett uttryck: Fair Play. Måste man alltid försöka vinna - till varje pris?
 
Det är väl ändå en lek detta? Man kan knappast hindra kompisröstning, arrangerad eller inte, då behövs en helt annan (kontroll)apparat som jag tror kan döda en redan tunn medverkan. Ta det för vad det är ...
 
Kan hålla med om att det är en lek och jag ligger inte sömnlös av detta, men blir ändå förvånad av att det finns de som försöker att vinna genom att få kompisar att hjälprösta.
Hmmm...... kanske skulle maila ut till firmans 5000 anställda om hjälp :)
Borde ju vara någon procent som nappar :)

Nya regler till årets tävling om den bästa bilden och inte mest kompisar :)
 
Kan hålla med om att det är en lek och jag ligger inte sömnlös av detta, men blir ändå förvånad av att det finns de som försöker att vinna genom att få kompisar att hjälprösta.
Hmmm...... kanske skulle maila ut till firmans 5000 anställda om hjälp :)
Borde ju vara någon procent som nappar :)

Nya regler till årets tävling om den bästa bilden och inte mest kompisar :)

problemet är inte om det är rätt eller fel att man fiskar kompisröster, från jobbet eller fotoklubben etc etc

Men det är ju inte det som jag reagerade på utan att mitt i en tävling plocka bort en deltagare utan stöd i regelverket.
 
problemet är inte om det är rätt eller fel att man fiskar kompisröster, från jobbet eller fotoklubben etc etc

Men det är ju inte det som jag reagerade på utan att mitt i en tävling plocka bort en deltagare utan stöd i regelverket.

Nej det är inga problem eller rätt eller fel....... vart bara förvånad att man orkar med att leta upp kompisar som röstar istället för att låta de som brukar vara på fotosidan eller är med och tävlar avgöra. Bilden blir ju inte bättre av att man har mest kompisar.

Och att man måste ha ett femsidigt regelverk vid en enkel tävling är helt otroligt, börjar snart att likna landet US där allt måste stå med för att inte bli stämd.

Som tur är så har jag inkomst ifrån en annan branch än foto :) Och lite sur kanske jag är, att inte en enda bild av mina har vunnit :)
Antingen var de dåliga eller så hade jag för lite kompisar :)

Nä nu gör vi ett nytt försök i år och önskar alla lycka till i tävlingen.
 
Nej det är inga problem eller rätt eller fel....... vart bara förvånad att man orkar med att leta upp kompisar som röstar istället för att låta de som brukar vara på fotosidan eller är med och tävlar avgöra. Bilden blir ju inte bättre av att man har mest kompisar.

Och att man måste ha ett femsidigt regelverk vid en enkel tävling är helt otroligt, börjar snart att likna landet US där allt måste stå med för att inte bli stämd.

Som tur är så har jag inkomst ifrån en annan branch än foto :) Och lite sur kanske jag är, att inte en enda bild av mina har vunnit :)
Antingen var de dåliga eller så hade jag för lite kompisar :)

Nä nu gör vi ett nytt försök i år och önskar alla lycka till i tävlingen.


Jag tror att vi har samma inställning till att inte behöva ta fram ett femsidigt regelverk, det vore stentråkigt, nästan lika tråkigt som att man fiskar röster via jobbet och liknande, men jag tror vi blir tvungna att leva med det.
 
Saknar fortfarande Marsbilden, vart tog den vägen???

Röstade på den idag och jag har varit med några år så varför räknas inte min röst???
 
Marsbilden är diskad, det trodde jag hade framgått av diskussionen. Det står även i röstningstråden. Bilden finns ju inte kvar heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.