Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månadens bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
müsli skrev:
Nej, jag varken vill eller kan såga förslaget. Men jag kan framhålla min syn på förslaget, och även lägga fram alternativa varianter (som i mina tidigare inlägg).

Jag har ingen aning om hur redaktionen ser på saken. Jag tycker också att det skulle vara intressant med en kommentar från redaktionen.


En annan aspekt som jag tror någon annan redan tagit upp är det som kom fram tydligt i diskussionerna när fotografens namn togs bort från bildlistorna.
Det visade sig att många går mycket på vem som tagit bilden när de väljer bilder att titta på och kommentera. Ganska mycket kompis-kultur och person-kult alltså. En del deklarerar ju detta t o m öppet i sin profil och i diskussioner.
En "en-persons jury" riskerar isåfall att mer avspegla vilka som är dennes kompisar än vilka av de nyinkomna bilderna som är intressanta.
Men jag har naturligtvis inga andra belägg för att det verkligen skulle bli så.

tja, den "risken" skulle ju inte försvinna för att fler "röstade".

är förövrigt inte emot en "favvolista" av det slaget du föreslog. som ju då skulle bli en mer övergipande lista över vad samtliga medlemmar (eller iaf de som röstar) tycker.


peronligen tycker jag ulfs förslag låter spännande. men det behöver förstås inte utesluta en mer övergripande och allmän favvolista.
 
Ok, Ulf, efter att ha dissat ditt förslag, så kanske följande låter lite märkligt, men kan vi inte testa din idé utan att redaktionen först behöver lägga ner tid på att koda? När vi ser att det fungerar kanske redaktionen är motiverad att permanenta det hela.

Skulle följande fungera?

- Christer skapar en pool "Månadens/veckans bilder" som Ulf får admin-rättigheter på. (eller en pool per period?)

- En tråd skapas för varje period (månad, vecka?) under "Bildlära", minst tre perioder i förväg. ("Veckans bilder 501", "Veckans bilder 502", "Veckans bilder 503" etc.)

- I tråden anmäler sig de som ställer upp att göra urvalet för den perioden. Ulf väljer slumpmässigt en bland de anmälda ur tråden när det närmar sig, och annonserar valet i samma tråd med ett inlägg.

- Den utvalde för perioden skickar inom förutsatt tid bildlänkarna till Ulf som lägger upp dem i poolen. Den utvalde lägger även upp eventuell motivering i periodens tråd.

- Diskussioner runt enskild bild kan sedan som vanligt göras under varje bild i kommentarsform, och dessutom i tråden som motsvarar samma period.

Edit: anmälningarna och valet av bildvärd kanske ska vara slutet för att förhindra röstfiske genom t ex kontrakommentarer.
 
Senast ändrad:
Jag tycker fortfarande att Ulfs förslag är väldigt bra och väl värt att genomföra och väntar med spänning på en kommentar från fotosidans ledning.
 
Jag väntar också på en kommentar från redaktionen.
Men som Ulf sa: mycke prat & lite verkstad.

Så jag tog initiativ till lite verkstad.
 
Vi har diskuterat det; det jag kände att vi inte mäktar med att bygga nu är den föreslagna ansökningsmekaniken - men det torde kunna hanteras manuellt via mail till tex en viss mailadress, och sedan slumpar vi där ur. Resten av den nödvändiga tekniken finns (nästan) på plats. Vi får se vad redaktörn säger om att köra igång detta.

Om det blir baserat på poolerna eller mha den mekanism redaktionen idag har för att markera favoriter får vi se; det senare är enklare och färdigt. Dock kan man där inte skriva en motivering (annat än i vanliga kommentaren) men det kanske inte är så viktigt.
 
Personligen tycker jag inte att motivering är viktigt, jag ser det nästan som en nackdel. Det kan uppmuntra till diskussion om själva valet tror jag, vilket känns onödigt, då den som väljer inte ska känna att man väljer "fel".
Motiveringen "detta är mina favoriter denna period" räcker tycker jag och man måste inte vara mer specifik än så. Tror att man riskrerar att ta bort fokus från bilderna då
 
Jag tycker att det är ett bra förslag och att det inte behövs någon motivering till bilderna. Dessutom låter det bra med en enkel lösning.
 
Jag tycker det inte är så mycket att fundera på
fast jag slipper ju den administativa biten ;)

Då det gäller ansökningsbiten tycker jag att Christers funderning verkar helt ok.
 
clindh skrev:
Vi har diskuterat det; det jag kände att vi inte mäktar med att bygga nu är den föreslagna ansökningsmekaniken - men det torde kunna hanteras manuellt via mail till tex en viss mailadress, och sedan slumpar vi där ur. Resten av den nödvändiga tekniken finns (nästan) på plats. Vi får se vad redaktörn säger om att köra igång detta.

Oj, det var roligt att höra Christer! Jag hade gett upp den här tråden, men fann till min glädje ditt svar. Det här blir säkert bra!
 

Uj,uj. Ja det var några stycken.
Kan avslöja för er att jag ingått i en "hemlig" jury på en internationell sajt. Där var det kring 6 000 bilder/månad. Uppgiften bestod i att välja ut månadens bild i olika kategorier. Tror det var ett 40-tal personer som ingick i juryn (alla superhemliga)

Det negativa var att det blev rätt mycket tävling, trots allt.

Jag tror att med idén om "månadens bildvärd" så måste alla acceptera att denne inte hinner kolla igenom 16 000 bilder. Det blir ett urval...ett personligt urval.

Men en bra funktion till hjälp för bildvärden är att ha en egen liten ruta för att bocka av "kandidater" till bilder hon/han ser under månaden.

Fridens på er
/Ulf
 
Skulle man inte som komplement eller som ren event kunna bjuda in någon känd eller okänd fotograf som fick välja ut tre bilder av alla, alla bilder på FS, och sedan därefter kommentera/analysera/diskutera/associera utifrån dessa bilder.
Då skulle vi få ett ökat fokus på bilden och bildanalys, kontextuell analys mm, och mindre på teknik, bländaröppning, objektiv mm.

Det skulle kunna fungera som ett komplement till månadens bild, och erbjuda en djupare analys av några enstaka bilder, utan tävlingsmoment.

vad sägs?

hils/mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.