Ursäkta om jag käbblar vidare lite, vill bara betona att jag inte är emot idén, jag bara tvivlar lite på att den förväntade effekten infinner sig med nuvarande form.
jkene skrev:
Det jag framför allt vänder mig mot i din kommentar är "jag tror inte att...". Det är som kommentarer av typen "Det går aldrig..." - de har aldrig fört vare sig individer eller mänskligehten som sådan framåt.
Jag tycker i o f s att jag motiverade min åsikt ganska väl.
Att säga "tror inte" och sedan motivera varför man har den åsikten är väl ett bra sätt att argumentera, eller? Förstår inte hur du kan tycka det är samma sak som att säga "Det går aldrig..."
jkene skrev:
Just det att det är en vecka är perfekt för mig. Jag har tidigare saknat en möjlighet att "bläddra" bland "Våra favoriter" när det passar mig - inte dom ynka 15 minuter en intressant bild kanske dyker upp. Med en veckas frist kan jag i lugn och ro sätta mig och bläddra igenom och kommentera bilder som har valts ut.
Jag förstår inte hur en kontinuerlig uppdatering skulle hindra dig att bläddra bland favoriterna i lugn och ro, även om du gör det endast en gång i veckan.
Jag får en känsla av att du känner det som att du tappar kontrollen på något vis, eller att du inte hinner med. Men den tiden är definitivt förbi då man hann med att ta in all information. Det är ju ingen veckotidskrift vi talar om.
Med en kontinuerligt uppdaterad lista får du i stället en
mer aktuell lista över populära bilder än en veckogammal lista. Precis när det passar
dig.
jkene skrev:
Alla mäniskor är olika, och det skall bli både intressant och stimulerande att se vad andra människor väljer som "favoriter". Jag har själv sett och kommenterat ett antal "favoriter" som fått oförtjänt lite uppmärksamhet - det här är ett perfekt sätt att dels få ordning i det och få lite mer interaktivitet på FS - Fokus på bilden.
Håller med om att det är intressant att se andras val. Men då önskar jag att jag hade mer än en enda väljare i veckan.
Varför ska jag inte kunna välja vem som helst och gå in i dennes profil och där kolla vilka just denna valt? När som helst under året?
Och jag förstår inte hur du kan tycka att det blir MER aktivitet av en statisk lista än av kontinuerligt uppdaterade listor. Kan du förklara närmare?
Ett argument kan jag förstå, och det är att man i efterhand kan gå tillbaks och se vilka bilder som var "intressantast" under en viss period.
Men den möjligheten behöver ju inte försvinna bara för att listan uppdateras kontinuerligt. Med ett snapshot, t ex en gång i veckan, sparas de populäraste bilderna från listan i just det ögonblicket. Eller varför inte spara ett snapshot varje dag. Om man dessutom sparar ett snapshot för en viss utvald persons val i veckan så har vi ju exakt den funktion du önskar som en trevlig sidoeffekt. Då kan du senare i lugn och ro gå igenom denna historik i efterhand.