Annons

Bildfokus 2005 v01-02

Produkter
(logga in för att koppla)
müsli skrev:
Nu har jag glömt vad argumenten var för att tidsbegränsa urvalslistan. Var det för att i någon mening få en dynamik med ett återkommande event som vi samlas runt och diskuterar?


Tanken var väl att man skulle välja ut de 30 bästa bilderna under en period, liksom skumma grädden,

KIM: Är listan på något vis rangprdnad eller helt slumpmässig?

// Anders
 
Ledsen vänner, men jag tror inte ett ögonblick på att detta höjer "bildfokus" på Fotosidan.

Att listan bara uppdateras en gång i veckan (eller t o m bara varannan vecka eller en gång i månaden) gör att genomslaget blir minimalt. Man bryr sig helt enkelt inte. Listan kommer att upplevas som statisk och tråkig. Samma 30 bilder i en vecka. Hur kul är det? Oavsett hur bra bilderna är?

Att listan väljs ut av en enda person i taget gör den ännu mindre intressant. Det skulle kunna vara lite intressant om den som väljer bilderna vore en erkänd profil. Men nu är inte förslaget tänkt så.

Tittade idag igenom bilderna som Kim valde till listan för period v01-02, och det är nedslående att så få kommentarer skrivits efter att listan publicerades. Endast några enstaka bilder har fått någon kommentar överhuvudtaget efter att listan publicerades. Inte ens Ulf Fågelhammars bild som ingår i listan har fått en enda kommentar efter att listan publicerades.

För att det ska fungera krävs:
- att listan uppdateras mer kontinuerligt
- att listan har ett intressant ursprung

Dessa egenskaper skulle listan få om alla på fotosidan var med och påverkade urvalet kontinuerligt, helt enkelt genom att alla närsomhelst kan markera vilka som är sina favoriter.
Så i varje ögonblick representerar listan favoriterna hos oss alla i någon mening.

Stelbenta slumpmässiga personkulter i bingolotto-stil är ute.
Fram för kollektivet i detta utmärkta media, och låt bilden komma i fokus, inte vem som väljer bilden.
 
Får jag ödmjukast fråga på vilket vis detta höjer bildfokus för just dig?

Hur skulle dessa 30 bilder under en vecka få dig att fokusera mer på bilden?
 
Just det att det är en vecka är perfekt för mig. Jag har tidigare saknat en möjlighet att "bläddra" bland "Våra favoriter" när det passar mig - inte dom ynka 15 minuter en intressant bild kanske dyker upp. Med en veckas frist kan jag i lugn och ro sätta mig och bläddra igenom och kommentera bilder som har valts ut.

Alla mäniskor är olika, och det skall bli både intressant och stimulerande att se vad andra människor väljer som "favoriter". Jag har själv sett och kommenterat ett antal "favoriter" som fått oförtjänt lite uppmärksamhet - det här är ett perfekt sätt att dels få ordning i det och få lite mer interaktivitet på FS - Fokus på bilden.

Det jag framför allt vänder mig mot i din kommentar är "jag tror inte att...". Det är som kommentarer av typen "Det går aldrig..." - de har aldrig fört vare sig individer eller mänskligehten som sådan framåt.
 
müsli skrev:

Ledsen vänner, men jag tror inte ett ögonblick på att detta höjer "bildfokus" på Fotosidan.

Jorå, klart det höjer. Men hur mycket - det får väl framtiden utvisa.


müsli skrev:

Att listan bara uppdateras en gång i veckan (eller t o m bara varannan vecka eller en gång i månaden) gör att genomslaget blir minimalt. Man bryr sig helt enkelt inte. Listan kommer att upplevas som statisk och tråkig. Samma 30 bilder i en vecka. Hur kul är det? Oavsett hur bra bilderna är?
Skönt med lite lugnare bildflöde.


müsli skrev:

Att listan väljs ut av en enda person i taget gör den ännu mindre intressant. Det skulle kunna vara lite intressant om den som väljer bilderna vore en erkänd profil. Men nu är inte förslaget tänkt så.
Vad lägger du i begreppet "erkänd"? Jag tycker fs har visat att det finns många duktiga fotografer som inte har "synts" tidigare men vars kunskaper är väl värda att uppmärksammas.

müsli skrev:

Tittade idag igenom bilderna som Kim valde till listan för period v01-02, och det är nedslående att så få kommentarer skrivits efter att listan publicerades. Endast några enstaka bilder har fått någon kommentar överhuvudtaget efter att listan publicerades. Inte ens Ulf Fågelhammars bild som ingår i listan har fått en enda kommentar efter att listan publicerades.
Ja, det oroar mig också. Men fs får kan väl gå ut med lite mer "reklam"?

müsli skrev:

För att det ska fungera krävs:
- att listan uppdateras mer kontinuerligt
- att listan har ett intressant ursprung
Vad menar du med "intressant ursprung"?

müsli skrev:

Dessa egenskaper skulle listan få om alla på fotosidan var med och påverkade urvalet kontinuerligt, helt enkelt genom att alla närsomhelst kan markera vilka som är sina favoriter.
Så i varje ögonblick representerar listan favoriterna hos oss alla i någon mening.
Bra ide! Kan vi inte ha denna parallellt med ursprungsiden? Kul se båda urvalen!

müsli skrev:

Stelbenta slumpmässiga personkulter i bingolotto-stil är ute.
Fram för kollektivet i detta utmärkta media, och låt bilden komma i fokus, inte vem som väljer bilden.
Ovan skrev du "...Det skulle kunna vara lite intressant om den som väljer bilderna vore en erkänd profil..." - lite motsägelsefullt...
 
Ursäkta om jag käbblar vidare lite, vill bara betona att jag inte är emot idén, jag bara tvivlar lite på att den förväntade effekten infinner sig med nuvarande form.

jkene skrev:
Det jag framför allt vänder mig mot i din kommentar är "jag tror inte att...". Det är som kommentarer av typen "Det går aldrig..." - de har aldrig fört vare sig individer eller mänskligehten som sådan framåt.
Jag tycker i o f s att jag motiverade min åsikt ganska väl.
Att säga "tror inte" och sedan motivera varför man har den åsikten är väl ett bra sätt att argumentera, eller? Förstår inte hur du kan tycka det är samma sak som att säga "Det går aldrig..."

jkene skrev:
Just det att det är en vecka är perfekt för mig. Jag har tidigare saknat en möjlighet att "bläddra" bland "Våra favoriter" när det passar mig - inte dom ynka 15 minuter en intressant bild kanske dyker upp. Med en veckas frist kan jag i lugn och ro sätta mig och bläddra igenom och kommentera bilder som har valts ut.
Jag förstår inte hur en kontinuerlig uppdatering skulle hindra dig att bläddra bland favoriterna i lugn och ro, även om du gör det endast en gång i veckan.
Jag får en känsla av att du känner det som att du tappar kontrollen på något vis, eller att du inte hinner med. Men den tiden är definitivt förbi då man hann med att ta in all information. Det är ju ingen veckotidskrift vi talar om.

Med en kontinuerligt uppdaterad lista får du i stället en mer aktuell lista över populära bilder än en veckogammal lista. Precis när det passar dig. ;)

jkene skrev:
Alla mäniskor är olika, och det skall bli både intressant och stimulerande att se vad andra människor väljer som "favoriter". Jag har själv sett och kommenterat ett antal "favoriter" som fått oförtjänt lite uppmärksamhet - det här är ett perfekt sätt att dels få ordning i det och få lite mer interaktivitet på FS - Fokus på bilden.
Håller med om att det är intressant att se andras val. Men då önskar jag att jag hade mer än en enda väljare i veckan.
Varför ska jag inte kunna välja vem som helst och gå in i dennes profil och där kolla vilka just denna valt? När som helst under året?

Och jag förstår inte hur du kan tycka att det blir MER aktivitet av en statisk lista än av kontinuerligt uppdaterade listor. Kan du förklara närmare?


Ett argument kan jag förstå, och det är att man i efterhand kan gå tillbaks och se vilka bilder som var "intressantast" under en viss period.
Men den möjligheten behöver ju inte försvinna bara för att listan uppdateras kontinuerligt. Med ett snapshot, t ex en gång i veckan, sparas de populäraste bilderna från listan i just det ögonblicket. Eller varför inte spara ett snapshot varje dag. Om man dessutom sparar ett snapshot för en viss utvald persons val i veckan så har vi ju exakt den funktion du önskar som en trevlig sidoeffekt. Då kan du senare i lugn och ro gå igenom denna historik i efterhand.
 
FouFoto skrev:
Vad lägger du i begreppet "erkänd"? Jag tycker fs har visat att det finns många duktiga fotografer som inte har "synts" tidigare men vars kunskaper är väl värda att uppmärksammas.
Kanske lite klumpigt uttryckt av mig. Jag menar bara att vissa fotografers urval kanske väcker ett större intresse än många andras av olika anledningar. Skulle hellre själv kunna välja vilka fotografers favoriter jag ska intressera mig för.
 
FouFoto skrev:
Vad menar du med "intressant ursprung"?
Att jag har ett intresse av vem som valt bilderna.
För mig är det intressant med vad kollektivet valt tillsammans, dvs vilka bilder som är populära, och vilka bilder som är vissa enskilda individers favoriter.
Vilka enskilda individers favoriter jag vill ta del av vill jag själv avgöra. Inte att det slumpas fram.
 
Jag förstår inte vad som du vänder dig emot i lösningen som är enligt följande:

- en medlem ansöker om att bli väljare.
- medlemmen får en period då dennes bilder kommer att länkas via textlänken på framsidan. När en ny period börjar byts naturligtvis länken mot nästa periods medlems urval.
- man kan via "Bildfokus länken" också komma till en sida med en dropdown där man kan välja vilken period man vill se (alltså klicka fram och tillbaka mellan perioderna)
- man kan gå in på en bildväljares sida och visa dess urval via en länk
- betalmedlemmar kan via bokmärkesfunktionen hyfsat enkelt skapa ett eget urval (a la Kim) om man också vill visa sina favoriter.
- genom länk på index så syns urvalet och där med bilderna bättre än som idag (då det är väldigt luddigt var urvalet finns, eftersom det var en temporär lösning som inte var så effektiv).
- bildväljarens urval är inte bergränsat till ett visst antal bilder.

Ganska likt ursprungsförslaget om jag inte missuppfattat något.
 
"Stelbenta slumpmässiga personkulter i bingolotto-stil är ute.
Fram för kollektivet i detta utmärkta media, och låt bilden komma i fokus, inte vem som väljer bilden."

FouFoto skrev:
Ovan skrev du "...Det skulle kunna vara lite intressant om den som väljer bilderna vore en erkänd profil..." - lite motsägelsefullt...
Ja, kanske lite motsägelsefullt. Men om bildvärden är en erkänt duktig bildvärd (vad nu det skulle innebära) så är det intressantare än om en för mig okänd medlem är bildvärd.
Å andra sidan lär man ju då känna denna okändes bildsyn lite grann, vilket inte är fel. ;)
 
Senast ändrad:
David:

Så lösningen innebär alltså att man kan gå in i någons profil, för vem som helst, utan att denna blivit "utvald" i någon process, och där se vilka favoriter denne kryssat för?

Kan man dessutom få en kollektiv favvolista med de bilder som förekommer oftast i enskildas favvolistor?

I så fall är jag mer än nöjd. ;)
 
Nej, enligt lösningsförslaget som vi byggde det hela på så slumpas bildväljaren ut ur en kollektion, som sedan får en period tilldelad sig där dennes kollektion hämtas via textlänken. Det är alltså ingen känd person som du föreslår utan en slumpmässigt vald ur en kollektion som vill välja bilder. Fokus är inte heller på personen utan på period och bilder. Men vill man se en av de slumpade bildväljarnas kollektioner så kommer man kunna få in på den persons profil. Är jag otydligt i hur jag beskriver lösningen?
 
David: Nej, du är inte otydlig.
Jag skyller min tröghet på utebliven lunch och kaffe. ;)

Så alla betalande medlemmar kan lägga upp favoriter i sin profil, precis som förut, men det finns alltså ingen möjlighet att sammanställa detta i en gemensam lista av populära bilder för hela fotosidan?
Och icke betalande medlemmar kan inte kryssa för sina favoriter (innan dom blir slumpade som bildvärd).
 
Lösningsförslaget bygger på att periodiskt fokusera på ett antal bilder (ungefär som photo.net:s picture of the week). Här blir skillanden att vi tar en två veckors period när ett antal bilder får extra fokus. På photo.net finns ett hemligt "råd" som väljer bilderna, här blir det vem som helst som är sugen på att axla rollen. Men eftersom tiden är begränsad och perioden är två veckor (lagom långt för att det skall bli hyfsat rotation på urvalet) så kan troligtvis inte alla som skickar ett mail vara med utan vi får kontinuerligt slumpa fram nya bildväljare. Vi slumpar ca 4-6 i taget, och gör efter den en ny slumpning ur de som vill välja bilder (efter att ha tagit bort de som redan valt). På så vis kan man hela tiden ha chansen att komma med som bildväljare. Kollektionerna kan vara olika stora och ha oika teman. Allt är upp till bildväljaren. Genom drop-downen kan man kolla igenom alla perioders kollektioner och då förhoppningsvis få olika typer av kollektioner beroende på vem som valt. Tror att detta blir riktigt roligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.