Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildfokus 2005 v01-02

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kanske annars kunde ha teman istället, typ "januarirusk" "Februarilov" "vårtecken" "semester", "höst" osv. Jag är inte emot andra ideér bara ville komma med lite tankar.. /Magnus

Så nu är det hela klart.

Det kommer att bygga på följande logik:

1. Alla som vill vara med i utlottningen av "bildväljare" mailar redaktionen på [email protected]
2. Redaktionen slumpar fram ca 6 - 8 medlemmar som får en viss period (två veckor lång) tilldelad sig. Sen slumpar redaktionen kontinuerligt fram nya bildgranskare under året (alltså har man chans att komma med även om man upptäcker funktionen sent under året).
3. En bildgranskare får en Kryssruta som syns på alla bilder. Alla kryssade rutor ingår i kollektionen. Man kan spara en Sökning så man ser ALLA bilder en bildgranskare gjort och skapa ett bokmärke av denna.
4. Bilderna presenteras i första skedet via en textlänk (bland de andra bildlänkarna på Index)
5. Bilderna kan även sökas fram genom en DropDown där man kan bläddra mellan de olika veckorna så man kan se urvalet per period (denna öppnas efter att första perioden är genomförd).

(Varje bildgranskare får själv välja sina bilder ur sina egna kriterier. Jag tror inte att det funkar att speca i förväg vad som gäller. Men det hindrar ju inte att enskilda fotografer plockar bilder med visssa teman).

Så skall det funka. Möjligt är att vi får justera vissa saker med tiden. Men jag tror att detta är huvuddragen.

Skall bli kul att följa detta!!!!

låter skitkul och spännande tycker jag!

om jag ska klaga på nåt, vilket jag ska, så känns det liiiite tråkigt med textlänk. skulle vatt kul med en, eller två bilder som syns på framsidan med tillhörande länk " se alla bilder"

men det kanske kommer i andra skedet....

kul att det genomfördes iaf!

Alltid kul med folk som klagar. Vi är snikna med bilder på framsidan eftersom det tar plats tillsammans med alla annan information som skall synas, men som jag skrev så är det inte skrivet i sten.

Går det att få till "retroaktivt", så att Kim's bildval kan visas redan nu?
Skulle vara kul att se upplägget redan nu.

En liten fråga bara: Gäller detta även bilder som lagts upp som utställningsbilder eller portfoliobilder?

Ja kryssrutan finns även på Utställningsbilder - fast tycker ni man skall välja sådana? De är ju kanske tänkta att visas tillsammans med andra, inte som en fristående bild?

Portfoliobilder kan markeras om de lagts i en pool.

elmfeldt skrev:
Alltid kul med folk som klagar.

menar du det?:)

elmfeldt skrev:
Vi är snikna med bilder på framsidan eftersom det tar plats tillsammans med alla annan information som skall synas, men som jag skrev så är det inte skrivet i sten.

kanske kan man möblera om lite på framsidan, se om man möjligtvis kan skapa mer plats. men det ska ju inte bli rörigt och plottrigt förstås.

well, bara nåt jag tycker man kan överväga iallafall.

Det finns tyvärr inte så mycket plats, men vi försöker verkligen att optimera så att alla roliga och viktiga funktioner skall få plats. Så det är inget vi överväger utan något som vi hela tiden tänker på och utgår ifrån, och jag tycker att vi lyckats väldigt bra hittills. Så det kommer säkert att bli bra framöver med.

clindh skrev:
Ja kryssrutan finns även på Utställningsbilder - fast tycker ni man skall välja sådana? De är ju kanske tänkta att visas tillsammans med andra, inte som en fristående bild?

Portfoliobilder kan markeras om de lagts i en pool.

jag tycker inte att utställningsbilderna ska vara med. ej heller portfoliobilderna (om de ej finns i nån pool)

inte för att där inte kan finnas bra bilder, men det känns som att man får begränsa det lite.

elmfeldt skrev:
Det finns tyvärr inte så mycket plats, men vi försöker verkligen att optimera så att alla roliga och viktiga funktioner skall få plats. Så det är inget vi överväger utan något som vi hela tiden tänker på och utgår ifrån, och jag tycker att vi lyckats väldigt bra hittills. Så det kommer säkert att bli bra framöver med.

Okej.

Ja, jag vet inte vilka förutsättningar ni har att spela med. Men om det gick att ha bilder istället för "enbart" textlänk tror jag det skulle bli ännu bättre.

Men nu vet ni att jag är av den åsikten. Klart slut:)

Frekvensen av inlagda Utställningsbilder är liten i jämförelse med övriga bilder som läggs in. Blir ingen större begränsning om de tas bort. De som väljer att lägga sina bästa bilder i en utställning ska alltså inte ges möjlighet att få bilden utvald här? Gör inte detta att man drar sig för att lägga bilderna i Utställningsalbum? För man vill ju att bilderna ska kunna väljas här. Tycker denna begränsning är mindre bra och stimulerar inte precis medlemmarna att göra utställningsalbum, även om dessa bedöms som helhet på fotosidan. På en helt vanlig fotoutställning tittar man väl på och bedömer också bilderna för sig. Och fotografen kan väl ställa ut flera bilder som var för sig är bra. Givetvis strävar fotografen efter att göra varje bild bra. Utställningsalbum är ju något som bara betalande medlemmar kan göra. Och varför ska jag betala för detta om jag ändå inte kan få bilderna med i denna bedömning? Alltså inget bra förslag att ta bort utställningsbilderna från detta.

müsli skrev:
Nu är jag lite förbryllad.
Efter att Kim sammanställt listan igår kväll så har bara ett par av bilderna fått någon kommentar överhuvudtaget?! Märkligt.

Är det så få som kollar listan? Och kommenterar bilderna?

Jag kommenterar bara de bilder som är dåliga (och det lär det väl inte finnas många i detta sammanhang) eller exceptionellt bra (presenterar något nytt eller är osedvanligt kreativ e. l.).

en fråga

när "bildväljaren" väljer bilder, ska han/hon välja mellan bilder upplagda under en viss period
eller väljer man helt fritt?

Ok.

Förslaget var väl att man skulle välja bilder från en viss period men att välja fritt är kanske inte sämre.Det dåliga är kanske att samma bilder återkommer. [ vilket man förövrigt inte måste se som dåligt] Sen är det ju det att det blir fler bider att välja bland, man har ingen begränsning. Men det blir ju ändå många, så många eller jättejättemånga kanske inte spelar så stor roll.

Tanken var ju att man skulle välja bland de bilderna som är inlagda under en bestämd 2-veckors period.

Är det någon nackdel egentligen om möjligheten öppnas omgående för alla medlemmar att klicka för sina favoriter, och att man sedan gemensamt väljer vilken medlem som ska få fokus på just sin lista?
Får man inte en större bredd på det viset?

Nu har jag glömt vad argumenten var för att tidsbegränsa urvalslistan. Var det för att i någon mening få en dynamik med ett återkommande event som vi samlas runt och diskuterar?

Efter att ha tittat igenom Kims lista igår så satt jag och studsade i stolen av iver och ville bara ha mer.
Jag önskar att vi hade valt flera värdar samtidigt som sammanställt varsin lista. Eller utnyttjat Kim ännu mer och låtit honom välja ännu fler bilder. ;)

Skulle varit kul att se dels hur olika listor skillde sig åt, men framförallt för att få ännu fler bra bilder presenterade. En honungsburk kan väl aldrig vara för djup?

Beröm!

Måste bara få säga två saker:

- Mycket bra initiativ, att lyfta fram några guldkorn ur bildforsen!

- Imponerande bildurval som Kim har gjort! Det är en sådan oerhörd bredd och klass på bilderna, och så många som man missat trots att jag dagligen scannar genom senaste upplagda bilderna!

h/mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar