ANNONS
Annons

Månadens bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
För att undvika en viss likriktning när Ulfs förslag genomförs skulle jag gärna se att det görs som Ulf föreslår, men med flera parallella favvolistor.
Dvs, att flera personer samtidigt, kanske tre personer, gör varsin lista. Just för att påvisa hur olika man uppskattar olika bilder. Det skulle ju ge en viss distans till den eventuella elitism som en "envåldsväljare" riskerar att utstråla.

müsli skrev:
Jag tvivlar på att en omröstning bland medlemmarna skulle leda till att en "nybörjare" eller nybliven medlem sattes att välja månadens bilder.
I mitt förslag är alla medlemmar med och väljer SINA favvobilder.

Fast det ska inte vara någon omröstning bland medlemmar. Isåfall har jag missat det. Det ska inte vara "kända" personer som väljer bilder. Det skulle ju vara alla möjliga som valde. Nybörjare, proffs, analoga, digitala osv

müsli skrev:
För att undvika en viss likriktning när Ulfs förslag genomförs skulle jag gärna se att det görs som Ulf föreslår, men med flera parallella favvolistor.
Dvs, att flera personer samtidigt, kanske tre personer, gör varsin lista. Just för att påvisa hur olika man uppskattar olika bilder. Det skulle ju ge en viss distans till den eventuella elitism som en "envåldsväljare" riskerar att utstråla.

Som sagt; inte för att hacka ner på ditt förslag som man kanske också kan plocka in, men jag fattar inte riktigt hur du tänker när du säger "likriktning"

Om flera olika personer väljer så blir det väl inte likriktat. Sen väljer förvisso inte alla samtidigt, men det kvittar väl?

Ok, missade att det skulle vara slumpmässiga val.

I det första inlägget föreslår Ulf att redaktionen väljer vem som ska plocka ihop listan.

Men med ett slumpmässigt val kan det bli lite knepigt att hitta denne person. Många medlemmar (de flesta av de 40000 antar jag) är ju väldigt inaktiva. Så att slumpmässigt välja skulle bli grymt otympligt att hantera. Och dessutom knepigt att motivera denne slumpade person att göra ett meningsfullt val eftersom det kräver ju mycket tid att gå igenom alla nyinkomna bilder.
Resultatet riskerar nog också att ses som ganska ointressant av de som inte vet vem denne person är.

müsli skrev:
Ok, missade att det skulle vara slumpmässiga val.

I det första inlägget föreslår Ulf att redaktionen väljer vem som ska plocka ihop listan.

Men med ett slumpmässigt val kan det bli lite knepigt att hitta denne person. Många medlemmar (de flesta av de 40000 antar jag) är ju väldigt inaktiva. Så att slumpmässigt välja skulle bli grymt otympligt att hantera. Och dessutom knepigt att motivera denne slumpade person att göra ett meningsfullt val eftersom det kräver ju mycket tid att gå igenom alla nyinkomna bilder.
Resultatet riskerar nog också att ses som ganska ointressant av de som inte vet vem denne person är.

Vi tänker nog olika om saken och jag ser inte det komplicerade i det hela. Se till att ha en spridning på dem som väljer, sen hur man vaskar fram dessa personer går nog att lösa tror jag.

Nu är det munkavel på mig en stund.

ariadne skrev:
Som sagt; inte för att hacka ner på ditt förslag som man kanske också kan plocka in, men jag fattar inte riktigt hur du tänker när du säger "likriktning"

Om flera olika personer väljer så blir det väl inte likriktat. Sen väljer förvisso inte alla samtidigt, men det kvittar väl?
Ok, kanske har missförstått igen, men om en enda persons val av favvisar ska ligga uppe i en hel vecka eller t o m en månad så ser jag det som lite likriktat. Det blir ju inte så många som väljer under ett år.

Å andra sidan, om personen slumpas fram, så blir det ju onekligen variation med tiden, men som sagt, hur intressanta är sådana listor när man inte har en susning om vem personen är? Och när de dessutom bara ändras en gång i veckan? Och när man inte vet hur mycket möda personen lagt ner på att göra valet. Personen kanske gör det lätt för sig och väljer alla bilder från de första sidorna bland nyinkomna bilder under en och samma kväll. Det skulle inte jag se som speciellt intressant.

Jag uppfattade utgångsförslaget som att redaktionen föreslår en känd profil på sidan som väljer sina favvo bilder. Då förstår jag att det kan kännas mer intressant att kolla denna lista.
Personligen skulle jag garanterat avstå från att utsätta mig för att välja en sådan lista.

/Tjaffse

Roger Singleton (müsli) skrev:
"Ok, kanske har missförstått igen, men om en enda persons val av favvisar ska ligga uppe i en hel vecka eller t o m en månad så ser jag det som lite likriktat. Det blir ju inte så många som väljer under ett år.

Å andra sidan, om personen slumpas fram, så blir det ju onekligen variation med tiden, men som sagt, hur intressanta är sådana listor när man inte har en susning om vem personen är? "

*väser genom munkaveln*

Hur intressant är det med de som lägger upp bilder i sina album om man inte vet vem personen är?
Det är ju exakt samma sak, bara det att i detta "albumet" så lägger man in andras bilder.

*provar med dubbla munkavlar*

Lossar lite på läpplåset och viskar:

Skillnaden är väl att det egna albumet inte hålls fram framför andra bilder på det viset som en favvolista skulle göra.

zip

müsli skrev:

Men med ett slumpmässigt val kan det bli lite knepigt att hitta denne person. Många medlemmar (de flesta av de 40000 antar jag) är ju väldigt inaktiva. Så att slumpmässigt välja skulle bli grymt otympligt att hantera.

Läs punkt 1 i förslaget. Medlemmar ska anmäla sig som intresserade.
Och som sagt...vi kan diskutera här till tidens ände. Vill gärna höra vad Elmfeldt & Co anser.

Gissar att det är detta du menar:
Ulf Fågelhammar (urbano) skrev: 2005-01-11 00:53
För att sammanfatta förslaget med de bra synpunkter som kommit till:

1. Fotosidan öppnar möjligheten att anmäla sig som "månadens bildvärd".
2. När anmälningstiden gått ut slumpas bildvärdarna fram, förslagsvis 12 (ett år).
3. Dessa får veta vilken månad de kommer att ha ansvaret.
4. Vid återbud slumpas en värd fram från anmälningslistan.
5. Bildvärdarna får under sin månad en funktion som bara de kan använda. De ska kunna bocka av bilder efterhand och samla i en egen "maxlista"
6. Vid månadens utgång har bildvärden en vecka på sig att skala ner listan till 30 bilder.
7. Bilderna för januari roterar sedan på förstasidan under tre veckor i februari osv.
8. Detta kommer att ge extra exponering av 360 bilder per år och förhoppningsvis bidra till mer fokus kring bilden.
Missade detta inlägg. Det hamnade precis innan mitt långa svar på "dj...a tävling"-inlägget. ;)

Sorry.

Senast ändrad:
urbano skrev:
För att sammanfatta förslaget med de bra synpunkter som kommit till:

1. Fotosidan öppnar möjligheten att anmäla sig som "månadens bildvärd".
2. När anmälningstiden gått ut slumpas bildvärdarna fram, förslagsvis 12 (ett år).
3. Dessa får veta vilken månad de kommer att ha ansvaret.
4. Vid återbud slumpas en värd fram från anmälningslistan.
5. Bildvärdarna får under sin månad en funktion som bara de kan använda. De ska kunna bocka av bilder efterhand och samla i en egen "maxlista"
6. Vid månadens utgång har bildvärden en vecka på sig att skala ner listan till 30 bilder.
7. Bilderna för januari roterar sedan på förstasidan under tre veckor i februari osv.
8. Detta kommer att ge extra exponering av 360 bilder per år och förhoppningsvis bidra till mer fokus kring bilden.

Tycker att det ser bra ut

Jisses Ulf, dom måste fundera så det knakar eftersom ingen gett respons än. Kanske ett bra tecken vem vet.
Mvh Eva

Jag ser väldigt gärna en ökad fokusering på bild.

Problemet med detta förslaget och liknande förslag är just den person-och-tidslucke-orienterade delen i det hela. Dvs att en del av fotosidan som ska ses som ett viktigt del i sidans bild-fokusering hänger på en enda person i taget.

Det suveräna med detta medium är ju det asynkrona. Det är inte en synkron aktivitet som in-real-life. Dvs, allas uppmärksamhet behöver inte riktas åt samma håll samtidigt. Det viktiga är istället att kontexten är gemensam. Man kan ha många interaktioner utan att begränsa antalet samtidiga interaktioner. De behöver inte ske i sekvens, utan istället "närhelst det passar var och en".

Det är väl det grundläggande jag har emot detta och liknande förslag, nämligen att det innebär en onödig begränsning. Typ, "denna vecka ska alla titta på denna personens val". Den typen av tänk är förbi, ska motarbetas, är inproduktivt, och hindrar en utveckling av mediets möjligheter.

Kortfattat kan man väl säga att verksamhet som implicerar onödig väntetid inte är optimal.
Det går naturligtvis inte att undvika väntetider helt, men vi kan försöka undvika det så långt möjligt.

Sorry om jag river upp diskussionen igen, men jag tycker det är en viktig principdiskussion i den här miljön.

En annan mer praktisk invändning:

Hur ska redaktionen hantera när den utvalde väljer "fel" bilder i någon mening?

Eller finns det en tro att redaktionen inte skulle se något urval som "mindre bra" för fotosidan?

müsli skrev:

Det suveräna med detta medium är ju det asynkrona. Det är inte en synkron aktivitet som in-real-life. Dvs, allas uppmärksamhet behöver inte riktas åt samma håll samtidigt. Det viktiga är istället att kontexten är gemensam. Man kan ha många interaktioner utan att begränsa antalet samtidiga interaktioner. De behöver inte ske i sekvens, utan istället "närhelst det passar var och en".

Hmm...betyder det att du sågar förslaget? Det är mycket prat här, men inte mycket till verkstad.

Nej, jag varken vill eller kan såga förslaget. Men jag kan framhålla min syn på förslaget, och även lägga fram alternativa varianter (som i mina tidigare inlägg).

Jag har ingen aning om hur redaktionen ser på saken. Jag tycker också att det skulle vara intressant med en kommentar från redaktionen.

En annan aspekt som jag tror någon annan redan tagit upp är det som kom fram tydligt i diskussionerna när fotografens namn togs bort från bildlistorna.
Det visade sig att många går mycket på vem som tagit bilden när de väljer bilder att titta på och kommentera. Ganska mycket kompis-kultur och person-kult alltså. En del deklarerar ju detta t o m öppet i sin profil och i diskussioner.
En "en-persons jury" riskerar isåfall att mer avspegla vilka som är dennes kompisar än vilka av de nyinkomna bilderna som är intressanta.
Men jag har naturligtvis inga andra belägg för att det verkligen skulle bli så.

müsli skrev:
Problemet med detta förslaget och liknande förslag är just den person-och-tidslucke-orienterade delen i det hela. Dvs att en del av fotosidan som ska ses som ett viktigt del i sidans bild-fokusering hänger på en enda person i taget.

Problemet eller möjligheten. ( det finns fördelar med en i taget kan jag tycka)

müsli skrev:
Det är väl det grundläggande jag har emot detta och liknande förslag, nämligen att det innebär en onödig begränsning. Typ, "denna vecka ska alla titta på denna personens val". Den typen av tänk är förbi, ska motarbetas, är inproduktivt, och hindrar en utveckling av mediets möjligheter.

Onödig begränsning om den inte ger några positiva effekter. Som jag tror det skulle göra:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar