Annons

Månadens bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
lottae skrev:
Jag ska erkänna att jag hoppades att förslaget var menat att ersätta "våra favoriter."
Tycker tvärtom faktiskt. Risken tror jag är att om favvobilderna visas på första sidan så tvingas den som väljer bilderna att ta hänsyn till att det påverkar fotosidans ansikte utåt, vilket vore olyckligt. Den som väljer bilderna ska kunna göra det fritt och självständigt.
Det kanske skulle bli lite snett att en månad bara ha "nakenbilder", nästa månad bara abstrakta naturbilder på första sidan, och som då får representera hela fotosidan.

Hoppas att denna funktion läggs skilt från första sidan, men lätt åtkomlig.

Edit: fan va jag va gnällig idag då ;)
 
Senast ändrad:
müsli skrev:
Tycker tvärtom faktiskt. Risken tror jag är att om favvobilderna visas på första sidan så tvingas den som väljer bilderna att ta hänsyn till att det påverkar fotosidans ansikte utåt, vilket vore olyckligt. Den som väljer bilderna ska kunna göra det fritt och självständigt.
Det kanske skulle bli lite snett att en månad bara ha "nakenbilder", nästa månad bara abstrakta naturbilder på första sidan, och som då får representera hela fotosidan.

Hoppas att denna funktion läggs skilt från första sidan, men lätt åtkomlig.

Edit: fan va jag va gnällig idag då ;)

Du är inte gnällig för att du framför din åsikt i ett forum. Du motiverar ju din synpunkt.

Nog med daltande :) Jag håller inte med dig i sak. Just det faktum att ett urval av medlemmarna får en chans att påverka förstasidan tycker jag ger en bra PR. Det blir inte bara proffs och "den innersta kretsen" som påverkar. Jättebra. Vet inte om det är genomförbart, men jag tycker inte att en (1) medlem behöver utse 30 bilder själv. Varför inte ge uppdraget åt 4-6 medlemmar/tillfälle, 5-6 bilder /medlem. Då minskar man också risken för ett "enformigt" tema under perioderna.
Som besökare på FS skulle det ge mig en bild av att kanske en dag få se en av mina bilder där. Även om jag inte är proffs eller guldmedlem (vilket jag kanske snart blir. Guldis, alltså...).
Som det är nu finns det två platser för "våra favoriter" och två platser för "portfoliobilder". En av dessa platser kunde man ju avsätta för detta ändamål. Eller?
 
müsli skrev:
Förslaget handlar ju om en utvald persons idéer om bilder. Att bara lista bilderna ger väl en ganska diffus uppfattning om varför just dessa bilder valts.
Så det jag menar är att om personen även kommenterar/kritiserar bilderna så får man en klarare uppfattning och förståelse runt bilderna. Men vi kan ju förståss mena olika saker med "fokus på bild".

Man kan ju tänka sig att det följer med en slags motivering till varje vald bild, men för mig känns det inte viktigt. Känns mer som sådant är väsentligt när det gäller tävling tex. [tycker jag]

Till "våra favoriter" finns ju ingen motivering med tex.
 
Senast ändrad:
Jag vill bara säga att jag tycker det är en bra idé! Två veckor innan byte tror jag blir lagom. Sen hur "juryn" ska väljas.. det är jag inte säker på. Men, i grunden ett bra förslag!
 
jag har ett konkret förslag på hur det hela skulle kunna fungera:

Dels så bör inte en person ensam välja bilder, utan snarare tre eller fyra.

Först så ska personer väljas ut som i sin tur ska välja bilder. Alla medlemmar på sidan får möjlighet att anmäla sig som frivilliga, och ett antal av dem väljs ut av redaktionen.

När det gäller urval av bilder skulle christer lätt kunna snickra ihop ett slags röstningssystem.

Ponera att "juryn" består av 4 personer. Vem som helst av de fyra kan nominera bilder, helst med en motivering också. Sen får de övriga i juryn rösta på vilka bilder de tycker skall väljas.

Lämpligast är att man kör med majoritetsprincipen, istället för enhällighetsprincipen. D.v.s. att om majoriteten av de utvalda röstar för så blir det ett positivt utslag. Om man kräver ett enhälligt utslag så kan många bra bilder falla bort.

Givetvis skall de utvalda bilderna visas tillsammans med et argument för varför just de bilderna har blivit utvalda.

Svartsjuka kommer givetvis att förekomma, dels "varför blev inte jag utvald till juryn?" och dels "varför har inte min bild blivit utvald?", men jag tycker att folk måste lära sig att livet inte är rättvist.

Jag tror på fullt allvar att min idé med nomineringar av bilder, och att "juryn" sen röstar på vilka bilder som ska väljas ut, skulle fungera. Det borde vara en baggis för christer att implementera. Jag kan tänka mig att hjälpa till med implementeringen av det hela, ifall det behövs.
 
Hej,
grundfunktionen kan ju genomföras på litet olika sätt, det kan ju vara en idé att hålla funktionen enkel först, så att Christer inte behöver koda så mycket.

Viktigare innan vi försvinner in i hundra varianter är kanske att fotosidan crew har intresse att genomföra en sådan funktion!

Jag gillar idén, och det är speciellt intressant med ett "subjektivt" urval just för att det är subjektivt. Tycker jag.

-Christian
 
Inte jätteväsentligt just nu kanske, men ett förslag på hur man väljer de som ska välja är kanske att de som är intresserade av det anmäler sig (blir nog inte så kul om man liksom inte känner för uppgiften) och sedan slumpar fotosidan fram vilka personer det blir.Och även ser till att det blir en spridning.
 
Om man ska gå in på detaljer igen då, som jag tydligen inte kan låta bli...


Så är jag mer för en persons val än flera.
Det är möjligt att man kanske garderar sig för en viss enformighet under perioderna, men samtidigt så är det rätt så kul om bilderna är valda av endast en person. Måste det vara brett jämnt? Det smala och subjektiva är inte så dumt tycker jag.
Sen tror jag inte att det kommer bli enformigt, möjligtvis lite snävare än vad det hade varit med flera personer inblande på en gång, men jag tycker det låter skojigare.
 
Peoples choice?

Får jag lite försynt föreslå en kompletterande variant som skapar en gemensam topplista:


Det finns ju idag möjlighet att lägga upp bokmärken/favoritbilder på sin sida (för betalande medlemmar, eller?).

Skulle man inte kunna göra en topplista genom att utöka detta till:

- Alla medlemmar kan peka ut tre favoritbilder vardera bland de nya bilderna. Endast bilder som varit upplagda mindre än en månad kan pekas ut, dvs alla utpekningar till en bild försvinner automatiskt när bilden legat upplagd mer än en månad.

- Medlemmen kan fritt närsomhelst ändra vilka tre bilder som denne vill ha som favvisar.
Resultatet av detta visas i en "topplista". Den bild som har flest utpekningar (röster) ligger först, och därefter i fallande ordning.
Då kan man närsomhelst se vilka av de nya bilderna som är de populäraste.

En trevlig effekt blir ju att listan kommer att "leva", och kontinuerligt uppdateras, allteftersom medlemmarna hittar nya favoriter bland de nya bilder som läggs upp.

Som det är idag känns det meningslöst att försöka hitta de populäraste bilderna eftersom betygen knappt används.

Detta blir isåfall en betygslös metod att skapa en topplista helt enkelt.


Edit: Det ska alltså inte påverka funktionen med bokmärken och länkar som det ser ut idag naturligtvis. ;)
 
Senast ändrad:
Måste säga att jag ställer mig dels bakom Annas förslag om att man själv väljer om man vill vara en i "juryn"

Dessutom tycker jag Rogers förslag är det bästa, blir ungefär som tävlingarna, dock vill jag reservera mot att man kan ändra sig. Under Januari väljer alla som vill ut sina tre favoriter, och dess publiceras i en egen "pool", detta för att undvika toppliste röster, dvs de som inte orkar kolla igenom hela listan väljer någon i toppen, och dessa drar ifrån alla andra, och vi har en god eller ond cirkel beroende på hur man ser det.

// Anders
 
Bra tanke

jag tyckte detta var en mycket bra idé...mycket flöde men bra fokus på de "bästa" -Kul !

Mvh Fredrik

Ps ..en vecka tanken e ju bra

Ds
 
Varför måste det bli en dj...a tävling om Det Bästa och Topplistor alltid.
Näää, fram för ideérna som lades upp i början av tråden, En person väljer x antal av sina favvisar under en bestämd tid och sen är det rent ut sagt skit samma om de tillhör "Det bästa" i någon kategori över huvudtaget.
För att det ska bli en grej för Alla, måste även en nybörjare få chansen att känna självförtroende att våga välja. OK för att en motivering är på sin plats för varför man valt, men det ska banne mej inte behöva vara en utläggning i fotokunskap. Gillar man ex bebisar ska man ha chansen att visa upp ett galleri av detta.
Usch vad jag är trött på detta kvasielitistiska tänkandet både vad det gäller foto och och fram för allt denna hybris i teknik-tjabbel.

För dem som är rädda för att upplagda bilder få lite kommentarer är det lätt fixat - skippa möjligheten att kommentera helt enkelt. När jag tänker efter så är nog det, det bästa - meningen är ju att visa upp vad man gillar. Varför ska då vi andra kommentera vare sig bilderna eller väljaren.
MVH Eva med pms
 
Liza skrev:
Varför måste det bli en dj...a tävling om Det Bästa och Topplistor alltid.
Näää, fram för ideérna som lades upp i början av tråden, En person väljer x antal av sina favvisar under en bestämd tid och sen är det rent ut sagt skit samma om de tillhör "Det bästa" i någon kategori över huvudtaget.

Ja, tack för de orden Eva. Betoningen ska ligga på "personliga val" och ingen tävling tack! Jag håller med anna också att det finns en poäng om bara en (1) person får välja bilder helt "diktatoriskt". Och självklart måste det vara så att medlemmar anmäler sig frivilligt till att vara "månadens trendsättare i bildflödet". Sedan kan de ju slumpas fram. Också viktigt att få veta i förväg vilken period som valen ska ske.

Men för att återknyta till Christian W. Det måste finnas intresse från sajtens ansvariga annars kan vi sitta här och gagga i all evighet.

Fridens
/Ulf
 
För att sammanfatta förslaget med de bra synpunkter som kommit till:

1. Fotosidan öppnar möjligheten att anmäla sig som "månadens bildvärd".
2. När anmälningstiden gått ut slumpas bildvärdarna fram, förslagsvis 12 (ett år).
3. Dessa får veta vilken månad de kommer att ha ansvaret.
4. Vid återbud slumpas en värd fram från anmälningslistan.
5. Bildvärdarna får under sin månad en funktion som bara de kan använda. De ska kunna bocka av bilder efterhand och samla i en egen "maxlista"
6. Vid månadens utgång har bildvärden en vecka på sig att skala ner listan till 30 bilder.
7. Bilderna för januari roterar sedan på förstasidan under tre veckor i februari osv.
8. Detta kommer att ge extra exponering av 360 bilder per år och förhoppningsvis bidra till mer fokus kring bilden.
 
Liza skrev:
Varför måste det bli en dj...a tävling om Det Bästa och Topplistor alltid.
Osäker vad du syftar på.
Mitt förslag kan ju knappast ses som en tävling då det inte resulterar i några vinnare.
Den gemensamma favvolistan som mitt förslag skulle ge förändras ju hela tiden, minut för minut.
I varje ögonblick kan du alltså gå in och se vilka av alla nya bilder som är de största favoriten bland medlemmarna.

Det är ju betydligt mer "tävling" att ha någon form av "jury", bestående av en eller flera "auktoriteter", som ska välja ut månadens eller veckans bilder. DET skulle definitivt uppfattas som en tävling. Och det skulle ge utrymme för avundsjuka, och nybörjarbilderna skulle ju knappast få figurera bland dessa "elit-favoriter".


Liza skrev:
Näää, fram för ideérna som lades upp i början av tråden, En person väljer x antal av sina favvisar under en bestämd tid och sen är det rent ut sagt skit samma om de tillhör "Det bästa" i någon kategori över huvudtaget.
Det är ju precis den effekten en sådan elit-lista får. Den kommer ju definitivt att ses som en "det bästa"-lista.


Liza skrev:
För att det ska bli en grej för Alla, måste även en nybörjare få chansen att känna självförtroende att våga välja.
Precis. Med mitt förslag är alla med och väljer. Hela tiden. Dygnet runt. Året runt.

Liza skrev:
OK för att en motivering är på sin plats för varför man valt, men det ska banne mej inte behöva vara en utläggning i fotokunskap. Gillar man ex bebisar ska man ha chansen att visa upp ett galleri av detta.
Jag vill också ha motiveringar. Som sagts tidigare så kommer de bilder som hamnar på favvolistor att dränkas i kommentarer. Dessa kommentarer agerar motivering!


Liza skrev:
Usch vad jag är trött på detta kvasielitistiska tänkandet både vad det gäller foto och och fram för allt denna hybris i teknik-tjabbel.
Då tycker jag inte du ska ge dig in i diskussioner om nya idéer.
Nä, tvärtom, fram för alla idéer.
Det jag är mer trött på är allt destruktivt och odemokratiska "storebrortänk", där man ska utse en elit som ska välja vilka bilder vi ska fokusera på.

Liza skrev:
För dem som är rädda för att upplagda bilder få lite kommentarer är det lätt fixat - skippa möjligheten att kommentera helt enkelt. När jag tänker efter så är nog det, det bästa - meningen är ju att visa upp vad man gillar. Varför ska då vi andra kommentera vare sig bilderna eller väljaren.
Det har man ju kunnat länge. (eller?)
Det är väl enkelt att välja bort kommentarsmöjligheten för dem som inte vill ha kommentarer.

Syftet med kritikbilder är ju just att man vill ha feedback på sina bilder. Annars finns det ju andra former för att visa upp sina bilder, vilket ju redan har diskuterats i det oändliga här på fotosidan.


/En som slipper denna dj...a PMS. ;)
 
müsli skrev:
Osäker vad du syftar på.
Mitt förslag kan ju knappast ses som en tävling då det inte resulterar i några vinnare.
Den gemensamma favvolistan som mitt förslag skulle ge förändras ju hela tiden, minut för minut.
I varje ögonblick kan du alltså gå in och se vilka av alla nya bilder som är de största favoriten bland medlemmarna.

Det är ju betydligt mer "tävling" att ha någon form av "jury", bestående av en eller flera "auktoriteter", som ska välja ut månadens eller veckans bilder. DET skulle definitivt uppfattas som en tävling. Och det skulle ge utrymme för avundsjuka, och nybörjarbilderna skulle ju knappast få figurera bland dessa "elit-favoriter".

Jag ser det som mkt större "risk" att "nybörjarbilder"(vad nu det är) slås ut om man går efter den allmänna uppfattningen. Jag vet inte, men jag ser inte varför "Nybörjarbilderna" INTE skulle figurera och varför de skulle göra det enligt ditt förlag. För att den stora massan ofta gillar dem? Njae...
Dessutom så är förlaget inte inriktat på att sortera, som ditt är, med en etta, en tvåa, en trea..osv. Vilket iaf jag tycker antyder mer "tävling" än vad ulfs förslag gör. Jag tycker det hela känns väldigt anti-tävling.

D
müsli skrev:
et är ju precis den effekten en sådan elit-lista får. Den kommer ju definitivt att ses som en "det bästa"-lista.

Varför är det en elit-lista om de som väljer är både proffs,nybörjare, digitala, analoga osv ?
Det känns väldigt demokratiskt i mina ögon


Oj, vad jag tjaffsar igen
 
vill bara tillägga att jag inte var ute efter att hacka på ditt förslag. bara menar att för mig så är det mer tävling
 
Tjaffsar snällt vidare: ;)

ariadne skrev:
Jag ser det som mkt större "risk" att "nybörjarbilder"(vad nu det är) slås ut om man går efter den allmänna uppfattningen. Jag vet inte, men jag ser inte varför "Nybörjarbilderna" INTE skulle figurera och varför de skulle göra det enligt ditt förlag. För att den stora massan ofta gillar dem? Njae...
Kanske för att de flesta medlemmar är nybörjare, och nybörjare kanske väljer favvobilder på andra premisser än de som kommer att utses att välja månadens bilder.


ariadne skrev:
Dessutom så är förlaget inte inriktat på att sortera, som ditt är, med en etta, en tvåa, en trea..osv. Vilket iaf jag tycker antyder mer "tävling" än vad ulfs förslag gör. Jag tycker det hela känns väldigt anti-tävling.
Mitt förslag är inte inriktat på att sortera. Listan är dynamisk och förändras hela tiden, allteftersom medlemmarna ändrar sina favvisar.


ariadne skrev:
Varför är det en elit-lista om de som väljer är både proffs,nybörjare, digitala, analoga osv ?
Det känns väldigt demokratiskt i mina ögon
Jag tvivlar på att en omröstning bland medlemmarna skulle leda till att en "nybörjare" eller nybliven medlem sattes att välja månadens bilder.
I mitt förslag är alla medlemmar med och väljer SINA favvobilder.

Edit: vill också säga att mitt förslag är ett komplement, eller en motvikt om man så vill, mot det som jag ser som lite elitistiskt att ha kända medlemmar som väljer månadens bilder.
Det var därför jag valde rubriken "Peoples Choice" till mitt förslag.
Tanken var absolut inte att ersätta Ulfs förslag.
 
Senast ändrad:
müsli skrev:
Osäker vad du syftar på.
Mitt förslag kan ju knappast ses som en tävling då det inte resulterar i några vinnare.
Den gemensamma favvolistan som mitt förslag skulle ge förändras ju hela tiden, minut för minut.
I varje ögonblick kan du alltså gå in och se vilka av alla nya bilder som är de största favoriten bland medlemmarna.

"Sorry, att upprätta en favvolista är likställt med tävling i mina ögon och då har grundidén till trådens ursprung liksom fallit."

Det är ju betydligt mer "tävling" att ha någon form av "jury", bestående av en eller flera "auktoriteter", som ska välja ut månadens eller veckans bilder. DET skulle definitivt uppfattas som en tävling. Och det skulle ge utrymme för avundsjuka, och nybörjarbilderna skulle ju knappast få figurera bland dessa "elit-favoriter".

"Jury??? Om en slumpvist utvald/lottad person (totalt nybörjare, wannabe eller proffs) väljer bilder helt efter sin egen smak utan krav på bildernas fantastiska kvalié utan bara för att man tycker om dem, då ser jag verkligen ingen tävlingsfaktor här. Naturligtvis hoppas jag att Tyckaren är anonym tills bilderna är publicerade eller ännu roligare - att bara en kort personpresentation finns men att namnet inte avslöjas förrän efteråt. Att det skulle bli en hel del kompisbilder är inget konstigt och inget som vi andra ska lägga oss i."


Det är ju precis den effekten en sådan elit-lista får. Den kommer ju definitivt att ses som en "det bästa"-lista.

"Varför måste det tvunget vara det bästa, kan man inte dämpa kraven så att alla får en chans"

Precis. Med mitt förslag är alla med och väljer. Hela tiden. Dygnet runt. Året runt.

"Jisses va trist - då har inget nytt hänt"

Jag vill också ha motiveringar. Som sagts tidigare så kommer de bilder som hamnar på favvolistor att dränkas i kommentarer. Dessa kommentarer agerar motivering!

"Inte om man inte kan kommentera"


Då tycker jag inte du ska ge dig in i diskussioner om nya idéer.
Nä, tvärtom, fram för alla idéer.
Det jag är mer trött på är allt destruktivt och odemokratiska "storebrortänk", där man ska utse en elit som ska välja vilka bilder vi ska fokusera på.

"Jag kan inte låte bli att undra om du läst tråden ordentligt från början. Tråden handlar om att vem som helst kan bli lottad och är inte fokuserad på Elit-tvärtom! Ser inte något tidigare inlägg där jag varit negativ till denna Nya idé. Det kom efter ordet topplista kom med i diskussionen"

Det har man ju kunnat länge. (eller?)
Det är väl enkelt att välja bort kommentarsmöjligheten för dem som inte vill ha kommentarer.

"Då så - vad är problemet -om- Periodens Medlemsval blir motiverad men inte kommenterad"

Syftet med kritikbilder är ju just att man vill ha feedback på sina bilder. Annars finns det ju andra former för att visa upp sina bilder, vilket ju redan har diskuterats i det oändliga här på fotosidan.

"Nu handlar inte tråden om de traditionella sätten att visa bilder här på FS -läs inläggen i början av tråden:)

Jag tycker Ulfs idé är en av de bästa på mycket länge just för att den är så fri från Elittänkande och underbart enkel i sin utformning (även om jag personligen vill ha 14-dagars rotation men det är av mindre betydelse) Att testa idén med en mix av medlemmar och fri från prestigetänkande skulle vara en fjäder i hatten för FS.

Hur skulle det vara om admin tog sig en ordentlig funderare och varför inte med en kommentar visa att de läst tråden?"


/En som slipper denna dj...a PMS. ;)

"Ha ha - Killar borde nån gång i livet tvingas känna på hur det är :)) Jag får skrattkramper bara att tänka på hur patetiska ni skulle vara. (Referens en viss humoristisk förkylningsreklam innehållande en liten förkyld guube, en handduk och ett fat med ångande vatten:)"
MVH Eva
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.