Benganbus
Aktiv medlem
Hej mina kreativa vänner!
Jag är i stort behov av kunnig hjälp.
Stabil, hållbar & ska alltid leverera . Efter att ha rest mycket och släpat tung kamerautrustning jorden över har jag fått nog.
Jag vill ha en liten kamera som levererar bilder av mycket hög kvalité. Självklart även beredd att betala för det.
Mina tankar går till klassiska mätsökarkameror. NG-fotografer som reste jorden runt med en leica över axeln.
Problemet är att jag vill ha en kamera som är extremt tålig. Gärna vädertätad & stöttålig.
Efter att ha kollat runt en hel del och läst, har jag kommit fram till följande modeller skulle kunna passa.
Konica Hexar AF, Contax G2, Voighländer Bessa, Zeiss Ikon, Konica S3 Auto, Canonet eller någon äldre leica (M2?) -de digitala alternativen är dock färre. Nya Fujifilm finefix x100 (osäkert kort?), Olympus PEN (knappast vädertätad) eller kanske en pentax K5 med pannkaksobjektiv (för stor?)
Ja jag vet. Det är mestadels kameror för film. Film eller digitalt spelar ingen roll, verkligen. Huvudsaken att fanskapet fyller sitt syfte. dvs, tar bilder.
Jag har läst mycket men fortfarande inte fått klart vilken mätsökarkamera/mini-SLR idag som är mest lämpade för uppgiften.
Jag vill inte ha en kamera. Jag vill ha en reskompis. En tredje arm. En arbetshäst. Den ska alltid leverera.
Yttre påverkan får inte påverka kameran!
Jag har planer på att resa till vida regnskogar där det kommer ösa ner regn hela dagarna. Lera, klättring. Stötar & fukt. Elefanter som står och hoppar jämfota på kameran.
Nej, skämt o sido....Hjälp mig.
Om det va analogt, då hade jag sagt M Leica, tex en Leica M4 med 35 mm.
Jag har haft sällskap med en M Leica sedan 1962. Vid fjällvandringar, utlandresor, kajakpaddlingar, skridskoturer, cykelturer i Europa, skidåkning i Alperna och vid vandringar i storstadsdsdjungeln!
Och ofta har kameran hängt runt halsen, även på cykelturer, men bara då det går uppför på serpentinvägarna, nedför så kan det gå i en 70-80 km/tim, då fick kameran ligga i styrväskan!
Men nu är det nya tider, digitala tider, jag vet!
Och där e jag inte så bra, men grannen va 1 månad i Peru, vandrade, åkte den vanliga lokaltrafiken, bodde bland folket, ingen vanlig charterresa alltså, och hade en Canon G10 med sig.
Det funkade bra sa han!
Nå't annat tips har jag inte..
/Bengan
Ps. Å det har kommit nyare modeller av G-kameran.