Losecontrol
Aktiv medlem
Sett till antalet år som Leicakameror med optik håller tror jag (utan att äga en själv - förutom drömmen om att äga en) en helmekanisk Leica och så ett par trevliga gluggar till den är oslagbara som resekamrater.
En Nikon Fm / Fm2 / Fm3A är ju trevliga de också, men med finglugg som t ex en 50 1.2 eller 1.4 på så blir kameran större än en Leica.
Den klassiska Leicakombinationen är väl att man slänger på en 35:a på den. Beroende på vad du fotar kan kanske en 21:a en 35:a och en 50:a vara den uppsättning gluggar du behöver för resten av ditt liv.
Nackdelen är ju investeringen som jag ser det - den kommer att svida hur man än gör.
Att köpa in sig på en Leica MP + 21mm, 35mm samt 50mm hamnar i storleksordningen på hejdundrande 150000 kr om du köper allt nytt och samtliga gluggar som ljusstarka summiluxer. Väljer du mellanljusstarka emlar, resp summicron så landar kalaset på fortfarande i runda slängar astronomiska 110000.
Blir det begagnat så kommer du nog undan med halva pengen.
Men sett till vad den totala ägandekostnaden blir över säg 30 år så är den inte hög. Även om du köper loss kamerautrustning för 150000 år är årskostnaden 5000 kronor om året så så lite service då och då för några tusenlappar. Det blir en hobbykostnad som (frånsett rörliga kostnader som film och framkallning) kostar under 20 kr per dag (service inräknat).
Letar man begagnat så är ägandekostnaden närmare guldpengen per dag.
MEN - det gäller ju att ha kapitalet att sätta fram på bordet också. För smakar det så kostar det.
Ett trevligt Nikonsystem med en 24mm 2.8, en 35mm 2.0 och en 50mm 1.2 eller 1.4 samt en Fm3A får du begagnat för någonstans mellan tio och 15'000. De håller garanterat tio eller tjugo år av resande. Resten är matte.
/Johan
Jättegivande inlägg med en slutklämm som fick mig att skratta högt! Prisaspekten är ju alltid viktig. Jag likt ingen annan är gjord av pengar. Om man slår ut det på en längre tid är ju priset löjligt lågt. Å andra sidan blir en begangnad leica-kamera ofantligt dyr om den skulle gå sönder efter 1år. De blir det många guldpengar per dag. Håller dock med om att denna skulle vara en mycket bra resekamrat.
Jag ska verkligen överlägga med mig själv, (och eventuellt med miniräknaren ) hur det blir.
Tack för ett givande inlägg som fick mig att se begreppet pris med nya ögon!