Annons

Mäta ljus!

Produkter
(logga in för att koppla)

robertenglund89

Aktiv medlem
Tjena!
Jag vill få med mig min mellanformatare ut ur studion men jag har ett problem!
Kameran har ingen ljusmätare inbyggd. Min fråga är därför hur kan jag mäta ljus om jag ska fota tex en byggnad i stan eller i huvud taget något som jag inte kan sätta ljusmätaren direkt framför?

Tack på förhand!
 
Om du har en digital systemare så kan du ju mäta ljuet med den, då får du ju rätt exponeringsvärde. Kan variera lite beroende på hur bra objektiv och övrigt glas är i digitalaren.
 
jag tänkte på det men det känns onödigt bängligt att konka på två kameror lixom... jag har för visso en ganska slim analog kamera. Kan man kanske använda den ljusmätaren? Skillnader man ska tänka på ang. de olika formaten, optiken?

Det bästa vore om det fanns en ljusmätare som fungerade likadant som den i en kamera. Finns?

Tack för svar! :)
 
En analog kameras ljusmätare, inställd på samma iso, tid och bländare är fullt tillförlitlig.
 
Själv har jag en gammal Lunasix 3 att mäta ljuset med till Rolleiflexen och mina andra oldtimers. Tlll min gamla Leica har jag en Leicameter, monterad på kameran. Dessutom har jag en Nikon F70 med en utmärkt display ovanpå, som redovisar ljusnivån, direkt avläsbar i tid och bländare. Den går dessutom att fotografera med...
 
Senast ändrad:
Det finns ju handhållna ljusmätare.
Men de kostar ju en liten slant.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=900950

Sån har jag! Rekommenderas! Den är värd varenda krona.
Blev överraskad att den fortfarande finns kvar på marknaden eftersom jag köpte min för mer än ett decennium sedan, när min Gossen Multisix blev stulen. Inte har den blivit mycket dyrare heller.

En lös mätare är bra att ha. Då mäter man det infallande ljuset. Det blir mer exakt än när man mäter det reflekterande ljuset med kamera-ljusmätaren som förutsätter "normalgrå" motiv. Dessutom kan man mäta blixtljus.
 
Men en sån ljusmätare har jag men problemet med dem är ju att man måste hålla dem percis framför objektet man ska fotografera. Eller?
 
Med en lös ljusmätare så kan man i regel antingen mäta från kameran, eller ställa sig på motivets plats och sätta den vita plastbubblan framför mätcellen. Erfarenheten säger att det senare, alltså att mäta infallande ljus är säkrare. De allra billigaste mätarna saknar dock denna funktion.
 
Man lär sig rätt snart hur mätaren fungerar även på avstånd. Finns även spotmätare. Hör med l-foto Vansbro som har mycket beg. Bl.a Pentax,Minolta, Gossen spotmeter.http://www.l-foto.se/ Pentaxen i A-skick i kartong plus fodral. 3900kr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.