Piscovery
Aktiv medlem
Jag provade aldrig dessa på kameran men de var rejält byggda. 15mm optiken är av distagon typ vilket gör att ljuset träffar filmen relativt rakt. Intressant för kommande digitala kameror med M-bajonett. Med rejäla doningar menar jag att de är större än de övriga gluggarna, men ändå små och smidiga jämfört med motsvarande optik för SLR. Jag har inte så stor erfarenhet av mätsökarkameror så jag kan inte jämföra med Leica. Men jag blev imponerad av Zeiss Ikons byggkvalitet, den känns väldigt gedigen (det är möjligt att leica är snäppet robustare).
Det känns trevligt att ha möjlighet att både använda Zeiss och Leica optik på samma kamera. Jag vill minnas att kamerahuset skulle kosta ungefär 11000:- + moms och 50mm F2 runt 6000:- + moms. Profoto hade fått kameran strax innan mässan och har inte hunnit visa den för återförsäljare ännu, så vad det riktiga butikspriset blir är svårt att säga. Jag läste någonstans att de objektiv som tillverkas i Japan kommer att ligga på cirka 60% av vad motsvarande Leica optik kostar (källa: www.photo.net). 85:an och 15mm tillverkas i Tyskland och kommer nog att vara väldigt dyra.
Det känns trevligt att ha möjlighet att både använda Zeiss och Leica optik på samma kamera. Jag vill minnas att kamerahuset skulle kosta ungefär 11000:- + moms och 50mm F2 runt 6000:- + moms. Profoto hade fått kameran strax innan mässan och har inte hunnit visa den för återförsäljare ännu, så vad det riktiga butikspriset blir är svårt att säga. Jag läste någonstans att de objektiv som tillverkas i Japan kommer att ligga på cirka 60% av vad motsvarande Leica optik kostar (källa: www.photo.net). 85:an och 15mm tillverkas i Tyskland och kommer nog att vara väldigt dyra.