Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mässrapport?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag provade aldrig dessa på kameran men de var rejält byggda. 15mm optiken är av distagon typ vilket gör att ljuset träffar filmen relativt rakt. Intressant för kommande digitala kameror med M-bajonett. Med rejäla doningar menar jag att de är större än de övriga gluggarna, men ändå små och smidiga jämfört med motsvarande optik för SLR. Jag har inte så stor erfarenhet av mätsökarkameror så jag kan inte jämföra med Leica. Men jag blev imponerad av Zeiss Ikons byggkvalitet, den känns väldigt gedigen (det är möjligt att leica är snäppet robustare).

Det känns trevligt att ha möjlighet att både använda Zeiss och Leica optik på samma kamera. Jag vill minnas att kamerahuset skulle kosta ungefär 11000:- + moms och 50mm F2 runt 6000:- + moms. Profoto hade fått kameran strax innan mässan och har inte hunnit visa den för återförsäljare ännu, så vad det riktiga butikspriset blir är svårt att säga. Jag läste någonstans att de objektiv som tillverkas i Japan kommer att ligga på cirka 60% av vad motsvarande Leica optik kostar (källa: www.photo.net). 85:an och 15mm tillverkas i Tyskland och kommer nog att vara väldigt dyra.
 
Calle S skrev:
...Nu ska jag ut och plåta Lensbabie.
Nejjj!!!..nu GLÖMDE jag ju kika på Lensbabyn...Såg ju skylten nånstans i vimlet. Lägg upp några bilder tagna med den tack. Vad kostade den?
Köpte ändå en liten fin Crumplerväska hos SF. De var billiga, 200:-
 
Linmajon skrev:
Nejjj!!!..nu GLÖMDE jag ju kika på Lensbabyn...Såg ju skylten nånstans i vimlet. Lägg upp några bilder tagna med den tack. Vad kostade den?
Köpte ändå en liten fin Crumplerväska hos SF. De var billiga, 200:-
Den kostade 600 pix, rena klippet. Och det är den äldre varianten, den nya är för skarp;-)

Det blir extra snyggt i motljus.
 

Bilagor

  • lensbaby01.jpg
    lensbaby01.jpg
    26.4 KB · Visningar: 318
FILM) (piratjenny skrev:
Förstår du hur mycket jag har ångrat mig idag att jag inte köpte den!!! Varför övertalade du mig inte?!?! Det är ditt fel - I blame YOU!
//Jenny [/B]
Du kan få hyra min för 599:- i timmen;-)
 

Bilagor

  • lensbaby02.jpg
    lensbaby02.jpg
    32.7 KB · Visningar: 315
Man kan variera bländaren också. Här f4. Tror jag, det hänger ju inte med i exif...
 

Bilagor

  • lensbaby03.jpg
    lensbaby03.jpg
    20.7 KB · Visningar: 305
Martin F skrev:
Jag åker inte dit förrän imorgon, men här kommer ett litet smakprov från förra året :-D

Vafalls Martin! Kan inte minnas att jag gett dig en modellrelease på den bilden :)

Om ni undrar vad jag fotograferade, när Martin fotograferad mig så:
 

Bilagor

  • olympuse1.jpg
    olympuse1.jpg
    43.8 KB · Visningar: 278
Var årets mässa nåt att ha, egentligen?
Besökte på lördagen. Ganska lite folk.
Det är ju bra så man kommer fram och kan se.

Men nog hade jag trott på mer action kring handlandet.
Blir det inte bättre på den punkten kommer nog jag inte åka mer. Har jag åkt en lång bit för att pillra på nån grej och sen känner köpsuget vill jag kunna handla billigt.
Nu kände jag inte det.

Arrangörerna bör nog fundera lite över vad de ska erbjuda och vad som är populärt på en sån här mässa.

Mest konstigt är egentligen att man inte får fylla i en utvärdering. Även om nu utvärderingar kan diskuteras, så ger de lite mer än att redan frälsta sätter upp fingret i luften.

Bäst var espresson från fs, samt samlaren från Färjestaden tillsammans med en varierad fotoutställning.
Placeringen av utställningen kan diskuteras, jag gillade den inte.

Men som sagt var: ett medelbetyg på det stora hela och blir det inga förändringar så kan jag nog för egen del skippa detta.

Bäst att lägga till: Några besök på föreläsningar gjordd jag inte, så de kan inte jag bedömma.
Men är det just kring detta som fotomässan kretsar gäller nog också fundera en del....

PS: Till nästa år måste i alla fall fs uppgradera sin plats och ha direktanslutning till vatten för bättre kaffemaskin och snabbare bryggning :)
Tack för kaffet!
 
Senast ändrad:
Jag kan nog hålla med en del. Det kändes precis som jag var där igår (förra året) då i princip allt var helt likadant. Att ställa alla montrar på precis samma ställen som åren innan är ett otyg. Det gör det minst dubbelt så trist att strosa runt.
Det borde gå att få dit dubbelt så mycket folk med tanke på alla nyintresserade digitalfotografer.
Var endast på seminariet "den underbara resan". Helt OK tyckte jag.
 
zappafan skrev:
Bäst var espresson från fs.

Definitivt en av mässans höjdpunkter!!! Besvikelsen över det tråkiga automatkaffe som gick att köpa för 20 kr (rena rånet!) på mässan övergick i stor glädje när vi upptäckte fs espressobryggare.

//Jenny
 
FILM) (piratjenny skrev:
Definitivt en av mässans höjdpunkter!!! Besvikelsen över det tråkiga automatkaffe som gick att köpa för 20 kr (rena rånet!) på mässan övergick i stor glädje när vi upptäckte fs espressobryggare.

//Jenny

Det glädjer oss! Vi var mkt stolta över att kunna servera en god espresso, och tillsammans med några barstolar så brukar det vara välkommet för trötta mässben!
 
Kan stämma in i hyllningskören angående espresson! Jag som i vanliga fall bara dricker kaffe med mjölk i sörplade med förtjusning i mig denna svarta dryck. Kalaskaffe!
Fikat ute i mässan är ju rena skämtet. 20 spänn för kaffe, som inte ens är bryggt. Fnys!

Jesper: vi kan väl säga att jag lade ut bilden som hämnd för att du sålda din EOS 5:a till mig och att jag därmed blivit pank pga alla diarullar som måste framkallas :)
 
Espresson var helt klart en av mässans höjdpunkter. Barstolarna gjorde gott för trötta ben och fötter. Annars saknade jag också kommersen. Varför fanns det inte mer att köpa? Lensbaby var dock en höjdare, även om jag inte köpte någon själv. Snacka om sjukt objektiv! En snabel till kameran!

Terjes föredrag var en annan höjdpunkt.

Jag kan också konstatera att Hasselblads H1D skapade ett habegär som definitivt inte är sunt för plånboken.

Bifogar en bild där jag testar Canons EF 600 mm f/4L på min 300D. :)
 

Bilagor

  • objektivtest_1_small.jpg
    objektivtest_1_small.jpg
    22.8 KB · Visningar: 149
Instämmer med hyllningskören. Espressot var mässans höjdpunkt näst efter att få lite ansikten på männskor som jag annars bara träffat över nätet. Fast David hann springa iväg.

Nja, Gitzo montern var rätt trevlig, jag fick ett rejält demo av ett stativ som jag skrev om i en av stativtrådarna.

Annars var det väl lite si och så, hade förväntat mig något större. Men jag snackade lite med folk här och där och tittade på massa bilder när jag inte hjälpte Per att skinna scandinavian photo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.