Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
Snacka om fullservice! Stort tack till din kontakt som tog bilden så snabbt!

Är det OK för dig om jag lägger in den i ett kommande svar? I princip är ju gåtan löst - men vad var det för slags byggnad???

Om det kommer ett svar på också - då är bara att buga och tacka!

För min del är det givetvis OK, men jag skulle föreslå att du talar med upphovsmannen i fråga. Varför inte registrera dig på Fotocommunity.de och sända ett PM och fråga. Engelska borde fungera. Jag skickar dig medlemmens kontaktuppgifter på sidan i ett mail.

Hehe, idogt letande typ. Vete fasen hur jag hittade den. Regnar i Karlsborg idag så det passar bra med lite deckararbete... :).

Funderar lite på strategin att försöka få fram vad kvarteret med ditt hus heter. Om jag är rätt ute så begränsas kvarteret av mauerstrasse-kronenstrasse-mohrenstrasse-friedrichstrasse. Får man fram kvartersnamnet så skulle man kunna söka vidare i stadsplaner mm för att få fram en historik. Där är jag nu.....

Upptäckte nu med hjälp av det fantastiska apple maps med 3d stad att huset på kronenstraße nr5 faktiskt är huset man ser i bakgrunden. Siluetten är exakt samma. Dess siluett ser ju ut mer eller mindre identisk med vårt mystiska hus och med tanke på att kronenstraße 5 är ett helt vanligt hus så kanske det är dags att acceptera att det inte är en hemlig bunker för förvaring av gamla ufos :)

Sedan är ju hussidan på nybygget där huset måste legat alldeles för gammal som jag ser det för att vara byggd på 80-talet så det måste alltså vara ditt hus som integrerats i det nya.

So.... There you have it!

Upptäckte nu med hjälp av det fantastiska apple maps med 3d stad att huset på kronenstraße nr5 faktiskt är huset man ser i bakgrunden. Siluetten är exakt samma. Dess siluett ser ju ut mer eller mindre identisk med vårt mystiska hus och med tanke på att kronenstraße 5 är ett helt vanligt hus så kanske det är dags att acceptera att det inte är en hemlig bunker för förvaring av gamla ufos :)

Sedan är ju hussidan på nybygget där huset måste legat alldeles för gammal som jag ser det för att vara byggd på 80-talet så det måste alltså vara ditt hus som integrerats i det nya.

So.... There you have it!

Tyvärr har jag ingen möjlighet att se Apple Maps som du beskriver det, kan du ev ta en skärmdump och visa den här? Kollade igen på Google Maps, Mohrenstrasse 20-21, men tyvärr är ju huset skuggat (se bild) men jag fick en nytagen bild genom Janne A som visar huset helt, tyvärr har jag ingen rättighet ännu att lägga upp den bilden, måste avvakta upphovsmannens tillstånd först. Men, jag hoppas det är på gång!

Men en fråga kvarstår dock, vi har ju nu lyckats hitta platsen till 100%, vilket är helt fantastiskt gjort av alla inblandade, men återigen - vad användes huset TILL? Bunker, lagerlokal, skyddsobjekt - det skulle också vara intressant att få veta.

Bilagor

• sudd-mohren.jpg
    sudd-mohren.jpg
    47.6 KB · Visningar: 82
Men det skuggade huset där är ju inte ditt hus. Det är något nybyggt. Ditt öä ju på andra sidan gatan där framme. Vänster sedan höger på kronenstraße som sagt.

Men det skuggade huset där är ju inte ditt hus. Det är något nybyggt. Ditt öä ju på andra sidan gatan där framme. Vänster sedan höger på kronenstraße som sagt.

Hej igen, men som jag skrev fick jag en nytagen bild genom Janne A som visar huset helt, tyvärr har jag ingen rättighet ännu att lägga upp den bilden, måste avvakta upphovsmannens tillstånd först.

Den bilden visar tydligt huset t.v. som är Mohrenstrasse 20-21, det var där jag stod när den gamla bilden togs 1975.

Bilagor

• berlin006_trabanter.jpg
    berlin006_trabanter.jpg
    75.1 KB · Visningar: 115
Bra karta! Allt fick ett nytt utseende iom man kan vrida på 3D-kartan. Kolla det inringade området.

Om det är något som är intressant skulle jag säga att det är innergården strax ovanför din cirkel. Där sticker det in ett hus som är lite lägre än det som går runt. Det huset skulle kunna vara det på din ursprungsbild.

/Karl

Om det är något som är intressant skulle jag säga att det är innergården strax ovanför din cirkel. Där sticker det in ett hus som är lite lägre än det som går runt. Det huset skulle kunna vara det på din ursprungsbild.

/Karl

Det huset är hittat. Det är precis till höger om cirkeln. Där det är ett glastak, fasaden mot gatan där till höger är det mystiska husets ( vilket man alltså inte ser på denna bild med bara gå in på google streetview på gatan jag skrev i ett tidigare inlägg så kan man kika på det.
Huset man ser bakom på bild nr 2 är huset längst ned till höger på denna bild med cirkeln.

Edit: eller vänta lite nu? Ursprungsbild? Hus? Vilket hus menar du förresten?
Du menar det man anar till vänster i bild på bild nr 2?
Ja det är rätt. Dom har byggt ut kvarteret.

Det som är klarlagt är var byggnaden stod.
Det jag har sagt är att det har samma stil som ett monument, men det lär det knappast vara. Inte ens i DDR byggde man monument över textilindustrin. Möjligtvis är det huvudsätet för något företag i branschen...

Kan inte huset/monumentet vara från tiden innan DDR? I Tredje Riket hade man inga hämningar mot att bygga bombastiska monument över både det ena och det andra.

Det huset är hittat. Det är precis till höger om cirkeln. Där det är ett glastak, fasaden mot gatan där till höger är det mystiska husets ( vilket man alltså inte ser på denna bild med bara gå in på google streetview på gatan jag skrev i ett tidigare inlägg så kan man kika på det.
Huset man ser bakom på bild nr 2 är huset längst ned till höger på denna bild med cirkeln.

Edit: eller vänta lite nu? Ursprungsbild? Hus? Vilket hus menar du förresten?
Du menar det man anar till vänster i bild på bild nr 2?
Ja det är rätt. Dom har byggt ut kvarteret.

Jag menade textilmonumentet. Tittar man på bilden med den fina vita trabanten längst nere till höger tyckte jag inte att det ser ut som om textilmonumentet är så långt ifrån huset som har Tcheckiska bilar framför sig.

/Karl

Den här kartbilden visar vid blåa 1:an Mohrenstrasse - den röda pilen där jag stod och tog bilden 1975. Som syns på husets innergård finns inget kvar av den gamla byggnaden. Det syns bara ett lågt platt tak där idag. Tidigare visades en bild från 1986 där den gamla byggnaden var på väg att rivas.

Därmed kan vi väl bara konstatera att allt det gamla är borta och ersatt av nya hus och kvarter. F.ö. kan jag nämna att jag har skickat ett brev till: Zentralverband des Deutschen Handwerks 
Mohrenstraße 20/2, 1
10117 Berlin, det textilföretag som kanske vet något om det gamla husets bakgrund, hoppas få ett svar om det. Har också skrivit till Tyska Ambassaden i samma fråga. Det vore väl sjutton om jag inte skulle få alla svar till sist…

Bilagor

• mohren,vy-ovan.jpg
    mohren,vy-ovan.jpg
    135.4 KB · Visningar: 83
ANNONS