Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
Noterade även att det fanns flygfoto från 1953 i Google Earth med, tyvärr blir nästa flygfoto från 2000...

Det har kommit in några svar från medlemmarna på Fotocommunity.de.

Großhandelsgesellschaft Textilwaren hade sitt säte vid Hausvogteiplatz, i närheten av Leipzigerstraße och inte så långt bort från Checkpoint Charlie. Området påstås ha varit ett textilt centrum i staden med flera liknande firmor. I dag har andra hus ersatt byggnaderna.

En medlem menar att huset stod nära muren med reklamen vänd mot öst och att ett av husen som kan ses i bakgrunden står i väst. Med en placering vid Hausvogteiplatz skulle det kunna passa...

Jag kollade lite på olika kartor över murens sträckning men tycker nog att Hausvogteiplatz ändå ligger en “bra” bit från murgränsen, se kartor. Det står bl.a.ordet MAR, vad står det för?

Är det kanske så att “mitt” hus låg närmare murgränsen?

Bilagor

• kartorx2_130810.jpg
    kartorx2_130810.jpg
    92.3 KB · Visningar: 103
En medlem i Fotocommunity.de uppger att huset till vänster på bilden i #18 ligger på Mohrenstraße 20. Det placerar då din byggnad i korsningen Mohrenstraße/Friedrichstraße, d.v.s. ett stenkast väster om Hausvogteiplatz.

En liten glutt i Streetview på Google Maps gör det hela mycket troligt! :)

https://www.google.com/maps/preview...77068!3d37.0625!3m2!1i1680!2i838!4f13.1&fid=5

"Mission completed!" würde ich sagen...

Helt klart samma hus på Mohrenstraße 20. Nedan foto när jag försöka återskapa foto i inlägg #18 i Google Earth Street View (Allt "blurrat" är Google som gjort, inte jag).

Jag håller med - mysteriet löst - du får tacka tyskarna.

Bilagor

• Mohrenstrasse_20.jpg
    Mohrenstrasse_20.jpg
    79.4 KB · Visningar: 100
Men fortfarande ingen aning om vad det var för byggnad

Nej, det blir din uppgift att ta reda på! :p
Skämt åsido, det kan ha varit Großhandelsgesellschafts huvudbyggnad eller det kan ha varit något annat... Jag vet inte och jag vet inte heller var man skulle börja rota för att ta reda på det. På FC.de visste de inte...

Skämt åsido, det kan ha varit Großhandelsgesellschafts huvudbyggnad eller det kan ha varit något annat... Jag vet inte och jag vet inte heller var man skulle börja rota för att ta reda på det. På FC.de visste de inte...

Hehe. Jo men med tanke på att detta spridit sig ut på tyska forum, turistbyråer, ambasader och allt vad det var så finns väl ännu en chans att få reda på det :)

Sent from my MK16i

Var inte det klarlagt? Det är ett minnesmärke / monument för textilhandelsverksamheten.

Var inte det klarlagt? Det är ett minnesmärke / monument för textilhandelsverksamheten.
Det som är klarlagt är var byggnaden stod.
Det jag har sagt är att det har samma stil som ett monument, men det lär det knappast vara. Inte ens i DDR byggde man monument över textilindustrin. Möjligtvis är det huvudsätet för något företag i branschen...

Apropå DDR och Östbetlin...

...kommer jag ihåg reklamen i ett australiensiskt flygbolags skyltfönster alldeles intill Alexanderplatz:
"Flyg med oss till Australien!"

Jo, tack...
Kanske inte den mest finkänsliga reklamen...

Kronenstrase nr5 känns som att det är ditt hus i kvarteret brevid.
Sluttande sidan på den enda gamla delen som finns kvar lär vara det vi ser på din bild.
Coolt att något visste! För man kan ju inte påstå att det ser ut som förr! Hehe

Edit: eeh kanske inte, ligger för långt bort på det kvarteret. Finns huset ditt kvar måste det nästan vara på innergården av det som ligger nu.

Sedan att det inte skulle finnas plats för hus runt ditt hus håller jag inte med om. Jag säger att det är ett gammalt sönderbombat kvarter där det enda som stått kvar var det vi ser på bilden o sedan har dom gjort grönt runt omkring. Träden ser ut att ha ålder för att det ska stämma också.

Jaja. Men nu när du vet vart det är går det nog lättare att få fram bilder från något annat håll?

Nu har ni hjälpt mig att bestämma till (99%) iaf VAR huset låg, jättebra!

Frågan kvarstår dock - vad var det för slags byggnad och varför stod den där isolerad från andra byggnader? Kollade också Google Maps och såg att det är skuggat där, varför, är det någon ambassad eller liknande där?

Kollade även på Google Earth och hittade den här bilden som visar området rakt uppifrån.

Nu skulle det vara intressant att få hjälp med att på denna kartbild peka ut (eller ringa in) var “mitt” hus låg vid den tiden bilden togs! Den röda markören i mitten är då Mohrenstrasse 20-22.

Kartbilden visar också att den här adressen ligger mycket nära Gendarmenmarkt.

Bilagor

• mohrenstrasse-2022.jpg
    mohrenstrasse-2022.jpg
    142.5 KB · Visningar: 100
Jag är rätt säker på att det är som någon redan varit inne på, ett skyddsrum.
I Bremen där jag bott finns massor av skyddsrum ovan mark i lite samma stil.
De är dock oftast kvadratiska men med sluttande tacksidor och få eller inga öppningar i väggarna.
Många har rivits, men några har sålts och blivit butik eller bostad.

Hittade en samling bilder på nätet, många utföranden och ändringar
http://www.fotos-bilder.de/Bremen/bunker/bunker.htm

Hittade en länk som åtminstone visar huset Mohrenstrasse 20-21 (som visas som ett gavelhus på bild 18) och där det talas om att det är ett hantverkshus med i bilden. “Berlin, Mitte, Mohrenstrasse 20-21, Zentralverband des Deutschen Handwerks.”

http://commons.wikimedia.org/wiki/F...1,_Zentralverband_des_Deutschen_Handwerks.jpg

Men för övrigt (har letat…) är det svårt att få en bild på det nuvarande huset där det gamla stod. Har skickat några brev till olika instanser som kanske, kanske vet något mer eftersom de bott i Berlin under flera år. Om de svarar positivt kommer detta att medelas direkt här!

Kom på en helt annan sak, om det skulle slumpa sig så, att någon kanske skulle åka till Berlin eller ha planerat resa dit - vore det ju toppen om det gick att ta en bild där det nu (tyvärr skuggade huset) är på Google Maps.

Bifogar igen bild nr 18 där det framgår som bäst vilken vinkel det gäller. Byggnaden som syns t.v. i bilden ligger idag på Mohrenstrasse 20-21.

Vore dessutom jätteroligt om den bilden isf kunde visas i den här tråden efteråt! Kanske lite överkurs också om det går att få fram lite fakta om det gamla huset…

Bilagor

• berlin006_trabanter.jpg
    berlin006_trabanter.jpg
    75.1 KB · Visningar: 83
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar