Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tror du om att skicka frågan till Berlins turistinformation? Om inte annat bör de kunna hjälpa dig vidare till något museum eller någon organisation som har Berlin under DDR som specialintresse.

Tack för tipset, har idag skickat ett mail till några olika turistinformationer. Hoppas de kanske har någon vägledning!

Frågan diskuteras just nu på diverse DDR-forum jag deltar i. Hittills inget napp.
Jag bodde i Östberlin mellan 1988 och 1990 och har aldrig sett byggnaden förr, vilket känns lite märklig - jag menar, jag borde ju ha lagt märke till en liknande byggnad tycker man... :)

Beträffande privata företag - jag är inte inläst till 100% - vill jag minnas att de fanns och att man t.o.m. fick ha ett visst antal anställda. (Upp till 4 tror jag...)
Men att privata företag skulle få synas eller göra reklam för sig så här, nej det förekom helt enkelt inte. Reklam för folkägda (volkseigene) företag ja, fast kanske inte på detta sätt...?

En fråga jag fått i ett av forumen är om byggnaden verkligen stod i Berlin och inte i t.ex. Dresden. Det enda jag har kunnat svara på den frågan är att jag aldrig sett den under mina två år i staden. Däremot kan jag direkt säga att den inte stod vid Gendarmenmarkt, åtminstone inte under DDR-tiden...

Frågan diskuteras just nu på diverse DDR-forum jag deltar i. Hittills inget napp.
Jag bodde i Östberlin mellan 1988 och 1990 och har aldrig sett byggnaden förr, vilket känns lite märklig - jag menar, jag borde ju ha lagt märke till en liknande byggnad tycker man... :)

Beträffande privata företag - jag är inte inläst till 100% - vill jag minnas att de fanns och att man t.o.m. fick ha ett visst antal anställda. (Upp till 4 tror jag...)
Men att privata företag skulle få synas eller göra reklam för sig så här, nej det förekom helt enkelt inte. Reklam för folkägda (volkseigene) företag ja, fast kanske inte på detta sätt...?

En fråga jag fått i ett av forumen är om byggnaden verkligen stod i Berlin och inte i t.ex. Dresden. Det enda jag har kunnat svara på den frågan är att jag aldrig sett den under mina två år i staden. Däremot kan jag direkt säga att den inte stod vid Gendarmenmarkt, åtminstone inte under DDR-tiden...

Jodå, den stod absolut, till 100% i forna ÖstBerlin, jag var aldrig i Dresden eller andra städer under den tiden. Vad som är lite märkligt är ju att den stack ut så mycket mot alla andra (trista) byggnader, ingen kunde väl undgått och se den tycker jag. Den fastnade på ett par tre bilder, dock bara i kanten på någon av dem.

För det andra, vilket är troligast, huset är rivet idag. Vi var i Berlin både 2006 och 2009 men vi letade väl inte så intensivt de gångerna. Men iom jag håller på med bildspelet om Berlin så dyker den här bilden upp då och då - och kanske väntar på ett svar…

Ska iaf bifoga ytterligare en bild där byggnaden är markerad med en röd pil. Kanske kan byggnaderna runt omkring ge en ledtråd?

Bilagor

• berlin007_svarta-bilar.jpg
    berlin007_svarta-bilar.jpg
    87.5 KB · Visningar: 184
Ska iaf bifoga ytterligare en bild där byggnaden är markerad med en röd pil. Kanske kan byggnaderna runt omkring ge en ledtråd?

Vad har du för bilder på området annars? På den andra och tredje bilden tycker jag mig ana en kyrka till vänster i bild exempelvis, brukar förenkla om det finns sådanna i närheten då de brukar få stå kvar. Nästan vad som helst iform av text på hus brukar man kunna söka på, men byggnaden ur huvudintresse var mindre lätt denna gångt.

Sen måste jag bara fråga - vad är det där för bil som syns på den sista bilden?? Den såg kul ut. Antar att det är en typisk össttysk modell och inte rullade på så många platser...

Sent from my MK16i

Vad har du för bilder på området annars? På den andra och tredje bilden tycker jag mig ana en kyrka till vänster i bild exempelvis, brukar förenkla om det finns sådanna i närheten då de brukar få stå kvar. Nästan vad som helst iform av text på hus brukar man kunna söka på, men byggnaden ur huvudintresse var mindre lätt denna gångt.

Sen måste jag bara fråga - vad är det där för bil som syns på den sista bilden?? Den såg kul ut. Antar att det är en typisk össttysk modell och inte rullade på så många platser...

Sent from my MK16i

De tre bilarna var väl lite av statusbilar, märket var Tatra. Vet ej var de producerades, kanske i forna Tjeckoslovakien?

Bilagor

• berlin007_svarta-bilar.jpg
    berlin007_svarta-bilar.jpg
    87.5 KB · Visningar: 101
Jodå, den stod absolut, till 100% i forna ÖstBerlin, jag var aldrig i Dresden eller andra städer under den tiden. Vad som är lite märkligt är ju att den stack ut så mycket mot alla andra (trista) byggnader, ingen kunde väl undgått och se den tycker jag. Den fastnade på ett par tre bilder, dock bara i kanten på någon av dem.

För det andra, vilket är troligast, huset är rivet idag. Vi var i Berlin både 2006 och 2009 men vi letade väl inte så intensivt de gångerna. Men iom jag håller på med bildspelet om Berlin så dyker den här bilden upp då och då - och kanske väntar på ett svar…

Det enda jag med säkerhet kan konstatera är att bilarna på dina bilder ÄR Berlinregistrerade - nummerplåtarna börjar med ett "I".
Av vyerna att döma förefaller byggnaden att ha stått ganska centralt. Trots det känner vare sig jag eller någon av mina bekanta som nu lever i staden igen den. Jag flyttade ned 1988, en av mina vänner har bott i staden oavbrutet sedan 1985.
När tog du dina bilder? Kan det helt enkelt vara så att bygget var borta när jag flyttade ned?

Snackade med en frilansreporter som jag har på Facebook och hon sa att det mesta, gällande byggnationer, från Öst-Berlin har förstörts och byggts om till nytt efter Berlinmurens fall.

Jag kan vara helt fel ute. Men jag tycker bara att det ser ut som baksidan på ett hus. Att man rivit delar av ett kvarter men sparat en del. Kanske för att resten blev för svårt skadat under kriget? Sådana resthus är ju rätt vanliga i Berlin. Tycker det ser ut som sluttande hustak på det som i bilden blir baksidan (framsidan på huset?) mot två håll. Stilen liknar de hus som kan anas på andra sidan gatan i högerkant.

Tycker det är konstigt att ingen reagerat på detta inlägg då det känns som det mest logiska.
Att ingen sett detta underliga specialhus är just för att det inte är något sådant, ett vanligt hus baksida är det ingen som uppmärksammar.
Mysteriet löst!
Sedan vart det är kan inte vara något problem att hitta med hjälpa av google maps och street view baserat på dessa bilder.

Kul också att det på bild nr2 står ett närmast identiskt hus bakom detta.

Tar tillbaka det om att det skulle vara lätt att hitta förresten :)

Senast ändrad:
Tycker det är konstigt att ingen reagerat på detta inlägg då det känns som det mest logiska.
Att ingen sett detta underliga specialhus är just för att det inte är något sådant, ett vanligt hus baksida är det ingen som uppmärksammar.
Mysteriet löst!
Sedan vart det är kan inte vara något problem att hitta med hjälpa av google maps och street view baserat på dessa bilder.

Kul också att det på bild nr2 står ett närmast identiskt hus bakom detta.

Tar tillbaka det om att det skulle vara lätt att hitta förresten :)

Tycker nog huset I bakgrunden på bild 2 ser mer ut som änden på ett "vanligt" hus än denna byggnaden, hela strukturen, fall på övre delens kanter, avsaknaden av fönster på både Lång och kortsida, de underliga plåtarna Eller gravyren på kort/långsida tycker jag skiljer Sig ordentligt från ett "vanligt" hus.. Men jag har ingen bättre förklaring för det :)

Sent from my MK16i

Det är verkligen svårt att få fram fakta här! Om man kollar på byggnaden/huset så saknar det fönster och dörrar (så vitt man kan se på bilden). Om det varit baksidan på ett “vanligt” hus borde det väl ha synts något fönster åtminstone på högersidan? Kul att så många är intresserade att försöka lösa detta! Återkommer om jag får ett svar framöver! För vad man kan se är ju att även den högra hussidan har någon form av reklambudskap (tyvärr oläsligt…)

Bilagor

• berlin005.jpg
    berlin005.jpg
    61.4 KB · Visningar: 108
Tycker också det ser ut som baksidan av ett hus, men är långt ifrån säker. Att det inte finns något fönster på gaveln är inte konstigt. Förmodligen är huset (om det är ett hus) det sista kvarvarande i ett kvarter som är rivet. Grannhuset till höger är alltså borta och eftersom det har legat dikt an (som det gör i städer) kan man inte ha några fönster på gaveln. Baksidans fönsterlöshet skulle kunna förklaras på samma sätt, men då får det inte ha funnits några gårdshus för då brukar det finnas fönster. Eller också är fönsterna igenmurade och man har satt upp reklamen istället. Kanske i väntan på rivning.
Jag gissar lika friskt som ni andra, men tror att det bara skenbart ser ut som en bunker. Det är inte ens säkert att det är betong, det kan vara grå puts.

Jag försökte redan för några dar sedan med Google Earth, men gav snabbt upp. Berlin är alldeles för stort och det tar för lång tid (för mig) att gå igenom hela (ja halva då) staden.

Det kan självklart vara den rätta förklaringen, stilen på huset passar ju. Men det väcker ju några nya frågor i så fall - ja, jag är en nyfiken natur. :)

1. När skulle detta har skett?
  2. Varför valde man att behålla halva huset?

Och frågan var huset stod är ju ännu obesvarad.

Texten på huset lyder "Großhandelsgesellschaft Textilwaren bietet (- - -) für das Modehaus Berlin". "Großhandelsgesellschaft" verkar ha funnits i DDR om man söker på Internet. Under mina år mötte jag det emellertid inte, då var "VEB" (Volkseigener Betrieb) och "Kombinat" de förhärskande beteckningarna. Bilarna på bilderna är Östberlin-registrerade.

Det som jag emellertid inte riktigt"får ihop" är att ett företag, en verksamhet, gör reklam för sig på ett sådant bombastiskt sätt. Monument fanns det gott om i sta'n, men de handlade mer om "Opfer des Militarismus" eller "Väter des Sozialismus" än om textilvaror.

Tycker också det ser ut som baksidan av ett hus, men är långt ifrån säker. Att det inte finns något fönster på gaveln är inte konstigt. Förmodligen är huset (om det är ett hus) det sista kvarvarande i ett kvarter som är rivet. Grannhuset till höger är alltså borta och eftersom det har legat dikt an (som det gör i städer) kan man inte ha några fönster på gaveln. Baksidans fönsterlöshet skulle kunna förklaras på samma sätt, men då får det inte ha funnits några gårdshus för då brukar det finnas fönster. Eller också är fönsterna igenmurade och man har satt upp reklamen istället. Kanske i väntan på rivning.
Jag gissar lika friskt som ni andra, men tror att det bara skenbart ser ut som en bunker. Det är inte ens säkert att det är betong, det kan vara grå puts.

Jag försökte redan för några dar sedan med Google Earth, men gav snabbt upp. Berlin är alldeles för stort och det tar för lång tid (för mig) att gå igenom hela (ja halva då) staden.

Du kan trösta dig med att även jag i början sökte med ljus och lykta på Google Maps och på en massa andra ställen på nätet utan att lyckats.
Började då denna tråd som roligt nog har fått ett så fint gensvar hittills.
Håller nu på att (överkurs???) att skriva ett brev till Tyska Ambassaden och hoppas de kanske vet mer? Hoppas på det iaf.

Riktigt roligt det här. Följer detta med stort intresse =)
Har även jag sökt runt, har inte hittat något.

Då får du förstås vara noga med att skicka alla bilder du har till ambassaden, inte bara den där själva huset framträder tydligast, utan även de bilder där huset kanske överhuvudtaget inte finns med alls men som du vet är tagna i närheten. "I en liten särskild hög för sig." :) Där kan det ju som sagt finnas någon kyrka eller annat som är lättare att identifiera och pss möjliggör att sökområdet kan begränsas.

Inte bara till ambassaden utan du bör förstås skicka allt du har även till de tyska nätfora du kontaktat, ifall du nu inte redan gjort detta. :)
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar