Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märklig moralisk fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
om syftet med verksamheten är sex, citat:
"Det primära är att ragga upp en tjej och ha sex"
så finns det viss risk att rätten anser att det har med sex att göra...

Vi diskuterar alltså trådskaparens fall här, om du har missat det.

I princip tror/tycker jag att du har rätt.
Men jag har inte uppfattat att TS avsåg att "betala" för detta med bilder. Jag fattar det som att han ser en utmaning i att få dra ragget ett steg längre, att få dokumentera situationen så att säga.

Och fortfarande kan jag undra lite över hur man ska betrakta köp-sälj i relationen mellan fotograf och modell.

Vad händer om en person (modell) är så sugen på sex att den är beredd att betala för det. Men istället för att ge pengar till den andra parten (fotografen) så låter modellen fotografen fotografera modellen som ersättning för sexet? Fotografen sålde sex för i utbyte mot att få ta några bilder av en modell.
Är det skillnad ifall fotografen är kvinna och modellen man, och vice versa?

Petter ...

om syftet med verksamheten är sex, citat:
"Det primära är att ragga upp en tjej och ha sex"
så finns det viss risk att rätten anser att det har med sex att göra...

Vi diskuterar alltså trådskaparens fall här, om du har missat det.

Precis att lyckas ragga upp en tjej för att ha sex och sedan lyckas ta foton av henne också. Det är det som är utmaningen. Kanske inte ett något som du moraliskt kan stödja men det struntar jag faktiskt fullständigt i. Och komma och påstå att det är olagligt är inget annat än fullständigt trams.

Att "ragga upp en tjej och ha sex" är ganska vanligt och inte på något vis olagligt, så jag förstår inte vad du tror att en rätt skulle ha för synpunkter på det.

tyvärr, jag kan inte hjälpa dig med din oförmåga att förstå, och din förmåga att plocka ut enskilda detaljer lösryckta ur sitt sammanhang.
Läs hela tråden så klarnar det eventuellt.

...Och komma och påstå att det är olagligt är inget annat än fullständigt trams.

Du ställde en fråga och jag svarade att det kan finnas problem ur ett rättsligt perspektiv. Om det i ditt fall verkligen ÄR så kan endast avgöras i rätten.

Om du inte vill ha uppriktiga svar på dina frågor så kan du alltid låta blir att ställa frågor.

tyvärr, jag kan inte hjälpa dig med din oförmåga att förstå, och din förmåga att plocka ut enskilda detaljer lösryckta ur sitt sammanhang.
Läs hela tråden så klarnar det eventuellt.
Jag tror faktiskt att det är du som behöver läsa hela tråden för att förstå vad det här handlar om.
1. En person gillar att "ragga upp" kvinnor han inte känner och ha sex med dem.
2. Personen gillar också att ta bilder på kvinnorna han haft sex med. Oftast (kanske alltid) får kvinnorna exemplar av dessa bilder som tack för att de var modeller.

Precis som Pelle skriver: att påstå att det är olagligt är inget annat än fullständigt trams.

Enda sättet att få det olagligt är tror jag att blanda in publicering, och då förmodligen bara om bilderna kan sägas vara kränkande.

Den moraliska frågan är något annat.

OK, raggning + trofé. Men vad har det på fotosidan att göra?

Det hela handlar om moral i handling som sker i samband med fotografering. Eller moral avseende fotografering som sker i samband med annan handling. Oavsett perspektiv så finns fotografering med som en del av frågeställningen. Därför kan man tycka att det har med fotosidan att göra.

Petter ...

...
Precis som Pelle skriver: att påstå att det är olagligt är inget annat än fullständigt trams.

Haha, nej jag har inte påstått att det scenario DU målar upp är olagligt.
Min synpunkt grundar sig på följande scenario:
1. En person gillar att ragga upp kvinnor han inte känner och ha sex med dem.
2. Personen erbjuder "professionella" modellbilder, och det erbjudandet görs INNAN sexet.
Detta framgår i ett av trådskaparens inlägg, och tas senare upp i ett av mina inlägg.

Tjejen kan då uppfatta att bilderna är villkorade mot sex, som "betalning". Notera att han använder uttrycket "professionella" bilder (han är dock inte proffs). En bunt proffsbilder kostar en del om man ska köpa dem vilket troligen gör förslaget ännu mer lockande.

Problem KAN då komma att uppstå senare om t.ex. en tjej av någon anledning (missnöje/ånger/edyl) börjar driva det rättsligt. Eller ännu värre: om två eller flera tjejer går samman, eller av varandra oberoende, driver det rättsligt.

PS: ang att du och trådskaparen anser att min synpunkt är "trams", så kan vi konstatera att trådskaparen även tycker att själva sexköpslagen är "ett stort skämt"

Tjejen kan då uppfatta att bilderna är villkorade mot sex, som "betalning". Notera att han använder uttrycket "professionella" bilder (han är dock inte proffs). En bunt proffsbilder kostar en del om man ska köpa dem vilket troligen gör förslaget ännu mer lockande.
...
PS: ang att du och trådskaparen anser att min synpunkt är "trams", så kan vi konstatera att trådskaparen även tycker att själva sexköpslagen är "ett stort skämt"
Ditt resonemang är fortfarande trams, eftersom det är mycket vanligt att amatörfotografer och amatörmodeller, som jag tidigare skrivit, kommer överens om att modellen får bilder i utbyte mot att hon står modell.

Ett motsvarande scenario vore ju någon som knackar dörr och säljer kvällstidningar. A: "Vill du köpa en kvällstidning?" B: "Javisst. Vill du komma in och ha sex?" Skulle då betalningen för kvällstidningen (15 kr) betyda att det handlar om ett sexköp (eller försök)?

För övrigt är det lite tarvligt att på ditt sätt försöka koppla ihop mig med andra FS-medlemmars åsikter om sexköpslagen.

Ditt resonemang är fortfarande trams...

Äsch
I verkligheten uttalas förstås många fler ord och meningar än de enstaka orden i mitt inlägg, och med lite verbal förmåga kan man leda samtalet mer eller mindre omärkligt in på sex. Herregud Erland, har du aldrig raggat?! Behöver du en manual?

Jag har fotat typ 100 tjejer över åren och hittills inte ett klagomål.. men i morgon går jag bums till polisen och överlämnar mig själv för de hiskiliga brott jag begått.

Jag har fotat typ 100 tjejer över åren och hittills inte ett klagomål.. men i morgon går jag bums till polisen och överlämnar mig själv för de hiskiliga brott jag begått.

Hahaha, nej vänta tills du kommit upp i 1000, då blir det lite mer substans i det hela

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar