Annons

Märklig moralisk fråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns många som tycker att naket i någon form, sex eller inte, inte borde få finnas här.

Enda facit är vad ägarna till FS tycker, du får väl rapportera tråden så får moderatorn avgöra.

Det känns som att ursprungsfrågan är felaktigt formulerad. Den borde väl snarare varit nåt i stil med: "Är det OK att fota (och eventuellt publicera) sina one-night-stands?"

Och svaret på det är ju: självklart, om båda är med på det.

Jag förstår inte riktigt varför du behöver ställa frågan här?

Det känns som att ursprungsfrågan är felaktigt formulerad. Den borde väl snarare varit nåt i stil med: "Är det OK att fota (och eventuellt publicera) sina one-night-stands?"

Och svaret på det är ju: självklart, om båda är med på det.

Jag förstår inte riktigt varför du behöver ställa frågan här?

Håller med fullständigt; känns som TS bara är ute efter att skryta lite med sin fantastiska förmåga att få omkull tjejer.

Om frågan är för inpolitiskt korrekt att diskutera så har jag faktiskt inget intresse av att forstsätta tråden.

Citat (min fetstil):
...Det primära är att ragga upp en tjej och ha sex. Därefter (eller innan) frågar men henne om hon är intresserad av att ta bilder....
...När jag fotor amatörer så är dealen alltid: hon får professionella gratisbilder...

Alltså:
Lockar med "professionella" bilder - Innan - Engångsligg

En missnöjd tjej (eller flera) en tid senare och vägen till en sexköpsdom behöver inte vara lång. Spelar ingen roll om sexet och plåtandet var frivilligt från hennes sida. Det som är brottsligt är att ge någon typ av ersättning för en tillfällig sexuell förbindelse.

Som jag skrev i mitt inlägg #43 så håller jag inte med. Så som du beskriver din "hobby" så är frågan snarare "Är det OK att fota sina one-night-stands?".

Och jag ser inte riktigt vad det överhuvudtaget finns att debattera här? Men jag kanske missar något....

Det som är brottsligt är att ge någon typ av ersättning för en tillfällig sexuell förbindelse.
Om en domstol skulle anse att kopiorna från en fotosession utgör sådan olaglig ersättning så skulle det i praktiken innebära att det var olagligt för en man att ha sex med en kvinna efter att han bjudit henne på middag eller ens en drink.

Som jag skrev i mitt inlägg #43 så håller jag inte med. Så som du beskriver din "hobby" så är frågan snarare "Är det OK att fota sina one-night-stands?".

Och jag ser inte riktigt vad det överhuvudtaget finns att debattera här? Men jag kanske missar något....

Jag tycker att den moraliska aspekten är intressant. Och den kan generaliseras långt bortom TS ursprungsfråga. Alltså den moraliska aspekten av att fotografera och publicera bilder på människor.
Fotografen har långt gångna rättigheter att fotografera närapå vad och vem han vill. Han äger dessutom upphovsrätten till sina verk. Han får publicera bilder av nästan vad som helst. Men vilka rättigheter har vi människor till våra kroppar? Varför får de visas upp av någon annan hur som helst?

Några inlägg tidigare i denna tråd (bland annat mina) anser att TS helt klart kan göra det han vill göra så länge modellen är med på det hela, och även godkänner publicering av bilderna efteråt.

Varför ska modellen behöva godkänna publicering bara för att det är den typ av situation som TS beskriver? Varför gäller inte det i alla situationer? Varför behöver inte vem-som-helst-på-gatan godkänna att bilder av honom publiceras?
Varför anser vi att vi har fri rätt att publicera bilder av kändisar utan deras tillstånd?
Moraliskt alltså.

Petter ...

Om en domstol skulle anse att kopiorna från en fotosession utgör sådan olaglig ersättning så skulle det i praktiken innebära att det var olagligt för en man att ha sex med en kvinna efter att han bjudit henne på middag eller ens en drink.

Möjligen om mannen är i middag-och-drink-branchen.

Jag tror att tankarna om sexköp började efter detta inlägg
det är inte fel att ha sex med en modell så länge dom slipper betala för bilderna sen
Inlägget kan tolkas som att modellen och fotografen utbyter tjänster. Och i den sortens uppgörelse är det nog nära till hands att börja undra om det inte är sexköp det handlar om.

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg. Vem är det egentligen som köper av vem? Det kan ju lika gärna vara fotografen som säljer sex för att få möjlighet att fotografera modellen.
Ingenstan är det givet vilket kön det är på vare sig fotograf eller modell. Det kan ju lika gärna vara en kvinna som köper sex - eller hur? Även om det kanske inte är lika vanligt.

Petter ...

ja, om rätten anser att t.ex. Erland Huledal har köpt sex genom att betala med drinkar.
I trådskaparens fall handlar det om ett antal "professionella" modellbilder som trådskaparen erbjuder i sin "deal" med tjejerna (citering från trådskaparens egna inlägg).

Notera att även FÖRSÖK till sexköp är olagligt. I mitt jobb ser jag alltför ofta unga tjejer som via mejl blir kontaktade av enonomiskt välbärgade individer som vill köpa sex, vilket leder till att tjejerna polisanmäler torsken. Senast gällde det en norrman som mejlade förfrågningar till en mängd svenska tjejer, vilket kan tyckas märkligt eftersom norges sexköpslag är hårdare än sveriges eftersom den även omfattar sexköp utomlands.

Inte bra att du konstruerar en sådan mening med fullt namn i, den kommer upp i sökmotorer och det är inte snyggt ... jag tycker du borde ta bort ErlandHs namn ASAP.

I trådskaparens fall handlar det om ett antal "professionella" modellbilder som trådskaparen erbjuder i sin "deal" med tjejerna (citering från trådskaparens egna inlägg).
Att fotografer och "modeller" ingår avtal om att modellen får bilder som betalning för att hon varit modell är inte ovanligt och har inget med sex att göra.

Att fotografer och "modeller" ingår avtal om att modellen får bilder som betalning för att hon varit modell är inte ovanligt och har inget med sex att göra.

om syftet med verksamheten är sex, citat:
"Det primära är att ragga upp en tjej och ha sex"
så finns det viss risk att rätten anser att det har med sex att göra...

Vi diskuterar alltså trådskaparens fall här, om du har missat det.

om syftet med verksamheten är sex, citat:
"Det primära är att ragga upp en tjej och ha sex"
så finns det viss risk att rätten anser att det har med sex att göra...
Att "ragga upp en tjej och ha sex" är ganska vanligt och inte på något vis olagligt, så jag förstår inte vad du tror att en rätt skulle ha för synpunkter på det.

ja, om rätten anser att t.ex. Erland Huledal har köpt sex genom att betala med drinkar.

Notera att även FÖRSÖK till sexköp är olagligt. I mitt jobb ser jag alltför ofta unga tjejer som via mejl blir kontaktade av enonomiskt välbärgade individer som vill köpa sex, vilket leder till att tjejerna polisanmäler torsken. Senast gällde det en norrman som mejlade förfrågningar till en mängd svenska tjejer, vilket kan tyckas märkligt eftersom norges sexköpslag är hårdare än sveriges eftersom den även omfattar sexköp utomlands.

Om du fotar är och fikar hos grannen och tar tillfället i akt och tar några riktigt profissionella foton av hans katt. Visst är det en självklarhet sedan att man skickar över ett kort för att vara snäll? Det kan tom hända att man printar ut det sätter det i en ram och postar det med texten "tack för kaffet". Jag gör precis detsamma vid i princip alla fototillfällen jag är med om. Och pga av att det rör sig av en tjej så vill du nu få det till att falla in under någon sorts sexköpslag? Njae jag tror du nog är för präglad av din situation på ditt jobb.

Jag gillar foto och jag gillar tjejer och gör allt för att kombinera dessa två intressen. Har aldrig erbjudigt någon någonting överhuvudtaget. Men självklart så får alla jag fotor ett exemplar av resultatet. Genom mitt fotointresse så har jag fått uppleva massa med roliga saker och träffat massa intressanta människor. Det är framförallt därför jag håller på. Nu har jag blivit tillräckligt duktigt så jag tom kan tjäna lite pengar på det men jag tjänar tillräckligt i mitt vardagsjobb för att jag inte ska göra någon större sak av det.

Avslutningsvis tycker jag även att den svenska sexköpslaget är ett stort skämt, det förhindrar inte problemet utan förvärrar situationen för tjejerna samtidigt som det är en moralisk fråga och inget annat. Men det är nog en debatt som hör hemma någonannanstans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar