cocuyo
Avslutat medlemskap
Ingen bild nånstan på hur kameran ser ut??
Det finns bilder på prototypen på deras webbsida. Det är en tämligen normal mellanformatskamera. Den påstådda fick-kameran däremot lär nog inte finnas i sinnevärlden.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ingen bild nånstan på hur kameran ser ut??
Jag är inte negativ till tekniken (som ju är jättekul, och intressant) - utan till den mängd upplösning man måste offra, samt att ljusinsläppet är begränsat till ca F4.0 i ett rimligt avvägt system. F5.6 på ett lite mer kompakt system.
-vilken produkt hade en "normal" konsument valt? Hur mycket är "funktionen" omfokusering värt? Jag tycker inte det låter som en säljbar produkt. En produkt du inte kan sälja är inte "fungerande".
Ja, det kan jag göra. Detta eftersom jag tror att de faktiskt vet att de kommer ha problem att få avsättning för en kamera som bara har 0.3MP verklig upplösning...
Säg att de offrar ca 50% av upplösningen i djupled i bilden, antalet djupleds-steg man kan välja i omfokuseringen. Då behöver de ändå räkna om råfilen de får ut till ca 1:64 i pixelantal. Det finns kompaktsensorer med 16MP idag . 16/64 = 0.25MP = 600x400 pixlar bildresultat.
I denna 600x400 stora bild kommer omfokuseringen vara begränsad till djupledssteg på ca åtta diskreta steg mellan näravståndet för kameran och oändlighetsfokus. Det snabbaste objektiv man kan välja till denna kamera kommer vara F5.6, vilket kommer vara diffraktionsbegränsande på både djupledsupplösningen och bildupplösningen.
Anledningen till att vi har kompaktkameror som är så otroligt bra för sitt pris idag är att det tillverkas så många av varje modell. Detta är inte en produkt där du kan gå in och sätta en första order på 100.000 st... Så tillverkningspriset kommer vara ganska högt. Priset för en kamera kommer alltså vara ett par gånger högre än vad du hade betalat för en kompaktkamera av riktigt bra kvalitet - och den billigare kameran hade haft nästan tio gånger högre upplösning. Säg sedan att vi begränsar den "billiga" kompakten till en kamera med F5.6-objektiv - då får du ju nästan oändligt skärpedjup och en väldigt skarp bild när du skalat ner kamerans kanske 10MP till 2MP...
0.5 jättedyra, ganska suddiga MP med dåliga ljusegenskaper
vs
2.0 jättebilliga snorskarpa MP med goda ljusegenskaper och nästan oändligt skärpedjup
-vilken produkt hade en "normal" konsument valt? Hur mycket är "funktionen" omfokusering värt? Jag tycker inte det låter som en säljbar produkt. En produkt du inte kan sälja är inte "fungerande".
Säg att de offrar ca 50% av upplösningen i djupled i bilden, antalet djupleds-steg man kan välja i omfokuseringen. Då behöver de ändå räkna om råfilen de får ut till ca 1:64 i pixelantal. Det finns kompaktsensorer med 16MP idag . 16/64 = 0.25MP = 600x400 pixlar bildresultat.
.../snip/...
Hämtat från NY Times http://www.nytimes.com/2011/06/22/technology/22camera.html?pagewanted=1&_r=2&ref=general&src=me
Framförallt den sista meningen motsäger väl vad du säger. Nu vet jag också hur uttalanden citeras i press, men det finns ju en rad uttalanden från flera källor som rakt upp och ner måste ljuga om jag ska få ihop det du säger med vad de skriver
Stefan
Här:
http://www.nytimes.com/interactive/2011/06/22/technology/20110622-CAMERA.html
finns en "fullstorleksbild" från kameran. Exakt hur han får det till att detta ska motsvara en normal kompakt med kanske 4-6MP verkligt effektiv upplösning förstår jag inte.
I bilden finns bara fyra "hack" i djupled (egentligen bara tre, men jag antar att det tredje avståndet inte har en punkt i bilden man kan klicka på).
Jag tänkte också på hologram när jag läste det hela. Höll på en del med hologram i USA i mitten på 90-talet. Det alla (som höll på med hologram) då talade om var hologram minnen som skulle klara att lagra TB i små glasbitar. Det måste ha dykt upp något hinder på den biten för några sådanna produkter har jag inte sett.
Tvärtom, ganska ointressant. Som vanligt hoppar de över att berätta om systemets nackdelar.
Det är ju möjligt att han ljuger men han (Lytros CEO) säger det här.
http://allthingsd.com/20110621/meet...s-to-sharpen-focus-of-entire-camera-industry/
Där visar han också upp att dom har fokusstacking och 3D-funktioner på plats redan.
Karl, här är ditt utsnitt, och en kopia på densamma. Kopian är först nerskalad till en sextondel av orginalpixelmängden, och sedan skalad tillbaka till orginalstorlek igen.
Jag kan inte direkt säga att orginalet innehåller mer detaljer än min kopia (där jag tagit bort 94% av informationen i orginalet). Detta betyder (eftersom jag inte ens ansträngt mig och använt en bra skalningsalgoritm...) att orginalet innehåller ca 10-16ggr mer pixlar än vad som behövs för att överföra informationen. Du kunde ha tryckt in betydligt mer detaljer och skärpa i ett 500x500 stort 100%-utsnitt från en bra kamera än vad denna 1600x1600 pixel stora bild innehåller. Det är bara "tomma" pixlar, de gör vare sig nytta eller bär någon verklig information.
Vad är fördelen med att mäta ljusvinklarna, verkar ju onödigt komplicerat?
Alltså, borde det inte vara enklare att låta en kamera scanna av hela bilden för att avståndsbedömma innehållet och sedan köra en typ focusbracketing? Säg då att man får 4 bilder med olika fokuseringsavstånd, som sedan kameran slår samman till en "klickbar" bild. Med 10 bps så blir ju även rörliga objekt nästan stilla. Eller har jag helt missförstått det hela?